Obrovské množstvo klasík a kvalitných filmov , ktoré ani po rokoch nestratili svoje čaro.
Naposledy sme sa v našej rubrike You must watch venovali tomu najzaujímavejšiemu z dielne nového Hollywoodu a najmä titulom od tvorcov prezývaných filmoví spratkovia. Teraz si prebehneme zvyšok filmov siedmej dekády minulého storočia. A opäť tu narazíte na nezabudnuteľné počiny, patriace k základnému filmovému vzdelaniu.
Love Story (réžia: Arthur Hiller, 1970)
Obrovský hit, pri ktorom si diváčky po celom svete takmer vyplakali oči. Arthur Hiller vynikajúco natočil tendenčný scenár a Ryan O´Neall s Ally MacGraw stelesnili nadmieru sympatický pár, ktorému sa dalo fandiť a prežívať s nimi ich príbeh. Svoj debut na plátnach si tu absolvoval Tommy Lee Jones.
Drsný Harry (Dirty Harry, réžia: Don Siegel, 1971)
Prvý a najlepší diel pentalógie. Najslávnejšia newesternová úloha Clinta Eastwooda a po všetkých stránkach drsná kriminálka s parádnym hlavným hrdinom, šialeným záporákom a napínavým dejom. Film sa inšpiroval príbehom vraha pod prezývkou Zodiac. Toho, o ktorom natočil David Fincher svoj rovnomenný majstrovský kúsok.
Mechanický pomaranč (Clockwork Orange, réžia: Stanley Kubrick, 1971)
Obľúbený film takmer každého diváka, navštevujúceho filmové kluby. Životná rola Malcolma McDowella, množstvo geniálne zrealizovaných scén a nekompromisná brutalita. Fyzická aj psychická. A do toho silná myšlienka spojená s polemikou o násilí. Obrovský kult.
Amarcord (réžia: Federico Fellini, 1973)
Spomienky na detstvo z rúk Federica Felliniho patria k najváženejším dielam európskej kinematografie. Mimoriadne osobný projekt majstra je vtipný, dojímavý a má občas podmanivú snovú atmosféru. Slávne hlášky, ikonické scény, výrazný rukopis svojho autora. Nádherný film.
Šepoty a výkriky (Viskningar och rop, réžia: Ingmar Bergman, 1972)
Bergman netvoril divácky príliš prívetivé filmy a ani tento nie je výnimkou. Depresívny, úžasne nasnímaný a ešte lepšie zahraný pohľad do ženskej duše by ste si však aj tak nemali nechať ujsť. Minimálne kvôli tomu, že by ste sa pripravili o jeden z najsilnejších počinov (nielen) európskej kinematografie.
Posledné tango v Paríži (Ultimo tango a Parigi, réžia: Bernardo Bertolucci 1972)
Provokatívna a kontroverzná erotická dráma bola počas svojho uvedenia pre otvorené sexuálne scény šokujúca a v niekoľkých krajinách dokonca zakázaná. Vzťah postaršieho muža (Marlon Brando) a mladej študentky (Maria Schneider) založený čisto na telesnej báze sa však už dávno zaradil medzi klasiky.
Americká noc (La Nuit américaine, réžia: François Truffaut, 1973)
Najkrajšie vyznanie lásky k filmom a jednoznačne najlepší počin venujúci sa samotnej výrobe pohyblivých obrázkov. Jeden zo zakladateľov francúzskej novej vlny ukázal svoj obdiv k samotnému remeslu a ukázal, aké je natáčanie zábavou, ale aj neskutočnou drinou.
Podraz (The Sting, réžia: George Roy Hill, 1973)
Po westernovej pecke Butch Cassidy a Sundance Kid spojil režisér Hill opäť sily s hviezdou dvojicou Robert Redford - Paul Newman a z ich spolupráce vznikla ďalšia legenda. Slávnou melódiou Scotta Joplina doprevádzaný príbeh dvoch podvodníkov je svižný a zábavný doteraz. Štýlové retro plné prekvapení a humoru s vynikajúcou pointou.
Motýľ (Papillon, réžia: Franklin J. Schaffner, 1973)
Adaptácia autobiografického románu Henri Charriéra, prezývaného Motýľ. Strhujúca väzenská dráma o túžbe po slobode sa možno nevyrovná svojej knižnej predlohe, no ponúka po každej stránke skvelý filmový zážitok. V hlavných úlohách žiaria Steve McQueen a Dustin Hoffman.
