Matej je príkladom toho, že práca môže byť zároveň aj tým najväčším koníčkom.
Matej Gális má 23 rokov, no pre mnohých môže byť, minimálne z kariérneho hľadiska, veľkou inšpiráciou. Už nejaký ten čas pracuje pre známu írsku spoločnosť Ryanair, ktorú väčšina z nás pozná prostredníctvom jej lietadiel, ktoré brázdia oblohu mnohých krajín a mnohí z nás sa nimi aj odviezli. O tom, aké je to pracovať pre takéhoto prestížneho zamestnávateľa, čo je potrebné urobiť, aby ste dosiahli podobné méty a aj o súkromí, sme sa s týmto chalanom poriadne porozprávali. Vychutnajte si preto nasledujúce riadky.
Ahoj, Matej. Mohol by si sa, prosím, úvodom predstaviť ľuďom, ktorí ťa nepoznajú?
Som mladý chalan z Bratislavy, ktorý zbožňuje šport, cestovanie a dobrú zábavu. Rád trávim čas s kamarátmi a spoznávam nových ľudí a nové krajiny. Žijem v Dubline, kde pracujem pre spoločnosť Ryanair, ale predovšetkým sa bavím životom a svojou prácou.
Na akej pozícii pracuješ a čo táto pozícia obnáša?
Pracujem v Ryanair Flight Operations Department ako Operations Officer. Hlavná úloha celého oddelenia je, aby čo najviac letov každý deň prišlo načas do danej destinácie. Mojou hlavnou úlohou je zbierať údaje z každého letiska ohľadom presného času odletu a príletu každého jedného lietadla, aby sme v prípade meškania z hocijakého dôvodu mohli s kolegami vymyslieť plán, ako mať čo najviac letov načas v destinácii. Okrem toho robíme veľa reportov, aby každý let bol na správnom lietadle - to znamená, že dlhé lety na lietadlách na to určených, lety, ktoré sú vypredané, a tým pádom aj váhovo ťažké, aby boli na lietadlá, ktoré na to majú povolenie, a tak ďalej.
Ako si sa dostal ku svojej súčasnej profesii?
Pred nástupom do Ryanair som pracoval takmer 2 roky v rakúskej business aviation firme ako Assistant Nominated Person Crew Training, kde som bol zodpovedný za tréning a školenia pilotov na rôznych typoch lietadiel v rôznych tréningových organizáciách po celom svete (Dubaj, Savannah, Zürich, atď.) pre takmer 150 pilotov. Tam som spoznal množstvo skvelých ľudí a tí mi odporučili Ryanair ako skvelé miesto, kde môžem urobiť kariéru, naučiť sa do detailu, ako tento business funguje a spoznať svet. Na základe ich odporúčaní som sa pozeral na ich stránku dovtedy, kým som nenašiel ponuku, ktorá ma skutočne zaujala, a to bolo práve to, čo robím teraz.
Bolo pôsobenie v Írsku tvojou voľbou alebo si presun do inej krajiny vyžiadala tvoja pracovná pozícia?
Keďže je Ryanair írska spoločnosť a jej centrála je v Dubline, musel som sa za prácou presťahovať do Írska. Bol to však len vítaný bonus, keďže som sa do Írska chcel presťahovať už dlhšie - presnejšie povedané takmer rok, ale vždy tam bolo niečo, čo má držalo na Slovensku, resp. v Rakúsku. Až kým neprišla ponuka z Ryanair.
Ako prebiehal vstupný pohovor do Ryanair?
Pohovor prebiehal vo veľmi priateľskej atmosfére priamo v centrále Ryanair v Dubline. Povedal by som, že to bol štandardný pohovor až na niekoľko špecifických odlišností. Keďže sa v Ryanair očakáva, že každý človek podá počas práce stopercentný výkon, bola to jedna z hlavných vecí, na ktoré bol pohovor zameraný. Konkrétne ich zaujíma, či dokážete pracovať pod tlakom a zapracovať to do každodenného pracovného procesu. Zaujíma ich, či si viete určiť pracovné priority podľa toho, čo je najdôležitejšie a čo je potrebné riešiť ako prvé, aby ste sa nezdržovali zbytočnosťami, ktoré môžu počkať aj hodinu či dve. Určite môžem povedať, že pohovor v Ryanair je úžasná skúsenosť a dokáže každému mladému človeku otvoriť oči.
Máš zo svojej práce nejaké zaujímavé zážitky?
