Obľúbené slovenské jedlá majú najväčší úspech medzi mladými.
Slovenský street food prežíva posledných pár rokov zlaté časy. Do našich ulíc prenikajú koncepty z ďalekého zahraničia, na jednom mieste si vieme vychutnať tradičné americké hot-dogy, ázijskú kuchyňu či mexické pokrmy, ale partia z Banskej Bystrice mala pocit, že sa na slovenské jedlá trošku zabudlo.
Aj preto vznikli Majstri Haluškári, ktorí sa v krátkom čase stali haluškovými kráľmi na celom slovenskom trhu. Ak sa pýtaš, ako je to možné, dôvody sú veľmi jednoduché. Do svojej práce dávajú srdce, nezabúdajú na potrebu kvalitných a lokálnych surovín, ale aj na príjemnú obsluhu, ktorú dokonca zvládajú v slovenských krojoch.
Objavili sa už na viacerých slovenských festivaloch a Bratislavčania mali šancu vyskúšať si chutné slovenské jedlá na nedávnom majálese. Plánov však Haluškári majú oveľa viac, a tak sme ich vyspovedali, aby sme zistili, čo so svojím haluškovým impériom plánujú urobiť v najbližšom čase.
Názov Majstri Haluškári stojí za všetky drobné. Každý, kto si ho vypočuje, sa usmeje alebo zasmeje. Koho kreatívna myseľ vymyslela názov a koniec koncov aj samotný koncept?
Celé to bol môj výmysel. Názov vychádza zo súťaže "Majstrovstvá sveta vo varení a jedení bryndzových halušiek", ktorá sa konávala v obci Turecká neďaleko Banskej Bystrice. Tejto súťaže sa naši členovia zúčastnili a dokonca aj vyhrali.
Haluškári sídlia v Banskej Bystrici. Aj keď sa väčšina street food scény sústredí na Bratislavu, ani v Bystrici určite nie je núdza o záujem ľudí. Ako to s dopytom vidíte vy?
V Banskej Bystrici sa veľmi street foodových akcií nezúčastňujeme a popravde sa ich tu veľa neorganizuje. V blízkom okolí sa nachádza veľa pohostinstiev, kde si ľudia môžu pochutiť na bryndzových haluškách počas celého roku. My sa s naším konceptom sústreďujeme skôr na západné Slovensko.
Čo všetko majú možnosť Slováci ochutnať vo vašom stánku? Ide len čisto o halušky, ako to vyplýva z názvu, alebo by si mohli ľudia pochutnať aj na pirohách či ďalších tradičných pokrmoch?
Naším hlavným produktom sú jednoznačne bryndzové halušky. Popri tom pripravujeme aj domácu haruľu, niekde to volajú zemiaková placka a jelení kotlíkový guláš. V našom ponúkanom sortimente nájdete aj údený oštiepok, čerstvý ovčí syr, korbáčiky a domáce údené klobásy a údeniny. Ponúkaný sortiment záleží od akcie. Nemáme stále v ponuke všetko.
Zo svojich stánkov často predávate priamo v krojoch. Ako reagujú ľudia na slovenskú tradíciu posunutú na najvyššiu úroveň. Nie je v nich v lete teplo?
Ľudia reagujú veľmi milo a pozitívne. A keďže náš tím tvorí prevažne mužské osadenstvo, tak sa viac stretávame s reakciami nežnejšieho pohlavia. Je to predsa „pracovná rovnošata“, ktorú len tak v street foodovom stánku alebo reštaurácii neuvidíte. Zákazníci si častokrát s nami spravia fotky alebo selfie. A či nám je v nich teplo? Keď stojím pri kotline, kde voda má bod varu, tak aj keby som tam stal holý, je mi teplo. Ale kroj je z príjemného materiálu, a tak sa to dá zniesť.
Zrejme častá otázka, ale neplánujete s haluškamie expandovať? Predsa len je v Bratislave väčší trh a tradičné slovenské nápady majú v poslednej dobe veľký úspech.
Mám v hlave koncept a predstavu expanzie do kamennej prevádzky v podobe drevenej koliby v Bratislave. Investícia je finančne náročná. Zahŕňa kúpu pozemku, výstavbu a vybavenie. Momentálne sme v jednaní a hľadáme spoluinvestora.
Je založenie street food stánku či prívesu zložité po byrokratickej stránke? Čo by mohol štát urobiť, aby podobným malým podnikateľom prostredie vylepšil?
Celý proces sme komunikovali s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva, čo všetko potrebujeme a aké vybavenie má mať stánok pre spustenie do prevádzky. Keď prišli na obhliadku, mali sme všetko nachystané podľa ich predstáv. Avšak, skrátil by som čas na vydanie rozhodnutia.
Odkiaľ pochádzajú suroviny, ktoré používajú Majstri Haluškári pri svojom varení? Dbáte na konkrétny pôvod?
Všetko pochádza z okolia Banskej Bystrice. S dodávateľmi máme vytvorený veľmi dobrý obchodný vzťah, vyhovujú našim potrebám a vieme, že robia poctivo, dbajú na kvalitu a čerstvosť svojich surovín, aby náš finálny výrobok bol taktiež kvalitný a uspokojil chuťové bunky aj toho najnáročnejšieho zákazníka.
Pri pohľade na členov tímu Majstrov Haluškárov je každému jasné, že ste ešte neoslavovali 70. narodeniny. Kto vás naučil halušky robievať?
Súčasný tím veru nemá. A dokonca nie som ani vyštudovaný kuchár, ale inžinier ekonómie. Halušky som sa naučil robiť popri otcovi, ten je majster sveta.
Akú najčastejšiu chybu robia Slováci pri robení, varení či servírovaní halušiek, ktorú si ani neuvedomujú? Dá sa nejaká vôbec nájsť?
Pomerne často sa stretávam s otázkou, ako robím halušky. Pri komunikácii som si všimol rozdiely v používaní múky. Niektorí naši zákazníci pridávajú vajce. My vajcia nedávame. A tá najdôležitejšia vec je dostatok bryndze. Pochopiteľne, chrumkavá slaninka na vrchu nemôže chýbať.
Kto si najradšej pochutnáva na vašich pokrmoch? Existuje jasná prevaha mladšej či staršej generácie?
Som veľmi prekvapený, ale práve ta mladšia generácia si na haluškách viac pochutnáva.
Aký bol váš najnepríjemnejší zážitok so zákazníkom? Našli sa už aj sťažovatelia?
Tí, čo ochutnali, tak sa nesťažovali. Práve tí sa vrátia ešte na dupľu a odporučia ďalej. Menej hanbliví nás prídu pochváliť a spýtať sa na postup prípravy. Nepríjemnejšie zážitky sú skôr s ľuďmi, ktorí idú okolo, pozerajú a len tak si zašomrú. Posledná taká hláška, ktorá vyvolala u nás úsmev, bola, že prečo sú to bryndzové halušky, keď v nich nevidia bryndzu a druhá, že to sú čo za halušky, cítim v nich zemiaky.
Na rôznych podujatiach nie je núdza o ľudí zo zahraničia. Majú ešte aj dnes pred haluškami, ktoré pravdupovediac nevyzerajú pre cudzinca najvábejšie, rešpekt?
Áno, pre cudzinca nevyzerajú veľmi oku lahodiaco, ale nájdu sa takí, ktorí si ich kúpia. Určite nemôžeme konkurovať interkontinentálnym jedlám ako hamburger alebo hot-dog, ktoré poznajú. Ale z akcií na Slovensku a v Česku môžem povedať, že už som mal zákazníkov z USA, Nemecka, Poľska, Číny, latinskej Ameriky a Maďarska. Reakcie boli veru rôzne.
Ako ste nastavovali ceny za svoje pokrmy? Na čo sa pri tvorbe ponuky treba zamerať? Existuje v Banskej Bystrici výraznejšia konkurencia?
Faktorov, ktoré ovplyvňujú cenotvorbu, je viac. Cena vstupných surovín, ekonomika regiónu, v ktorom je akcia a podmienky od organizátora. Môžem povedať, že držíme jednotnú cenu, ktorá je nastavená odpovedajúcej kvalite a veľkosti porcie. Medzi street foodovými účastníkmi môžem skromne povedať, že konkurenciu nemáme. Ale to nemení nič na tom, aby sme aj naďalej dodržiavali našu kvalitu, poctivosť a štandardy. Ja som človek zásadový a držím si svoje meno.
Ako sa Majstri Haluškári dostali na bratislavský majáles? Objavili ste sa aj na festivale Grape, ako prebieha dialóg medzi organizátormi podobných akcií a vami?
Na bratislavský majáles nás oslovil organizátor, s ktorým sme boli v kontakte už minulý rok. Veľmi ma teší, že nielen naši zákazníci, ale aj organizátori sú spokojní s našimi službami a oslovujú nás pre nové spolupráce. Vidím, že to robíme dobre.
Kam by ste to chceli dotiahnuť o pár rokov? Máte pred očami jasnú víziu?
Chcel by som dotiahnuť a uskutočniť môj sen, a to je postaviť spomínanú kolibu v Bratislave.