Pokiaľ ste už unavení z hollywoodskeho mainstreamu, táto desiatka filmov je určená práve pre vás.
Pred niekoľkými týždňami sme vám na Filmkulte priniesli 10 najlepších hororových filmov, ktoré nám zatiaľ rok 2018 priniesol.
Dnes zabrúsime do nezávislých a trochu náročnejších vôd a predstavíme si 10 najpozoruhodnejších snímok, ktoré stoja tak trochu na okraji všeobecného záujmu. Milovníci nezávislej či artovej kinematografie by si ich však rozhodne nemali nechať ujsť.
Thelma (réžia: Joachim Trier)
Pozoruhodná mysteriózna dráma s thrillerovými prvkami rozpráva o nevinnej Thelme (Eili Harboe). Tá práve nastúpila na vysokú školu, čo pre ňu znamená možnosť žiť mimo kontroly svojich nábožensky založených rodičov.
Keď sa však zamiluje do krásnej spolužiačky Anji (Kaya Wilkins), začne trpieť záhadnými záchvatmi. Navyše sa okolo začnú diať veci, ktoré by mohli mať nadprirodzený pôvod.
Joachim Trier doručil pôsobivú, atmosférickú a emocionálne silnú metaforu o zmätenosti dospievania, ako aj o potrebe zmierenia sa so sebou samým. Pokiaľ máte radi pomaly rozprávané psychologické drámy s dôrazom na atmosféru, rozhodne by ste Thelmu nemali minúť. Odkazujeme vás tiež na našu pochvalnú recenziu.
Isle of Dogs (réžia: Wes Anderson)
Wes Anderson, režisér viacerých kultových nezávislých filmov, dorazil so svojím v poradí druhým animákom Isle of Dogs a ani v ňom nezostal svojej povesti nič dlžný. Príbeh nás zavedie do japonského mesta Megasaki, ktoré kvôli tzv. "psej chrípke" vyhostí všetkých psov na Ostrov odpadkov.
Medzi opustených štvornohých miláčikov však jedného dňa lietadlom havaruje chlapec Atari, ktorý hľadá svojho milovaného psíka. Ise of Dogs je zhrnutím všetkého, čo na Andersonových filmoch milujeme.
Krásna výtvarná stránka, originálna poetika, miestami absurdný humor a úchvatná kamera. Fanúšikovia tohto výnimočného tvorcu si skrátka aj tentokrát prídu na svoje. Viac sa dozviete v našej recenzii.
Thoroughbreds (réžia: Cory Finley)
Pomalý, dômyselný a čierno-humorný. Presne taký je film Thoroughbreds od Coryho Finleya. V jeho centre stoja dve tínedžerské kamarátky Lily (Anya Taylor-Joy) a Amanda (Olivia Cooke).
Vzájomne sa síce odcudzili, ale teraz sa stretávajú znovu, aby svoj vzťah napravili. Spojí ich nenávisť k Lilinmu nevlastnému otcovi (Paul Sparks) a vymyslia priam vražedný plán.
Debutant Finley sa predstavil veľmi dobre natočenou a jemne absurdnou snímkou, pri ktorej si možno spomeniete na filmy Yorgosa Lanthimosa (The Killing of a Sacred Deer). Nechýba temná a znepokojivá atmosféra a výborné herecké výkony oboch slečien v hlavných úlohách.
Skvelý je však aj Anton Yelchin v jednej zo svojich posledných hereckých úloh. Ak ste milovníci festivaloviek, rozhodne by ste Thoroughbreds mohli dať šancu. Našu recenziu nájdete tu.
The Tale (réžia: Jennifer Fox)
Psychologická dráma The Tale je šokujúco mrazivým príbehom, ktorý prežila samotná režisérka Jennifer Fox. Hlavnou hrdinkou je 48-ročná Jennifer (Laura Dern), úspešná dokumentaristka.
Tú rozruší telefonát od jej matky (Ellen Burstyn), ktorá objavila Jenniferinu školskú prácu popisujúcu jej vzťah so starším mužom, keď mala Jennifer len 13 rokov. Čo sa však vtedy naozaj stalo?
The Tale rozpráva o veľmi citlivých a traumatických veciach, avšak robí to mimoriadne citlivo a emocionálne pôsobivo. Zároveň fascinujúco zobrazuje, ako funguje pamäť, resp. ako si desivé spomienky často idealizujeme, prípadne ich rovno "mažeme".
Mimoriadne silný príbeh. Viac sme sa filmu venovali v našej recenzii.
Disobedience (réžia: Sebastián Lelio)
Romantická dráma Disobedience nás zavedie do prostredia uzavretej ortodoxnej židovskej komunity. Keď vrchný rabín zomrie, jeho dcéra Ronit (Rachel Weisz), ktorá komunitu pred rokmi opustila, sa vracia na jeho pohreb a stretáva sa tu aj so svojou dávnou láskou Esti (Rachel McAdams).
City medzi oboma ženami opäť vzplanú, môžu však nájsť v rigidnom náboženskom svete svoje šťastie? Snímka stojí najmä na perfektných výkonoch hereckého trojlístka Rachel Weisz, Rachel McAdams a Alessandro Nivola.
Scenár ponúka aj viacero podnetov na zamyslenie, najmä úvahy o slobode, láske a odvahe byť samým sebou aj navzdory strnulým náboženským dogmám. Rozhodne odporúčame. Viac sa dozviete v našej recenzii tu.
