Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 16. 10. 2019 meniny má Vladimíra

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda - Starostlivosť o zovňajšok
3
Timea Krauszová
19. september 2019, 16:00

Krása ženy je pre mužov prvoradá: Psychológ vysvetľuje, prečo sa ženy maľujú

Ako sa formoval trend líčenia naprieč históriou a prečo dnes ešte stále nosíme mejkap? Pri hľadaní odpovede nám pomohli odborníci na ženskú krásu aj na dušu človeka.

Timea Krauszová
19. september 2019, 16:00
Krása ženy je pre mužov prvoradá: Psychológ vysvetľuje, prečo sa ženy maľujú
Zdroj: pexels.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Hoci mejkap v istých obdobiach v histórii nosili aj muži, je to prevažne ženská záležitosť. Prečo? Existujú psychologické a biologické dôvody, pre ktoré ho používajú častejšie ženy ako muži? Má v dnešnom svete ešte mejkap svoje opodstatnenie alebo je to len klamstvo a pozlátka, ktorých by sme sa mali zbaviť?

 

Práve na tieto otázky ti odpovieme v tomto článku.

 

Na pomoc sme si okrem historických dokumentov a článkov pozvali aj odborníkov: psychológ Boris Katrušín a poradkyňa krásy Mária Bernáthová nám odpovedali na otázku: Prečo vlastne nosia ženy (alebo aj muži) mejkap?

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako vyzerajú reakcie ľudí na líčenie aj na nahú pleť u známych YouTuberov
  • Prečo nosia mejkap prevažne ženy
  • Ako sa trend líčenia vyvíjal naprieč históriou a aké toxické látky využívali v minulosti v mejkape
  • Čo nám o mejkape napovie psychológia a biológia

 

Psychológ odpovedá: Prečo vlastne nosia ženy mejkap?

 

Dnes na sociálnych sieťach vládne trend negatívneho komentovania mejkapu, ktorý sa zosilnil vďaka sociálnym sieťam. S tzv. makeup shaming ženy musia bojovať denne a stretávajú sa s dvoma druhmi poznámok: prvá sa týka toho, aké sú krásne bez mejkapu, ďalšia sa zase týka toho, prečo sú opäť „neupravené“. Ironické poznámky (predovšetkým) mužov, ktoré sa týkajú toho, že „sebavedomé“ ženy sa predsa nemusia hanbiť, situáciu vôbec nezľahčujú.

Svoje o tom vedia aj známe YouTuberky

Úplným paradoxom sú negatívne reakcie na YouTuberov, predovšetkým na ženy, ktoré pracujú s tematikou krásy a líčenia, pričom práve ony strávia polovicu každého videa nenalíčené. Komentáre zvyčajne hovoria o tom, že tieto ženy klamú a zavádzajú ľudí, hanbia sa samé za seba, odvážnejší sa pod zdanlivým rúškom anonymity na internete neboja takéto ženy povzbudiť k plastike (v horšom prípade k samovražde).

 

Em Ford, známa vďaka svojmu YouTube kanálu My Pale Skin, o dvojakom metri prehovorila otvorene prvýkrát v roku 2015 vo svojom videu You Look Disgusting (v preklade Vyzeráš nechutne). V ňom jasne poukazuje na to, že ľuďom je nemožné vyhovieť: priveľa mejkapu označia za klamstvo, za niečo vulgárne, za prejav nízkeho sebavedomia, a zároveň im nevadí nazvať ju nechutnou a škaredou v dni, kedy si mejkap nedá.

 

 

Hejtom nečelia len ženy

NAČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK BEZPLATNE
Podpor tvorbu kvalitného obsahu
Roky tvoríme kvalitné autorské články, ktoré nikde inde nenájdeš. Ak chceš viac takýchto článkov, predplať si REFRESHER+ a dostaneš ďalšie výhody.
CHCEM PODPORIŤ

V prvom rade, nechceme z článku nijako vylúčiť mužov. Trend mejkapu sa medzi nimi rýchlo rozširuje, vidíme množstvo mejkap umelcov, ktorí sa tomu venujú aj profesionálne. Spočiatku to úzko súviselo s tzv. drag queens, no dnes už nosenie mejkapu normalizujú aj muži, ktorí neholdujú výrazným očným linkám alebo trblietkam.

 

 

Ako vyplýva aj z histórie, výrazný mejkap nosili obe pohlavia. Dnes sú obeťami nenávistných komentárov aj muži, pretože mejkap sa považuje za ženskú záležitosť a pri mužoch (predovšetkým pri tých, ktorí sa venujú glam alebo večernému líčeniu) sa považuje za znak homosexuality a zženštilosti. 

Stručný prehľad histórie mejkapu

Od praveku až po 20. storočie: pozrime sa spolu bilžšie na trendy v líčení alebo dekoratívnej kozmetike. Kedysi v praveku existovala forma mejkapu, ktorá sa úzko spájala s kmeňovou kultúrou.

