Martin je profesionálnym pilotom s dlhoročnými skúsenosťami, ktorý sa navyše môže pochváliť prominentnou klientelou. „Istý čas som lietal s Paris Hilton. Jej jediná požiadavka bola, aby na palube mala vždy čerstvé toasty,“ prezrádza v rozhovore.
Martin Abel má 29 rokov a už od detstva ho fascinovali lietadlá. Aj keď ako malý navštevoval rôzne športové či tanečné krúžky, vždy si vraj radšej staval papierové lietadielká. Dlhé roky sa venoval modelárstvu a zbieral rôzne modely na ovládanie, až sa napokon rozhodol, že si urobí letecký výcvik.
Dnes je profesionálnym pilotom s dlhoročnými skúsenosťami, ktorý sa navyše môže pochváliť prominentnou klientelou. Hoci kedysi lietal na dopravnom lietadle, aktuálne je jeho doménou predovšetkým private jet, na ktorom robil osobného pilota už aj svetoznámej modelke Paris Hilton či najväčšej slovenskej instagramovej hviezde Zuzane Plačkovej.
„Isté obdobie sme s Paris lietavali z Talianska na Ibizu, kde má svoj párty klub. Večer sme pristáli a išla odohrať DJ-ský set. Keď odohrala, leteli sme naspať do Talianska. Bola veľmi priateľská a jediná jej požiadavka bola, aby počas každého letu mala pripravené čerstvé toasty,“ prezrádza v rozhovore pilot Martin.
- Aká je Paris Hilton pasažierka a aké boli jej požiadavky
- Čo na palube s prominentnými pasažiermi nesmie chýbať
- Koľko stojí kurz, a prečo je taký drahý
- Aké sú nároky celebritných pasažierov ako Paris Hilton či Zuzana Plačková
- Koľko si mesačne dokáže zarobiť
- Či sa počas letu už bál aj o svoj život
- Prečo je podľa neho plat inštruktorov podpriemerný
- Aké lietadlo sa mu pilotuje najlepšie
- Aké ďalšie celebrity mal na palube
Na úvod taká tradičnejšia otázka. Aký bol tvoj prvý kontakt s pilotovaním?
Ako malý som sa venoval mnohým činnostiam a krúžkom. Hrával som hokej, tancoval som vo folklórnom súbore, no nebavilo ma to a vždy som si radšej staval lietadielka z papiera. Neskôr som preto začal navštevovať modelársky krúžok. Dlhé roky som sa venoval modelárstvu, či už plastikovým alebo balzovým modelom. Bolo mi to jedno. Len aby to bolo lietadlo. Veľa voľného času som vtedy trávil na letisku v Trenčíne, kde som spoznal veľa leteckých nadšencov, ktorí ma tiež formovali.
Neskôr som mal nespočetne veľa vlastných modelov na diaľkové ovládanie. Zúčastňoval sa všetkých možných súťaží na amatérskej úrovni. Či už to boli halové hádzadlá, šarkaniády, vetrone a akrobatické lietadla na ovládanie. V podstate všade, kde sa dalo a časovo som to stíhal, rád som sa zúčastnil.
Letecký kurz na obchodného pilota vyjde na Slovensku okolo 50 000 až 60 000 eur. V zahraničí je to ešte niekoľkonásobne drahšie.
A aký bol tvoj prvý let?
Pokus o môj prvý let bol prerušený mojimi rodičmi, keď som sa pokúšal zoskočiť z balkóna s podomácky vyrobeným padákom z posteľnej plachty. Môj skutočný prvý sólo let bol na vetroni v Bolerázi. Bol to neskutočne krásny pocit vedieť, že sedím v lietadle a celá zodpovednosť je na mne.
Hovorí sa, že urobiť si kurz pilota je finančne mimoriadne náročné. Koľko ťa stáli všetky kurzy a výcviky, kým si sa stal profesionálnym pilotom?