Šakal (The Day of the Jackal, réžia: Fred Zinneman, 1973)
Väčšina z vás určite pozná nie príliš vydarenú verziu s Brucom Willisom a Richardom Gerom. Táto prvá adaptácia bestselleru Fredericka Forsytha však kope úplne inú ligu a hlavne je o niečom úplne inom. Dokumentaristicky precízna skladačka o tom, ako spáchať atentát na prezidenta na jednej strane, a ako osudovému výstrelu zabrániť na strane druhej.
Serpico (réžia: Sidney Lumet, 1974)
Strhujúci skutočný príbeh o jedinom čestnom policajtovi v New Yorku. Skvelá atmosféra, silný príbeh a famózny Al Pacino. Lumet mal v tejto dekáde fantastickú formu a v tomto prípade stvoril klasiku policajného filmu. Z jeho spoluprác s Pacinom takisto veľmi odporúčame Psie Popoludnie, natočené o dva roky neskôr.
Sklenené peklo (The Towering Inferno, réžia: John Guillermin, 1974)
Počas 70. rokov sa Hollywoodom prevalila vlna katastrofických filmov. Mali veľké rozpočty, hviezdne obsadenie a väčšinou sa nevykláňali zo zabehnutých pravidiel. Vrcholom tohto trendu je práve táto snímka. Horiaci mrakodrap plný hereckej špičky je strhujúcou a svižnou žánrovkou, ktorá vám miestami nedovolí dýchať.
Čínska štvrť (Chinatown, réžia: Roman Polanski, 1974)
Brilantná pocta americkej drsnej škole a filmu-noir. Súkromný detektív dostávajúci sa do pavučiny podvodov, vrážd a túžby, je jednou z najlepších úloh Jacka Nicholsona. Mimoriadne štýlová kriminálka sa môže pýšiť niekoľkými ikonickými scénami a hláškami. Pokračovanie Dvaja Jakovia sa však už nestretlo s úspechom.
Návrat Ružového pantera (The Return of the Pink Panther, réžia: Blake Edwards, 1975)
Komisár Closeau v nenapodobiteľnom podaní Petera Sellersa na kvalitatívnom vrchole. V dobe, o ktorej píšeme, neboli pokračovania každého hitu ešte bežnou praxou. Ešte menej bežné však bolo, aby kvalitou prekonali originál. V tomto prípade potvrdzujúcej pravidlo je situácia o to zaujímavejšia, že ide o tretí diel série.
Tri dni Kondora (Thre Days of Condor, réžia: Sydney Pollack, 1975)
Asi najlepšia spolupráca dua Redford/Pollack. Napínavý politický thriller sa už dávno stal referenciou pre podobné žánrovky. A hoci sa doba zmenia, stále pôsobí prekvapivo aktuálne. Jedna z hlavných inšpirácií pre najlepšiu Marvelovku - druhého Kapitána Ameriku.
Rocky Horror Picture Show (réžia: Jim Sharman, 1975)
Životná rola Tima Curryho nie je Pennywise z televíznej verzie It. Nachádza sa v tomto počine. Obrovský kult a jedna z najväčších bizarností akú môžete zhliadnuť. Nebudem tvrdiť, že túto kuriozitu každý z vás rozdýcha, no risknúť by ste to určite mali. Niečo také ste totiž určite nevideli.
Barry Lyndon (réžia: Stanley Kubrick, 1975)
Rovnako ako každé Kubrickovo dielo je aj tento životopis úžasnou ukážkou filmárskeho umenia. Takmer trojhodinový epos má pomalé tempo, no možno aj vďaka nemu dokáže do seba tak vtiahnuť. Slávy a uznania najznámejších majstrovich diel sa síce nedočkal, no stále ide o mimoriadny počin hodný zhliadnutia.
Prelet nad kukučím hniezdom (One Flew over Cockoo´s Nest, réžia: Miloš Forman, 1975)
Slávna filmová adaptácia knihy Kena Keseyho nemá so svojou predlohou mnoho spoločné. Možno aj preto popri nej dokáže existovať. Strhujúci príbeh z psychiatrickej liečebne je už dávno nesmrteľnou klasikou, v ktorej Jack Nicholson podáva jeden zo svojich najlepších výkonov.