Je veľmi ťažké vybrať jeden zážitok. Skôr by som povedal, že táto práca a celé odvetvie je jeden veľký zážitok a istým spôsobom aj životný štýl. Každý jeden deň je niečím výnimočný a zaujímavý. Určite by som ale povedal, že jedným z najväčších zážitkov bol ten, keď som bol pracovne v Dubaji ešte zo svojho predchádzajúceho zamestnania a mal som možnosť spoznať množstvo nových ľudí, Dubaj ako taký a životný štýl ľudí, ktorí tam žijú. Tak isto letieť v kokpite lietadla s pilotmi a sledovať ich pri práci je neskutočný zážitok, ktorý by som doprial každému - hlavne, keď vidíte z pohľadu pilota pristávanie alebo vzlet lietadla, tak je to zážitok na celý život.
Čo by si poradil tým, ktorí by radi nasledovali tvoje kroky a chceli pracovať na rovnakej pozícii?
Sadnúť si za počítač, hľadať na internete každý deň každú jednu voľnú pracovnú pozíciu a posielať CV's ako žeravý, až kým ťa nepozvú na pohovor. Potom, keď ťa pozvú na pohovor, treba zabudnúť na falošnú skromnosť a ísť sa predať! Stále treba ukázať pokoru, ale aj sebavedomie a vôľu učiť sa a napredovať. Vždy, keď treba ukázať, že ste si vedomí svojich kvalít a že ste si absolútne istí, že budete prínosom pre danú spoločnosť, tak to tak urobte! V Európe je veľa spoločností, ktoré dajú priestor aj mladým a neskúseným ľuďom s tým, že si ich sami vytrénujú podľa ich štandardov. Netreba sa toho báť a ísť a skúšať šťastie.
Keďže pracuješ pre známu leteckú spoločnosť, nedá mi sa ťa neopýtať, či by si nám, bežným cestovateľom, nevedel prezradiť nejaké triky, ako sa dostať k čo najlacnejším letenkám, prípadne prezradiť nejakú zaujímavú informáciu, o ktorej mnohí netušia.
To sa pýta každý, kto vie, na akej pozícii pracujem (smiech). Odpoveď na lacnejšie letenky je jednoduchá - treba ísť priamo na stránku leteckej spoločnosti a nie cez cestovnú agentúru či kanceláriu, ktorá si vždy bude účtovať extra poplatky za sprostredkovanie služby. Navyše, ani agentúry, ani kancelárie vo väčšine prípadov nie sú schopní ponúkať tzv. low cost letenky, ako napríklad Ryanair, pretože ich letenky sa dajú kúpiť len priamo na ich stránke. Zaujímavou informáciou je, že európske aerolinky sú štatisticky najbezpečnejšie na svete. Všetky štáty v Európe patria pod EASA (European Aviation Safety Agency), ktorá, na rozdiel od zvyšku sveta, má najnižšiu nehodovosť v rámci leteckej dopravy a najprísnejšie štandardy na školenie pilotov. Len pre porovnanie - Európa (EASA) a Spojené štáty (FAA - Federation Aviation Agency) v tréningu pilotov. Podľa noriem EASA je pilot povinný ísť na simulátor dvakrát ročne (raz na 5 dní a raz na 1-2 dni), aby si precvičil krízové situácie a zopakoval všetky systémy daného typu lietadla. Na to, aby mohol pilot komerčne lietať, musí úspešne prejsť oboma skúškami na simulátore. Podľa noriem FAA musí pilot ísť na simulátor iba raz ročne.
Od tvojej práce prejdime k tvojmu súkromiu. Viem o tebe, že si sa v minulosti venoval futbalu. Neplánoval si pri ňom ostať dlhšie?
Ako každý chalan som aj ja chcel byť slávnym futbalistom a hrať Ligu majstrov. Chýbalo mi ale trochu šťastia a lepší zdravotný stav. Hlavne posledné zranenie, kedy sa mi odtrhol úpon lýtkového svalu, ma konečne presvedčilo, že je načase venovať sa inému povolaniu. Najprv som skúšal pracovať ako tréner, čo ma neskutočne bavilo. Hlavne vtedy, keď som pracoval v USA vo futbalovej akadémii s mladými chalanmi kategórie U16. Žial, nedostal som pracovné víza a musel som sa vrátiť do Európy. Následne som začal skúšať šťastie v oblasti, v ktorej pracujem doteraz, a tá sa stala mojou novou vášňou. Futbal bude vždy mojou prvou láskou a budem ho stále sledovať a tešiť sa na každý zápas, najmä v anglickej lige, ale už len z pozície fanúšika a hobby hráča s kamarátmi po robote. Paradoxne, môj najväčší úspech ako futbalistu bol tento rok, niekoľko rokov po skončení aktívnej kariéry, keď som mal možnosť reprezentovať Slovensko na majstrovstvách sveta umelcov vo futbale v drese MUFUZY. Šampionát sa konal v Moskve. To by som povedal, že išlo o silnejší zážitok, než akým bola skúška v tretej anglickej lige, keď som mal 18 rokov.
