Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
11. januára 2016 o 20:22
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)

TECH AUDI
Uložiť Uložené

Príchod novej generácie najväčšieho Audi sprevádzali zväčša zmiešané pocity. Aké je však toto nové, luxusné SUV-čko v skutočnosti?

Možno si to ani neuvedomujete, no prvá generácia Audi Q7 prišla na svet až, respektíve už v roku 2005. Áno, na tento časový údaj sa v podstate dá totiž pozerať z dvoch strán. Pokiaľ zoberieme do úvahy, že až v tomto roku sa ukázalo vôbec prvé SUV značky, je jasné, že v Ingolstadte nielen za svojou nemeckou konkurenciou výrazne zaostávali. Druhá strana mince zas hovorí, že prvá Q7-čka tu bola už pred jedenástimi rokmi, čo značí, že jedna a tá istá generácia vytrvala na scéne až neuveriteľných 10 rokov. To je v súčasnej dobe skutočne nevídane dlhý životný cyklus bežného sériového vozidla, no vedzte, že celé tieto dlhé roky bola Q7-čka schopná držať krok neraz i s podstatne modernejšími konkurentmi (samozrejme výraznou mierou pomohol aj facelift v roku 2009), no a v neposlednom rade tak ani tesne pred ukončením jej produkcie neutíchal záujem zo strany zákazníkov. Niet sa pritom čomu čudovať, keďže medzi SUV-čkami si týmto počinom Audi vydobylo svojimi kvalitami naozaj stabilnú pozíciu a stačila mu pritom na to len jedná generácia!


To hovorí za všetko, no odstupom času to s Q7-čkou nebolo po príchode nových technológií a iných "štandardov" zas až tak ružové. Príliš veľká hmotnosť a teda negatívnym smerom ovplyvnené jazdné vlastnosti, či vzhľadom na "obrovitánske" rozmery pomerne malý vnútorný priestor dávali najavo, že toto už menšie pravidelné vylepšenia nevyriešia. Takto pred rokom, teda na autosalóne v Detroite 2015 sme tak spoznali dlho-očakávanú druhú generáciu mimoriadne obľúbeného SUV-čka so štyrmi kruhmi na kapote. Iste mi dáte za pravdu, že jej príchod bol, najmä vďaka vonkajším tvarom, prijatý vcelku vlažne. Podstata medzigeneračnej obmeny je ale inde - nové najväčšie Audi je až o 325 kilogramov ľahšie (!) a zároveň vo vnútri citeľne priestrannejšie. My sme mali predčasom možnosť sa úplne novej, druhej generácie modelu Q7 pozrieť na zúbky bližšie, preto vám prinášame naše prvé dojmy z najväčšieho a najluxusnejšieho "Q"uattra, ktoré sa pýši visačkou "Made in Slovakia", keďže z výrobných liniek schádza výhradne v Bratislave!

Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)

Exteriér

Po zhliadnutí prvých oficiálnych fotografií Q7-čky s poradovým číslom dva som nebol zďaleka jediný, kto ostal sklamaný, najmä ak som si v hlave premietol skutočne vyvážené tvary predchodcu, obzvlášť toho po modernizácii. Krátko po tom, ako sa predsa len presvedčíte, že nejde len o dôkladný facelift, ktorý obliny zabalil do hrán, sa totiž začnete pozastavovať na tým, či tú prednú "tlamu" a zároveň ploský zadok bez nápadu myslia naozaj vážne. Už po prvých hodinách spolužitia so zapožičaným exemplárom však prichádzam s názorom, že aj q-sedmička patrí medzi autá, ktoré treba vidieť naživo a až potom ich súdiť. Iste, najkrajšia v triede asi nebude, ale prisámbohu, ona pekná fakt je! Paradoxom pritom je, že v dobe medzigeneračných nárastov rozmerov je v tomto prípade badať úbytok 37 milimetrov na dĺžku a zároveň 15 na šírku. Bavíme sa teda o rozmeroch 5050 x 1970 x 1741 mm, navonok však ich redukciu nepocítite. Práve naopak. Veď schválne, tipovali by ste, že dané masívne 5-lúčové disky majú rozmer 21"? Vzhľadom k tomu, že miestami sa tvária byť trochu utopené asi nie, a práve to naznačuje, s akým mastodontom máte tú česť.