Network (réžia: Sidney Lumet, 1976)
Nemilosrdná sonda do zákulisia a fungovania televízií. Pred honbou za najvyššími možnými ratingami sa vedenie ani samotní redaktori nezastavia pred ničím a morálka nie je to najdôležitejšie. Dôležité sú iba čísla sledovanosti. Úžasný herecký koncert všetkých zúčastnených.
Prichádza Satan! (The Omen, réžia: Richard Donner, 1976)
Spolu s Exorcistom a Rosemarynim dieťaťom absolútny vrchol satanistického hororu. Temný a precízne vymyslený príbeh podfarbený famóznou oscarovou partitúrou Jerryho Goldsmitha doteraz inšpiruje žánrových tvorcov. Stačí si spomenúť na ďalšie tri pokračovania, sériu Nezvratný osud alebo nie príliš vydarený rovnomenný remake.
Všetci prezidentovi muži (All the President´s Men, réžia: Alan J. Pakula, 1976)
Skutočný príbeh novinárov Boba Woodwarda a Carla Bersteina odhaľujúcich aféru Watergate vedúcu k potupnému odstúpeniu prezidenta Richarda Nixona z úradu. Možno najlepší procedurálny thriller všetkých čias sa môže pochváliť skvelou atmosférou a až dokumentárnou štruktúrou príbehu.
Rocky (réžia: John G.Avilsen, 1976)
Začiatok slávnej ságy je malý film, ktorý si jeho scenárista a predstaviteľ titulnej úlohy doslova vyboxoval. Možno aj preto pôsobí doteraz tak úprimne. Obrovský hit naštartoval kariéru Sylvestera Stallona rovnako bleskovo ako tú, ktorú zosobňoval na plátne. Univerzálnosť a popularita tohto príbehu dosvedčuje aj to, že táto séria ešte aj po vyše štyroch dekádach stále žije. A my sa tešíme na dvojku Creeda.
Adéla ještě nevečeřela (réžia: Olřch Lipský, 1977)
Domáca klasika sa paradoxne stala populárnejšou v zahraničí, než v krajine svojho vzniku. V zámorí mali totiž podobné témy tradíciu a ich parodovanie padalo na úrodnejšiu pôdu. Pre mnohých z vás bude možno prekvapením, že namiesto Michala Dočolomanského mal pôvodne úlohu Nicka Cartera stvárniť samotný Robert Redford.
Annie Hall ( réžia: Woody Allen, 1977)
Vynikajúca vzťahovka s hromadou výborných režijných nápadov a hereckých výkonov ukázala svojmu tvorcovi, kde sa cíti najlepšie. Neurotický intelektuál z New Yorku zabodoval naplno pri svojej cieľovke aj na oscarovom ceremoniáli. Cynický, inteligentný a zábavný pohľad na romantiku, ktorý dokážu oceniť hlavne chlapi.
Pomáda (The Grease, réžia: Randal Kleiser, 1978)
Slávu retro muzikálu (odohráva sa v 50. rokoch) dodnes živia skladby patriace do repertoáru každej oldies discotéky. John Travolta a Olivia Newton John stvárnili ikonickú dvojicu s chytľavou chémiou aj potrebným nadhľadom. Prostučký príbeh je správne nadávkovaný, aby tvoril niť medzi populárnymi piesňami a získaval si fanúšikov každej generácie.
Nebeské dni (Days of Heaven, réžia: Terrence Malick, 1978)
Prvý film Terrenca Mallicka v jeho napodobňovanom a nenapodobiteľnom štýle. A na dlhých dvadsať rokov posledný projekt výrazného autora. Mladučý Richard Gere, krásna hudba Ennia Morriconeho a skvostná kamera Néstora Almendrosa.
Halloween - Predvečer sviatku všetkých svätých (Halloween,réžia: John Carpenter, 1978)
Základný stavebný kameň slasheru dokáže stále strhnúť a ponúka množstvo ikonických scén a postupov, ktoré využíva tento žáner doteraz. Slávny hudobný motív je takisto rovnakým kultom ako samotný film. Vo svojej dobe išlo o najziskovejší projekt v pomere náklady k tržbám.
Superman (réžia: Richard Donner, 1978)
Prvá moderná komiksovka vyrážala dych najmä svojim trikovým spracovaním. Veľa ľudí si popri ňom však nevšimlo, s akou eleganciou dokázali tvorcovia oprášiť slávu Muža z ocele. Výhrou bol najmä úžasný casting na čele s Christopherom Reevom, Genom Hackmanom a Marlonom Brandom.
