Každá zmena je tímovou prácou a práve osobnosti, ktoré posúvajú kultúru kupredu si chce adidas uctiť novou kampaňou.
Nebyť tenisiek adidas Originals Superstar, dnešný svet pouličnej módy, hudby a tanca by vyzeral úplne inak. Táto, dnes už ikonická silueta obuvi, ktorú by mal aspoň raz v živote skúsiť každý, bola pôvodne navrhnutá pre profesionálnych športovcov, no pomerne rýchlo sa z nej stal symbol kreativity a umenia.
Superstary oslavujú aktuálne svoje 50. výročie a historických momentov, na ktoré sa oplatí spomínať je viac než dosť. V 80-tych rokoch totiž stáli tieto tenisky po boku Run DMC pri popularizácii hip hopu, na prelome milénia sa medzi prvými dostali k značke BAPE a zoznam spoluprác, ktorými v uplynulých rokoch udávali trendy je doslova nekonečný.
- Prečo ozdobil adidas ulice Prahy dielami od Lousyho Aubera
- Kde všade môžeš nájsť ich umelecké inštalácie
- Aký je ich význam a čo všetko tieto inštalácie predstavujú
Na oslavu 50. narodením tenisiek Superstar spustil adidas celosvetovú kampaň s názvom Change is a team sport, ktorou si chce uctiť všetkých umelcov, kreatívcov a osobnosti, zodpovedné za posúvanie hraníc kultúry.
V zahraničí oslovil napríklad Pharrella Williamsa, streamera Ninju, skatera Marka Gonzalesa a desiatky ďalších osobností z rôznych vekových skupín. Hlavnou podstatou celej kampane sa toitž stala tímová práca, iniciatíva zmeny a posúvanie vedomostí z generácie na generáciu, vďaka ktorým zostávajú spomínané osobnosti, ale aj samotné tenisky Superstar stále relevantné.
Praha podľa Lousyho
Aj na domácej scéne máme zopár osobností, ktoré sa aktívne podieľajú na posúvaní tunajšej kultúry a slovenský fotograf Lousy Auber je určite jednou z nich. Okrem mnohých spoluprác s renomovanými značkami alebo interpretmi sa zapísal do histórie najmä prerábkou fasády schátranej modernistickej budovy Hotela Kyjev v centre Bratislavy z roku 2018. Pre adidas sa tak podobným spôsobom rozhodol v rámci kampane Change is a team sport vyzdobiť ulice Prahy svojimi umeleckými inštaláciami, ktoré sme zmapovali v našej reportáži.
Lousy sa postaral dokopy o 5 inštalácií, ktoré mali v ľuďoch iniciovať myšlienku zmeny a tímovej práce. Za každým medzníkom v histórii tenisiek Superstar totiž nestál len jednotlivec ale celá skupina ľudí. Práve na základe podobných spoluprác sa tak adidas snaží podporiť nové generácie k tomu, aby opäť posúvali hranice aktuálnej kultúry.
Od Stalina až k adidasu
Jednou z najväčších inštalácií celej kampane sa stal video mapping, teda premietanie na bývalý Stalinov pomník v Letenských sadoch. Historické zábery z archívov adidasu v spojení s fotografiami toho, ako využíva dnešná generácia tento pomník totiž boli vidieť takmer z celej Prahy. Tzv. „Stalin“ bol svojho času najväčším súsoším v Európe, no z tejto gigantickej pripomienky socialistického režimu je dnes populárne miesto, na ktorom sa stretávajú mladí ľudia z rôznych subkultúr.
Výstavba pôvodného súsošia, ktoré bolo 15 metrov vysoké a 22 metrov široké, spôsobovala už od prvého momentu samé problémy. Ani jeden zo sochárov sa totiž tejto zákazky nechcel ujať, projektanti považovali miesto v Letenských sadoch na výstavbu podobného kolosu za nevhodné a Stalinov nástupca, Nikita Chruščov dal tento pomník 7 rokov po jeho dokončení odstrániť trhavinou.