Áno, je to pravda, letecký kurz na obchodného pilota vyjde na Slovensku okolo 50 000 až 60 000 eur. Bol som pár mesiacov makať v Nemecku ako kuchár, aby som niečo zarobil. Neskôr som začal podnikať s autofóliami, kde som tiež niečo zarobil. Samozrejme, nebudem sa tu hrať na hrdinu a mal som to šťastie, že mi vedeli pomôcť aj moji rodičia, za čo im veľmi pekne ďakujem.
Celá táto jazda ma vyšla približne na 60 000 eur. Niektoré spoločnosti vyžadujú, aby si si sám zaplatil aj typový výcvik na konkrétne lietadlo. To je ďalších minimálne 15 000 eur. Záleží od typu a spoločnosti, v ktorej si tento výcvik robíš. Ja som si prvú „typovku“ na Citation Jet musel hradiť sám.
Je pravdou, že sa to v jednotlivých krajinách dosť líši? Na Slovensku môže výcvik stáť pár desiatok tisíc eur, zatiaľ čo v Anglicku aj 150-tisíc. Prečo to tak je?
Cena môže byť vyššia vzhľadom na silnejšiu ekonomiku krajiny, ktorá je v Anglicku na inej úrovni ako u nás. Ceny sú vyššie aj z dôvodu väčších platov inštruktorov, ktoré sú na Slovensku podhodnotené.
Čo je na tom také drahé?
Vo výcviku žiak musí odlietať 200 letových hodín, aby získal kvalifikáciu obchodného pilota. Prenájom samotného lietadla je drahý kvôli tomu, že musí chodiť po stovkách a niekedy aj desiatkach hodín na prehliadku a servis, aby sme zachovali bezpečnosť, ktorá je v letectve na prvom mieste.
Ďalším aspektom je palivo, prenájom hangárov, letiskové poplatky a plat inštruktorov, ktorý je však na Slovensku podľa mňa podpriemerný. V letectve musíš mať na všetko papier a na všetkom robia vysoko-kvalifikovaní profesionáli, ktorí si za svoju drinu nechajú zaplatiť.
Hovoríš, že plat inštruktorov je podpriemerný. Koľko si dokážu zarobiť na Slovensku?
V každej škole je to inak, ale v priemere je to tak 20 € na letovú hodinu, čo je vzhľadom na to všetko, čo musí inštruktor počas výkonu práce absolvovať, dosť nedocenené.
Pilot, ktorý lieta na private jete, si vie zarobiť v rozmedzí 2 000 až 15 000 eur.
Oplatí sa tá investícia? Za aký čas sa ti to vrátilo?
Záleží od uhla pohľadu. Ja to nazývam, že som si kúpil vstupenku do raja. Doslova. Nebol ani jeden deň, kedy by som išiel s nechuťou do práce. Aj teraz mi príde zvláštne, že som použil slovo práca. Takže mne sa to vrátilo hneď, keď mi dali do rúk čerstvú licenciu a hrdo som kráčal z leteckého dopravného úradu. Ak to niekto berie ako investíciu, tak sa vie vrátiť pri normálnom živote v priebehu pár rokov.
To ma navádza k otázke, koľko si dokáže pilot ako ty mesačne zarobiť?
Nechcem byt úplne konkrétny, lebo pilot, ktorý lieta na private jete, si vie zarobiť v rozmedzí 2 000 až 15 000 eur, čo je dosť veľká škála na to, aby som vedel povedať presne. Záleží od balansu medzi peniazmi a voľným časom. Samozrejme, že všetko je na dohode s majiteľom firmy. Niekto, kto nie je problematický, má príjemné vystupovanie a trochu šťastia, dokáže si zarobiť určite viac ako niekto, kto stále hľadá dôvody a nie spôsoby.
Ja osobne som platený fixnou sumou za mesiac plus mám dohodnutú sumu, ktorú beriem za letový deň. Nemôžem nič viac povedať, iba že so svojím platom som spokojný. Môžem si dovoliť všetko, čo potrebujem a chcem.
Ty však pilotuješ rôzne lietadlá. Okrem dopravného Boeingu tiež súkromné jety ako Beechcraft Premier alebo Cessna Citation. Dokáže si viac zarobiť dopravný alebo osobný pilot?
