Odveká stálica v segmente SUV-čiek prešla faceliftom, ktorý toho veľa zmenil.
Krátko po tom, ako som si prevzal nový Mercedes-Benz GLE som zistil, že úvod jeho testu musím bezpodmienečne venovať samotnému označeniu, nakoľko okolie s jeho novým názvom, i na moje počudovanie, značné bojuje. To, že stuttgartská automobilka prednedávnom v snahe vniesť do portfólia poriadok pristúpila na premenovanie viacerých modelov zachytila isto väčšina z vás, s jeho pochopením to však až také jednoznačné zďaleka nie je. Spravme si tak krátke písmenkové okienko. GL, čiže Geländewagen, je dvojica písmen, ktoré odteraz zlučujú všetky menšie či väčšie SUV-čka značky s tým, že vzhľadom k svojmu zaradeniu si k názvu pripájajú tretie písmeno odkazujúce na príslušnú veľkostnú triedu - GL(A), GL(C), GL(E), GL(S). Avšak pozor, rozlišovať treba i následné dodatky. Nie, toto GLE totiž nie je "tá kópia X6-ky" ako majú všetci v obľube hovoriť (to myslíte asi GLE Coupé), ale to klasické SUV, ktoré v zmysle týchto reči teda neskôr "okopírovala X5-ka". Inými slovami, za novými písmenami GLE sa skrýva najnovšia, faceliftovaná podoba dobre známeho ML-ka. A to, si hádam už predstavovať špeciálne nemusíme, veď ak si dobre pamätáte, bola to práve trieda M(L), ktorá v roku 1997 prišla na svet ako vôbec prvé luxusné SUV-čko, teda v preklade vozidlo športovo úžitkového charakteru, ktoré svojho času vyvolalo obrovský boom a zároveň tak nakoplo konkurenciu k výrobe niečoho obdobného. Dnes o kvalitách a predajnom úspechu tohto počinu niet najmenších pochýb, poďme sa však pozrieť na to, čo prináša modernizácia tretej generácie, ktorý predčasom stúpil na trh a či zmena mena znamená v tomto prípade tak veľa.
Exteriér
ML-ko GLE-čko v rámci rozsiahlejšej modernizácie značne osviežilo svoje krivky, čoho výsledkom sú naozaj moderné a atraktívne tvary, ktoré miestami dokonca naznačujú, že nejde o facelift, ale rovno novú generáciu. Podpisujú sa po to najmä úplne nové predné partie, ktoré sa v duchu súčasného dizajnového smeru decentne zaoblili a v porovnaní s "predchodcom" tak prakticky nemajú nič spoločné. Vyzdvihnúť pritom treba zvolenú konfiguráciu, ktorá do značnej miery umocňuje estetický progres a výsledný šarm. Testované vozidlo totiž pokrýval snehobiely perleťový lak z radu Designo, ktorému skutočne trefne kontrastovali čierne doplnky v rámci balíka Night Packet - čierny splitter, výplň masky, kryty spätných zrkadiel, lišty okolo okien či strešné lišty. Ak si k tomu pripočítame panoramatickú strechu, športový paket AMG line s masívnejšími nárazníkmi a až 20" palcové hviezdicové disky v "polo-čiernom" vyhotovení, pozeráte sa na nádhernú nóble záležitosť, ktorú charakterizuje punc elegancie a luxusu kombinujúc športové atribúty. Inými slovami, v duchu mojich dobre známych slov sme aj tu svedkami toho, že pekné auto je len polovicou úspechu, tou druhou je jeho vhodne zvolená konfigurácia.
Samozrejme, do veľkej miery k hodnotne pôsobiacému exteriéru dopomáha i prítomnosť špičkových, v tomto prípade full-LED svetlometov, alebo ak chcete systému LED Intelligent Light System s pôvabnou vnútornou grafikou, no a nepochybne, ako už neraz pri svetlách od Mercedesu z mojej strany odznelo, prvotriednym svetelným účinkom a prítomnými funkciami (úvodné privítanie, prisvedcovanie a natáčanie do zákrut či automatické diaľkové svetlá s funkciou vyrezávania protiidúcich vozidiel). Od oblejšej masky s pozmenenou štruktúrou či úplne nového masívnejšieho nárazníka sa presúvame ďalej, kde nás už víta starý-známy profil. Práve podľa neho najskôr zistíte, že je vo veci len facelift, keďže jeho príbuznosť s predfaceliftovou podobou je v podstate stopercentná. Nechýba tak ani povestne tvarovaný C-stĺpik, ktorý svojím tvarom a hrúbkou sprevádza najúspešnejšie SUV-čko značky od jeho prvej generácie a ja musím povedať, že práve nim si ma osobne vždy najviac získava.
Smerom vzad sa karoséria o rozmeroch 4819 x 1935 x 1796 milimetrov líši opäť novým nárazníkom, ale aj koncovými svetlami, ktoré si síce zachovávajú svoj charakteristický tvar, ich výplň bola kompletne prepracovaná a rovnako ako vpredu, tak i tu nájdeme výhradne LED technológiu. Žiaľ, keďže ide o naftovú verziu, ani tu sme sa nevyhli prítomnosti dvoch koncoviek výfukov, vo vnútri ktorých by ste koniec výfukového potrubia hľadali len márne, no legislatívy jednoducho hovoria jasnou rečou. A okrem toho, vedeli by ste si predstaviť športový paket bez náznaku koncoviek výfukov? Ja nie.
Interiér
Vo vnútri už po pár sekundách zistíte, ktorá bije. Navonok svoje okolie viac-menej presvedčite, že ide o úplne nové auto, najmä ak vzadu nenájde písmena ML ale GLE, po nastúpení do interiéri hlavne palubná doska okamžite "prizná farbu" a napovie, že nejaký ten rok už toto auto má. Teda, aby som bol presnejší, konkrétne jej časť od úplne novej vystupujúcej obrazovky smerom dole, keďže v kokpite je zmien okrem nej na oko len minimálne. Centrom palubovky je teda nový displej multimediálneho prostredia s uhlopriečkou 20,3 cm, ktorý dal zbohom tej predošlej maličkej a značne utopenej obrazovke. Podstatne prekopané prostredie s ukážkovým spektrom zobrazovaných informácii a grafikou ide ruka v ruke s tými najmodernejšími technológiami. Pomerne značný kontrast k tomu predstavuje panel klimatizácie nižšie, ktorý určite nevyzerá zle, pravdou ale je, že automobilka ho prakticky nezmenila už pomaly desať rokov, čím najmä v porovnaní s X5-kou či Q7-čkou pôsobí miestami zastaralejším dojmom.
Okrem vztyčujúcej sa obrazovky zmenou dizajnu prešli aj výduchy klimatizácie, plus, vodičovi ruky podáva úplne nový, tentokrát už len 3-ramenný volant, ktorý po stránke vzhľadu, držania a obsluhy vnímam pre zmenu v porovnaní z vyššie spomínanými rivalmi najpozitívnejšie. Jemné korigacie neobišli ani budíky, ktoré sa však naďalej držia klasiky, teda na plne digitálny prístrojový štít musíte zabudnúť. Sú však veľmi prehľadné, navyše vskutku rozmerný palubný počítač uprostred treba svojim zobrazovaním len a len pochváliť. Aby som nezabudol, pred stredovú lakťovú opierku sa nasťahoval nový ovládač jazdných režimov ako i dotykový touchpad, ktorý spolu s kolieskom slúži na obsluhu infotainmentu (zdvojenú funkcionalitu ovládania občas oceníte, niekedy vám bude naopak prekážať). To, že napíšem, že GLE je vo svojich útrobách skutočne priestranné asi nikoho neprekvapí, veď sa bavíme o jednom z najväčších SUV-čiek na scéne a zároveň o druhom najväčšom v portfóliu značky.
Interiér je tak naozaj vzdušný a bez akýchkoľvek debát odvezie komforte 5-člennú posádku. Hriech by bolo nespomenúť príplatkové sedačky s masážnou funkciu, ktoré vyzerajú na pohľad síce možno až príliš obyčajne a fádne, už dlho som však nemal v aute tak príjemný a pohodlný posed ako v tomto prípade, a to sa ani nebavíme o momente, kedy si zapnete masáž. To, že je GLE do veľmi veľkej miery praktické auto umocňujú aj komplet sklápateľné zadné sedačky, po ktorých vznikne rovná plocha s kufrom, ktorý má v takomto stave až 2 010 litov, zatiaľ čo pri klasickom rozložení to je stále naozaj slušných 690 litrov. Pokiaľ ide o výbavu, tej príplatkovej je opäť viac než dosť, okrem vyššie spomínaných vychytávok spomeniem nasledovné - systém Comand Online, aktívny asistent parkovania, sledovania mŕtveho uhla, čítania dopravných značiek či udržovania jazdného pruhu, dostatočnej vzdialenosti a riadenia (Distronic plus). Nechýba 360-stupňová kamera, 3-zónová automatická klimatizácia Thermatronic, priestorový zvuk v podaní sústavy Harman Kardon, bezkľúčový prístup a štartovanie ale aj plne automaticky výsuvné ťažné zariadenie.
Motor & Jazda
Ako ste už azda stihli postrehnúť, označenie GLE 350d na zadných partiách naznačuje s akou motorizáciou máme dočinenia. Predošlé CDI či BlueTEC v duchu zmien nahradilo písmeno "d", ktoré spolu s číslom 350 hovorí o tom, že pod prednou kapotou sa ukrýva známy naftový 3-litrový šesťvalec s usporiadaním valcov do V, ktorý ponúka kultivovaný prejav a výkon 190 kW / 258 koni. Zaujímavosťou síce je, že ide o najsilnejší dostupný dieselový motor, čím citeľne zaostáva za konkurenciou, no i ja, ako odporca "nafťákov" musím povedať, že nejde len o jednoznačne najracionálnejšiu ale dovolím si povedať i najideálnejšiu verziu, keďže i vďaka prítomnosti mohutného krútiaceho momentu vo výške 620 N.m poskytuje nadštandardný ťah a dynamiku, a zároveň nezobrazuje priemernú spotrebu šokovou terapiou, ako je tomu u silných SUV-čkach zvykom. Koniec koncov, ak chce niekto silné GLE-čko, na výber má relatívne širokú paletu benzínových motorov, za ktorými naopak konkurencia nestíha.
