Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
20. marca 2021 o 14:30
Čas čítania 8:44
Lukáš Čelka

Tono musel vinou pandémie nadobro zavrieť dve prosperujúce reštaurácie: Po pandémii 30 % prevádzok pravdepodobne už nikdy neotvorí

Tono musel vinou pandémie nadobro zavrieť dve prosperujúce reštaurácie: Po pandémii 30 % prevádzok pravdepodobne už nikdy neotvorí
Zdroj: Tono Matulčík / Archív
REFRESHER BRATISLAVA GASTROPRIEMYSEL
Uložiť Uložené

Tvrdí, že okrem pomoci na nájomné nedostali majitelia podnikov žiadne iné dotácie a museli platiť odvody, aj keď ich prevádzky nefungovali.

Tono Matulčík bol manažérom a spolumajiteľom bratislavských gastropodnikov, ako napríklad Sladovňa na Ventúrskej, The Cut alebo Melon Lemon. Napriek tomu, že pred pandémiou sa im všetkým darilo, prísne opatrenia a lockdowny ich zrazili na kolená, a tak musel niektoré svoje prevádzky nadobro zavrieť.
 
V rozhovore nám prezradil, čo bolo najväčším kameňom úrazu, prečo musel svoj biznis zavesiť na klinec, ako bol spokojný so štátnou pomocou počas pandémie a ako to podľa neho bude vyzerať s gastropodnikmi po pandémii.

V tomto článku si prečítaš:
  • Kedy si Matulčík povedal, že v takejto situácii už svoje prevádzky nedokáže ťahať ďalej, ale musí ich zavrieť.
  • Aké komplikácie podľa majiteľa prevádzok prináša preorientovanie sa na rozvoz jedál.
  • Prečo sa takým prevádzkovateľom, ako je on, neoplatí využívať donáškové služby Bolt, Wolt alebo Bistro.
  •  V čom podľa Matulčíka zlyhala pomoc od štátu pre gastropodnikateľov.
  •  Ako sa za 12 rokov zmenila klientela jeho podnikov v centre Bratislavy.
  •  Ako sa bude podľa neho vyvíjať situácia s gastropodnikmi po pandémii.
Odporúčané
Počas pandémie musia vymýšľať stále niečo nové. Aj takto sa snažia majitelia podnikov ostať v povedomí zákazníkov Počas pandémie musia vymýšľať stále niečo nové. Aj takto sa snažia majitelia podnikov ostať v povedomí zákazníkov 7. novembra 2020 o 14:38

Ako dlho ste podnikali v oblasti gastropriemyslu?

V gastrosegmente som sa pohyboval už od roku 2005, čiže približne pätnásť rokov.

Ako sa darilo vašim podnikom pred pandémiou?

Pred pandémiou sa nám darilo v rámci možností, mali sme medziročný nárast tržieb. Bolo to určite podmienené aj tým, že v Bratislave rástol zahraničný turizmus, keďže dve z našich prevádzok sa nachádzali na pešej zóne v centre mesta.
 
V súčasnosti už Bratislavčania do centra mesta až tak nechodia, keďže majú možnosť navštíviť podobné podniky priamo vo svojich štvrtiach. Nepôjdu do centra mesta na tri pivá a nebudú si preto platiť taxík za desať eur, keď si môžu dať pivo napríklad aj v Ružinove, Karlovej Vsi alebo v iných častiach Bratislavy.

Tono musel kvôli pandémii nadobro zavrieť 3 prosperujúce reštaurácie: Do konca roka 2020 sme sa nedočkali od štátu žiadnej pomoci
Zdroj: Sladovňa / Facebook

Zmenu v štruktúre návštevníkov podnikov v centre mesta je možné pozorovať posledných dvanásť rokov. Pomaly sa dostávame na podobnú úroveň, aká je všade vo svete – do centra mesta chodia najmä turisti a zahraniční zákazníci.
 
