Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
25. októbra 2018 o 11:32
Čas čítania 0:00
Sona O.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia

REFRESHER DIZAJN
Uložiť Uložené

Pôvodne chcel robiť videá ku slovenským pesničkám, dnes má na konte mnoho populárnych kníh a na Vianoce vyjde jeho najnovší počin, kniha zabudnutých ľudových nadávok.

Tomáš Kompaník je mladý grafický dizajnér, ktorý stojí za stále populárnejšou značkou aha.slovakia. Tradičné ľudové vzory spája s moderným dizajnom. Na konte má hneď niekoľko kníh, v ktorých vyniká jeho láska pre slovenský folklór a okrem zaujímavých vizuálov v nich nájdeš aj ľudové porekadlá či hádanky. Ako sa dostal Tomáš k slovenskej ľudovej kultúre a na čo všetko sa môžeš od neho ešte tešiť? 

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník

Kedy ti prvýkrát skrsol v hlave nápad na vytvorenie knihy výšiviek?

Bolo to na vysokej škole, keď sa blížil čas vybrať si tému diplomovky. Vedel som, že chcem pracovať s tradičnými ľudovými vzormi a posunúť ich do súčasnejšej podoby, ale nevedel som, aké médium zvoliť.

Pôvodne som chcel tie vzory animovať a vytvoriť videá k slovenským pesničkám, no potom zvíťazil nápad spraviť originálnu knihu výšiviek, lebo také niečo ešte nikto neurobil. Chcel som výšivky predstaviť ako niečo nadčasové, čo vie osloviť aj moju generáciu a nemusíme sa na ne dívať len cez sklo v múzeách.

Kedy sa v tebe zrodil záujem o tradičné slovenské vzory?

Myslím, že počas štúdia grafického dizajnu. Hľadal som niečo tradične slovenské, čo by vedelo vizuálne fungovať aj dnes. Našiel som to vo výšivkách. Nešlo len o tvary, farby, kompozície, ale hlavne o to, že takmer každá dedina na Slovensku si vytvorila svoj jedinečný štýl a to ma fascinovalo.

Odporúčané
Krajinný architekt Michal mení Bratislavu: Parky či záhrady môžu byť umením a priestorom, kde sa ľudia cítia ako doma Krajinný architekt Michal mení Bratislavu: Parky či záhrady môžu byť umením a priestorom, kde sa ľudia cítia ako doma 13. novembra 2024 o 12:00

Tá rôznorodosť techník, materiálov a tém, ktoré zobrazovali. Toto všetko ma inšpiruje a snažím sa do toho vkladať aj svoj pohľad, nedržím sa prísne podkladov, ktoré mám.  Preto tak pri svojej práci nebazírujem na tom, ako to bolo kedysi, ale sústredím sa na to, čo je dnes a ako tieto dve veci môžeme spájať.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník

Pri akej príležitosti sa v tvojej práci po prvý raz objavila téma slovenského folklóru?

Myslím, že úplne prvé bolo krátke video k ľudovej pesničke Hora, hora, kde som animoval jednoduché krížikové výšivky. Bolo to asi v roku 2010. A potom prišla AHA.

Ako si hľadal inšpiráciu pri tvorbe?

Hlavne v knižniciach. Listoval som staré knihy o ľudových krojoch a to ma ešte viac utvrdilo v tom, že tu chýba publikácia, ktorá sa pozrie na výšivky aj z výtvarného hľadiska, nielen etnologického. Veľa materiálu som získal aj v múzeách, kde bolo dosť ťažké sa dostať a veci si nafotiť, aby som ich neskôr mohol spracovať, ale podarilo sa.

Teraz zažívame návrat k ľudovým tradíciám ale pred siedmimi-ôsmimi rokmi, keď som sa tomu začal venovať, toľko informácii a zdrojov nebolo. Ľudia v knižniciach a múzeách boli prekvapení, že sa o také veci zaujíma študent grafického dizajnu.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: aha.slovakia

Tvoja prvá kniha niesla názov AHA. Čo všetko predchádzalo jej vzniku a ako sa ti podarilo ju vydať?

AHA má veľmi, veľmi dlhú históriu a chvalabohu šťastný koniec. Bola to moja diplomovka na Univerzite Tomáše Bati v Zlíne. Po obhájení vyhrala súťaž Najkrajšia česká kniha v študentskej kategórii a začalo sa o nej písať. Ozývali sa mi ľudia, či by nemohla vyjsť aj vo vyššom náklade a bola by dostupná verejnosti. Žiadne vydavateľstvo na Slovensku ale o ňu nemalo záujem, lebo bola technicky náročná, drahá

Odporúčané
Slovenka Ria vytvára klientom Airbnb na kľúč: Neobmedzený budget nie je vždy výhoda, viem urobiť veľa muziky za málo peňazí Slovenka Ria vytvára klientom Airbnb na kľúč: Neobmedzený budget nie je vždy výhoda, viem urobiť veľa muziky za málo peňazí 12. novembra 2024 o 12:30

Rozhodol som sa teda vydať ju sám, založil som si vydavateľstvo, vložil do toho všetky úspory a zbytok vyzbieral cez crowdfundingovú kampaň. Kniha vyšla v roku 2014. Vyhrala Red Dot Design Awards, bronz na European Design Awards, putovala po výstavách takmer po celej Európe a bola oficiálnym darom Sloevnska na EXPO v Miláne.

