Všetko, čo je dostupné na slovenskom trhu a čerpacie stanice vôbec nepotrebuje.
Ceny elektromobilov a ich dojazd,zatiaľ nemôžu úplne konkurovať bežným autám so spaľovacími motormi. Zdá sa však, že autá s bežnými spaľovacími motormi to majú zrátané. Mnoho európskych krajín vrátane Slovenska chce dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, väčšina okolo roku 2050. Po tomto termíne si tak pravdepodobne auto na benzín či naftu už nekúpiš.
Koniec predaja bežných áut navyše ale môže prísť oveľa skôr. Pre automobilky sú totiž batérie a elektromobily nástrojom, ako ukázať, že idú v čele technologického pokroku.
Väčšina výrobcov už elektrické autá má. Štát navyše pripravuje dotačný program, ktorý by v nadchádzajúcich mesiacoch kúpu áut s alternatívnym pohonom, teda hybridu alebo elektromobilu, podporil bonusom vo výške niekoľko tisíc eur a ty by si tak ešte ušetril.
Čo je teda na trhu už dnes, a čo si budeš môcť kúpiť v blízkej budúcnosti?
- Ktorý elektromobil je najlacnejší
- Do ktorej susednej krajiny už prišla Tesla aj oficiálne
- Čo chystá Škoda alebo Volkswagen na budúci rok
- S akým dojazdom môžeš pri elektromobiloch rátať
- Či musíš na dobíjanie batérií stále čakať niekoľko hodín
Ponuka elektromobilov dostupných na slovenskom trhu vôbec nie je taká malá, ako by sa mohlo zdať. Na výber máš z luxusných vozidiel s dojazdom prekračujúcim 500 kilometrov, ale aj pomerne rozumných mestských vozítok, ktorých cena padá pod 20-tisíc eur.
Elektrický segment je každopádne vo fáze, kedy je aj rok príliš dlhá doba. Už o 12 mesiacov totiž môžu automobilký prísť s niečím, vďaka čomu na auto s benzínovým či dieselovým motorom ani nepomyslíš. Pre taxikárov, kuriérov alebo ľudí pohybujúcich sa výhradne po meste môže mať elektrina zmysel už dnes.
Audi
Plne elektrifikovanú flotilu zatiaľ zastupuje luxusný e-tron (od 81 400 eur). Ide o SUV, jednak preto, že tento segment svojou popularitou valcuje všetky ostatné, a tiež preto, že vyššia stavba ľahšie skryje hmotnosť batérií.
e-tron je 4-kolka s výkonom 322 koní a dojazdom minimálne 358 km podľa metodiky WLTP. Má superrýchle 150 kW nabíjaním, ktoré však musí podporovať aj nabíjacia stanica, ku ktorej e-tron pripájaš.
Toto Audi je tak pripravené limitovať jednu z najväčších nevýhod elektromotorov - dlhé pitie kávy pri čakaní na doplnenie energie. Zaujmú tiež kamery namiesto spätných zrkadiel, čo chce trochu zvyk, ale v tme a zlom počasí sú jednoznačne praktickejšie.
V roku 2020 by sme mali spoznať aj finálnu podobu verzie e-tron Sportback s nižšou strechou a ostrejšie rezaným zadkom. Neskôr sa dočkáme tiež plnej elektrifikácie ďalších modelov, napríklad maličkej Q2-ky. Audi totiž chce, aby baterky poháňali tretinu jeho ponuky už v roku 2025.
BMW
Bavorská automobilka na to zatiaľ ide opačne. Materiály k modelu i3 (od 38 950 eur) síce hovoria o športovosti, dynamike a jazdných vlastnostiach, no priznajme si, že ide skôr o mestské vozidlo.
i3-ka je na trhu už od roku 2014, medzitým ale prešla viacerými obmenami a kapacita batérie sa zvýšila až na 120 Ah (42,2 kWh), teda dvojnásobok oproti prvému vypusteniu na verejnosť.
Papierový dojazd dosahuje 246 km. Treba počítať s tým, že vonkajšie tvary a hlavne interiér sú pomerne svojské. Konfigurátor ešte nedávno umožňoval BMW i3 kúpiť aj so zabudovaným range-extenderom v podobe malého benzínového motora, v Európe sa s ním ale už nepočíta.
BMW by v budúcnosti malo predstaviť aj elektrický rad 5 či malé SUV iX1, pričom do roku 2023 by malo byť elektromobilov v jeho portfóliu až 12.
Citroën / DS
Francúzi s nástupom elektromobilov váhajú. U nás zatiaľ kúpiš maličký mestský model C Zero (od 29 640 eur), každopádne dojazd maximálne 150 kilometrov a maximálna rýchlosť 130 km/h ho doslova zamykajú v meste.
Ešte pomalšie je Berlingo Electric, ktoré môže zaujať kuriérov a podnikateľov, pre ktorých sú nízke náklady dôležitejšie než komfort jazdy. S jeho dostupnosťou na Slovensku je to však horšie.
