Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 20. 1. 2021 meniny má Dalibor

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
7
Sona O.
31. júl 2018, 23:55

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší

Cesta ku šťastiu je niekedy kľukatá a vedie cez rad prekážok.

Sona O.
31. júl 2018, 23:55
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

Počas svojho života si osvojíš mnoho návykov a činností, ktoré ťa sprevádzajú každým dňom. Niektoré z nich ti pomáhajú k lepšiemu zdraviu a stabilite, no mnohé z nich majú negatívne následky ako na tvoju psychiku, tak aj vzťahy a prácu. 

 

Aké sú najčastejšie deštruktívne zlozvyky, ktorých sa ľudia nevedia zbaviť a do akej miery nám dokážu ničiť život? 

 

Nepravidelný spánkový režim

V jeden večer ponocuješ do 3 do rána a na druhý deň ťa "vypne" už o deviatej večer, pretože si sa predchádzajúcu noc poriadne nevyspal. Cez týždeň ti budík nekompromisne vyzváňa už o siedmej a cez víkend rád dospíš, čo si zameškal. 

 

Veľa ľudí dnes nasleduje trend nepravidelného spánkového režimu, no pritom si vôbec neuvedomujú, aké negatívne účinky môže mať na ich zdravie. Podľa výskumu uverejnenom v Americkej národnej knižnici medicíny ľudia s nepravidelným spánkovým rytmom spia menej hodín denne a ich kvalita spánku je nízka.

 

Ak zanedbávame poriadny spánok, celý deň musíme bojovať s únavou. Tá samozrejme znižuje našu schopnosť sústrediť sa, znižuje kvalitu nášho pracovného výkonu, zhoršuje pamäť a znižuje odolnosť voči stresu. Okrem toho ľudia, ktorí spia menej, majú zhoršenú schopnosť regulovať svoje emócie, sú podráždenejší a nervóznejší

 

Nedostatok spánku spôsobuje aj zlú náladu, smútok a v niektorých prípadoch môže dokonca vyvolať depresiu. 

 

Kľúčom k lepšiemu životu a zdraviu je preto ísť spať a vstávať vždy v približne rovnaký čas, a to platí aj pre víkendy a sviatky. Spať by sme mali 7 až 8 hodín denne a ľudia pod 18 rokov by mali spať aspoň 8-10 hodín.

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Zlé stravovacie návyky

Na raňajky nemáš čas, obed vyriešiš hamburgerom z mekáču a na večeru sa poriadne "napraceš" porciou ako pre slona segedínu od babky. K telke si dáš ešte balíček chipsov a zaleješ ho litrom malinovky. A môžeš ísť spať až na to, že sa budeš z boka na bok prevaľovať do rána.

 

Veľa ľudí ma vo zvyku jesť veľké porcie na večer, pretože cez deň skrátka nestíhajú. Pritom je to to najhoršie, čo môžeš spraviť. Večer je tvoj metabolizmus už spomalený, čo znamená, že živiny nedokáže efektívne využiť a spáliť, takže takéto stravovanie vedie k priberaniu. Okrem toho, ťažké a mastné jedlá zhoršujú kvalitu spánku.

 

Nesprávna strava spôsobuje nielen zdravotné problémy ako obezita, cukrovka, vysoký cholesterol či srdcovo-cievne ochorenia a ochorenia tráviaceho traktu, pôsobí tiež negatívne na naše psychické zdravie

 

Ľudia s nezdravými návykmi majú väčší sklon k psychickým ochoreniam, negatívnym emóciám, agresivite a nervozite než tí, ktorí sa stravujú zdravo. 

 

Je dôležité, aby si do svojho každodenného jedálničku zaradil dostatok bielkovín, vitamínov aj minerálov, aby tvoje telo dokázalo správne fungovať. Jesť by si mal pravidelne počas celého dňa a na večer skús konzumovať už iba ľahké potraviny ako zeleninu či ovocie. Vyhýbaj sa privysokému obsahu cukru, príliš mastným jedlám a fast foodom. 

 

Ak chceš schudnúť, choď na to postupne a neskúšaj radikálne diéty, ktoré ti iba zbytočne rozhádžu metabolizmus. Zo svojej stravy nemôžeš nikdy úplne vynechať tuky ani cukry, pretože v regulovanom množstve sú pre naše telo extrémne dôležité. 

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Pohodlnosť

Radšej než by si si išiel zabehať, stráviš voľný deň pri televízii alebo s kamošmi na pive. Permanentka do fitka ti vypršala skôr, ako si doňho vôbec stihol prvýkrát prísť a činky ti v kúte zapadajú prachom.

 

Je ťažké osvojiť si rutinu cvičenia, pokiaľ na ňu nie si zvyknutý. Treba jej prispôsobiť denný režim a obetovať sa na úkor iných obľúbených činností. 

 

Pokiaľ to však vydržíš a vo svojej snahe o zdravšie a krajšie vyzerajúce telo to nevzdáš, odmena na seba nenechá dlho čakať. Podľa psychológov trvá presne 21 dní, kým si človek vybuduje zvyk. To znamená, že nepotrebuješ ani celý mesiac na to, aby sa cvičenie stalo bežnou súčasťou života.

