BMW medzi zaužívané rady začlenilo divíziu "i" a my sme otestovali menšieho z jeho zástupcov, prvý sériovo vyrábaný elektromobil značky.
Po predošlých testoch si tentokrát zahráme na trochu inú nôtu. V jej hlavnej úlohe je vozidlo, ktoré už na prvý pohľad vyzerá inak, určite ho neprehliadnete, práve naopak, no ešte väčšiu pozornosť si zaslúži tým, čo skrýva vo svojich útrobách. Nasledujúce riadky budu patriť čisto elektrickému automobilu BMW i3, ktoré sa síce prvýkrát ukázalo ako koncept už v roku 2011 a na trhu prišlo približne dva roky na to, doteraz však ide najmä u nás o stále raritné a netypické vozidlo, koniec koncov, celkovo patrí medzi to najrevolučnejšie nielen v rámci portfólia značky, ale v globále na trhu - i3-ka je prvý sériovo vyrábaný elektromobil od BMW, spomedzi novodobých bavorákov má vôbec ako prvý motor umiestnený vzadu, a vo všeobecnosti ho môžeme považovať za jedinečné mestské približovadlo. Skutočnosť, že už od začiatku bol jeden z dvojice modelov úplne novej divízie "i" (s myšlienkou mobility budúcnosti) navrhnutý a vyvíjaný ako elektromobil, prináša so sebou viacero nových či unikátnych riešení a svojskú koncepciu. Navyše, BMW zašlo ešte ďalej, a okrem toho, že ponúka plne elektrický model prémiovej kvality (pomerne veľkým nedostatok súčasných vozidiel tohto druhu je ich spracovanie/kvalita), jeho výroba ide ruka v ruke s posolstvom automobilu tohto druhu, preto prebieha v prísne ekologickom duchu. Poďme sa teda pozrieť na to, čo všetko to obnáša, ako to celé funguje ale aj na to, či naozaj jazdíte zadarmo.
Po stlačení tlačidla určeného na štartovanie dávate priestor elektromotoru na jeho "prebudenie", a teda na scénu prichádza ďalšia senzácia. Sled týchto udalostí sa odohrá za prakticky nulového zvuku či vibrácií, jedine čo vám dá najavo, že elektromotor je "naštartovaný" a pripravený na roztočenie zadných kolies, je decentná zvuková signalizácia a akýsi "elektrický" tón vychádzajúci zo zadu. Nič viac, nič menej. Táto symfónia a pocity v reále prinášajú to, že zo začiatku máte problém rozpoznať, či je motor vypnutý alebo už zapnutý a neraz sa i popletiete. Po prepnutí voliča jazdného smeru do polohy pre jazdu vpred a uvoľnení brzdového pedála, sa vozidlo pohne vpred na báze ako tradičné vozidlo s automatickou prevodovkou, keď však zošliapnete plyn, íčková trojka sa začne rútiť dopredu ambiciózným tempom a opäť za prítomnosti len jemne "elektrizujúceho" tónu a svišťania okolitého vzduchu. Je ťažké opísáť dané pocity, pokiaľ ste doteraz s elektromobilom nemali skúsenosti.
BMW i3 jazdaŠtartovanie, obsluha a jazda prvého sériovo vyrábaného elektromobilu od BMW :)
Posted by MARTINZMARTINA on 27. august 2015
V prípade tejto čisto elektrickej i3-ky (v ponuke je aj verzia REX s dodatočným motorom) má elektromotor výkon 125 kW / 170 koní a krútiaci moment 250 N.m. To sú na mestského "drobca" určite nemalé hodnoty už pri klasických agregátoch, ak je ale reč o elektromobile, ktorý má k dispozícii onen kruťák od nulových otáčok až po cca 4800 ot./min, výkon takéhoto automobilu naberá úplne iný rozmer - sila a následný ťah motora putujúci cez jednostupňovú prevodovku na zadné kolesá je v hre prakticky okamžite a to v maximálnom možnom rozsahu. Doménou všetkých elektromobilov je famózne zrýchlenie. To nechýba ani tu, i keď akceleráciu z 0-100 km/h neponúka až taký dychberúci údaj - 7,2 sekundy, skôr ide o pružné zrýchľovanie. Ak v preplnených mestských uliciach začnete myšičkovať, pružné zrýchlenie vďaka vždy prítomnej maximálnej sile motora vás v menších rýchlostiach jednoducho fascinuje a neraz s ním potrápite aj podstatne výkonnejšie a športovo založené vozidlá.