Už prakticky pripravená je naopak sesterská "prémiová" automobilka DS a jej elektrifikovaný DS3 Crossback E-Tense. Malé SUV poteší hlavne civilným interiérom a odvážnym vonkajším dizajnom. Za pol hodinu by sa malo nabiť na minimálne 80 % a plne nabité 47,5 kWh batérie poskytnú dojazd 280 km. Slovenské ceny však ešte nepoznáme, prepočet z tých britských naznačuje, že DS3-ka bude minimálne za 35 000 eur.
Na nálož ďalších elektromobilov od Citroënu si ešte musíme počkať. Minimálne jeden by mal prísť už o 12 mesiacov a do roku 2025 by mali batérie poháňať všetky vozidlá v ponuke. Vzhľadom na to, že v koncerne PSA je okrem Peugeotu už aj Opel, dá sa predpokladať, že Francúzi budú hlavnými hráčmi.
Honda
Na konci tohto roka by sa mala začať predávať Honda e (od 29 470 eur). Japonský výrobca deklaroval, že má ísť o jeho pokus stlačiť cenu elektromobilov na dostupnú úroveň. Či sa mu to podarilo, už musíš posúdiť pohľadom do vlastnej peňaženky.
Faktom však je, že oproti bežnému benzínovému kompaktu je cena vyššia "len" o približne 10 tisíc, pričom od prvého stlačenia plynu začneš všetko dostávať naspäť na lacnejšom nabíjaní.
Honda e je navyše nabitá technológiami a parádnym veľkoplošným displejom v interiéri. Dizajn je poriadne odvážny, v skutočnosti však ide o retro odkaz na prvú verziu ľudového Civicu - predtým, než sa z neho stal sen tunerov hrajúcich NFS a dnešný ufo-úlet, ktorý sa snáď už ani ďalšími krídlami doplniť nedá.
É-čko má 35,5 kWh batériu a dojazd 220 kilometrov, čo bude podľa Hondy pre mestské prostredie postačovať. Výkon 100 kW je na veľmi rýchle odjazdy z križovatiek dosť tiež.
Honda si kladie za cieľ od roku 2025 predávať, aspoň v Európe, výhradne elektromobily.
Hyundai
Hyundai v zavádzaní komerčne 100 % pripravených elektromobilov prekonal aj známejšie nemecké značky. SUV Kona Electric aj elegantnejší IONIQ Electric začínajíu oba na 35 490 eurách.
28 kWh batéria v IONIQ-u sľubuje dojazd 280 kilometrov. Kona naopak ťaží z neskoršieho príchodu na trh a uvádzaný dojazd je až 449 kilometrov.
Samozrejme, tak ako pri všetkých elektromobiloch, aj tu môže prudko klesnúť v závislosti na rýchlosti jazdy, teplote či v prudších stúpaniach.
Konu však pomerne často recenzovali aj v lokálnych automagazínoch a väčšina potvrdzuje, že ukazovateľ dojazdu na palubnej doske je pomerne presný. Vo vnútri je konzervatívna, čo však bohate vyvažujú úzke svetlomety a množstvo ostrých hrán na prednej maske.
Rýchle nabíjanie na 80 % kapacity trvá po pripojení na 100 kW nabíjačku približne hodinu. Normálne nabíjanie z domácej zásuvky potrebuje až 9 a pol hodiny.
Jaguar
Model I-Pace (od 77 572 eur) je považovaný za najväčšieho konkurenta e-tronu. Cena je podobná, no výkon 400 koní a dojazd 470 km podľa WLTP nechajú nemeckého zástupcu s prehľadom za sebou.
I-Pace sa, bohužiaľ, dokáže nabíjať len maximálne 50 kW nabíjačkou. Menší, ľahší a obratnejší Jaquar získal ocenenie Auto Roka 2019 a produktové materiály hrdo odkazujú aj na pôsobenie automobilky v pretekoch Formuly E. Hoci tam je aj spomínané Audi.
Mnohým bežným zákazníkom prekáža výsostne aerodynamický vzhľad elektromobilov a veľké zakrytované plochy čelnej masky. I-Pace však odmieta aj túto výčitku.
Ďalší na programe by mal byť plne elektrický sedan XJ.
KIA
Väčšina modelov s logom Kie má svoju dvojičku v niektorom z Hyundaiov. Pri elektromobiloch to ale až tak úplne neplatí a súrodenci sa, minimálne vhľadom, poriadne líšia.
e-Niro by sa na Slovensku mala začať predávať každým dňom za minimálne 42 580 eur. Dojazd sľubuje 445 km, čo je vzhľadom na rovnaký 64 kWh akumulátor podobné číslo, ako v menšej Kone.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké modely elektromobilov ponúkajú Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Škoda, Tesla či Volkswagen
- Na akom elektromobile jazdí Sajfa
- Ktoré modely by sa mohli už čoskoro dostať pod 20.000 eur
- O ktorom elektromobile výrobca tvrdí, že ťa 100 kilometrov vyjde len na 1,40 eur.