Všetkých sme zároveň postavili pred náročnú otázku, či by sa radšej vzdali tvorby produkcií alebo rapovania, ak by museli. Ako sa s ňou popasovali.
Slovenským rapom otriasalo už niekoľko káuz, ktoré sa týkali kradnutia hudobných produkcií a už aj tým najpočúvanejším sa stalo, že rapovali do vykradnutých hudieb bez toho, aby o tom vedeli. Aj známe pretrasy okolo Cereala alebo Smarta ukázali, že sa do hudby dostalo niekoľko toxických ľudí, ktorým až tak nejde o to, aby vytvárali hodnoty a umenie.
Aj keď dnes už vieme, že toto nie je hlavný dôvod, prečo začali niektorí slovenskí raperi rozvíjať okrem rapových aj producentské schopnosti, je veľmi vzácne, keď je interpret komplexným hudobníkom s prehľadom v producentskom remesle. Tých najlepších sme preto opýtali niekoľko základných otázok, ktoré sa ich tvorby týkajú.
- Ako je možné, že je Dame z DMS jedným z prvých producentov z celého Gramo Rokkaz
- Ktorý hudobný producent robí beaty aj niekoľko dní a tie najlepšie schováva pre vlastnú kapelu
- Čo by si hudobníci z nášho výberu zvolili, ak by do konca života museli robiť už len buď hudbu, alebo rap a kde vidia viac priestoru na posun
Dame: Nezačal som zas robiť hudby kvôli tomu, že by som sa bál, že budem mať vykradnutý beat
Dameho druhý sólový album 100RY je dôkazom, že hudba môže vzniknúť doslova z hocičoho, on sám založil po producentskej stránke koncept na tom, že základ beatov tvorili zvuky z bežného života, ktoré zachytil na instagramových príbehoch.
O Damem sme si mysleli, že začal tvoriť hudby relatívne nedávno, zaujímalo nás aj to, či bol pre neho impulz aj to, aby sa mu nestalo, že bude (opäť) rapovať do kradnutej hudby.
„V tomto by som ťa opravil, beaty robím dlhšie ako Smart. Je to dobrých 16-17 rokov, len som sa tomu dlho nevenoval, ale napriklad s Kalim som sa spoznal tak, že som mu predával beat ešte keď začínal rapovať, produkoval som mu jednu z jeho prvých skladieb. V podstate aj ako člen Gramo Rokkaz som tam z DMS bol ako prvý, keď ešte GR nebola skupina ale zoskupenie DJ-ov a producentov. Krátko nato som tam dotiahol Smarta a Derycka,“ spomína si na svoje producentské začiatky Dame.
„Nezačal som zas robiť hudby kvôli tomu, že by som sa bál, že budem mať vykradnutý beat od niekoho, ja už dlhšiu dobu nerobím s nikým, komu by som neveril. Stále tu je zopár producentov u ktorých som presvedčený, že by to nikdy neurobili ako napríklad Grimaso, Special, Smart, Deryck Maťo Straka a xy ďalších. Čiže skôr to bolo o mojom splnení toho, čo som vždy chcel. Vyprodukovať celý album aj hudobne,“ vysvetľuje člen DMS dôvod, prečo vytváral celý album sám. Na debute Selfmade z roku 2017 si zaexperimentoval len s jedným vlastným beatom.
Dobre si spomíname na moment, keď ho do ukradnutej hudby nechal rapovať známy producent Madskill, logicky sa preto otvára otázka, či Dameho nemotivovali aj tieto udalosti.
Kreatívny proces tvorby beatov na album 100RY odhalil podrobne Dame v 40-minútovom snippeto-dokumente. V posledných mesiacoch je s hudbou prepojený ešte intenzívnejšie. Zároveň jeho odpoveď na otázku o tom, akým spôsobom tvorí, môže byť inšpiráciou pre tých, ktorí chcú začať, no zároveň sa nechcú dostať do situácií ako Baret alebo Kapoo, ktorých Kontrafakt a Separ verejne zlynčovali.
Ako vyzerá Dame tvorivý proces, keď robís hudbu sám pre seba? Vychádza nápad z rapu/produkcie? „V poslednej dobe som robil 90% vecí cez MPC, brával som ho všade so sebou, keďže AKAI konečne urobil MPC, ktoré má v sebe baterku a vydrží 5-6 hodín bez napájania, čiže som si sadol hocikde a robil beaty, mal som ho so sebou prakticky všade, kam som šiel, v ruksaku. Robil som hudby v lietadle, na dovolenke hocikde...,“ vysvetľuje Dame.
„Nevychádzam z beatov iných, možno som v tomto zastaralý ale snažím sa robiť veci z vlastnej hlavy. Keď mi nič nešlo tak som to bral tak, že nemám deň a šiel som robiť niečo iné. Niekedy sa mi stane, že mám text na ktorý nemám hudbu a vtedy je super, že si viem urobiť presne to, čo potrebujem. Rýchlosť BPM, uloženie bicích alebo melódiu akú mám podla textu/linky v hlave,“ dodáva člen DMS.
Už niekoľko dekád je v rape bežné samplovanie, teda tvorenie hudby na základe už existujúceho základu, mnohí používajú aj hotové presety, ktoré pozmeňujú. Dame na to ide úplne inak. Niekedy si dokonca napasuje hudbu do beatu.
Za akých podmienok je pre Dameho v poriadku, keby niekto rapoval do jeho hudby? A bol by ochotný svoje produkcie predať? „Ja si nemyslím, že som nejaký top producent, máme tu v sk/cz kopec odomňa lepších ale vo všeobecnosti spolupracujem len s luďmi, ktorých tvorba sa mi páči, alebo ich aspon ako ludí mám rád, ideálne kombinácia týchto dvoch faktorov, haha.
Hudby nepredávam, zatial nemám tú potrebu a keď urobím niečo dobré, tak to chcem využiť hlavne na naše projekty, ani by ma nebavilo aranžovať vec niekoho, koho by som nechcel počúvať, a koho cením tomu to spravím zadarmo a ešte budem aj rád, že som na jeho albume. Momentálne je ale už super možnosť pri digitálnych streamoch sa dohodnúť, že ti priamo na tvoj Paypal idú percentá zo zárobku konkrétnej skladby, takže keby som niekomu robil beat dobudúcna tak asi takto nejak.“
„Určite rap, lebo rapom sa viem viac vyjadriť “vypísať” a producentov je veľa kvalitných. Myslím, že oveľa viac ma baví celkovo tie veci tvoriť, nie len hudbu ako podklad. Asi by ma viac sralo, keby nemôžem nahrať hudbu, ako keby nemôžem spraviť hudbu.
Ale samozrejme, som rád že si viem urobiť beat lebo som vždy cenil ľudí ako napr. Ryan Lesslie alebo Russ, čo vedia aj to aj to, príde mi, že si v tej hudbe potom viac ponorený celkovo.“
Matej Straka: Nikdy som si za hudbu nezobral ani korunu, najlepšie beaty idú prednostne Nerieš
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo môže byť niekedy proces tvorby beatu neúspešný a na čom môže stroskotať
- Aký môže byť významový rozdiel medzi beatmakerom a hudobným producentom a ako je možné, že niektorí zvládnu mix a master bez hudobného vzdelania
- Ktorý slovenský producent sa už rapu síce nevenuje, stal sa však z neho mimoriadne kvalitný inštrumentalista
- Ktorému producentovi sa stalo, že po rokoch niekto vytiahol jeho hudbu a prezentoval ju za novú a ako zareagoval