Nazri s nami do švajčiarskeho Palexpa, kde sa v uplynulých dňoch koná najočakávanejší autosalón na svete.
Automobilová udalosť roka. Áno, takýmto titulom sa dlhé roky pýši autosalón v Ženeve, ktorý sa na necelé dva týždne každý rok so železnou pravidelnosťou mení na automobilovú Mekku. Inak tomu pochopiteľne nie je ani tento rok, práve naopak, nielen posledné týždne dávali jasne najavo, že v poradí už 86. ročník medzinárodnej automobilovej prehliadky prichádza, a to konkrétne v dňoch 3 - 13. marca, kedy otvára svoje brány najväčší, najzaujímavejší, najočakávanejší a najvyhľadávanejší autosalón na svete. Vôbec prvý kontakt so začiatkom autosalónu sa viazal koncernovými galavečermi a s vyhlásením víťaza tradičnej ankety Európske auto roka 2016, ktorým sa stal nový Opel Astra, ktorý prekonal XC90-ku či Superb.
Ako je už zvykom, prvé dva dni pred samotným začiatkom sa niesli v duchu novinárskych dní, vďaka ktorým vám môžeme tentokrát exkluzívne už aj my priniesť to najdôležitejšie, keďže do veľkolepého výstaviska sme zavítali osobne. Od štvrtku 3. marca máte však možnosť navštíviť Palexpo už aj vy. Čakať vás tam bude obrovských 78-tisíc metrov štvorcových, vyše 900 automobilov a viac než 120 európskych či svetových premiér. Výstavisko je dostupné pre návštevníkov počas pracovných dní v čase 10:00 - 20:00 hod., cez víkend sú brány autosalónu otvorená v čase 9:00 - 19:00 hod.. Vstup pre dospelú osobu stojí 16 švajčiarskych frankov (cca 15 €), deti do 16 rokov a dôchodcovia zaplatia 9 (cca 8,40 €), a pokiaľ sa chystáte prísť ako minimálne 20-členná skupinka, odhliadnuc od veku zaplatíte 11 frankov (cca 10,30 €). Navyše, po 16. hodine je Palexpo dostupné navštíviť za polovičné vstupy. I tentokrát je každý účastník zapojený do súťaže, ktorej výsledkom je výhra v podobe nového automobilu.
To, že aj o tento ročník je neuveriteľný záujem potvrdzuje skutočnosť, že už aj novinárske dni boli preplnené účastníkmi, médiami z celého sveta, ale i Číňanmi, ktorí si všetko detailne fotia, aby mali doma čo kopírovať. Rozloženie jednotlivých stánkov je viac-menej rovnaké ako pominulé roky, nechýba patričná rôznorodosť a veľkoleposť v ich zariaďovaní a vyhotovení, pričom ani tentokrát tomu nie je inak, a stánok značky Mercedes-Benz patrí svojou rozlohou, počtom vozidiel, no hlavne vymakanými kulisami a viacerými ukážkami agregátov či technológii na úplnú špicu v Palexpe. Ak svoju účasť ešte zvažujete, pripravili sme si pre vás dva sumáre, v ktorých vám priblížime tie najväčšie novinky a trháky (a k ním patričné informácie), ktoré vás môžu ovplyvniť pri rozhodovaní. Časť prvá:
Aston Martin DB11
Briti po prvý raz ukázali svetu nástupcu DB9-ky, nový model DB11, ktorý očividne konečne nastolil nový dizajn, i keď pôvabné a atraktívne krivky v štýle DB10-ky nečakajte. Okrem toho sa zmeny dotkli aj motorizácie, kde už nenájdeme atmosférický 5,9-liter známy doteraz takmer z celej ponuky, ale novú twin-turbo V12-ku, ktorej objem sa po downsizingu ustálil na hodnote 5,2 litra. Tá ponúkne 608 koní a 700 N.m. Zároveň týmto modelom chce Aston Martin odštartovať novú éru, keďže spojil sily s Nemcami z AMG, od ktorých postupne preberá techniku vrátane motorov a v budúcnosti sa očakávajú v modeloch Astonu aj 4-litrové V8-čky používané v AMG GT-čku.
Audi Q2
Stánok Audi je vo väčšinovej miere venovaný úplne novému, najmenšiemu SUV v portfóliu. Konkurent X1-ky a GLA dostal relatívne vytiahnuté blatníky a hranaté tvary. Línia strechy a nízka zasklená kabína miestami pripomínajú kupé a dodávajú crossoveru prikrčený vzhľad. Zaujímavá je hlavne predná časť, ktorá ponúka novo-tvarované klinovité svetlomety, vysoko zdvihnutá maska chladiča a rozmerné otvory na vstup vzduchu v nárazníku. Audi vysiela Q2-ku do súboja o zákazníkov so šiestimi motormi, troma TFSI a troma TDI s výkonmi od 85 kW / 116 k do 140 kW / 190 koní. Potrebnú trakciu zabezpečuje permanentný pohon všetkých kolies quattro, ktorý je štandardom pri najsilnejšom benzínovom a naftovom motore. O sprevodovanie sa stará buď 7-stupňová prevodovka S tronic alebo 6-stupňový manuál.