Vyše 2,1-tonový kolos sa na stovku i vďaka prítomnosti pohonu 4Matic rozbehne za 7,1 sekundy, pričom maximálna konštrukčná rýchlosť vrcholí pri 225 km/h. V priemere pri bežnej jazde v prevažne mestských podmienkách pritom jazdíte za približne 9,5 l/100, počas jazdy na okreskách nie je však problém dosiahnúť 7,5 litrov, naopak na diaľnici za prítomnosti oných rozmerov spotreba vo vysokých rýchlostiach pochopiteľne rastie. Výhodou však je, že pokiaľ začnete jazdiť agresívnejšie, na apetíte sa to už až tak značne neprejaví, ako by tomu bolo u benzínového agregátu. Za realtívne dobrým výsledkom spotreby stoji nemalou miernou nový 9-stupňový automat, ktorý značne "upratuje" otáčky motora do stavu okolo 1000 ot./min a zaručuje pokojný prejav. Časté a veľmi hladké preraďovanie prakticky nepostrehnete, v porovnaní s 8-stupňom ZF od BMW však zvykne prevodovka občas "cuknúť".
Pravdepodobne najväčším tromfom tohto auta je komfort, a teraz nemyslím ten na palube, ale predovšetkým prejav podvozku počas jazdy na akomkoľvek povrchu cesty. Testovaný exemplár bol totiž vybavený vzduchovým podvozkom AIRMATIC, ktorý v závislosti od rýchlosti či zvoleného režimu mení svetlú výšku vozidla - na diaľnici si vozidlo kľakne, zatiaľ čo v teréne ho viete zodvihnúť až o 50 milimetrov. Pri rýchlom prejazde tiahlych zákrut s rozbitým povrchom majú síce miestami nápravy tendenciu vďaka "vankúšikom" trochu odskakovať, vo všeobecnosti však na ceste doslova krásne plávate a perfektný podvozok do kokpitu prenáša len minimum otrasov. Kapitolou samou o sebe by mohla byť téma schopností v teréne, kde sa takto vybavené GLE zďaleka nestratí, o čom okrem možnosti zvýšiť svetlú výšku či sofistikovanému pohonu všetkých štyroch kolies svedčí aj prítomnosť systému pre zjazd z prudkého svahu alebo jednotlivé režimy pre rozličné typy terénnych podmienok. Mimochodom, v pozitívnom slova zmysle prekvapilo vnútorné odhlučnenie - i pri 130-ke je hluk v kabíne skutočne minimálny, dokonca ani vonkajšie späťáky, ktoré sú fakt lopaty, nepočuť zďaleka tak, ako by človek čakal.
Záver
Keď zmena mena veľa (ne)znamená. Takto výstižne by sa dalo charakterizovať GLE. Nové meno totiž spravilo z triedy ML na oko i počutie niečo nepreskúmané, a tak okolie zaujmete už len jeho vyslovením, zatiaľ čo na druhú stranu, akonáhle padne po jeho predstavení opona, objavíte to staré-známe, no predovšetkým dobré. O kvalitách ML-ka prosto nemôžno pochybovať, navyše, ak si k tomu pripočítame citeľne modernejší dizajn, prítomnosť nových technológii a infotainmentu na palube či 9-stupňový automat, nové GLE ako komplexnejší facelift posunul jedno z najúspešnejších SUV na trhu opäť o čosi vyššie (škoda toho zastaralého panelu klímy). Pokiaľ ide o motorizáciu, je síce možné, že 258 koní ako vrchol v rámci naftových jednotiek nebude niekomu stačiť, 3-litrová V6-ka však zastupuje rozhodne tú najracionálnejšiu voľbu, ktorá ponúka slušnú dynamiku a zároveň nezruinuje vašu peňaženku. Klasické GLE to ale po novom "nemá ľahké", keďže v Stuttgarte na jeho kvalitách postavili štýlovejší variant, čiže vyhotovenie GLE Coupé, ktoré statočné mieša karty (nielen interného predaja). Čudovať sa tomu v konečnom dôsledku ani nemôžeme, bude však zaujímave sledovať, v akom pomere sa jednotlivým karosárskym verziám bude dariť. Na úplný záver tu máme pohľad do cenníka. Tam nájdeme čiastku 54 660 €, od ktorej sa pri konfigurácii odrážate v zmysle vašich priorít a snov. V tomto prípade, čiže za prítomnosti verzie 350d 4Matic a skutočne bohatej výbavy sa dostávame na úroveň 96 324 €.