Samozrejme, nie je to iba o zahraničných návštevníkoch mesta. Máme aj stálych štamgastov, ktorí k nám chodia už jedenásť rokov, odkedy sme otvorili prevádzku. Ten podiel turistov a cudzincov však bol z roka na rok väčší.

Boli ste teda orientovaní skôr na turistickú klientelu než na domácich?

Nie, to by som nepovedal. Skôr išlo o to, že ten pomer turistov sa každoročne prirodzene zvyšoval. My sme boli pôvodne orientovaní hlavne na domácu klientelu, ale tá sa postupne z centra mesta vytrácala a, naopak, s rozvojom turizmu sa podiel cudzincov zväčšil.

Postupne začali zákazníci ubúdať – či už zo strachu z možného infikovania, vzhľadom na ďalší vývoj pandémie, alebo pre stratu zamestnania. V takejto situácii prvé, na čom sa začína šetriť, sú výdaje na služby.

Nepatrili sme medzi podniky, do ktorých si Bratislavčan nesadne, lebo vie, že ide o „tourist trap“. To nie. Aj cenovo sme boli nastavení pre domácich a boli sme vždy radi, keď k nám prišli. Hlavne v lete sme na terasách pozorovali takú európsku atmosféru, keď okrem slovenčiny bolo počuť jazyky zo všetkých kútov Európy.

Vašim podnikom sa teda každoročne darilo viac a viac, až kým neprišla pandémia?

Áno. V letných mesiacoch, hneď po uvoľnení trojmesačného lockdownu, sme zaznamenali pokles tržieb o 55 až 60 percent. To bola každoročne hlavná sezóna a z jej príjmov sme boli schopní vykrývať aj slabšie mesiace.

Ako dlho ste vydržali ťahať podniky a akým spôsobom ste riešili situáciu?

Keď nám po troch mesiacoch opäť dovolili otvoriť podniky z dôvodu uvoľňovania pandemických opatrení, rozhodli sme sa prevádzky v nákupnom centre Aupark zatvoriť úplne.

Tono musel kvôli pandémii nadobro zavrieť 3 prosperujúce reštaurácie: Do konca roka 2020 sme sa nedočkali od štátu žiadnej pomoci
Zdroj: Sladovňa / Facebook

Počas prvého lockdownu sme mali prevádzky zatvorené. Keď sa neskôr, niekedy v polovici mája, výraznejšie uvoľnili opatrenia a ľudia mohli sedieť na terasách, tak sme, samozrejme, otvorili, hneď ako to bolo možné.

Kedy ste sa dostali do bodu, keď ste si povedali, že už nedokážete ťahať túto situáciu ďalej?

Čo sa týka prevádzok v Auparku, tie sme zatvorili krátko po tom, ako sa uvoľnili opatrenia. Rozhodli sme sa tak aj vzhľadom na to, že sme videli pohyb ľudí v rámci obchodného centra. Bol minimálny a prišli sme k záveru, že nie je šanca, aby sme sa v dohľadnom čase dostali na taký obrat, ktorý by bol nejakým spôsobom schopný uživiť túto prevádzku. A s odstupom času to považujem za dobrý krok. Z dnešného pohľadu si viem živo predstaviť, ako by sa tie dlhy do dnešného dňa nabalili.
 

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo bolo ďalším hlavným dôvodom, prečo musel Matulčík svoje prevádzky zavrieť.
  • Aké komplikácie podľa majiteľa prevádzok prináša preorientovanie sa na rozvoz jedál.
  • Prečo sa takým prevádzkovateľom, ako je on, neoplatí využívať donáškové služby Bolt, Wolt alebo Bistro.
  • V čom podľa Matulčíka zlyhala pomoc od štátu pre gastropodnikateľov.
  • Ako sa bude podľa neho vyvíjať situácia s gastropodnikmi po pandémii.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 96016 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy , 20 % zľava na nákup v The Streets alebo Sleva 500 Kč při nákupu nad 1 250 Kč na lolipop.cz
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia