Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
30. augusta 2015 o 21:14
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)

TECH BMW
Uložiť Uložené

BMW medzi zaužívané rady začlenilo divíziu "i" a my sme otestovali menšieho z jeho zástupcov, prvý sériovo vyrábaný elektromobil značky.

Po predošlých testoch si tentokrát zahráme na trochu inú nôtu. V jej hlavnej úlohe je vozidlo, ktoré už na prvý pohľad vyzerá inak, určite ho neprehliadnete, práve naopak, no ešte väčšiu pozornosť si zaslúži tým, čo skrýva vo svojich útrobách. Nasledujúce riadky budu patriť čisto elektrickému automobilu BMW i3, ktoré sa síce prvýkrát ukázalo ako koncept už v roku 2011 a na trhu prišlo približne dva roky na to, doteraz však ide najmä u nás o stále raritné a netypické vozidlo, koniec koncov, celkovo patrí medzi to najrevolučnejšie nielen v rámci portfólia značky, ale v globále na trhu -  i3-ka je prvý sériovo vyrábaný elektromobil od BMW, spomedzi novodobých bavorákov má vôbec ako prvý motor umiestnený vzadu, a vo všeobecnosti ho môžeme považovať za jedinečné mestské približovadlo. Skutočnosť, že už od začiatku bol jeden z dvojice modelov úplne novej divízie "i" (s myšlienkou mobility budúcnosti) navrhnutý a vyvíjaný ako elektromobil, prináša so sebou viacero nových či unikátnych riešení a svojskú koncepciu. Navyše, BMW zašlo ešte ďalej, a okrem toho, že ponúka plne elektrický model prémiovej kvality (pomerne veľkým nedostatok súčasných vozidiel tohto druhu je ich spracovanie/kvalita), jeho výroba ide ruka v ruke s posolstvom automobilu tohto druhu, preto prebieha v prísne ekologickom duchu. Poďme sa teda pozrieť na to, čo všetko to obnáša, ako to celé funguje ale aj na to, či naozaj jazdíte zadarmo.

BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
Exteriér
Í-trojka svojimi tvarmi okamžite napovie, že ide o vozidlo, ktoré má svoje uplatnenie v meste. A to ci už užšou a vyššou karosériou (3999 x 1775 x 1597 mm) s minimálnymi prevismi alebo jej vzdušnou koncepciou bez B-stĺpika, teda s dvojicou proti sebe sa otvárajúcich sa dverí uľahčujúcich nastupovanie. Tým to ale zďaleka v prospech mestskej džungle a netradičností nekončí - menší z radu "i" nie je obalený konvenčnými plechmi, ale špeciálnymi pružnými a zároveň vysoko-pevnostnými recyklovanými plastmi, ktoré odolajú, doslova bez škrabanca či iného optického poškodenia povrchu, nárazy alebo "ťukance" do rýchlosti okolo 10 km/h (oceníte, najmä ak parkujúci vedľa vás s dverami nehľadí na okolie). Ak by ste sa vďaka tomuto riešeniu báli o svoju bezpečnosť, vedzte, že na to nemáte žiadny dôvod. Pod onými plastmi sa totiž nachádza rám z uhlíkových vlákien zasadený na hliníkovej platforme (obdobnou stavbou disponujú hlavne superšporty), na ktorej je ukotvena pohonná sústava i lithium-iontové batérie o hmotnosti 230 kg. "Drobec" z Mníchova váži vďaka tomu len 1195 kg a je nadmieru odolný voči každodenným nástrahám a výborne obratný, čiže vo výsledku mimoriadne city-friendly.
 
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
 
Od svojich mestských rivalov sa ďalej odlišuje aj svojim futuristickým dizajnom, dvojfarebným vyhotovením (štandardne čierne plochy testovačky dopĺňala oranžová metalíza Solar Orange a prvky v sivom odtieni Frozen Grey) no a v neposlednom rade faktom, že jednotlivé detaily dávajú pocítiť prémiovosť a hodnotný punc značky. V prvom momente by len málokto povedal, že ide o BMW, všetko to ale ako-tak zachraňuje predná maska s tradičnými ľadvinkami, ktoré však v tomto prípade plnia len vyslovene estetickú funkciu, čo si už i z diaľky všimne isto každý. Žiadne otvory slúžiace na prívod vzduchu k chladiču/motoru tu nie sú pochopiteľne potrebne, keďže pod prednou kapotou žiadny motor nie je. Zovňajšok je celkovo strihnutý v značne nekonvenčnom štýle, na druhú stranu, vystupuje elegantne a zároveň typicky mestsky, teda hravo, no a do veľkej miery k atraktivite prispieva práve farebná kombinácia a vzniknuté optické kontrasty, ktoré trefne vyzdvihujú niektoré časti a detaily exteriéru. 
 
Predná časť je pomerne vysoká, v jej rohoch nájdeme špičkové full-LED svetlomety so zjednodušenou angel eyes grafikou v tvare písmena U. Pod ním sa následne nachádzajú dodatočne okrúhle svetlá, ktoré objíma čierna aplikácia plastu nárazníka. Celok pripomína vcelku milú tváričku, po rozsvietení trubicových lediek však i3-ka značne sprísni. Rozmerné čelné sklo zasahuje v mieste strechy o čosi viac dozadu, okrem toho, rovno za jeho ukončením nasleduje panoramatická strecha. Na jedinečnosti naberá bavoráčik hlavne pri pohľade z boku, kde láka na veľmi zaujímavú siluetu bezrámových dverí, ktorá pri ich druhom páre netradične mení smer. Profil, okrem iného, dotvárajú efektne aj až 19" disky s turbínovým výzorom obuté do pomerne nízko-profilových, no najmä nevídane úzských pneumatík - len 155 milimetrov na šírku. Smerom vzad sa vozidlo mierne zužuje, čo má za následok, že pri pohľade dozadu pôsobí toto í-čko citeľne užšie. Avšak, do veľkej miery za to môže vertikálne orientovaná čierna presklenná plocha plynule nadväzujúca na strechu, čím je vozidlo vo výsledku opticky značne zúžené. Rovnako nevšednú sú koncové LED-ky integrované priamo pod spomínanou sklenenou plochou.
 
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
 
Interiér
Ak ste si mysleli, že po stránke dizajnu vás po exteriéri už nič viac nezaujme, mýlili ste sa. Azda najväčšia senzácia nastupuje na scénu až po otvorení dverí - pastva pre oči vo forme interiéru so závanom budúcnosti, minimalistickým štýlom, prvotriednou kvalitou spracovania a ergonómiou, ktorú v takomto podaní nenájdete naozaj nikde inde. Je zrejmé, že ako zovňajšok tak i vnútrajšok nemusí ulahodiť oku každému, najmä ekológovia si ale rozhodne prídu na svoje - pravé drevo a kožu s odtieňom docieleným prírodnými farbivami z olivových listov dopĺňajú recyklované komponenty a časti prístrojovej dosky či obloženia dverí, pochádzajúce napríklad z takých PET fliaš. Kokpit na vás vplýva neskutočne príjemným, doslova "čistým" a vzdušným, no a v neposlednom rade hodnotným dojmom, i keď niektoré detaily vo vás evokujú pocit "bakelitu". Interiérovú atmosféru dotvára charakteristická vôňa použitých materiálov, ale i použitá jemná eukalyptová aróma
 
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
 
Palubná doska je po dizajnovej stránke rozhodne prepracovaná, zároveň pôsobí oveľa jednoduchšie voči tým konvenčným. V jej strede štandardne dominuje centrálny displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 10,2". Jeho vnútorné prostredie tvori dobre známy infotainment iDrive, ktorý sa ovláda prostredníctvom otočného ovládača v stredovom tuneli. Práca s ním, ako aj samotné ovládanie je vďaka prítomnosti jeho dotykovej plochy naozaj rýchle, jednoduché a intuitívne. Samozrejme, nechýba väčšina bavoráckych technológií a funkcií, vypichnúť treba navigácia s vydarenou priestorovou 3D grafikou či príplatkové pripojenie na internet. Špeciálnu pozornosť si zaslúži predovšetkým funkcia ConnectedDrive + Services, ktorá prostredníctvom integrovanej SIM karty, okrem iného, umožňuje kontaktovať infocentrum BMW (údajne priamo do Mníchova), a bez akéhokoľvek námahy/obsluhy si dať po krátkom live hovore vyhľadať najbližšiu nabíjaciu stanicu, či do navigácie nechať poslať nový cieľ, respektíve trasu. Pochopiteľne, je rozdiel v službách, či sa nachádzate v takom Mníchove alebo v Bratislave, no i tak bez akýchkoľvek problémov vám asistent/ka (v angličtine) vie poradiť alebo nájsť požadovaný cieľ/stanicu aj v našom hlavnom meste. Hudba budúcnosti. 
 
Ďalší displej, nahradzujúci klasické analógové budíky nájdeme za zaujímavo tvarovaným dvojramenným volantom. Obrazovka vás pomocou akéhosi diagramu informuje o množstve využívania elektromotoru, respektíve rekuperácie, v závislosti od sily stlačenia plynového pedálu. Nechýba digitálny ukazovateľ aktuálnej rýchlosti, ale aj aktuálneho stavu akumulátorov a informácia o dojazde. Za volantom určite neprehliadnete ani vskutku čudný a divne vyzerajúci volič smeru jazdy (v poradí D, P, N, R) spolu so štartovacím tlačidlom.
 
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
 
Tým, že do kokpitu nezasahuje "tunel" s prevodovkou, motorové časti od prednej kapoty a akumulátory sú sofistikovane rozložené v podlahe, vnútrajšok je nadmieru priestranný, s prakticky úplne rovnou podlahou bez členitosti. Zároveň je aj značne presvetlený, čomu i3-ka môže ďakovať nielen rozmernej panoramatickej streche, ktorá je z vnútornej strany delená, ale aj väčším okenným plochám (dvere sú bezrámové). Nastupovanie pri danej koncepcii je citeľne uľahčené, čo oceníte hlavne v úzkych a preplnených parkovacích boxoch, kde zadní pasažieri nastúpia  ľahšie. Ako je však zvykom, najprv musíte otvoriť predné a až potom zadné dvere, v opačnom poradí to ani tu nejde. Aj napriek tomu, že vás pohľad na až nevídane tenké predné sedadlá o komforte zneistia, posed v prednej časti je naozaj výborný, pohodlný, pričom vďaka faktu, že sedíte o čosi vyššie ako tradične, výhlaď z vozidla smerom vpred je veľkolepý. Smerom vzad to už taká sláva nie je, za čo môžu širšie C-stĺpiky a veľké hlavové opierky zadného radu sedadiel. Cúvacia kamera premietajúca dianie za vozidlom na rozmernú obrazovku tento nedostatok vynahradí. Ani zadná dvojica (v strede lavice je plastový držiak) pasažierov si vzadu nebude sťažovať v žiadnom smere, treba podotknúť, že i3-ka odvezie skutočne plnohodnotne a komfortne štvoricu pasažierov aj s výškou okolo 190 centimetrov
 
Po stránke vnútorného priestoru teda impozantný interiér (osobne som nesedel v mestskom aute s obdobnou priestrannosťou) ponúka široké spektrum odkladacích miest, skriniek či sieťok. Batožinový priestor počíta s 260 litrami, čo nie je určite rekordným údajom v triede, ak ale berieme do úvahy, že pod jeho dnom sa nachádza onen elektromotor a jeho súčasti, údaj naberá na zaujímavosti. Po sklopení zadných operadiel sa dokonca dostávame na úctyhodných 1100 litrov. Nezabúdajme, že čo-to sa zmestí i pod prednú mini-kapotu. Testovaný exemplár bol ovešaný reproduktormi zvukového systému Harman Kardon a viacerými najmodernejšími asistentmi z iných modelov, vrátane aktívneho tempomatu, funkcie držania v pruhoch, čítania značiek, dodržiavania bezpečnej vzdialenosti a podobne.
 
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
 
Motor & Jazda

Po stlačení tlačidla určeného na štartovanie dávate priestor elektromotoru na jeho "prebudenie", a teda na scénu prichádza ďalšia senzácia. Sled týchto udalostí sa odohrá za prakticky nulového zvuku či vibrácií, jedine čo vám dá najavo, že elektromotor je "naštartovaný" a pripravený na roztočenie zadných kolies, je decentná zvuková signalizácia a akýsi "elektrický" tón vychádzajúci zo zadu. Nič viac, nič menej. Táto symfónia a pocity v reále prinášajú to, že zo začiatku máte problém rozpoznať, či je motor vypnutý alebo už zapnutý a neraz sa i popletiete. Po prepnutí voliča jazdného smeru do polohy pre jazdu vpred a uvoľnení brzdového pedála, sa vozidlo pohne vpred na báze ako tradičné vozidlo s automatickou prevodovkou, keď však zošliapnete plyn, íčková trojka sa začne rútiť dopredu ambiciózným tempom a opäť za prítomnosti len jemne "elektrizujúceho" tónu a svišťania okolitého vzduchu. Je ťažké opísáť dané pocity, pokiaľ ste doteraz s elektromobilom nemali skúsenosti.

BMW i3 jazda

Štartovanie, obsluha a jazda prvého sériovo vyrábaného elektromobilu od BMW :)

Posted by MARTINZMARTINA on 27. august 2015

V prípade tejto čisto elektrickej i3-ky (v ponuke je aj verzia REX s dodatočným motorom) má elektromotor výkon 125 kW / 170 koní a krútiaci moment 250 N.m. To sú na mestského "drobca" určite nemalé hodnoty už pri klasických agregátoch, ak je ale reč o elektromobile, ktorý má k dispozícii onen kruťák od nulových otáčok až po cca 4800 ot./min, výkon takéhoto automobilu naberá úplne iný rozmer - sila a následný ťah motora putujúci cez jednostupňovú prevodovku na zadné kolesá je v hre prakticky okamžite a to v maximálnom možnom rozsahu. Doménou všetkých elektromobilov je famózne zrýchlenie. To nechýba ani tu, i keď akceleráciu z 0-100 km/h neponúka až taký dychberúci údaj - 7,2 sekundy, skôr ide o pružné zrýchľovanie. Ak v preplnených mestských uliciach začnete myšičkovať, pružné zrýchlenie vďaka vždy prítomnej maximálnej sile motora vás v menších rýchlostiach jednoducho fascinuje a neraz s ním potrápite aj podstatne výkonnejšie a športovo založené vozidlá.

Keď jazdíte na automobiloch s manuálnou prevodovkou, isto vám neraz chvíľu trvá si zvyknúť na automat a prítomnosť len dvoch pedálov. Ak ale presadnete do elektromobilu s rekuperáciou kinetickej energie, pripravte sa, že drvivú väčšinu jazdy si ošéfujete len jedným pedálom. Pokiaľ totiž v rýchlosti nepotrebujete okamžite núdzovo zabrzdiť/úplne zastať, brzdový pedál absolútne nepotrebujete a pravú nohu máte väčšinu času na plyne, s ktorým si regulujete zrýchlenie ale aj spomalenie - po jeho bežnom zatlačení ide í-trojka vpred, ak ho jemne uvoľníte, vozidlo si drží ako klasicky konštantnú rýchlosť, ak ho ale uvoľníte ešte viac, bavoráčik začne pomaly pribrzďovať, no a ak ho v rýchlosti úplne pustíte, auto za prítomnosti rozsvietenia brzdových svetiel pomaly ale isto brzdí - energia vznikajúca pri tomto akte putuje do akumulátorov, ktoré sa dobíjajú (BMW pritom uvádza, že takáto forma dobíjania je najrýchlejšia). Všetko je to o nájdení toho správneho citu manévrovania s plynovým pedálom, a teda otázkou zvyku. Už po pár hodinách jazdenia sa s využitím len jedného pedálu úplne stotožnite, dokonca, neraz vás to s plynom začne vcelku baviť ako nejaká videohra. Maximálna, elektronicky obmedzená rýchlosť je 150 km/h.

BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)