Podotknúť však treba, že keď sa pozriete na novú Q7-čku ako takú, nielen papierovo, ale aj opticky je zrejmé, že je ľahšia - pôsobí kompaktnejšie, no zároveň je dynamickejšia a prísnejšia. Ako prvé vám do oči rozhodne udrie obrovská, v jazyku Audi single-frame maska. Práve tá je tŕňom v oku viacerých, o to viac, keď jej skutočne megalomanská chrómová plocha kontrastuje s čiernym lakom, ako tomu bolo v našom prípade (to zaváňa gýčom než luxusom). Pointou však je, že z prednej časti citeľne vystupuje, čo si všimnete v istých uhloch pohľadu na vytŕčajúcich rohoch, ktoré sú vo výsledku až príliš ostré v porovnaní so zvyšnými líniami karosérie. Po chvíli, keď už dizajn novej Q7-čky "strávite" a dostanete proporčne do oka, sa však už na tieto, povedzme nedostatky, prestanete interesovať. Mimochodom, oná maska po novom zasahuje priamo až k samotným svetlometom, ktoré sú tvorené špičkovými matricovými Matrix-LED jednotkami, ktoré svojim tvarom prispievajú k spomínanej prísnosti. 

Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)
Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)

I keď čierny lak niektoré vonkajšie detaily patrične maskoval, poznamenať treba, či exteriér bol zabalený do športového S-linového paketu, čím predný aj zadný nárazník vystupuje ešte dynamickejším dojmom. Vpredu tak nechýbajú väčšie otvory, zatiaľ čo vzadu akýsi náznak difúzora s dvojicou podlhovastých chrómových koncoviek výfukov. Z exteriéru by som ale rád vypichol tieto tri detaily.

Prvým je štvorica dverí, ktoré odspodu nekončia naozaj masívnou bočnou líštou, ako by sa mohlo zdať, ale ukončené sú až na úplnom spodku prahu. Po ich otvorení tak máte vďaka ich nemalým rozmerom dojem, že nastupujete do kamiónu (nehovoriac o ich váhe). Pravdou však je, že v žiadnom prípade tak nedôjde k tomu, aby ste sa obtreli o špinavý prah, keďže ten sa otvára spolu s dverami. Nastupovanie tak prebieha bez toho, aby si to pri nepriaznivých podmienkach odniesli nohavice, čo je pre SUV-čka neraz typické. Druhým detailom sú tentokrát piate dvere. Po vzore predošlej generácie ich plocha zasahuje hlboko do strán karosérie, čím po ich otvorení vyklopíte aj zadné svetlá. Tým pádom bolo nutné do nárazníka integrovať dodatočný pás svetiel, vrátanie smeroviek. V momente, ak teda otvoríte plne automatické dvere, okrem toho, že vám je kufor perfektne dostupný, spodné svetlá sa postarajú aj o vašu bezpečnosť. No a tretím bodom sú samotné svetlomety. Tie ako vpredu tak i vzadu disponujú skutočne prepracovanou grafikou, ktorá sa akýmisi šípkami ponáša na svetlá koncernového Lamborghini.

Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)
Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)

Interiér

Sympatie v prípade vnútrajšku sú rozhodne priamočiarejšie. Úplne nová, horizontálne orientovaná palubová doska dáva nielenže jednoznačne košom tej predošlej, ale dáva jasne najavo aj to, ako v jednoduchosti spočíva krása. Rozhodne najkrajšia a najfunkčnejšia palubovka od Audi vsádza na minimalistický dizajn, prvotriedne materiály a výborné spracovanie. Jej dominantným prvkom sú výduchy klimatizácie, ktoré sa (aspoň na pohľad) tiahnú celou jej šírkou, pričom nad nimi sa uprostred podľa potreby vysúva 8,3" palcový displej multimediálneho systému MMI. Podľa potreby preto, lebo veľké SUV-čko si z nového TT-čka prevzalo príplatkový (675 €), plne digitálny prístrojový štíť počítajúci s 12,3" TFT displejom, ktorý dokáže plnohodnotne nahradiť práve ten centrálny. Vďaka Audi Virtual Cockpit-u sa tak prakticky celá funkcionalita infotainmentu na palubu dokáže preniesť do interaktívneho prostredia pred vodičom. Perfektná grafika doplnená o vydarené prechody a animácie umožňuje sledovať jazdné parametre a súčasne meniť nastavenia vozidla, ovládať rádio či nastavovať navigáciu a to v dvoch režimoch - buď je hlavná dvojica budíkov v popredí alebo naopak, v pozadí, zatiaľ čo dominantnú plochu displeja vypĺňa napríklad mapa z dieľne Google. Paráda.

Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)
Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)

Palubovku tak možno jednoznačne označiť za jeden z highlightov novej generácie, i keď treba jedným dychom dodať, že ako celok žiaľ netají istú koncernovú príbuznosť a v zvolenej sivo-čiernej konfigurácii vyznieva trochu fádne, plastovo, teda koncernovo. Pochváliť rozhodne treba aj multifunkčný športový troj-ramenný volant s aplikáciou hliníka v jeho spodnej časti, ktorý vyzerá podstatne krajšie a hodnotnejšie než sme v prípade Audi doteraz zvyknutí. Rovnako si ma získali aj ovládače 4-zónovej klimatizácie, ktoré počas toho, ako ich točíte zobrazujú priamo uprostred na displeji aktuálnu teplotu či menšia obrazovka medzi nimi, ktorá príjemnou grafikou znázorňuje možnosti interiérovej ventilácie. Čo by som však pre zmenu vytkol je stredový tunel, ktorý mi príde až zbytočne široký, nehovoriac o radiacej páke, ktorá padne do ruky asi ako ťažký kameň (je až tak veľká, že počas jazdy si neraz na ňu doslova odložíte pravú ruku ako na nejakú opierku, že by účel?!). Pred jej "hlavicou" sa nachádza dotyková plocha umožňujúca intuitívne ovládanie multimediálneho prostredia, zatiaľ čo za ňou si miesto pod lakťovou opierkou našla bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny.

Odporúčané
Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd 27. septembra 2023 o 10:00

Samozrejme, menovať všetky prítomné systémy nemá význam, či už ide o adaptívny tempomat s autonómnym riadením v pruhoch alebo 360-stupňový kamerový systém a podobne. Niet pochýb o tom, že Q7-čka dokáže byť nabitá tými najšpičkovejšími technológiami, prejdime tak k vnútornému priestoru. Predná časť interiéru je skutočne priestranná a vzdušná, a to hlavne nad hlavami prednej dvojice. Smerom vzad sa pochopiteľne tento priestor zmenšuje - druhý rad cestujúcich má na nohy miesta hojne, nie je tomu inak ani nad hlavou, no pravdou je, že tam by ste čakali možno ešte viac. Tretí rad, pokiaľ je reč o 7-miestnej konfigurácii, je nepochybne myslený skôr pre mladšie ročníky, no keďže sedadlám pre nimi je možné meniť sklon operadiel a tak si dopriať viac priestoru, nemožno dvojicu elektronicky vyklápajúcich sedadiel označiť len za núdzové. Apropó batožinový priestor má pri 7-miestnej verzii 770 litrov (pri "zbalených" sedadlách v podlahe).

Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)
Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)
Ako vyzerá nové Audi Q7 vyrábané na Slovensku zblízka? Namierené to má vysoko! (Prvé dojmy)

Záver

Žiaľ, tentokrát sme mali možnosť absolvovať len niekoľko desiatok kilometrov, preto o plnohodnotnom teste vo forme jazdných dojmov nemôže byť reč. Takže len v skratke. Pod kapotou sa nachádzal naftový agregát 3.0 TDI vo výkonnostnej verzii 200 kW / 272 koní s krútiacim momentom 600 N.m, ktorá je spriahnutá s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF s hydrodynamickým meničom. Čo si človek všimne už po naštartovaní je skutočnosť, že motor a jeho povestný dieselový "klepotavý" zvuk sa do interiéru prenáša len minimálne. a celkovo vystupuje veľmi kultivovane. Prevodovka pri bežnej jazde doslova ukľudňuje otáčky, a vy tak neraz vidíte už v meste zaradenú 7-čku a ručičku otáčkomera výrazne pod hranicou 1000 ot./min. Odtučňovacia kúra sa však výraznou mierou podpísala na ovládateľnosti a celkovej agilite, čoho dôkazom bolo neraz na až nečakane veľký temperament a pružné zrýchlenie. Čo určite netreba zabudnúť povedať je, že okrem vzduchového podvozku a pohonu všetkých štyroch kolies bol exemplár vybavený aj riadením všetkých štyroch kolies, čo značí, že vzhľadom od rýchlosti dopomáha k manévrovaniu vozidla aj natáčacia zadná náprava. To sa prejaví nielen v meste pri obratnosti, či počas rýchlych prejazdov zákrut, kedy takýto typ podvozka vykazuje citeľne lepšie vlastnosti.

Už prvé dojmy tak hovoria jasnou rečou. Nová generácia Q7 to má namierené skutočne vysoko, a i keď nepatrím do skupiny fanúšikov SUV-čiek, ako celok sa mi tento počin naozaj páči. Ba čo viac, rozhodne patrí vo svojej triede medzi to najlepšie a možno nielen to. A viete čo? Možno tomu sám neverím, ale teším sa na chystanú verziu alá X6/GLE Coupé, ktorá keď príde o túto "autobusovú" karosériu, no zachová si prednú časť a interiér do bodky, budem jej fandiť. Na úplný záver už len dodávam údaj o základnej cene. Nová Q7-čka štartuje na čiastke od 58-tisíc € (3.0 TDI, 218 koní), cenové relácie sa však vedia veľmi ľahko priblížiť k 6-cifernej sume, ako tomu bolo v našom prípade.

Domov
Zdieľať
Diskusia