Platy sú rovnaké. Čo však rovnaké nie je, je voľný čas a celková prevádzka. V dopravných lietadlách piloti pilotujú aj 8 hodín denne a lietajú na tie isté letiská niekoľko dní po sebe. Potom majú pár dní voľno na hoteli alebo tí šťastnejší doma. Pri private jetoch, konkrétne u nás v Elitejete, je to tak, že lietame na rozličné destinácie po celej Európe, kde veľakrát strávime príjemné chvíle v luxusných rezortoch.
Som rád, že na Slovenku vznikla taká firma, akou je Elitejet, kde dodržiavame všetky predpisy a do ničoho nie som tlačený. Osobne mi vyhovuje, že popri veľkému letectvu sa môžem venovať aj tomu malému, kde pôsobím ako inštruktor. Pocit učiť žiakov lietať a odovzdávať im skúsenosti z praxe, je pre mňa tou najkrajšou odmenou. Celý život ma rodičia učia, že nemôžem iba brať, ale musím aj dávať. Zatiaľ sa mi to darí a robí ma to šťastným.
Častejšie lietaš ako osobný alebo dopravný pilot?
Predtým, ako začala pandémia, som lietal ako dopravný pilot v spoločnosti Ryanair. Pamätám si na môj posledný let, ktorý bol do Talianska. V kokpite sme dezinfikovali takmer každý gombík a všetci nosili rúška. Na druhý deň som dostal e-mail, že sa zatvára bratislavské letisko a všetky naše lety sú zrušené. Po približne 3 mesiacoch dúfajúc, že zase vzlietnem, som dostal ďalší e-mail, kde ma spoločnosť informovala o zrušení kontraktu.
Sedel som na gauči a fakt som nemal svetielko na konci tunela, keďže mi najsilnejšia európska aerolinka zrušila kontrakt. Po pár mesiacoch v karanténe mi zazvonil telefón. Volal mi majiteľ spoločnosti, kde som lietal predtým, s ponukou, ktorá sa neodmieta. Ponúkol mi job lietať z Bratislavy ako kapitán private jetu. Nestihol ani dopovedať a súhlasil som. Bol to jeden z najkrajších zvratov v mojom živote. Dnes tvoríme veľmi zohraný tím, či už ako profesionáli alebo kamaráti. Byt lojálny v ťažkých časoch sa vypláca.
Zažil si dopravnú nízklonákladovku, teraz lietaš private jetom. Ktoré pilotovanie je náročnejšie?
V profesionálnom letectve je lietanie o náročnom učení sa a postupoch. Všetko musí ísť ako po masle, tam priestor na omyly nie je. Vždy každému hovorím, že keď chce niekto skúšať nezmyselné prelety a kývať babke na balkóne, nech si skúsi zalietať na bezmotorových vetroňoch. Tam ti príroda nič neodpustí. Musíš letieť čisto a s rozumom, aby si odletel čo najdlhšiu trať alebo sa udržal vo vzduchu, pokiaľ sú ostatní už dávno na zemi. Vždy budem zástanca toho, ze najlepšie návyky pilot získa vo vetroni.
Na akom lietadle sa ti zas pilotuje najlepšie?
Ja hovorím, že najlepšie lietadlo je to, ktorým aktuálne lietam. Každé lietadlo má niečo do seba. Na private jete ma baví striktné dodržiavanie postupov, a keď lietam ako inštruktor na malom vrtuláku, tak ma baví učiť. Najkrajšie lietanie pre mňa osobne je na vetroňoch. Momentálne sa im nemôžem z časového hľadiska venovať, ale verím, že príde aj životná fáza, keď si opäť do neho sadnem. Ten pocit, keď si zavretý v malom kokpite a točíš stupák medzi vtákmi, je neopísateľný.
Vyskytol sa ti už počas letu nejaký vážny problém?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo robil, keď mu počas letu hrozilo, že lietadlo začne horieť
- Aké sú nároky celebritných pasažierov ako Paris Hilton či Zuzana Plačková
- Či je náročnejšie vzlietnuť alebo pristáť
- Čo ho v oficiálnej Santovej dedine uchvátilo najviac
- Aké ďalšie celebrity mal na palube