Keď jazdíte na automobiloch s manuálnou prevodovkou, isto vám neraz chvíľu trvá si zvyknúť na automat a prítomnosť len dvoch pedálov. Ak ale presadnete do elektromobilu s rekuperáciou kinetickej energie, pripravte sa, že drvivú väčšinu jazdy si ošéfujete len jedným pedálom. Pokiaľ totiž v rýchlosti nepotrebujete okamžite núdzovo zabrzdiť/úplne zastať, brzdový pedál absolútne nepotrebujete a pravú nohu máte väčšinu času na plyne, s ktorým si regulujete zrýchlenie ale aj spomalenie - po jeho bežnom zatlačení ide í-trojka vpred, ak ho jemne uvoľníte, vozidlo si drží ako klasicky konštantnú rýchlosť, ak ho ale uvoľníte ešte viac, bavoráčik začne pomaly pribrzďovať, no a ak ho v rýchlosti úplne pustíte, auto za prítomnosti rozsvietenia brzdových svetiel pomaly ale isto brzdí - energia vznikajúca pri tomto akte putuje do akumulátorov, ktoré sa dobíjajú (BMW pritom uvádza, že takáto forma dobíjania je najrýchlejšia). Všetko je to o nájdení toho správneho citu manévrovania s plynovým pedálom, a teda otázkou zvyku. Už po pár hodinách jazdenia sa s využitím len jedného pedálu úplne stotožnite, dokonca, neraz vás to s plynom začne vcelku baviť ako nejaká videohra. Maximálna, elektronicky obmedzená rýchlosť je 150 km/h.
Asi by sa stala niekde chyba, keby automobil, ktorý už od začiatku bol navrhovaný výhradne pre potreby mesta, by sa v preplnených uliciach necítil ako ryba vo vode. BMW i3 je do mesta ako stvorené, a to doslova. A teraz nemám na mysli len to, že je výborne manévrovateľné, že absencia motora vpredu ponúka vytočenie kolies v nevídaných uhloch a zabezpečuje perfektný priemer otáčania 9.86 m (Smart to i tak nie je), ale aj fakt, že najmä vo veľkých mestách má elektromobil najväčšie uplatnenie. Automobilka uvádza, že na plné nabitie dokáže ich elektromobil spraviť 190 kilometrov, zároveň dodáva, že reálny priemer sa pohybuje na úrovni 130 - 160 km. V skutočnosti môžete na jedno plné nabitie spraviť len 100 ale pokojne aj 200 km, všetko závisí od štýlu jazdy, zvoleného režimu (Comfort, Eco Pro, Eco Pro+) a využívania vymožeností na "palube". V našom prípade dokázala i3-ka po plnom nabití spraviť vyše 150 kilometrov (+ pred nabíjaním ostala niekoľko kilometrová rezerva). Daný dojazd pritom reprezentuje výhradne mestskú jazdu v režimoch Comfort/Eco Pro, ktoré sa od seba v zásade veľmi neodlišujú. Citeľná rozdielnosť nastáva po aktivovaní profilu Eco Pro+, pri ktorom sa jemne "premapuje" motor, obmedzí rýchlosť na maximálne 90 km/h a posádke sa neumožní zapnúť klimatizáciu/vyhrievanie sedadiel. V tomto momente citeľne poskočí odhadovaný dojazd a i v reále nemáte problém sa priblížiť k deklarovanej hranici. Pochváliť popritom treba informáciu o dojazde, ktorá je naozaj presná, bez veľkých odchyliek a výkyvov hodnôt.