Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 3. 8. 2020 meniny má Jerguš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Autá
3
Martin Mičuda
22. september 2016, 19:24
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

Aké je jedno z najúspešnejších SUV na svete v hybridnom vyhotovení?

Martin Mičuda
22. september 2016, 19:24
BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

To, že sa aj automobilový priemysel “zozelenieva", respektíve na to apelujú úrady a organizácie, je už posledné roky viac než jasné, ostatne, pojem ekológia sa skloňuje častejšie ako kedykoľvek predtým. Samozrejme, cieľom samotných automobiliek je neustále sa zlepšovať v každom smere, neraz ale do skutočne výraznej miery za jednotlivými krokmi stoja čoraz prísnejšie ekologické nariadenia, ktoré sú, či už chcú alebo nie, nútení doslova a dopísmena podliezať. Výsledkom toho je postupný výhyn veľko-objemových motorov a príval čoraz menších a menších agregátov. Kapitolou samou o sebe je hybridná technológia, ktorou sa už "pýši" snáď každá popredná značka. Inak na tom nie je ani BMW, ktoré si síce v tejto rovine každý spája s relatívne kontroverzným radom "i", v roku 2013 ale Mníchovčania predstavili azda ešte zaujímavejší koncept, ktorý v roku 2015 prišiel na scénu ako vôbec prvé sériové plug-in hybridné vozidlo značky mimo spomínaného í-čkového radu.

 

Volá sa X5 xDrive40e iPerformance a ako mi iste dáte za pravdu, jeho výhodou už na prvý pohľad je skutočnosť, že vyzerá ako každé iné konvenčné auto. Nemusíme sa tu teda pozastavovať nad neraz nepochopiteľným až odpudivým dizajnom, práve naopak, reč je o aute, ktoré patrí medzi medzi osvedčené stálice na trhu modernej doby, nehovoriac o tom, že ide o jedno z najlepších a najúspešnejších SUV-čiek na svete. Spochybňovať kvality X5-ky rozhodne nemôžeme, najmä jej poslednej, tretej generácie, má ale reálny význam do nej napchať štvorvalec, elektromotor a batérie?

 

 

Exteriér

Áno, po estetickej stránke ma naozaj teší, že i keď je vo veci elektromobil hybrid, nebol mu podriadený dizajn, ktorý je neraz kameňom úrazu vozidiel tohto druhu. Azda najlepším príkladom je náš nedávny test i3-ky, ktorá funguje výborne a je jedným z najvhodnejších adeptov na danú technológiu skrz svojho výhradne mestského uplatenia, jej dizajn však zďaleka nie všetkým sadol. Tu sme ale svedkami dobre známych a hlavne osvedčených tvarov, ktorým nie je prakticky čo vytknúť. Narozdiel od nedávneho testu špičkovej verzie X5 M50d, štyridsaťéčko nepočíta so športovým M paketom, ale štandardne elegantným zovňajškom, ktorý je až na pár detailov úplne identický s bežnými verziami bez športových balíkov, a teda laická verejnosť nemá absolútne šancu zistiť, že ide o niečo špeciálne.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

 

Prvým nepatrným rozdielom je decentne pozmenený tvar predného nárazníka, v ktorého spodnej časti došlo k úprave otvoru pre prúdenie vzduchu, keďže po jeho krajoch sa nachádzajú menšie aerodynamické špáry smerujúce k rohom kolies. Inak je však všetko po starom, nechýba tak ani dvojica okrúhlych svetiel pod samotnou maskou. Tá je naďalej skutočne rozmerná, čoho dôkazom sú nielen obrovské ľadvinky ale aj hlavné, v tomto prípade, vysokovýkonné full-LED svetlomety zabalené do prísneho tvaru. Najväčšou a viac menej jedinou viditeľnou odlišnosťou tejto verzie je nepochybne miesto za ľavým predným nárazníkom, kde sa nachádza veko ukrývajúce konzolu na nabíjanie. Tu obopína farebný indikátor, ktorý v duchu priloženej legendy signalizuje stav nabíjania. Tradičná silueta strechy i rozmerné zadné ledkové svetlomety ostali bezo zmien a inak na tom nie je ani zadný nárazník.

 

Ten počíta s dvojicou podlhovastých výfukov po oboch stranách a mohutnejším plastovým krytom zo spodnej časti. Exteriér tak do sveta nekričí, že toto SUV je ničim iným a hlavne ekologickým, a vlastne ani vďaka jeho obrovským rozmerom (4 886 x 2 184 x 1 762 milimetrov) by to nik ani netušil. Zovňajšok iks-šestky tvorí zaujímavý strieborný metalický lak Glaciersilver, pričom tento exemplár je postavený na 18" diskoch. Kolesá sú pritom trochu utopené v karosérii, v tomto prípade ide ale o účel, keďže docielená je tým lepšia aerodynamika.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

 

