Elektromobily momentálne valcujú trh, takmer každá väčšia značka už predáva svoj vlastný model. Majú ešte šancu na úspech motory na vodík?
Po svete premávajú stovky miliónov automobilov, pričom väčšinu z nich stále poháňa benzín alebo nafta. Kedy môžeme očakávať, že ich masovo nahradia nové druhy motorov?
A ako sú na tom alternatívne palivá? Pozreli sme sa na to, či budúcnosť patrí iba elektrine, alebo sa dá počítať aj s vodíkom.
- Či súboj o budúcnosť dopravy vyhrá vodík alebo elekromobily
- Aký je najväčší mýtus o vodíkových autách, a prečo sa stále nepresadili
- Kto chce, aby sa Slovensko v krátkom čase stalo vodíkovou veľmocou
- O rôznych pokusoch vyrábať „ekologickejší“ benzín a naftu
Dôvodom, prečo všade počúvaš o ošiali s alternatívnymi palivami, elektromobiloch a dokonca zákaze predaja klasických spaľovacích motorov do roku 2035, ako o tom uvažuje Veľká Británia, vôbec nie sú zásoby ropy a ich údajný nedostatok niekedy v budúcich dekádach.
Ide o životné prostredie. Oxid uhličitý je jedným z plynov, ktoré sú priamo zodpovedné za globálne otepľovanie.
Ropa zodpovedá za 12,27 miliárd ton škodlivého CO2 vypúšťaného do ovzdušia ročne a štatistiky z Európskej únie hovoria, že samotná doprava sa na celkových emisiách CO2 podieľa tridsiatimi percentami.
Preto prichádzajú zákazy, obmedzenia a tlak na znižovanie emisií benzínových a naftových motorov. Hoci moderné turbomotory v nových autách vypúšťajú extrémne nízke emisie, na nutné zníženie skleníkových plynov je to stále málo. Problém je v tom, že počet ľudí a áut na svete neustále rastie rýchlym tempom. Ak teda chceme reálne znížiť emisie, treba hľadať iné pohony.
Boom elektromobility
Najviac na očiach sú, samozrejme, elektromobily. O ich rozmach sa postarala najmä americká automobilka Tesla, ktorá najúspešnejšie bojuje s nevýhodami elektromobilov, akými sú napríklad nízky dojazd, vysoká cena a otázna životnosť samotných akumulátorov.
Elon Musk otestoval trh, spopularizoval celú elektromobilitu a otvoril tak dvere aj pre viaceré európske automobilky. Elektrifikovaný či plne elektrický model by v najbližšom čase nemal chýbať v portfóliu žiadnej významnejšej z nich.
Pozorne sledovať by si mal najmä Volkswagen a jeho horúcu novinku ID.3, ktorej cena by sa po započítaní štátnych prémií na niektorých trhoch mohla dostať hlboko pod 30-tisíc eur. Auto sľubuje dojazd vyše 400 kilometrov, čo je oproti bežným benzínovým alebo naftovým autám zhruba polovica.

Na rovnakej podvozkovej platforme vzniká aj elektromobil Škoda Enyaq. Pointou je, že relatívne lacné automobily „domácich“ a dobre známych značiek by mohli zaručiť, že na baterky bude už čoskoro jazdiť aj veľa vodičov, ktorí Tesle z najrôznejších dôvodov neveria a nikdy by o nej neuvažovali.
Vodíkový pohon bol veľká nádej, dnes o ňom takmer nepočuť
S niečím iným než benzínom, však automobilky experimentovali už oveľa skôr. BMW napríklad už v roku 2005 ukázalo vodíkom poháňanú limuzínu triedy 7.

Tá dokonca dokázala vodík „spaľovať“ len vo veľmi mierne upravenom klasickom motore, ktorý predtým bežal na klasický benzín. Nemci vtedy hovorili o „prvom aute na vodík pripravenom na sériovú produkciu.“
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či sú pespektívnejšie autá na vodík, alebo elektromobily
- Ako je na tom vodík na Slovensku a prečo minister hospodárstva volá po jeho rozširovaní
- Aká je spotreba a cena najznámejšieho auta na vodík, ktoré sa už bežne predáva
- O rôznych pokusoch vyrábať „ekologickejší“ benzín a naftu