Nosiť diela známych slovenských umelcov budeš môcť vo svojej peňaženke.
Motivácia umelcov môže byť rôzna, jedno však majú spoločné. Ich diela dokážu meniť svet len vtedy, keď sa dostanú medzi ľudí. Snažia sa o to galérie ale aj mnohé iné kultúrne inštitúcie. Môže ich však šíriť aj niečo tak obyčajné a praktické, ako je platobná karta? Umenie na neobvyklých miestach nie je raritou, je vidieť napríklad v podobe mnohých street artov. Stačí sa pozrieť na fasádu Hotela Kyjev v Bratislave.
Prečo banka šíri umenie
Vďaka službám, akými sú MobilePay, tvárová biometria či platby cez telefónne číslo, budeme platobné karty používať čoraz menej. Je veľmi pravdepodobné, že o pár rokov tu už karty vôbec nebudú. Možno ak v múzeu dizajnu.
Napriek tomu je karta stále veľmi dôležitou súčasťou každodenného života. Aj preto vie byť dobrým médiom, ktoré šíri umenie. Vo vlastnej peňaženke môžeš mať obraz, fotografiu, alebo skicu, ktorú vytvoril niektorý z dvanástich popredných slovenských umelcov. Je ním napríklad dielo fotografky Márie Švarbovej, ktorej zábery použila už značka Apple, skica futuristických šiat návrhára Lukáša Krnáča či výrazný obraz výtvarníka Erika Šilleho.
Erik Šille už vystavoval vo viacerých galériach, baví ho najmä proces maľby jeho farebných obrazov. Je nositeľom prestížnych ocenení, Ceny Igora Kalného alebo Ceny Nadácie Tatra banky za umenie.
Motívom jeho provokatívneho diela zo série Spiaca voda je legenda, ktorá hovorí, že keď je táto voda vytiahnutá zo studne a nezamieša sa, privodí nebezpečenstvo tomu, kto sa napije. Táto legenda je prenesená v Šilleho maľbách do rôznych podôb. Na tomto obraze ide o symbolické znázornenie klimatických zmien. Voda je nevyhnutná na prežitie, preto je táto téma znepokojujúca a Erika zaujala.
Ako sám odpovedá na to, prečo súhlasil s tým, že časť jeho diela bude na platobnej karte? „Nerozlišujem medzi zlým umením a dobrým umením, že či je krásne. Mňa zaujíma či má so sebou nejaký názor a či so sebou berie nejaké posolstvo. Keď sa spojí autor s nejakou inštitúciou či už je to banka, galéria alebo škola dostáva sa na tenký ľad.
Môj obraz je v súkromnej zbierke, visí tam na stene a nikdy sa už nikde nedostane. Poslanie toho obrazu je poukazovanie na klimatické zmeny, preto som rád, že sa takto dostane k ešte viac ľuďom.
Aj keď sú jeho obrazy provokatívne a darí sa im dostať sa ľuďom na oči, sláva nie je jeho motivácia. „Nikdy som nemaľoval, aby som očakával od ľudí nejaký feedback. Samozrejme, súčasť života obrazu je, že sa vám ho dostane a to je milé, ale ja som to nikdy nerobil s týmto účelom. Maľujem pre seba a hrozne by som sa nudil, keby som bol autorom jedného obrazu jednej variácie, keby som sa krútil v jednej téme a preto si to rád mením a provokujem sám seba,“
„Ja mám rád úplne šedé veci a moje obrazy sú krikľavé, to je úplne protipól mojej povahy a to je provokácia voči sebe samému, ani nie voči spoločenstvu ľudí,“ dodáva.
Šaty, ktoré sa hodia aj karte
Talentovaný návrhár Lukáš Krnáč sa stal známym vďaka jeho neprehliadnuteľným štítkom s čiarovými kódmi, ktoré visia zo šiat. Umelecká iniciatíva Tatra banky sa rozhodla do dizajnu kariet zapojiť aj tohto mladého umelca. Na platobnej karte nájdeš skicu šiat, ktoré navrhol pre Adelu Banášovú na galavečer Ceny Nadácie Tatra banky za umenie. Jeho témou bola technológia a Adela ho moderovala v sprievode robota. Vznikli holografické, na svetlách veľmi efektné a farbu meniace šaty.