Interiér

Pri pohľade do vnútrajška už nie je znať prítomnosť hybridnej technológie vôbec. Všade kam oko dovidí možno vidieť tradičný mníchovský rukopis a teda dobre známe tvary, ktoré sprevádza kvalitné spracovania. To šlo v prípade BMW za posledné roky citeľne vyššie, čoho dôkazom je i táto X5-ka v skutočne naloženej výbave s tou najkvalitnejšou bledou kožou Nappa, ktorá perfektne lícuje so zvyškom materiálov a lesklých dekórov. Vytknúť takémuto interiéru niečo je naozaj scestné, predsa len však stále neviem prísť na chuť základnému 3-ramennému volantu, ktorý svojím tvarom pripomínajúcim časy dávno minulé trochu kazí dojem z inak parádne navrhnutej a vyrobenej palubnej dosky. Tú totiž z globálneho hľadiska hodnotím spomedzi nemeckého tria Q7, X5, GLE najlepšie, a to aj napriek tomu, že sa v niektorých detailoch drží svojich tradícií - jednoduchý no o to prehľadnejší a elegantnejši stredový panel s digitálnymi ukazovateľmi v oranžovom/červenom sfarbení a jednoduchej grafike.

 BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

 

Stredový tunel obnáša známy volič automatickej prevodovky, otočný ovládač iDrive-u s dotykovou plochou pre písanie/kreslenie, menič jazdných režimov a množstvo odkladacích miest. Naopak, v hornej časti kraľuje rozmerný 10,5" displej multimediálneho centra s perfektnou grafikou s možnosťou splitscreen-u, teda rozdelenia plochy na zobrazenie dvoch separátnych údajov. Za volantom nájdeme opäť kúsok tradícií, a teda povestne budíky v strohejšom vyhotovení. Povedať však treba, že ich spodnú časť tvorí prídavný displej s možnosťou zobraziť množstvo informácií, pričom za príplatok je možné si zaobstarať aj plnej digitálne ukazovatele. Okrem plejády bezpečnostných prvkov by bolo hriechom zabudnúť na prítomný zvukový systém Bang & Olufsen s výkonom 1 200 W, ambientné podsvietenie, automatické dovieranie dverí, 4-zónovú klímu, kvalitnú prednú aj zadnú kameru či nočné videnie Night Vision, ktoré dokáže dokonca rozpoznať v noci zver či chodcov a vopred upozorniť o ich prítomnosti vodiča v rámci funkcie Dynamic Spot Light.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

 

Pokiaľ ide o priestrannosť, vo vozidle tohto druhu sa sťažovať na nedostatok miesta jednoducho nedá. Vpredu sa sedí skutočne komfortne, sedačky majú dobré bočné vedenie i požadovanú dĺžku sedákov, no a zle sa nemá ani posádka vzadu. Tam sa totiž bez problémov zmesti aj trojica osôb, ktoré budú mať dostatok miesta vo všetkých smeroch a ani predné naozaj hrubé sedadlá im nebudú citeľne prekážať na nohy. Samozrejme, posed za volantom i vzadu je vzpriamený, nakoľko ide o veľké SUV, sedíte vyrovnaný ako na stoličke. Batožinový priestor ráta "len" s 500 litrami plochy, keďže vďaka prítomnosti akumulátorov pod podlahou zmizlo dvojité dno. Pod rovnou plochou je len maličká skrinka pre nabíjačku a vystačiť si tak musíte len s tým, čo vidíte. Ako sme si pri X5-kách zvykli, aj tú sú piaté (elektrické) dvere rozdelené na dve časti, čím sa niekedy ľahšie, inokedy ťažšie dostanete k predmetom na konci kufra. Spodná časť mimochodom slúži aj ako akási lavica na sedenie, keďže unesie viac než sto kilogramov.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

 

Motor & Jazda

Pointou verzie xDrive40e je alternatívne pohonné ústrojenstvo. To tvorí len 2-litrový benzínový preplňovaný štvorvalec s výkonom 180 kW / 245 koní a krútiacim momentom 350 N.m, ktorému sekunduje elektromotor o sile 83 kW / 113 koni a 250 N.m. Pochopiteľne, výsledný výkon nie je rovný spočítaniu oboch síl ale ich kombinácii, čo v rovine čísel predstavuje kombinovaný výkon 230 kW / 313 koní pri 5000 ot./min a za prítomnosti krútiaceho momentu 450 N.m pri 3150 ot./min. Ako názov napovedá, o prenos sily na všetky štyri kolesá sa stará 8-stupňová prevodovka Steptronic. Na pohon elektromotora slúži energia pochádzajúca z lithium-ionových akumulátorov o kapacite 9 kWh, pričom ich plné nabitie z klasickej domácej zásuvky trvá niečo viac ako 3 hodiny, pri použití rýchlo-nabíjačky je to podstatne rýchlejšie.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

  