Dotláčali sme ju trikrát a vypredala sa definitívne ešte minulý rok. A keďže už neexistuje žiadna hmotná AHA rozhodol som sa vydať aspoň digitálnu verziu, ktorá by mala byť dostupná v najbližších týždňoch.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník
Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník

V súčasnosti ti vyšli ďalšie knihy aha hádanky, aha príslovia a aha porekadlá, akým spôsobom si pracoval s témami? Ako si im prispôsoboval grafiku?

Pred viac ako rokom som v antikvariáte našiel starú knihu plnú slovenských ľudových hádaniek a veľmi sa mi zapáčila. Ukázal som ju kamarátom, bavilo ich hádať tieto staré hádanky, ktoré poznáme z detstva ale akosi nám vyšumeli z hlavy.

Tak mi napadlo, že by bolo fajn ich oprášiť a vydať. Vytvoril som tak edíciu slovenské ľudové, kde postupne vydávam knihy s týmito krátkymi slovnými útvarmi. Sú to malé farebné knihy, kde sa texty prelínajú s ilustráciami inšpirovanými slovenskými ľudovými vzormi. Majú človeka pobaviť, poučiť, spraviť radosť, pripomenúť staré múdrosti, ktoré sú aktuálne aj dnes.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník

Máš nejakú obľúbenú oblasť v našej krajine, z ktorej čerpáš nápady na vzory? 

Nemám žiadnu konkrétnu oblasť, respektíve sa to časom mení. Teraz sa mi veľmi páčia kroje z Polomky. Ide o jednoduché geometrické vzory zo zaujímavou farebnosťou, aké nemajú obdoby a hlavne tie farebné kombinácie mi prídu veľmi súčasné. Pred pár mesiacmi som sa dostal k starej mužskej košeli z Pohorelej, ktorú som dal „zreštaurovať“ a teraz je nádherná. Chcem si k nej zohnať aj ostatné súčiastky a mať kompletný kroj.


A ak mám nájsť nejaký opak, tak sú to vzory z čičmianskych dreveníc. Ti drevenice sú krásne, celá dedina je zasadená do krásneho prostredia, no mám pocit, že tie vzory som videl už všade a preto sa im pri mojej práci vyhýbam. Existuje naozaj veľmi veľa zdrojov inšpirácie na túto tému a potom ma vždy zamrzí, keď sa vyberie ten najprvoplánovejší.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník

O chvíľu ti vyjde ďalšia kniha, aký bude mať názov a na čo sa v nej môžeme tešiť?

Ešte tento rok pred Vianocami vyjde ďalšia knižka zo série slovenské ľudové – aha, nadávky. Je to súbor starých ľudových nadávok, ktoré používali naši predkovia. Nejde o žiadne tvrdé nadávky, skôr vtipné slová ako napríklad „halapírka“ alebo „odzgáň“. Niektoré z nich používame aj dnes, niektoré sú úplne zabudnuté, ale myslím si, že aj tieto slová tvoria naše ľudové dedičstvo.

Čo všetko okrem knižiek môžeme v tvojom portfóliu nájsť?

Chcem, aby knihy tvorili základ ponuky aha.slovakia, práca na nich ma baví najviac a myslím, že majú svoje miesto v slovenských kníhkupectvách. Okrem nich máme aj drobné papierenské produkty ako pohľadnice, zápisníky a pribudne pexeso.

Odporúčané
 „Slovenská Vivienne Westwood" či upcyklovaný streetwear. Títo mladí Slováci redefinujú módu, ich prácu sa oplatí sledovať (FOTO) „Slovenská Vivienne Westwood" či upcyklovaný streetwear. Títo mladí Slováci redefinujú módu, ich prácu sa oplatí sledovať (FOTO) 25. septembra 2024 o 17:00

Spolu so značkou tikoki sme vytvorili kolekciu tenisiek s potlačou inšpirovanými slovenskými ľudovými vzormi a čo ma teší najviac je, že ich výroba je na Slovensku. No a od minulého roku sme pridali aj tričká a ponožky.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník
Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Tomáš Kompaník/Tikoki

Na aké ďalšie kúsky sa pod značkou aha môžeme tešiť?

Okrem nadávok by ešte tento rok mala vzniknúť nová kolekcia ponožiek v spolupráci so značkou fusakle a tiež finišujeme novú kolekciu tenisiek tikoki.

No a na budúci rok vyjde pokračovanie AHA. To už bude väčšia a technicky náročnejšia kniha, na ktorej pracujem s prestávkami takmer dva roky.

Grafický dizajn a ľudové vzory idú dokopy! Tomáš Kompaník to dokazuje úspešnou značkou aha.slovakia
Zdroj: Ahaslovakia
Domov
Zdieľať
Diskusia