Viem o tebe, že ťa tvoji kamaráti prezývajú Bábätko. Môžeš nám prezradiť, ako si sa k tejto prezývke dostal?
(Smiech). Raz ma tato nazval pred chalanmi z MUFUZY Bábätko a im sa to nejako zapáčilo. Pravdepodobne preto, že ma takto po prvýkrát nazval ako dvojmetrového zarasteného chalana a odvtedy sa to nejako uchytilo. Tak si zo mňa robia srandu. Tým, že tato je pre mňa aj najlepší kamarát, s ktorým rád chodím na pivo s mojimi rovesníkmi, tak sa to rýchlo rozšírilo a už mi to aj zostalo.
Aké sú tvoje plány do budúcna? Plánuješ ostať v Írsku aj naďalej?
Írsko je úžasné, určite to momentálne cítim tak, že chcem zostať a venovať sa ďalej svojej práci, ktorá ma neskutočne baví a napĺňa. Momentálne si neviem predstaviť, že by som mal žiť a pracovať niekde inde, ale človek nikdy nevie a ja som otvorený každej jednej výzve a dobrodružstvu.
Čo robíš, keď práve nepracuješ?
Jednoznačne sa snažím cestovať najviac, ako to len ide. Hlavne od začiatku tohto roka ma cestovanie chytilo za srdce. Spoznávať nové krajiny, nových ľudí a miesta je úžasný pocit. Keď necestujem, tak sa snazím robiť to, čo ma baví, napĺňa alebo zaujíma. Odkedy som sa presťahoval do Írska, začal som sa učiť hrať golf, čo je prekvapujúco naozaj sranda a príjemný relax. Teraz sme si s kamarátom dali záväzok, že do konca roka začneme s hodinami gitary a musíme ísť buď na bungee jumping alebo na tandemový zoskok padákom. V podstate čokoľvek, čo zahŕňa čas strávený s kamarátmi a kopu nových zážitkov. Keď chcem len odpočívať, tak si vždy rád prečítam nejakú dobrú knihu a vypočujem si pri tom dobrú hudbu, prípadne si pozriem film či seriál.
Keď už spomínaš filmy, seriály a hudbu, môžeš nám dať pár tipov?
Milujem Ťah jazdcom s Christopherom Lambertom alebo Život je krásny - to sú dva z najúžasnejších filmov, aké poznám. Tých filmov je samozrejme viac, ale toto sú dva, ktoré mi vždy napadnú, keď sa ma niekto opýta rovnakú otázku. Čo sa týka seriálov, tak som veľkým fanúšikom Game of Thrones, How I Met Your Mother, Pawn Shop a vďaka bývalej priateľke som si obľúbil aj Sex v meste. Z hudby nemám vyslovene vyhradený konkrétny štýl, keďže každý jeden má čo ponúknuť a čím človeka uchvátiť. Čo mi vždy zdvihne náladu a poteší ma je AC/DC, Queen, Nickelback, Kid Rock alebo Toby Keith. Rád si vypočujem čokoľvek, hlavne, ak je to originálne a zmysluplné, ale toto sú moji favoriti. Aj keď sa to nezdá, tak si rád vypočujem aj Justina Biebera, Rihannu, Team, Elán, Kabát, Sama Tomečka, Suverena, Tomáša Bezdedu a ďalších.
Na záver ti nechávame slovo, aby si čitateľom Refresheru odkázal, čo len chceš.
Ak je vaša práca aj vaším koníčkom, nemusíte odpracovať ani jeden jediný deň vo vašom živote. Choďte do sveta, skúšajte nové veci, robte chyby a bavte sa životom, pretože ak vás práca ubíja a deprimuje, strácate čas svoj a aj čas vášho zamestnávateľa. Bavte sa, kým ste mladí - cestujte, spoznávajte nové miesta a nových ľudí. Ani jedna chvíľa, ani jeden deň sa nebudú opakovať a ja osobne chcem spomínať, keď budem starý a nevládny, ako som žil svoj život naplno. A keď raz za to pôjdem do pekla, tak chcem byť zaneprázdnený podávaním si rúk so všetkými kamarátmi! Nebojte sa skúšať nové veci a íst do neznáma, pretože keď vám niekto vyšliape cestičku k úspechu, tak si ho nebudete vedieť vychutnať a stratí sa odtiaľ každá sranda.