Martin sa živí ako personal shopper, ktorý nakupuje luxusné oblečenie slovenským celebritám. Jeho prominentní klienti platia za niektoré kúsky aj 50 000 €.
26-ročný Martin z Partizánskeho bol prvým personal shopperom na Slovensku. Dnes ich je podľa jeho slov už „plný Instagram“. Jeho práca osobného nákupcu spočíva v cestovaní za luxusnými, limitovanými a ťažko dostupnými módnymi kúskami po celom svete, ktoré nakupuje pre svojich klientov.
Pravidelne preto navštevuje rôzne módne metropoly ako Paríž, Miláno, Viedeň, Londýn či New York a zháňa oblečenie za tisícky eur. Medzi jeho klientelu patria aj známe domáce celebrity ako Rytmus, Separ či Marek Hamšík.
„Tým, že som za posledné roky bol skoro každý mesiac v Paríži, vytvoril som si s veľa sales assistentmi kamarátsky vzťah a pomáhajú mi pri získaní vzácnych kúskov. Avšak, nebolo to tak od začiatku. Priateľsky sa k tebe v Paríži začnú správať, až keď minieš veľkú sumu peňazí. V mojom prípade sú to tisícky eur,“ prezrádza Martin v rozhovore.
- S ktorým klientom z rapovej scény má aktuálne najlepší vzťah
- Či má nejakých spojencov v módnych domoch, vďaka čomu sa dostane aj k menej dostupným kúskom
- Aký najdrahší módny kúsok niekomu zohnal a koľko stál
- Či si personal shopperi medzi sebou kradnú klientov
- Koľko si pýta za svoje služby
- Ktorá slovenská celebrita sa podľa neho najlepšie oblieka
- Čo si myslí o tom, že mnohí známi futbalisti sa často síce obliekajú luxusne, no nemajú vkus
Čo sa v tvojom živote zmenilo od posledného rozhovoru pred 3 rokmi?
Podstata práce zostala stále rovnaká, skôr som ju posunul už na profesionálnejšiu úroveň. Pribudli nové kontakty, zákazníci aj fotografické štúdio so skladom, ktoré som vtedy ešte nemal.
Vidíš v personal shoppingu budúcnosť?
Určite áno, už na začiatku som išiel s jasným cieľom. Priniesť na Slovensko niečo nové, čo sa mi ako pozerám podľa trhu podarilo. Treba mať však okrem tohto otvorenú aj druhú možnosť, v prípade situácie, aká nastala kvôli koronavírusu aj tento rok. U mňa konkrétne je to vysnívaná vlastná značka oblečenia.
Akým spôsobom ovplyvnil koronavírus tvoje povolanie?
Ja som to pocítil hlavne na obmedzení týkajúceho sa cestovania. Priniesť nedostupné kúsky zo svetových metropol sa stalo v jednu chvíľu nemožné. Ďakovať môžem len za dlhoročné kontakty so sales asistentmi, ktorí mi ochotne v rámci priateľských vzťahov začali odosielať veci z Paríža aj na Slovensko. Pred koronavírusom to bolo totiž nemožné.
V čase mojich začiatkov som bol prvý. Je pravda, že aktuálne ich je už plný Instagram, ale ja sa stále môžem považovať za jediného, keďže sa venujem čisto len personal shoppingu.
Bol si jeden z prvých personal shopperov na Slovensku. Ako to vyzerá teraz? Je konkurencia veľká?
Áno, v čase mojich začiatkov som bol prvý. Je pravda, že aktuálne ich je už plný Instagram, ale ja sa stále môžem považovať za jediného, keďže sa venujem čisto len personal shoppingu. Nie som bazár a personal shopper dokopy. Bol som a vždy budem len jedno a za tým si stojím.
Kradnú si personal shopperi ľudí alebo ti nevadí, keď raz nakupuje celebrita u teba a potom inde?
Beriem to tak, že každý má slobodnú voľbu a nemôžem niekoho nútiť nakupovať len u mňa, ak mu trh ponúka i konkurenciu. Nový zákazník sa určite rozhoduje aj podľa ceny, keďže niektorí podliezajú cenu naozaj nízko, len aby predali. Stály zákazník ide na istotu, tam sa nejakej konkurencie nebojím.
Spomínal si vlastnú značku oblečenia. O čo ide?
Áno, aktuálne polku svojho času venujem práve projektu Marchio World. Tým, že sa už 5 rokov denne pohybujem v oblasti módy, mal som potrebu vytvoriť nový štýl pánskej športovo-elegantnej módy. V týchto dňoch sa práve spustil e-shop s prvou kolekciou, tak verím že zaujme.