„Keď som dostal v zadaní informácie o tom, že téma podujatia bude technológia a bude sa to celé niesť vo futuristickom nádychu, snažil som sa, aby keď Adela vyjde v šatách na pódium, diváci zo šiat ihneď prečítali tému večera. Materiál je efektný, chcel som, aby to pôsobilo futuristicky, trošku kozmicky a technologicky,“ opisuje návrhár svoje šaty.
Dostať šaty na kartu nebolo jednoduché. „Na karte je skica šiat, nie je to asi úplne štandardná vec, s ktorou som pracoval. Väčšinou dostávam zákazky vytvoriť nejaký 3D objekt, a tu to bolo vytvoriť 2D obraz, ktorý bude použiteľný na karte, takže to bola nová výzva, ako to uchopiť a ako to spraviť,“ dodáva Lukáš.
Krása a nostalgia socialistických plavární
Medzinárodný úspech fotografky Márie Švarbovej siaha až k značke, akou je Apple. Jej fotografie zo série Swimming pools obleteli svet.
Počas štyroch rokov zmapovala 13 slovenských plavární, z ktorých vznikli minimalistické fotografie charakteristické svojou symetriou a teplými farbami. Sama svoj štýl nazýva ako retrofuturo. Objavili sa už v atraktívnych svetových médiach, ako Vogue, Forbes, CNN či The Guardian.
Dielo Origins zo série In Swimming Pool vzniklo v roku 2014 na plavárni v Zlatých Moravciach. Jeho inšpiráciou pre kompozíciu dievčat a samotnú atmosféru bola spartakiáda zo socialistických čias. Napätie dosiahla hranou bazéna, pri ktorom všetky objekty stoja a ich odraz sa odráža spolu s nápisom vo vode ZÁKAZ SKÁKANIA.
Myslí na úspech svojho diela, keď fotí? „Vždy sa snažím vytvoriť prototyp, nejdem opakovať niečo, čo už vytvoril iný fotograf a očakávať úspech, alebo feedback alebo niečo také, čiže vždy mám veľmi veľký rešpekt, keď niečo odfotím a idem to publikovať, že ako to príjme svet,“ hovorí.
„Chcela by som, aby sa moje dielo páčilo ľuďom, ale nie vždy to očakávam a možnože pri takých fotkách a sériach, kde som to to neočakávala, tak tie možno boli nakoniec úspešnejšie, ako tie, kde som to očakávala,“ dodáva.
Mária má jasno aj v tom, či je karta vhodné médium na šírenie jej diel: „Áno, určite, pretože diela všetkých umelcov tu majú svoju hodnotu, a nie každý si môže to umenie dovoliť mať doma a karta je dobrá v tom, že môže mať každý umenie v peňaženke, čo je podľa mňa super na jeho šírenie.“
Na kartách Tatra banky nájdeš okrem spomínaných autorov aj legendárnych umelcov, akými sú fotografka Milota Havranková, maliara Miroslava Cipára či predstaviteľov mladšej generácie Luciu Tallovú, Ašota Haasa, Mikinu Dimunovú, odevnú dizajnérku Lenku Sršňovú a Ondreja Jóba, či dizajnérov Vlastu Kubušovú a Miroslava Krála.
Manifest Tatra banky je prinášať umenie medzi ľudí. Je prelomový, pretože dáva kartám nový, umelecký rozmer. Jednu z kariet môžeš mať v peňaženke aj ty, stačí, ak si v Tatra banke vedieš účet.
1. Chceme dokázať, že umenie láme zaužívané tradície. 2. Máme odvahu experimentovať a robiť veci inak. 3. Veríme, že tvorivosť má miesto v každodennom živote. 4. Chceme, aby ľudia pochopili zmysel umenia. 5. Len keď spojíme sily, vytvoríme farebnejší svet. 6. Odlišnosť je základným prvkom každej tvorby. 7. Chceme vnášať úsmev a krásu do všedného života. 8. Vytvárame vzťah medzi ľuďmi a umením. 9. Je nevyhnutné prinášať v umení zmenu. 10. Veríme, že vďaka spolupráci a tvoreniu dokážeme meniť svet k lepšiemu.