Asi by sa stala niekde chyba, keby automobil, ktorý už od začiatku bol navrhovaný výhradne pre potreby mesta, by sa v preplnených uliciach necítil ako ryba vo vode. BMW i3 je do mesta ako stvorené, a to doslova. A teraz nemám na mysli len to, že je výborne manévrovateľné, že absencia motora vpredu ponúka vytočenie kolies v nevídaných uhloch a zabezpečuje perfektný priemer otáčania 9.86 m (Smart to i tak nie je), ale aj fakt, že najmä vo veľkých mestách má elektromobil najväčšie uplatnenie. Automobilka uvádza, že na plné nabitie dokáže ich elektromobil spraviť 190 kilometrov, zároveň dodáva, že reálny priemer sa pohybuje na úrovni 130 - 160 km. V skutočnosti môžete na jedno plné nabitie spraviť len 100 ale pokojne aj 200 km, všetko závisí od štýlu jazdy, zvoleného režimu (Comfort, Eco Pro, Eco Pro+) a využívania vymožeností na "palube". V našom prípade dokázala i3-ka po plnom nabití spraviť vyše 150 kilometrov (+ pred nabíjaním ostala niekoľko kilometrová rezerva). Daný dojazd pritom reprezentuje výhradne mestskú jazdu v režimoch Comfort/Eco Pro, ktoré sa od seba v zásade veľmi neodlišujú. Citeľná rozdielnosť nastáva po aktivovaní profilu Eco Pro+, pri ktorom sa jemne "premapuje" motor, obmedzí rýchlosť na maximálne 90 km/h a posádke sa neumožní zapnúť klimatizáciu/vyhrievanie sedadiel. V tomto momente citeľne poskočí odhadovaný dojazd a i v reále nemáte problém sa priblížiť k deklarovanej hranici. Pochváliť popritom treba informáciu o dojazde, ktorá je naozaj presná, bez veľkých odchyliek a výkyvov hodnôt.

 
Kapacita lithium-ionových batérií činí 18,8 kWh. Výrobca udáva priemernú spotrebu energie v pomere 12,9 kWh/100 km, čo tiež nie je nedosiahnuteľná hodnota, v našom prípade išlo o údaj v priemere necelých 14 kWh na sto kilometrov. i3-ku je možné nabiť na rýchlo-nabíjacích staniciach prostredníctvom konektoru typu Mennekes na 80 % už za 30 minút. V podzemnej garáži River Parku, kde je súčasťou danej stanice aj kompatibilný typ káblu, trvalo plné nabitie z 10 percent približne 4 hodiny. Zadarmo! (je viacero typov staníc vzhľadom na ich výkon). Nabíjať je samozrejme možné, okrem iného, aj z doma nainštalovanej stanice wallbox za 6 hodín (16 ampérová zásuvka) alebo 3 hodiny (32 amp. zásuvka), ale i z klasickej domácej zásuvky (230V) za cca 8 hodín. Nielen pre potreby nabíjania padne vhod mobilná aplikácia priamo od BMW, ktorá s vozidlom spárovaná a ponúka informácie o dobe nabíjania, stave batérií, nabíjacej siete, zároveň si môžete na diaľku nechať nastaviť vnútornú teplotu dopredu a podobne.
 
BMW i3: Revolúcia mestského cestovania? (Test)
 
Záver
BMW i3 vás najprv zaujme exteriérom, potom interiérom a následne jazdou samotnou. Je jasné, že i keď dizajnom nepochybne upúta pozornosť, určite nie každého si ním získa. Odhliadnuc od sympatií či vkusu treba ale povedať, že ide o elektromobil prémiovej značky, a teda kvalita a precíznosť je všade prítomná. Samozrejme, tomu, no i technologickému pokroku následne zodpovedá aj štartovacia cenovka na úrovni necelých 34-tisíc €. Od nej sa testovaný exemplár ale veľmi nevzďaľoval, keďže skoro všetko, čo ste videli, je v cene zahrnuté viac-menej štandardne. Pravdu povediac, prvému modelu íčkovej rady niet veľmi čo vytknúť, ešte aj komfort pruženia a tlmenie nerovností je i napriek použitým 19-kám viac než dobrý. Jeden veľký problém tu ale predsa len je, a to, že niečo takéto si pravý petrolhead nekúpi. Pokiaľ sa ale bavíme v rovine elektromobilov, kde momentálne, minimálne čo sa sympatií týka, kráľuje Tesla Model S, osobne vidím väčší význam celej myšlienky elektromobility skôr pri tomto BMW. Jeho útočiskom je mesto, kde jeho podstata, čiže elektrické auto bez emisií a hluku, naberá najreálnejšie kontúry - nakoľko viete, že sa budete pohybovať len v meste, respektíve v rámci jeho periférií, po istom čase, keď nájdete ten správny a efektívny režim používania/nabíjania (kedy, kde, ako dlho), môžete používať i3-ku naozaj revolučným spôsobom - s čistou hlavou, (a požehnaním grínpísakov) bez akýchkoľvek problémov, starostí okolo tankovania alebo prepočítavania, respektíve obáv či niekde dôjdete alebo nie. A to prakticky úplne zadarmo. Zatiaľ... 
Domov
Zdieľať
Diskusia