You Were Never Really Here (réžia: Lynne Ramsay)
Trochu neprávom zapadnutá pecka od Lynne Ramsay je naozaj silným a poriadne depresívnym príbehom. Hlavným hrdinom je Joe (Joaquin Phoenix), vojnový veterán z Afganistanu a bývalý agent FBI.
Ide o psychicky zničeného muža, ktorý teraz zachraňuje ženy, ktoré sa stali obeťami gangov obchodujúcich s prostitúciou. Všetko sa začne meniť (k horšiemu), keď si ho bohatý senátor najme, aby našiel jeho maloletú dcéru.
You Were Never Really Here je pomalý, sústredený a pochmúrny thriller, ktorého atmosféra vás pohltí a nedá vám vydýchnuť.
Psychologické rozpoloženie postáv bolo vyobrazené veľmi intenzívne, čomu samozrejme pomohol aj excelentný Joaquin Phoenix v hlavnej úlohe. Milovníci nezávislej kinematografie si v tomto prípade prídu na svoje. Viac sa dočítate v našej pochvalnej recenzii.
Lean on Pete (réžia: Andrew Haigh)
Osamelý tínedžer z chudobných pomerov Charley (Charlie Plummer) sa zhodou okolností stane pomocníkom trénera koní Dela (Steve Buscemi). Pritom sa spriatelí s koňom menom Lean on Pete. Keď však hrozí, že Del koňa predá, Charley s ním utečie a vydáva sa na cestu Amerikou.
Lean on Pete je ďalší z nenápadných, ale o to silnejších filmov. Režisér stavil na pomalé a precítené rozprávanie, skvelých hercov a neodolateľnú letnú atmosféru amerického zapadákova.
Príbeh samotný je síce na prvý pohľad jednoduchý, ale divákom ponúkne hneď niekoľko prekvapivých zvratov. Ide o emocionálne silnú meditatívnu baladu o hľadaní domova a vlastného miesta vo svete a bola by rozhodne škoda, ak by ste ju minuli.
Under the Silver Lake (réžia: David Robert Mitchell)
Plnohodnotnú recenziu na tento podivuhodný film vám prinesieme až neskôr, ale aj tak vám ho dávame do pozornosti ako titul, ktorý sa oplatí sledovať. Už teraz však môžeme povedať, že pôjde o mimoriadne polarizujúcu snímku.
Surreálne snová odysea mladého Sama (Andrew Garfield) zo všetkého najviac pripomenie niektoré diela Davida Lyncha. Po tom, čo sa Samova krásna susedka (Riley Keough) záhadne stratí, sa Sam rozhodne, že ju vypátra.
Čím hlbšie sa však norí pod povrch žiarivého sveta Los Angeles, tým viac sa zapletá do pavučín absurdných konšpirácií, popkultúrnych odkazov a desivých odhalení.
Táto snímka ani zďaleka nesadne každému, obsahuje však výborných hercov, hypnoticky podmanivú atmosféru a plno neraz absurdne zábavných nápadov. Milovníci spomenutého Lyncha či surreálne ladených diel by určite Under the Silver Lake mohli skúsiť.
First Reformed (réžia: Paul Schrader)
Scenárista a režisér (na svojom konte má také pecky, ako Taxikár či Posledné pokušenie Krista) Paul Schrader dorazil s ďalšou snímkou, zaoberajúcou sa otázkami viery, morálky a správneho konania.
Hlavným hrdinom je reverend Toller (Ethan Hawke), kňaz v malom historickom kostole, ktorý sa stále nevyrovnal so smrťou syna. Jedného dňa ho vyhľadá mladá Mary (Amanda Seyfried) aj s manželom Michaelom (Philip Ettinger), radikálnym ekologickým aktivistom.
Ten je presvedčený, že svet sa prepadá do katastrofy a na vine sú práve ľudia. Prednosťou snímky je najmä scenár, podnetné dialógy a znepokojivé náznaky toho, ako môže vyzerať naša blízka budúcnosť. Ethan Hawke navyše vysekol jeden zo svojich vôbec najlepších hereckých výkonov. Našu recenziu nájdete tu.
The Rider (réžia: Chloé Zhao)
Moderný westernový príbeh The Rider sa točí okolo mladého Bradyho (Brady Jandreau), ktorý žije v chudobe so svojím otcom aj autistickou sestrou. Brady bol kedysi jedným z najväčších talentov ródea, ale po tom, čo utrpel mozgový úraz, nemôže jazdiť a trpí častými záchvatmi.
Jeho jediná vášeň sa tak rozplynula a Brady nevie, čo si so životom do budúcna počne. Svet ródea a koní nechce opustiť, ale jeho záchvaty sa zhoršujú.
The Rider je pomalý, tichý a zadumaný zážitok, ktorý zdieľa niekoľko paralel s vyššie zmieňovaným Lean on Pete. Aj film Chloé Zhao oplýva melancholickou a baladickou atmosférou, ohromnými zábermi na nádhernú a majestátnu prírodu a jednoduchým, ale silným príbehom postaveným na postavách a ich vnútorných emóciách.
Hlavných úloh sa chopili neherci a odviedli maximálne hodnoverné výkony. The Rider tak dokáže veľmi silno emocionálne rezonovať ešte dlho po tom, ako dobehnú záverečné titulky. Určite ho nepremeškajte!
Rok 2018 ešte samozrejme nekončí a my nepochybujeme, že nám nasledujúce mesiace prinesú ďalšie kvalitné nezávisláky. Ktorý z menovaných filmov sa najviac páčil vám?