Život Briana (Life of Brian, réžia: Terry Jones, 1979)
Najslávnejší celovečerák legendárneho britského zoskupenia Monthy Python. Originálny príbeh obyčajného človeka vyrastajúceho v Ježišovom tieni má prekvapivo veľkolepú výpravu. Tú zdedil po slávnom televíznom projekte Franca Zeffirelliho Ježiš Nazaretský. Množstvo kultových scén, funkčný príbeh a obrovská dávka humoru. Stačí sa iba na život pozerať z tej lepšej stránky.
All That Jazz (réžia: Bob Fosse, 1979)
Čiastočne autobiografický muzikál jedného z najvýraznejších tvorcov tohto žánru. Životná rola Roya Scheidera je doprevádzaná nádherne natočenými a úžasne zostrihanými výjavmi. Práve pri nich je dosť veľká šanca, aby ste zabudli, že tento žáner možno nemáte v obľube. A ak máte, tak ani sekundu neváhajte
Kramerová versus Kramer (Kramer versus Kramer, réžia: Robert Benton, 1979)
Prekvapivý oscarový víťaz mimoriadne silného ročníku. Nádherný film, z ktorého si mnohé požičiava Svěrákov Kolja je stále nadčasový, dojímavý a navyše okorenený skvelými hereckými výkonmi Dustina Hoffmana, Meryl Streep a vtedy iba osemročného Justina Henryho.
Šialený Max (Mad Max, réžia: George Miller, 1979)
Depresívna akčná jazda s mladučkým Melom Gibsonom sa prekvapivo stala obrovským hitom. Bezútešný svet pod nadvládou motorkárskych gangov je oproti ďalším dielam relatívne krotký, no jeho príbeh je najtemnejší. Pokračovanie Road Warrior v zobrazení civilizácie pritvrdilo a stalo sa jedným z najikonickejších postapokalyptických vízií histórie.
Stalker (réžia: Andrej Tarkovskij, 1979)
Jedno z najslávnejších diel ruského klasika je niečo úplne iné, než na čo ste zvyknutí a čo vám na našich stránkach zvyknemme odporúčať. Pomalé, atmosferické a filozofické sci-fi, ktoré množstvo z vás asi nerozdýcha, no minimálne skúsiť by ste ho mali všetci. Jedinečná ukážka filmového umenia a trpezlivosti diváka.
Vlasy (Hair, réžia: Miloš Forman, 1979)
V čase premiéry nedocenený kult. Hippiesácky muzikál neoslovil kritiku ani divákov a na svoju chvíľku slávy si musel počkať. Podobné témy už boli koncom dekády za zenitom a nič na tom nezmenili ani nesmrteľné songy a výrazné dejové posuny oproti predlohe z Broadwaya.
Votrelec (Alien, réžia: Ridley Scott, 1979)
Otrepanú látku natočil britský talent spôsobom, ktorý berie dych aj takmer štyri dekády po svojom uvedení. Strach z neznáma, úžasná architektúra, originálna práca s postavami, ale hlavne neopakovateľná atmosféra, v ktorej nemôžete kričať, pretože by vás aj tak nikto nepočul. Geniálna, nadčasová a strhujúca ukážka žánrového filmu povýšeného na umenie.
Samozrejme sa nám do výberu opäť nepodarilo dostať všetko, čo sme chceli.
Za spomenutie stoja minimálne: debut Ridleyho Scotta Súperi, adaptácie románov Agathy Christie Vražda v Orient Exprese a Smrť na Níle, európske klasiky Solaris, Muž z Acapulca, Scény z manželského života, Veľká žranica, Smrť v Benátkach, Saló alebo 120 dní Sodomy, Agguire, hnev boží, oscarový Kabaret, katastrofické Dobrodružstvo Poseidona a Letisko, vynikajúci thriller Maratónec, remake King Konga, paródia Nemý film alebo kultovky Horúčka sobotňajšej noci, Zabriskie Point, Jeremiah Johnson, Telesné vzťahy, Strašiaci, Útek, Vanishing Point prípadne Wicker Man.
A samozrejme ešte množstvo iných. Ďalší mesiac sa stretneme pri výbere toho najzaujímavejšieho z 80. rokov. A v trošku pozmenenej forme, tak sa nechajte prekvapiť.