Na jeho mieste sa aktuálne nachádza ikonický metronóm z dielne Vratislava Nováka, no vnútorné priestory pod ním chátrajú. Celá stavba je dokonca až v takom havarijnom stave, že ak by na jej streche stálo naraz viac ľudí, mohla by sa prepadnúť. Mesto Praha však nemá pre tento monument využitie a z bezpečnostných dôvodov musela v roku 2019 určité časti uzavrieť. Ak sa v blízkej dobe nenájde niekto, kto by dokázal násjť riešenie pre využitie celej stavby, mohol by pražský Stalin skončiť v troskách.
Demolovaný Mozart
Naprieč Prahou by sme našli desiatky lokalít, ktorých vzhľad sa drasticky zmenil vplyvom socializmu alebo novodobých investorov. Búranie neorenesančných fasád na rohu Mozartovej a Plzeňskej ulice, ktorý je dôležitou dopravnou križovatkou pred štvrťou Anděl, bolo v roku 2012 pochopiteľne kritizované miestnymi občanmi. Budovy boli ale bohužiaľ v dezolátnom stave a demolíciu nariadil stavebný výbor Prahy 5.
Na mieste tejto stavby mal talianský investor postaviť trojhviezdičkový hotel, no výstavba sa zasekla a za uplynulých 8 rokov sa na bočnej fasáde vedľajšej budovy stiedali len reklamné banery a diela od graffitti umelcov.
Spomínaný roh ulíc určite nepatril medzi lokality, na ktoré bola Praha pyšná. Vďaka iniciatíve adidasu a Lousyho sa podarilo jej vzhľad aspoň dočasne vyriešiť oranžovo-zeleným muralom, teda legálnou veľkoplošnou maľbou s nápisom „Change is a team sport“.
V tomto prípade sme sa hrali s farbami kampane a chceli sme hlavne vytvoriť niečo zaujímavé v priestore. Lousy Auber
Svetlo zmeny
S výnimkou video mappingu na Staline by človek za zvyšnými inštaláciami len ťažko hľadal adidas. Ani jedno z týchto diel totiž nenesie tradičné vizuálne prvky značky a viac než o reklame tak má byť celá kampaň mierená na ľudí, ktorí dokážu v našej spoločnosti iniciovať zmenu. Pred obchodným centrom Stromovka v pražských Holešoviciach tak napr. vyrástol polygón zostavený z LED panelov, na ktorých bežali texty ako „kryž prohraje jeden, prohrajeme všichni“ alebo „smysl hry neni vyhrát, ale měnit se“.
Za túto príležitosť a priestor od obchodného centra Stromovka som veľmi vďačný. Je to jedna z mojich obľúbených inštalácií tohto projektu. Hrali sme sa totiž s claimom kampaňe a podarilo sa nám z neho vytvoriť hodnotný text. Dúfam, že okoloidúci to budú vnímať rovnako. Lousy Auber
V kontraste s obchodným centrom Stromovka, ktoré sa jednoducho nedá prehliadnuť, je dobre známy kultúrny priestor s názvom Vnitroblock, zašitý v holešovických uličkách. Ruiny bývalej továrne boli jednu dobu zrelé na demolíciu, no vďaka tvorivému impulzu sa ich podarilo premeniť na miesto, ktoré s radosťou navštevujú stovky ľudí.
Pri Vnitroblocku sme chceli využiť jednu z uličiek, ktorá sa nám veľmi páčila a podobne ako na Plzeňskej sme sa hrali s priestorom resp. svetelnou bránou, cez ktorú ľudia prejdú a môžu si všimnúť myšlienku kampane. Lousy Auber
Posledným miestom, na ktoré sa dostali Lousyho inštalácie, sa stala pražská mekka tenisiek. Vo výklade Footshopu tak viseli monitory s archívnymi spotmi adidasu, pripomínajúce históriu značky a 50. výročie siluety Superstar, ktorá svojho času spôsobila revolúciu na basketbalových palubovkách a dnes inšpiruje ľudí k tomu, aby iniciovali revolúciu vo svojom okolí.
Detailné zábery jednotlivých inštalácií si môžeš prezrieť v našej galérii: