Vybrali sme vozidlá, ktoré kontroverzným zjavom polarizujú spoločnosť, neúspešnými ale nie sú.
Hodnotiť estetickú stránku čohokoľvek je do naozaj veľkej miery subjektívne a v prípade automobilov to platí minimálne dvojnásobne. V konečnom dôsledku, to, že sa niekomu nejaké vozidlo dizajnovo nepáči, neznamená hneď, že nie je pekné, respektíve, že je škaredé. Navyše, ako je najmä u nás zvykom, neraz komentujúci vyjadrujú svoj negatívny postoj k exteriéru či interiéru vozidla bez toho, aby dané auto vôbec videli naživo, a keď sa tak stane, občas sami zistia, že v skutočnosti to až také zle vôbec nie je, lebo sa na neho pozerali iným pohľadom. Samozrejme, do veľkej miery v posudzovaní sympatií k vozidlám zohrávajú predsudky či náklonnosť k nejakej značke, čoho výsledkom sú skutočne veľakrát nemalou mierou skreslené názory a postoje. V neposlednom tade netreba zabúdať na to, že neraz sú samotné automobilky nútene riešiť isté detaily vzhľadom ku konštrukcii či iným nutnostiam inak, ako by sa nám laikom páčilo.
Avšak, sú jednoducho autá, ktoré svojím kontroverzným zjavom statočne polarizujú spoločnosť, a tak najmä na sociálnych sieťach vzniká diskusný kotol na tému, či sa verejnosti daný model páči alebo nie. Nenarážam teraz na autá vo všeobecnosti považované za nevydarené ako napríklad neslávne slávny Fiat Multipla, ale na autá, ktoré sú úspešné, no buď ich milujete alebo nenávidíte. Tých je za uplynulých rokov relatívne dosť, keďže i automobilový priemysel sa posúva míľovými krokmi v duchu trendov ďalej a mnohé automobilky tak pristupujú na všakovaké riešenia a modely, ktoré nemožno označiť zďaleka za obyčajné či konzervatívne. Nepochybne, vybrať tie "najkontroverznejšie" je z objektívneho hľadiska ťažké, ale predsa len ľudia pohybujúci sa v automobilových kruhoch dennodenne evidujú, ako na nové vozidlá reaguje okolie. Aj na základe toho sme tak vybrali desiatku automobilov posledných rokov, ktoré exteriérovým dizajnom statočne víria hladiny diskusií a rozdeľujú verejnosť.
Dodať treba, že ide o subjektívny zoznam bez poradia, podložený je ale faktami o tom, že ide o predajom (v danej kategórií) úspešné vozidlá. Nečakajte tak zoznam najneúspešnejších a najškaredších áut, lebo o tom článok nie je.
Audi Q2
Začneme relatívne pozvoľna. Nový model Q2 z Ingolstadtu nemôžno považovať za nevydarený či škaredý, jeho príchod ale i tí najväčší fanúšikovia Audi neprijali najlepšie. Môže za to vcelku netypický exteriér s viacerými dizajnovými prvkami, ktoré jednoducho nekorešpondujú na pohľad so zvyškom portfólia a rozhodne nepadnú do oka každému. Aspoň nie hneď. Doposiaľ najmenšie Q-čko si ale svoj fanklub našlo, nakoľko mnohí štýlový a v istom slova zmysle vyzývavý crossover s mladistvým lookom hodnotia veľmi kladne. To, či sa novej Q2-ke bude dariť, je na teraz ešte priskoro hodnotiť, veď ešte len v týchto mesiacoch sa dostáva do showroomov značky Audi. Potenciál pritom vozidlo tejto kategórie má obrovský, bude teda zaujímave sledovať, do akej miery predaje ovplyvní jeho jedinečný šarm.
Bentley Bentayga
Medzi automobilovou smotánkou sa naozaj len zriedka stane to, že by nejaké vozidlo z tej najvyššej "kasty" neulahodilo verejnosti. Veď predsa čo je drahé, luxusné a prestížne, je automaticky snom každého. Bentley ale s príchodom svojho prvého vozidla kategórie SUV (a zároveň aj prvého naftového auta) vo veľkom zamútilo vody. Majestátna Bentayga je azda jedným z najväčších príkladov toho, ako vie moderný automobil polarizovať spoločnosť. Samozrejme, tých, čo frflú, že je hnusná, no keby ju vlastnili tak menia svoje trvalé bydlisko, vynechajme, veď predsa takých bolo, je a aj vždy bude. Pravdou ale je, že ultra-luxusné SUV najmä svojimi prednými partiami akosi nevyzerá zrovna najpríťažlivejšie. Môžu za to hlavne svetlomety, čiže charakteristický prvok Bentley, v tomto podaní ich zapracovanie do masky ale vo finále nemožno považovať za úplne podarené, čo potvrdzujú aj preplnené diskusie. Vedeli ste však, že vonkajší pár svetiel vo svojom plnom strede (myslím, že práve ten je kameňom úrazu) schováva ostrekovač? Nuž, tu je asi dôvod, čomu bol (musel byť) prispôsobený dizajn. Predaje však hovoria jasnou rečou, takže i keď momentálne ide o vozidlo, ktoré rezonuje svojím zovňajškom medzi ľudmi najviac, Bentley ho kvôli enormnému záujmu nestíha vyrábať. Právom je tak v zozname.
BMW i3
V Mníchove sa rozhodli vytvoriť osobitný modelový rad, ktorého podstatou je (zatiaľ) dvojica modelov naznačujúcich blízku budúcnosť. Zatiaľ čo i8-čka svojím futuristickým a superšportovým zjavom predstavuje stále veľkú senzáciu, menšia a kompaktnejšia i3-ka sa až s takým veľkým pochopením nestretla. Mestský elektromobil si ide totiž svojou vskutku kontroverznou cestou, čoho dôkazom je užšia a vyššia karoséria, veľké, no uzučké kolesá a v neposlednom rade svojský interiér s dvojicou proti sebe otvárajúcich sa dverí. Táto koncepcia síce perfektné zapadá do mestského prostredia, kde má BMW i3 mimochodom naozaj veľké uplatnenie, žiaľ, praví fanúšikovia bavorákov a teda vyznávači danej filozofie sa nielen s pohonom, ale aj jeho zjavom vôbec nestotožnili. Í-trojke sa však aj napriek tomu darí, má nemalú základňu fanúšikov a v Európe ju môžeme považovať za jeden z najúspešnejších elektromobilov, najmä vo veľkých a vyspelých metropolách.
Citroën C4 Cactus
To, že si idú Francúzi svojou vlastnou cestou je evidentné už desaťročia. Neraz je až nepochopiteľné sledovať, s čím "prelomovým" zas automobilky z Francúzska prídu, aby mohli od toho po pár rokoch upustiť. Kapitolou samou o sebe by mohli byť francúzske autá, ktoré zakaždým vytŕčajú z radu, či si už spomenieme na vozidlá ako Peugeot 1006, Renault Avantime alebo Vel Satis či Citroën C6. Nehovoriac o riešeniach, ako volant s pevným stredom, budíky uprostred či po novom nad volantom, posuvné bočné dvere a podobne. Najväčší hit posledného obdobia sú ale akési vonkajšie airbagy na karosérii, čoho príkladom nie je len nový Citroën C3, ale hlavne výstredný model C4 Cactus. Mestský crossover, ak ho tak môžeme vôbec nazvať, síce pre niekoho predstavuje veľmi atraktívny a svojský dizajn, veľká skupina ale nie a nie prísť na chuť tomu, ako automobil vyzerá. Kameňom úrazu je nielen systém Airbump, teda ochranné vzduchové vaky po stranách, ale aj predné svetlomety v troch osobitných radoch, masívne blatníky a všakovaké farebné kombinácie. Nevídaný dizajn a viaceré jedinečné detaily svoju klientelu ale pritiahli a Cactus sa tak teší relatívne veľkej obľube.
Ferrari FF
V roku 2011 vyvolalo Ferrari za posledné roky asi najväčší rozruch, keďže i napriek tomu, že FF-ko disponuje mohutným dvanásťvalcom, sa svojou karosériou pripomínajúcou kombíky (shooting brake), "plnohodnotným" miestom pre štyroch a pohonom všetkých štyroch kolies vymyká od všetkého, čo sa doteraz so značkou spájalo. Nájde sa tak nemalá skupina ľudí, ktorá revolučnému modelu Ferrari Four proste nevie prísť na chuť a vo veľkom ho odsudzuje. Ani jeho dizajn nie je úplne najštandardnejší, preto aj vozidlo z Maranella patrí rozhodne medzi tie, ktoré rozdeľujú automobilových fanúšikov na dva tábory. Okrem toho, revolučné Ferrari s batožinovým priestorom o veľkosti až 450 litrov je vybavené patentovaným systémom 4RM, teda špecifickým pohonom všetkých kolies, ktorý je po technickej stránke veľmi komplikovaný a istou mierou tak akosi nejde v šľapajach značky. Dariť sa mu však darí, čoho dôkazom je aj príchod modernizovanej podoby s komplikovaným názvom.
Mercedes-Benz GLE Coupé
Ak by sme mali byť korektní, do zoznamu by sme mali začleniť aj BMW X6, teda stále jedinú priamu konkurenciu tohto počinu. X6-ku tu už ale máme nejaký ten rok a okolie si tak viac či menej už na ňu zvyklo. To sa ale zďaleka nedá povedať o faceliftovanom ML-ku, ktoré okrem svojej klasickej verzie GLE prišlo aj ako GLE Coupé. Práve v tom momente nastal obrovský rozkoľ, veď keď k dvojtonovému SUV pripíšete dodatok Coupé, len minimum automobilových fanúšikov, ktorým po mysli chodí pravá definícia vozidla typu kupé, sa nechytá za hlavu. Áno, v podstate ide o identický karosársky variant ako spravilo BMW, lenže ich nomenklatúra pozostáva z iného systému, takže oni pojem kupé papierovo nepriznali, a teda o problém menej. Štýlové GLE navyše istú skupinu ľudí pobúri/lo aj svojím exteriérom, najmä ak je reč o zadných partiách. Na tie si treba totiž trochu zvykať, resp. ich vidieť naživo, čo mnohí buď nemali to šťastie alebo ich to aj tak nepresvedčilo. Druhá strana mince ale hovorí jasnou rečou. Po vozidle tohto druhu bol veľký dopyt, a tak ho Mercedes-Benz spravil, a ako ukázali už prvé mesiace, spravil dobre. GLE Coupé je obrovským predajným hitom a dokonca aj na Slovensku bolo prvé mesiace skrz enormný záujem beznádejne vypredané. Inak na tom nie je ani menšie GLC Coupé.
Nissan Juke
Pre niekoho je možno až neuveriteľné, ako sa malému crossoveru od Nissanu darí. Juke je jedným z najväčších zástupcov vozidiel, ktoré buď milujete alebo nenávidíte. V súčasnosti jednoznačne najkontroverznejší model japonskej automobilky predávaný v Európe rozhodne vyniká z radu, za čo môžu jeho nevšedné vonkajšie línie. Tie zďaleka neulahodia každému, a tak Juke veľkolepo polarizuje okolie. Pre niekoho ide o vyslovene škaredé auto, iným sa jeho svojský dizajn páči. Označiť Juke za škaredé auto je veľmi subjektívne, ak by sme mali byť ale objektívni, napíšeme, že je jednoducho iný. Ani nedávna modernizácia jeho tvary neumiernila, aj naďalej sa tak "pýši" prednými svetlometmi rozdelenými až do troch radov, pričom tie vrchné pripomínajú svojím vzhľadom bumerang. I napriek netradičnému vzhľadu tento naozaj populárny crossover teda i naďalej odmieta normalizáciu tvarov, čo nemalej skupine ľudí vyhovuje, tej druhej zas nie.
