7. februára 2018, 1:29

Cloverfield Paradox je najhorším filmom série o monštrách, veľkú hanbu ale neurobil (Recenzia)

Netflix prekvapivo oznámil príchod Cloverfield 3 na rovnaký deň, ako deň vydania traileru.

Pred 10 rokmi prišlo nečakane skvelé sci-fi Cloverfield od vtedy relatívne neznámeho režiséra Matta Reevesa. Snímku zastrešil J. J. Abrams so svojím Bad Robot a následne nám sľúbil, že vo vývoji sú aj pokračovania. Tie však nechodili a nechodili, až sme sa jedného dňa úplne nečakane dočkali teaseru pre film zvaný 10 Cloverfield Lane. Tak trochu sme zošaleli a vynášali Abramsa do nebies. Ako to, dopekla, dokázal celý ten čas držať v tajnosti?

Jednoducho. Žiadny z Cloverfield filmov po prvej časti totiž nebol vyvíjaný/napísaný ako súčasť tohto sveta. Boli to samostatné príbehy, ktoré prebral Abrams a drastickou zmenou scenára ich priniesol do sveta Cloverfieldu. Aj preto je to miestami v 10 Cloverfield Lane tak citeľné a aj preto niektorí recenzenti hovoria, že Cloverfield Paradox je zlý film.

Sčasti majú aj pravdu, pretože dej snímky pôsobí všelijako, len nie konzistentne. Scény, ktoré sa dotáčali po zmene scenára je cítiť (útoky na Zemi, bunker) a vlastne všetky výlety mimo stanicu Cloverfield sú akoby vytrhnuté z iného filmu. Pravdou je, že pôvodný scenár rozprával celkom iný príbeh. Stále bola v hre skupinka astronautov (aj keď len výlučne amerických).

Tí na vesmírnej stanici Dandelion pracovali na urýchľovači častíc. V skutočnosti však šlo o tajnú zbraň USA v boji proti Európe, s ktorou boli vtedy vo vojne (v Paradoxe sú vo vojne Rusko a Nemecko). Vo filme sme pôvodne vôbec nemali byť na Zemi, v hre boli iné postavy, európska posádka na európskej vesmírnej stanici a mnoho iného. Avšak, prítomné neboli žiadne monštrá ani dimenzie a podobne.

Radikálna zmena scenára je v tomto prípade až príliš citeľná a pozornému divákovi narúša výstavbu a celistvosť deja.

Aj napriek tomu si však Cloverfield Paradox môžete užiť, rovnako ako ja. Univerzum totiž milujem, rovnako ako žáner a mysteriózne prvky v sci-fi, ktoré ľudia nedokážu kontrolovať. Postupné dávkovanie informácií, prekvapenie, teasovanie niečoho väčšieho. Asi preto si aj po rokoch stále dokážem užívať marvelovky.

Tak či onak, Cloverfield Paradox trpí aj inými neduhmi. Okrem toho, že je z neho cítiť dva rozličné filmy, pôsobí spojenie s Cloverfieldom nasilu. Mne to však nevadilo, hoci nedokážem pochopiť, prečo Abrams radšej nenapísal celkom nový film, respektíve, prečo na to nešli inou cestou. Zo sci-fi God Particle tak urobil akýsi prequel pôvodného Cloverfieldu, len aby mohol vysvetliť, odkiaľ sa tá príšera vlastne zobrala.

O tom si viac povieme v ďalšom článku, kde budeme rozoberať rôzne teórie. Toto je však recenzia. A v nej vám okrem spomínaných záporov musím povedať aj to, že herci boli skvelí, triky pôsobili profesionálnym dojmom a potešil aj sci-fi aspekt. Mnohí recenzenti sa sťažovali, že isté udalosti, ktoré sa odohrali alebo sa stali priamo postavám sa stali len preto, že to bolo napísané v scenári a nemalo to logické opodstatnenie.

Sčasti majú aj pravdu, no to neznamená, že je to zlé. Vesmírna posádka totiž svojim experimentom spôsobí prelínanie dimenzií, čiastočné cestovanie v čase a množstvo fyzikálnych paradoxov. Tak prídeme k tej "odrezanej" ruke z teaseru, obrovským netvorom na Zemi a ďalším nevysvetliteľným a aj nevysvetleným udalostiam, ktoré postihli postavy alebo svet ako taký.

Miesto organického zla, akejsi potvory alebo hocičoho fyzického, čo sa dá zabiť (ako napríklad v Life, na ktoré si pri sledovaní tejto snímky nevyhnutne spomeniete) totiž posádka bojuje s nevyspytateľnými paradoxmi. Môžu im pomôcť, môžu ich zabiť, môžu spôsobiť čokoľvek. Nedá sa to ovládať, nedá sa to zastaviť a nedá sa proti tomu bojovať. Snímka tak stráca značnú časť napätia, keďže divák len čaká, kedy a aká postava umrie ako ďalšia.

A úprimne? Akosi mi to až tak nevadilo, keďže som si užíval skvelé herecké výkony a všetky drobné odkazy k celkom prehliadnuteľnému finále. Aj napriek tomu som sa naň tešil.

Čakal som naň totiž dlhých 10 rokov a teraz, keď sa kruh "sčasti" uzavrel, vnímal som celý film o čois pozitívnejšie než by si zaslúžil. Objektívne je Cloverfield Paradox totiž veľmi divným projektom, ktorý sa tak úplne nepodaril.

Zmes dvoch rozličných filmov je cítiť počas celého filmu. V prípade, že si ho plánujete užiť, musíte tento fakt úplne ignorovať. Rozhodne pomôže, ak ste videli predošlé dve snímky alebo aspoň pôvodný Cloverfield. Nebyť sympatií voči univerzu, s hodnotením by som šiel výrazne dole.

Ja som sa však bavil, užil som si hercov, spojitosť s Cloverfieldom aj všetky tie originálne nápady s fyzikálnymi paradoxmi. Pre zmenu bolo fajn nebáť sa akéhosi "Votrelca" bažiaceho po krvi. Očakávať, čo si osud a sci-fi žáner ako taký pripraví pre naše postavy bolo zaujímavým spestrením.

Scenár by si však zaslúžil kompletný prepis. Mohla to byť skvelá žánrovka, takto je ale Cloverfield Paradox najslabším filmom série.

Síce vám vysvetlí, ako sa v roku 2008 dostala tá veľká príšera do New Yorku, ale to je asi tak všetko. V prípade, že vás to nezaujíma, pripravte sa na menšie sklamanie. Osobne sa prikláňam k 6,510, pretože som sa ani na sekundu nenudil a ako som spomínal, žeriem Cloverfield. Objektívne by som však asi mal odobrať pol boda alebo rovno bodík celý.

0/10