Vyspovedali sme paparazza Vladimíra Benka ml., ktorý otvorene porozprával o svojej práci. Je síce klišé, že fotí tajne z kríkov alebo zo stromov, s celebritami si však skutočne volajú, aby sa dohodli, čo a ako nafotia.
„Veľmi veľa vecí, ktoré sa tvária ako paparazzovské, je dohodnutých,“ hovorí skúsený fotograf Vladimír Benko ml. Na konte má fotografie týkajúce sa neobjasneného bývania Roberta Fica v luxusných nehnuteľnostiach. Bol to on, kto do sveta rozšíril, že prezidentka Zuzana Čaputová má priateľa Juraja Rizmana. Naposledy sa mu podarilo odfotiť Juraja Šeligu, Janu Žitňanskú a Juraja Drobu, ako v čase zákazu vychádzania po desiatej vysedávajú v klube, ktorý mal byť zatvorený.
Vlado Benko ml. Refresheru porozprával o práci paparazzovských fotografov na Slovensku, ktorá sa podľa neho dá prirovnať k investigatívnej práci. „Baví ma na tom zháňanie informácií, skladanie puzzle. Je to trochu detektívna a investigatívna práca. Čím menej dier v príbehu mám, tým krajšie je potom čakanie na fotografiu,“ konštatuje.
Aj on má niekoľko červených čiar, za ktoré ako fotograf nejde bezhlavo. Nikdy však nepovie jednoznačné nie – snaží sa nájsť kompromis, ako fotky spraviť a ostatným tým zbytočne neubližovať.
„Občas sa stane, že ich radšej kontaktujeme. Zavoláme im a povieme, čo vieme. Navrhneme, aby sme z toho nerobili ,kovbojku‘, a dohodneme sa. Špeciálne toto razím, keď sa k nám dostane informácia o tehotenstve,“ hovorí Benko pre Refresher.
Zároveň ide o fotografa, ktorému nedávno odobrali akreditáciu v parlamente pre nejasnú situáciu. Tá do dnešného dňa nemá zrozumiteľné vysvetlenie, Refresheru však ako prvému prezradil, čo sa údajne stalo a kde pravdepodobne (nie) je problém.
- Ako sa z fotografa bežného spravodajského obsahu stane paparazzovský fotograf s najlepšími úlovkami na Slovensku.
- Čo je pre Vlada Benka „červená čiara“ a ako pristupuje k svojej práci, keď sa dozvie informácie, ktoré sa týkajú tehotných žien alebo pozostalých po celebritách.
- Aké sú najväčšie úlovky a pracovné faily slovenského paparazza.
- Ako funguje dohodovanie sa s celebritami na paparazzovských fotografiách a v akých prípadoch najčastejšie dochádza k tejto spolupráci.
Nestáva sa často, aby novinárovi alebo fotografovi odobrali akreditáciu. Minimálne čo si pamätám ja, za Danka sa nič také nestalo, aj keď predpokladám, že fotografi sa nesprávali inak. Skús, prosím, opísať celú situáciu zo svojho pohľadu.
Novinárom už akreditácie odobrali, minimálne niektoré alternatívne médiá mali taký problém. Čo sa týka mňa, dôvody boli vraj dva. Jeden, že som niekomu údajne odfotil mobil, a druhý, že som bol v parlamente na akreditáciu portálu, v ktorom už nerobím.
Rozumiem. Musel si vymazať to, čo si odfotil?
Stále presne neviem, o čo ide. Nikto ma priamo na mieste v parlamente ani neskôr nekontaktoval. Môjmu zamestnávateľovi po niekoľkých dňoch prišiel mail, že som údajne nafotil osobné dokumenty. Netuším komu a aké, žiadne osobné dokumenty som totiž nefotil. Zaujímavé je, že ani nemali ako vedieť, čo konkrétne som odfotil, keďže fotografie, ktoré som odfotil z balkóna, sú dodnes na karte a nikto ich nevidel. Sám som zvedavý, o čo ide.
Myslíš si, že si ťa v skutočnosti vybrali ako odstrašujúci príklad pre tvoju povesť a to, čo sa ti v posledných rokoch podarilo nafotiť?
Nemám tento pocit, nevnímam to ako osobný spor so mnou. To, že som predtým cvakol Juraja Šeligu, vnímam ako zhodu náhod. Ten, mimochodom, údajne hlasoval proti odobraniu mojej akreditácie. Myslím si, že je to skôr širší problém týkajúci sa vzťahu parlamentu a médií. Počas pandémie platil zákaz vstupu novinárov na balkón, teraz nás tam pustili po dlhom čase. Možno si chcú do budúcnosti poistiť, aby od nás mali pokoj.
Ako sa z teba stal paparazzo?
Vyvinulo sa to prirodzene. Fotím od základnej školy, začal som s tým vďaka otcovi, ktorý má fotografovanie ako koníček. Najprv som fotil doma na kinofilm, neskôr prišiel digitál. Hneď po vysokej škole som dostal ponuku ako junior fotograf do Nového Času. Fotil som všetko, čo bolo treba – spravodajstvo aj reportáže. Neskôr som vymenil viac redakcií vrátane denníka Plus jeden deň, Topiek, eReportu a dnes som v týždenníku Plus 7 dní.
Prišlo to teda prirodzene s tým, že si pracoval v bulvári?
Áno, dá sa povedať, že to prišlo prirodzene a bol to môj bulvárny vývin.
Chceli od teba médiá automaticky škandalózny a exkluzívny obsah?
Bolo to postupné. V Novom Čase a v denníku Plus jeden deň som bol bežný fotograf spravodajského obsahu. Potom nastala výmena generácií. Prirodzene som nahradil starších paparazzov, medzi ktorými boli, mimochodom, aj dve ženy. Až eReport a teraz Plus 7 dní ma zamestnali ako vyslovene paparazzovského fotografa.
Ako pracuješ? Ako vieš, kam sa postaviť a kedy kde byť?
Táto práca ma baví aj preto, že je to vždy o niečom inom. Témy, na ktorých robím, mám buď zadané z redakcie, alebo to môže byť čistá náhoda, keď si ja niečo všimnem. Tým, že to robím dlho, mám prístup k informáciám, zisťujem si tipy a aktívne ich ponúkam redakcii.
Máš teda vlastné zdroje ako mnohí novinári?
Áno, každý má svoje zdroje. Aj ja mám vybudovanú svoju sieť. Buď sa mi ozývajú sami od seba, alebo sa aktívne pýtam a dotváram si skladačku informácií dielik po dieliku.
Nedávno si nafotil Roberta Fica, ako si našiel nové bývanie v bytovom dome Sokolská Residence. Čo všetko sa za takou akciou skrývalo?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké zdroje využívajú paparazzovskí fotografi pri svojej práci a prečo sa dá prirovnať k novinárskej investigatíve.
- Prečo je pre Vlada Benka ml. srdcovou témou nevysvetlené bývanie šéfa Smeru Roberta Fica.
- Aké nové informácie o Ficovom bývaní Benko prezradil.
- Prečo podľa paparazza potrebujeme na Slovensku bulvár a z akého dôvodu je náš bulvárny obsah oveľa slabším odvarom v porovnaní s Českom alebo Anglickom.