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Perfekcionizmus a idealizmus

Tieto dva zvyky so sebou idú častokrát ruka v ruke. Ak neustále lipneš na detailoch, vidíš každý malý nedostatok a chybičku ako na sebe, tak aj na ostatných, stav spokojnosti dosiahneš iba ťažko. Sme nedokonalí ľudia žijúci v nedokonalom svete. Nikdy nebude nič presne podľa našich predstáv. Pokiaľ sa naučíš akceptovať veci aj napriek ich nedostatkom, uvidíš, že sa ti bude žiť oveľa ľahšie

 

Nauč sa tešiť sa z maličkostí, aj keď presne nespĺňajú tvoje ideály. Buď menej kritický a viac tolerantný. Po čase pocítiš nielen väčší optimizmus a šťastie, ale zlepšíš si aj vzťahy s ľuďmi v tvojom okolí. 

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Nostalgia

Myslieť na to, čo bolo, miesto toho, aby si vnímal súčasnosť, nemá zmysel. Veci sa dejú tu a teraz, nie pred desiatimi rokmi ani minulý mesiac. To, že si budeš v hlave prehrávať momenty z minulosti, ti vôbec nijako nepomôže a nikam ťa to neposunie. 

 

Niekedy je fajn uvoľniť sa a zaspomínať si na príjemné zážitky či jedinečné momenty, avšak nemôžeš zabúdať na to žiť v prítomnosti. Ak sa necháš pohltiť nostalgiou, nebudeš si môcť užívať a vychutnať si čarovné momenty okamihu. Premárniš dôležité príležitosti a zmeškáš podstatné chvíle. 

 

Okrem toho, nostalgia nosí vždy ružové okuliare. Naše príjemné spomienky sú väčšinou nepravdivé a prikreslené, vyfarbené až príliš peknými farbami. Neži v umelých rajoch a v nepravdivých spomienkach.  

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Lipnutie na mŕtvych vzťahoch

Nenapĺňa ťa už rozhovor s kamoškou zo strednej? Prídu ti niektorí tvoji kamaráti nevyspelí a detinskí? Zisťuješ, že vaše názory a životné hodnoty sa od seba neustále vzďaľujú a stále ťažšie nachádzate spoločné témy? Možno je čas posunúť sa ďalej.

 

Ľudia sa menia a vyvíjajú, je to normálny a prirodzený proces a nemá zmysel proti nemu bojovať. Je jasné, že tvoje predstavy o živote sa v dospelosti líšia od toho, čo si si myslel na strednej škole. Niekde v procese starnutia ste sa s dobrým kamarátom skrátka minuli a jeho život išiel iným smerom ako ten tvoj. Aj napriek tomu, že na škole ste boli ako bratia, teraz si už nemáte čo povedať. 

 

Je dobré si tento problém priznať a nesnažiť sa nasilu udržiavať vzťahy s ľuďmi, ktorí nám už nie sú blízki. Nezdieľajú naše hodnoty, plány, záľuby ani názory. Koniec koncov, takéto kontakty väčšinou vedú iba k väčším stresom, konfliktom a vzájomných nedorozumeniam. 

 

Sústreď sa radšej na ľudí, čo ťa naozaj chápu a podporujú. 

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Neschopnosť povedať nie

Veľakrát sa obetuješ pre ostatných na úkor svojich vlastných potrieb? Ak je to nejaká maličkosť, ako napríklad že kamarátovi pomôžeš so sťahovaním, aj keď si mal na večer iné plány, je to v poriadku. Horšie však je, ak sa obetuješ naozaj vo veľkých veciach, ktoré sú pre teba dôležité.

 

Ak budeš na všetko neustále prikyvovať a tváriť sa, že si v pohode, aj keď to v tebe vrie, skôr či neskôr sa dostaneš do bodu, kedy vybuchneš. Preto je dôležité vedieť povedať "nie" a občas sa zariadiť iba podľa seba bez ohľadu na to, čo si o tom myslia ostatní. 

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Vyhýbanie sa negatívnym pocitom

Nikto z nás nemá rad smútok, depresiu či zlú náladu. Faktom však je, že každý pocit má svoj význam ako pozitívny, tak aj negatívny. Vďaka nepríjemným emóciám rastieme, vyvíjame sa, učíme sa na vlastných chybách. Ak sa chceš stať naozaj stabilným, celistvým a dospelým človekom, negatívnym emóciám sa musíš naučiť čeliť

 

Veľa z nás rieši zlú náladu skrátka tak, že si ju nepripúšťa. Rozhodneme sa skrátka sústrediť sa na niečo iné, začneme viac pracovať, jesť alebo ich riešime párty s kamošmi či alkoholom. 

 

Takto sa však nikdy nenaučíme chápať ich významu a budú sa neustále vracať. Až keď sa naučíme ich efektívne spracovávať a prežívať, môžeme riešiť ich podstatu a nadobro s nimi skoncovať.

 

Nabudúce ak ťa prepadne depka alebo hnev, pokús sa pochopiť, prečo sa tak cítiš. Aké situácie v tvojom živote vedú k takýmto emóciám a ako by si ich mohol zmeniť.

 

Pohodlnosť či lipnutie na minulosti. Týchto zlozvykov by si sa mal zbaviť, ak chceš byť šťastnejší
Zdroj: unsplash.com

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.