 

Medzi najznámejšie starodávne civilizácie, ktoré sa s tým dokonca aj chválili, patrili Egypťania. Najviac si tento národ spájame s výraznou čiernou očnou linkou. Egypťania boli skvelí v alchýmii a vedeli si vymiešať aj iné farby, predovšetkým červenú, ktorú používali na pery a na líca. Mejkap toho času nosili muži aj ženy bez ohľadu na postavenie v spoločnosti. Cieľom bola krásna pleť, výrazné oči, ale aj priazeň bohov, ktorým sa líčenie malo páčiť.

 

Psychológ odpovedá: Prečo vlastne nosia ženy mejkap?

 

Mejkap nosili aj v starovekom Ríme a Grécku, no nebol ani zďaleka taký výrazný ako v Egypte. Predovšetkým ženy používali jemné farby na líčkach a na perách, zväčša vyrobené z ovocia či rastlín, no nebáli sa ani nebezpečných látok: využívali farby vyrobené z olova a ortute.

 Mejkap nemal byť badateľný alebo ostro zvýrazňovať črty.

 

V stredoveku sa v Európe medzi mejkapom a lžou vytvorilo silné prepojenie, ktorého sa nevieme dodnes úplne striasť. Kresťanskí autori tvrdili, že akákoľvek úprava výzoru je klamstvom a tým pádom mejkap vyhlásili za hriešny. 

 

Dlho bola vo svete trendom bledá pleť. Metódy zosvetľovania pokožky neboli práve najbezpečnejšie. V Číne a Japonsku používali ryžový púder a zuby si farbili na zlato, v Európe využívali vajíčkové bielka alebo púdre s olovom. Tie viedli k zdravotným komplikáciám a tak paradoxne museli používať stále viac púdru, aby prekryli začervenanú alebo zosivenú pleť. Ďalšie nepríjemnosti prišli vo forme vypadaných vlasov alebo hnisavých zubov, ani tie však neboli dôvodom k tomu, aby prestali tieto púdre používať.

 

Až do začiatkov 20. storočia bol mejkap, predovšetkým červený rúž, znakom ľahkej ženy. Mejkap na ženách sa považoval za vulgárny, nevhodný, hriešny. Sufražetky si červený rúž potom privlastnili ako symbol slobody a nosili ho aj pri proteste za volebné práva žien. Prvýkrát po dlhom čase si vďaka nim mohli ženy užiť mejkap bez odsudzujúcich pohľadov ľudí.

Psychológ odpovedá: Prečo nosia ženy (alebo aj muži) mejkap?

Na túto otázku nám odpovedal psychológ Boris Katrušin, ktorý pracuje ako poradca internetovej poradne pre mladých, IPčko. Ako prvé zdôraznil, že ženy naozaj nosia mejkap oveľa častejšie ako muži. Podľa neho to súvisí s tým, čo obe pohlavia považujú za atraktívne.

 

„Výskumy ukazujú, že napriek všetkému z pohľadu mužov je u žien prvoradá krása,“ hovorí Katrušin a dodáva, že u žien sa v rebríčku priorít krása nachádza až po schopnosti muža postarať sa o ne a po spoločenskom postavení. To je dôvod, prečo najčastejšie mejkap používajú ženy. Muži ju vyhľadávajú ako prioritu a ženy sa chcú páčiť.

 

„U žien je krása ukazovateľom dobrej genetickej výbavy a prejavom mladosti (plodnosti). Je to dané evolučne. Za krásne sú považované predovšetkým symetria tváre, čistota pleti, hladkosť  (tá súvisí s hormónmi a ich vyrovnanosťou). Mejkap je preto dobrým pomocníkom pre zvýšenie atraktivity ženy – predovšetkým ženskosti a mladosti,“ prezradil Katrušin. Podľa neho nemožno vylúčiť ani vplyv kultúry a sociálnych sietí na naše vnímanie krásy.  Používanie mejkapu ovplyvňuje aj napríklad reklama, hoci vo veľkej miere sa veda zhoduje na tom, že to, čo je podľa nás atraktívne, vnímame podvedome. „Je to vrodené,“ vysvetľuje.

 

Cieľ je však rovnaký: snažíme sa pôsobiť mladšie, zdravšie, krajšie.

 

Psychológ odpovedá: Prečo vlastne nosia ženy mejkap?

 

Tieto slová potvrdzuje aj majiteľka exkluzívneho salónu krásy v Bratislave Mária Bernáthová:„Na krásu sa musíme pozerať globálne. Už z histórie vieme, že za krásne považujeme všetko detské a nevinné: zamatová, jemná pleť, ktorá je hladká a bez nedokonalostí. K tomuto ideálu sa snažíme v dospelosti priblížiť pomocou mejkapu.“

 

Podľa nej je líčenie jednoducho skrášľovací proces, kedy sa zjednotí pokožka. To umožní istým črtám vyniknúť (nos, oči alebo pery): črty, ktoré považujeme za nádherné. Upravenosť je zároveň prejavom úcty voči sebe, ako aj voči okoliu.