Okrem klasických režimov Eco Pro, Comfort a Sport má táto veľmi pohodlná X5-ka navyše tlačidlo eDrive, ktorým sa mení režim spolupráce oboch motorov v troch rovinách. Prvým z nich je Auto eDrive, kedy systém automaticky rozhoduje, kedy ktorý motor na pohon použije. Za normálnych okolností pri bežnej jazde sa tak rozbiehate s elektromotorom a v rýchlosti približne 50 km/h sa o slovo hlási konvenčný motor. Tým pádom, v čase, kedy má auto najväčšiu spotrebu, teda v momente keď treba 2230-kilogramové SUV uviesť z pokoja do pohybu, má tento akt v réžii elektromotor a citeľne tak odbremení benzínový agregát a jeho apetít. Práve v tomto režime je možné dosiahnuť na veľkostné pomery vozidla výbornú spotrebu, zároveň ale aj sympatickú dynamiku, keďže spojenie automatického a športového jazdného režimu zaručí za prítomnosti 313-koní akceleráciu za 6,8 sekundy či maximálku 210 km/h. Druhým režimom je Max eDrive, čiže čisto elektrická jazda za prítomnosti úplného ticha, kedy je možné prejsť až 30 kilometrov čisto na elektrinu (maximálne do 120 km/h). To sa vám pri troche šťastí a ľahkej pravej nohe veru aj podarí. Opakom je tretí režim Save, kedy sa systém snaži čo najviac dobíjať batérie a teda benzínový motor neslúži len na pohon, ale aj dobíjanie akumulátorov, keďže prítomná rekuperácia je citeľne efektívnejšia, čo sa však odrazí negatívne na spotrebe.

 

Hovoriť o spotrebe, najmä tej priemernej je v prípade tohto auta skutočne veľmi subjektívne. Ak jazdíte totiž denne len niekoľko kilometrov po meste a zvyknete si na režim nabíjania niekoľkokrát za deň, jazdíte skutočne "zadarmo" (minutú energiu pre jednoduchosť nerátajme), v horšom prípade za povedzme 2-3 litre benzínu na sto kilometrov, keďže sprvoti jazdite čisto na elektrický pohon a klasický motor sa zapojí až neskôr. Ak ale na nabíjanie kašlete a jazdíte dlhé trasy, spotreba ide citeľne hore a vo výsledku so sebou na palube len zbytočne vláčite ťažké batérie, ktoré sú vám na príťaž, čím rozhodne nepotešíte ani onen štvorvalec. Pre priblíženie priložím pár údajov - môj prvotný 260-kilometrový trip v Martine a jeho okolí za prítomnosti pravidelnejšieho nabíjania znamenal spotrebu 4,9 l/100 km a 21 kWh/100 km, čo je skutočne parádny údaj, pričom po prvých odjazdených 500 kilometroch vrátane presunu z Bratislavy do Martina bola spotreba 6,6 l/100 km. Inými slovami, prvé kilometre v meste jazdíte za nulovej spotreby štvorvalca, následne je to za pár litrov, no na diaľnici, teda pri rýchlostiach, kedy vám elektromotor pomáha len minimálne, máte pri bežnej jazde spotrebu na úrovni okolo 11 litrov, čo na takéto SUV v podstate nie je zlý údaj, no dieselové agregáty sú na tom lepšie. Všetko teda záleží od vás a vašej trasy.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridný uhol pohľadu (Test)

 

Záver

Zhodnotiť objektívne toto auto nie je možné, teda aby som bol konkrétny, jeho samotný pohon, keďže o kvalitách X5-ky ako takej niet najmenších pochýb, najmä za prítomnosti danej výbavy. Ak však chcete vedieť, či sa táto verzia oplatí, odpoveď je áno aj nie. Všetko je to uhol pohľadu. Ak budete jazdiť len na krátko a budete sa o auto starať tak ako o váš smartfón, čiže ho pravidelne nabíjať čo i len na niekoľko desiatok minút niekoľkokrát do dňa, odvďačí sa vám nízkou, miestami až nulovou spotrebou. Ak ale teritóriom 40e-čka budú sústavne dlhé trasy a diaľnice bez možnosti dobitia akumulátorov, potom radšej pristúpte na jednu z naftových alternatív 30d či 40d. Najdôležitejším aspektom je totiž to, ako často budete toto auto nabíjať a aké trasy medzi jednotlivými nabíjaniami uskutočníte. Práve od toho závisí to, či sa tento plug-in hybrid oplatí. Ak áno, môžete ho mať za 70-tisíc € vrátane X5-kových kriviek a kvalít, ak si navyše potrpíte na vyšší štandard a výbavu, nemáte problém si nakonfigurovať svoj exemplár aj za 103-tisíc €, ako je exemplár v teste. Za to dostanete auto, ktoré je skutočne veľké, veľmi pekné, nadštandardne luxusné, naozaj praktické, i na naších cestách pohodlné, no zároveň vie jazdiť úplne "zadarmo" a keď sa náhodou vybije, aj tak vás nenechá v štichu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: facebook.com/MARTINzMTFoto: REFRESHER / martinzmartina Tagy: BMW, bavorak, Plug-in Hybrid, X5, xDrive, bmw radu X5, automobilovy test, X5 40e, xDrive40e, iPerformance, X5 xDrive40e, eDrive
Ohodnoť článok
28
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.