Porsche Panamera
Síce sme pred časom spoznali už druhú generáciu športovej limuzíny od Porsche, ktorá je po estetickej stránke výrazne vyváženejšia než tá predošlá, vynechať v tomto zozname Panameru by bol hriech. V roku 2009, teda v čase, kedy svet prvýkrát uvidel tento luxusný počin, totiž zatriaslo stavebnými kameňmi značky takmer tak mohutne, ako tomu bolo po príchode modelu Cayenne. Z jednej strany za to mohol typ vozidla ako taký, na druhú stranu to bol jeho exteriér, na ktorý si bolo treba rozhodne zvykať. Napísať treba, že Panameru môžeme označiť za veľmi úspešný model a spolu s Cayennom ide o vozidlá, ktoré vytiahli automobilku z červených čísiel, verejnosť ale predovšetkým jej v istých uhloch pohľadu divne pôsobiaci zadok značne kritizuje dodnes. Napokon, čo čakal málokto, samotné vedenie, rovnako tak i hlavný dizajnér, ktorý sa podieľal na návrhu tejto limuzíny, priznali, že Panamera nie je pekná. CEO Porsche Matthias Müller sa nechal už pred pár rokmi počuť, že daná generácia limuzíny má isté nedostatky a ako sám upresnil, jej dizajn by mohol byť naozaj lepší. Čerešničkou na torte boli aj slová šéf-dizajnéra Michaela Mauera, ktorý priznal, že v tejto dobe by vedel pomerne citeľne pozmeniť svoj exteriérový návrh (predovšetkým zadné partie), keďže ako sa ukázalo odstupom času, tie sú istým kameňom úrazu Panamery a terčom kritiky verejnosti. Druhá generácia tak prišla síce na pohľad takmer identická, zadok už ale má podstatne atraktívnejší.
Škoda Octavia III facelift
Dôvodom pre zostavenie tohto zoznamu bola z veľkej časti práve nová faceliftovaná Octavia. Spochybňovať najpredávanejší model nejakej značky nemá absolútne význam, no a v prípade Škody to platí viac než dvojnásobne. Škodovky nikdy nejako dizajnovo neexperimentovali a aj to je jeden z faktorov, prečo sú modely z Mladej Boleslavi také úspešné. Konzervatívny a teda len pomaly starnúci dizajn tak vždy osloví masy, predsa len sa však nájdu modely, ktoré viac či menej zarezonovali. Spomenúť rozhodne treba Superb druhej generácie pred faceliftom, ktorý svojou zadnou časťou na akýsi "kórejský" spôsob nevyzeral práve najlepšie a rovnako tak ľudia sprvoti neprijali najlepšie ani faceliftované predné svetlá druhej generácie Octavie. To, čo však nastalo teraz, čakal málokto. Teda, ono to, že oktávke tretej generácie rozdelí modernizácia predné svetlá bolo potvrdené už dávno, výsledok ale vo veľkom prekvapil. Žiaľ, zdá sa, že predovšetkým negatívne, keďže množstvo ankiet, ktoré vznikli na margo zmeny Octavie jasne naznačujú, že Škoda nielenže na svoje pomery pristúpila na radikálny krok, ale aj to, že asi spravila chybu. Nehovorme však hop, kým nepreskočíme, uvidíme nasledujúce mesiace, ako sa bude novinke dariť. Môžete teda namietať, že v tomto prípade ešte neexistujú žiadne podložené čísla o predajoch, ide ale o Škodu, takže minimálne u nás sa toho asi veľa nezmení.
Toyota Prius
Už v roku 1997, teda v roku, kedy uzrel svetlo sveta prvý sériovo vyrábaný hybridný automobil pod názvom Prius, dalo okolie jasne najavo, že takéto vozidlo si nezamiluje zďaleka každý. Vozidlu kombinujúcemu spaľovací motor a elektromotor zo začiatku veľa ľudí neverilo, no Prius sa krátko na to stal vyhľadávanou záležitosťou, ktorú si začali zaobstarávať i celebritné osobitnosti v USA, aby ukázali svetu svoje múdre zmýšľanie a v neposlednom rade to, že sú in. Dnes je Toyota na prvom mieste medzi vozidlami s alternatívnym pohonom, a i keď už obdobné automobily ponúka prakticky skoro každá značka, dokonca i plne elektrické modely, Prius je stále mimoriadne vyhľadávaným artiklom (predaných už vyše 3,5-milióna exemplárov). Len pred nedávnom sme spoznali už v poradí štvrtú generáciu, ktorá sa opäť spolieha na alternatívny pohon, verejnosť je skeptickejšia ako kedykoľvek predtým. Jej mimoriadne futuristický vzhľad viacerí označujú už za veľmi prehnaný a odpudivý.