Ale personal shopping nevešiaš na klinec, či?
Určite nie, už to beriem ako súčasť mňa, ľudia ma tak 5 rokov poznajú, preto nemám dôvod ukončiť to. Novú značku beriem ako niečo, čo obohatí môj pohľad na dizajnové kúsky a opačne.
V čom je tvoja značka špecifická?
Je to také zrkadlo toho, čo rád nosím. Všetko som si sám navrhol, dokonca i samotnú látku som si bol dať na mieru vyrobiť. Chcel som priniesť kúsky, ktoré budú aj materiálovo kvalitné. Práve v tom ma inšpirovala moja práca personal shoppera, vďaka ktorej mám prehľad v kvalite látok u rôznych módnych domoch ako napríklad Louis Vuitton.
Vráťme sa ale k personal shoppingu. Ako to vlastne celé funguje?
Personal shopping je o sprostredkovaní predaja zvyčajne dizajnového, limitovaného či ťažko dostupného kúsku od svetových značiek na základe požiadavky klienta. Mojou prácou je za daným kúskom vycestovať, kúpiť a v dohodnutom dátume osobne odovzdať alebo odoslať na požiadavku klienta.
Priateľsky sa k tebe v Paríži začnú správať, až keď minieš veľkú sumu peňazí, čo sa u mňa nákupmi klientom rovná už na tisíce.
Máš aj nejakých spojencov v módnych domoch, vďaka ktorým sa dostaneš k limitovaným a vzácnejším kúskom ako bežný zákazník?
Tým, že som za posledné roky bol skoro každý mesiac v Paríži, vytvoril som si s veľa sales assistentmi kamarátsky vzťah. Máme na seba kontakty, ktoré mi určite pomáhajú pri získaní vzácnych kúskov. Samozrejme, nebolo to tak od začiatku. Priateľsky sa k tebe v Paríži začnú správať, až keď minieš veľkú sumu peňazí, čo sa u mňa nákupmi klientom rovná už na tisíce.
Tisíce sú to asi často aj len za jeden nákup. Aký najdrahší kúsok si niekomu zohnal?
U žien určite prevažujú kabelky Hermès, tam sa cena pohybuje do 15-tisíc eur. U pánov sú najdrahšie kúsky hodinky Rolex a Patek Philippe. Najdrahší kúsok prekračoval hranicu 50-tisíc a vyššie.
Kto si u teba kupuje tieto najdrahšie kúsky?
Menovať asi nebudem, ale pohybujme sa v oblastí profesionálnych športovcov a spevákov.
Po akých kúskoch je aktuálne najväčší záujem?
Mám odsledované, že každý rok je väčší boom okolo pár značiek. Tento rok sa dosť točil okolo Bottega Veneta a Pangaia – značiek, o ktorých sme minulý rok ani nevedeli. Chanel, Louis Vuitton, Dior sú klasiky, ktoré nikdy neomrzia. Ešte som zabudol na Pradu, ktorá sa tento rok tiež nanovo zviditeľnila.
Pravidelne cestuješ napríklad do Paríža čí iných módnych miest. Kde najďalej si kvôli nákupu luxusného oblečenia musel vycestovať?
Paríž je pre mňa istota, viem, kde kedy a čo kúpiť. Veľakrát mi už týždne dopredu veci odkladajú. Najďalej som ale kúpil Gucci šľapky v New Yorku, ktoré zákazník žiadal a európsky trh ich stiahol z predaja. Samozrejme som ale necestoval do New Yorku len kvôli šľapkám, bolo to skôr len plus počas dovolenky.
Koľko si pýtaš za svoje služby?
Je to veľmi individuálne.
Aspoň približne.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako bojuje s pokušeniami, keď kúpi klientovi nejaký kúsok, ale najradšej by si ho nechal pre seba
- Ktorú limitovanú kolekciu, ktorej hodnota stále stúpa, má na sklade
- Či aj celebrity riešia cenu pri drahom oblečení
- O aké kúsky majú najväčší záujem slovenskí raperi
- Či sa líšia sa nároky celebrít od nárokov obyčajných zákazníkov
- Čo si myslí o tom, že mnohí známi futbalisti sa často síce obliekajú luxusne, no nemajú vkus
- Ako mu dlhoročné nakupovanie oblečenia pre bohatých ľudí zmenilo pohľad na svet