Mejkap používame ako kamufláž alebo nástroj na zvádzanie

Z výskumov vieme, že ženy, ktoré sú úzkostlivejšie, používajú mejkap častejšie (až prehnane). Podľa psychológa by za tým mohol byť pokus o kompenzáciu iných nedostatkov. Ďalším dôvodom pre líčenie je, že ho ženy využívajú ako pomôcku pri zvádzaní. Katrušín to odôvodňuje evolúciou: „Je to evolučne dané: ak tvár ženy pôsobí zdravo, má zdravú farbu a tvár je symetrická, je považovaná za geneticky dobre vybavenú a vhodnú na splodenie zdravého potomstva.“

S atraktívnymi ľuďmi sa lepšie pracuje

Asociácia psychologických vied dospela vďaka svojim výskumom k záveru, že s atraktívnymi ľuďmi sa lepšie pracuje. To sa vzťahuje na všetky životné oblasti: od randenia až po úracovný kontext.

 

S atraktívnymi ľuďmi sa podľa psychológov pracuje lepšie.

 

Okrem toho, mejkap skvele slúži aj na budovanie medziľudských vzťahov. Narozdiel od mužov, ktorí sa na krásu pozerajú ako na ukazovateľ genetickej výbavy, ženy ho podľa slov psychológa „sledujú predovšetkým ako istý ukazovateľ osobnosti iných žien.“

 

Čo to v praxi znamená?

  • Ženy hodnotia iné ženy, ktoré používajú mejkap, ako dominantnejšie. Súvisí to napríklad aj s aspektami kariéry a prestíže.
  • Ženy viac žiarlia na ženy, ktoré používajú mejkap a vnímajú ich ako promiskuitnejšie. Obzvlášť, keď nosia odvážnejšie líčenie.
  • Ženy, ktoré nosia podobný mejkap, medzi sebou rýchlejšie nadväzujú vzťahy. Prirodzene sme priťahovaní k ľuďom, ktorí sú podobní nám. Mejkap je preto jednou z charakteristík, ktoré ženy zohľadňujú pri utváraní priateľstiev.

Prirodzene nás priťahujú ľudia, ktorí sú nám podobní.

Ako sa na krásu pozerá biológia?

Katrušín nám vysvetlil, že vedci objavili dve, môžeme ich nazvať, univerzálne faktory, ktoré prispievajú k ženskej kráse. Tým prvým je farebný kontrast pier a očí.

 

Ženy majú prirodzene tmavšie pery a pokožku okolo očí. Náš mozog to podvedome vyhodnocuje ako znak ženskosti. Väčší kontrast farby medzi farbou pier a očí a farbou pokožky je pre nás evolučne atraktívnejší. Rúž a očné tiene tieto vlastnosti vylepšujú. Preto ženy hodnotia práve produkty na líčenie očí ako tie najdôležitejšie.

 

Druhým faktorom je symetria tváre. Už je známe, že ľudská tvár je do istej miery asymetrická. Nemám identické oči, súmerné pery alebo rovnako výrazné lícne kosti.

 

„Čím menej takýchto asymetrií, tým je človek považovaný za atraktívnejšieho,“ tvrdí Katrušin a jedným dychom opäť upozorňuje, že v tomto zohráva úlohu evolúcia. “Evolúcia si to zariadila tak, že keď je žena najplodnejšia, je aj najatraktívnejšia.  Sebavedomie ide ruka v ruke s dobrým pocitom zo seba samej. Túto úlohu môže do veľkej miery splniť mejkap.“  Skvele to odzrkadľuje menštruačný cyklus žien, ktorý priamo súvisí s kvalitou a so zdravím pokožky. Najmenej akné a nedokonalostí majú ženy zväčša počas ovulácie.

 

V rovnakom období sa ženy zvyčajne cítia sebavedomejšie a príťažlivejšie, je to z nich aj cítiť. Mejkap teda využívajú skôr na podčiarknutie svojej krásy, než na zavádzanie. Do istej miery je to zdravé a v poriadku.

Mejkap nie je klamstvo: Na rozdiel od pretvárky, večer jednoducho zíde dole

Mejkap je hra so svetlom, tieňom a farbami. Vyzdvihuje niektoré črty tváre, zakrýva nedokonalosti alebo jednoducho podčiarkuje tvorivosť človeka, ktorý ho nanáša. Nijakým spôsobom nesúvisí s prirodzenosťou tej-ktorej osoby. Skôr naopak, je pre ženy veľmi prirodzené usilovať sa o krásnu a jednotnú pleť s výraznými črtami.

 

Čo si myslíš ty?

Odpoveď je podľa nás jednoduchá: nemusíme všetkým ľuďom vyhovieť. Nosiť aj nenosiť mejkap je úplne v poriadku. Predpokladať hocičo o inej osobe na základe jej rozhodnutia sa (ne)nalíčiť je prinajmenšom pochabé.

 

Zaujíma nás však tvoj názor. Zahlasuj v ankete alebo zanechaj komentár nižšie.

Zdroj: bbc.com, theguardian.com, Fink, Grammer a Thornhill, 2001, Thornhill a Gangestad, 1993, Mileva, 2016, Jones a kol., 1995, Mulhern a kol., 2003Náhľadový obrázok: Em Form/Facebook Tagy: makeup, prirodzená krása, mejkap
Pridaj sa k tým, ktorí nas podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
6
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.