Bentley Flying Spur V8 S
Briti rozširujú svoje portfólio o verziu s výkonnejším osemvalcom pod kapotou limuzíny Flying Spur. Verzia s písmenom S navyše zapadá medzi vyhotovenia V8 a W12, pričom o jej pohon sa stará dvakrát preplňovaný 4-liter s výkonom 388 kW / 528 koní, čo predstavuje teda nárast sily o 15 kW / 21 k. Decentný nárast výkonu stojí za zlepšeniu akcelerácie o 0,3 sekundy na 4,9 sekundy, zatiaľ čo maximálka predstavuje hodnotu 309 km/h. Navonok novinku rozlíšime podľa upraveného predného nárazníku, ktorý sa nesie v ducho faceliftovaného Continentala GT.
Bavorská automobilka priniesla premiéru vrcholnej sedmičky pod označením M760i a to v zaujímavom matnom laku zo série Individual. Tá nakoniec ponúkne miesto plánovaných 600 až 610 koní zo svojej 6,6-litrovej twin-turbo V12-tky aby prevýšila novú osemvalcovú Alpinu B7 o symbolické 2 konské sily. S krútiacim momentom 800 N.m a pohonu xDrive sa na stovku dostane už za 3,7 sekundy a je pripravená konkurovať AMG verziám triedy S.
Samozrejme, najväčším trhákom a highlightom tohtoročnej Ženevy je veľkolepý Chiron, ktorý zároveň stvárňuje vystavované vozidlo, o ktoré je azda najväčší záujem, a tak vidieť ho úplne celé v plnej kráse je skrz obrovské davy skutočne obtiažne. Niekoľko-minútové strpenie však stojí rozhodne za to. Najvýkonnejší, najrýchlejší, najluxusnejší a zároveň najexkluzívnejší sériový športový automobil planéty odkazuje svojím menom na legendárneho pretekára a niekdajšieho firemného jazdca Louisa Chirona. Exteriér vychádza z nedávneho virtuálneho konceptu Vision Gran Turismo, ktorý vznikol pre účely hry Gran Turismo 6. Čelným partiám dominuje skutočne prísna maska, zamračené svetlomety pozostávajúce zo štvorice osobitných štvorcových full-LED-iek. Za kokpitom sa "ukrýva" obrovská 8-litrová W16-ka so štvoricou turbodúchadiel, ktoré agregát preplňujú v dvoch stupňoch. Výsledných 1 500 koní a až 1600 N.m zaručujú akceleráciu pod 2,5 sekundy a maximálku 420 km/h.
Ford Focus RS
Veľkými priestormi sa pýši Ford, ktorý púta pozornosť na hneď niekoľko naozaj zaujímavých modelov. Okrem vozidiel s dodatkom Vignale, teda akejsi luxusnej série istých modelov, pohľady návštevníkov kradne európska verzia ikonického Mustangu, či úplne nový Focus RS v nádhernej farbe Nitrous Blue. Medzigeneračne bodykit nabral na agresivite a to stačí, ak sa pozrieme len na prednú časť. Tú zdobí obrovská maska, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani u Audi, a spodná časť nárazníka s aplikáciou veľkých nasávacích otvorov. Štandardom sú mnoho-lúčové 19'' disky obuté na základe voliteľnej opcie do pneumatík Michelin Pilot Super Sport alebo semi-slickov Pilot Sport Cup 2. Pod prednou kapotou nájdeme 2,3-litrový štvorvalec s výkonom 350 koní a krútiaci moment cez 433 N.m. O sprevodovanie sa stará výhradne šesťstupňová manuálna prevodovka. Najväčšou zmenou je však pohon všetkých kolies, ktorý tak uzatvára kapitolu predošlých predokoliek. Zlatým klincom programu je fakt, že dvojica elektronicky riadených spojok dokáže na zadnú nápravu poslať až 70 % výkonu a navyše, následne vie túto silu rozdeliť v pomere 100:0 na konkrétne koleso!
Koenigsegg Agera RS
Stánok švédskeho rivala Bugatti je vskutku farebný. Koenigsegg vystavuje tento žltý exemplár Agery RS, ktorému sekundujú kontrastné časti z čistého karbónu, doplnený o červené linky podčiarkujúce očarujúci dizajn. Túto verziu sme spoznali v Ženeve už pred rokom a za ten čas od premiéry sa stihlo vypredať všetkých 25 exemplárov. RS-ko ako druhá najsilnejšia Agera disponuje 5-litrovou V8-čkou naladenou až na 1176 koní a 1280 N.m.
Koenigsegg One of 1
Druhou vystavenou Agerou je oranžovo-karbónová Agera Final. Táto je súčasťou troj-kusovej série FInal, ktorou Koenigsegg ukončí výrobu tohto modelu, pričom všetky tri exempláre boli tiež v predstihu predané. Prvý z nich, ktorý máme možnosť vidieť, dostal názov "One of 1" a je postavený na najostrejšej verzii One:1 s totožným motorom, tu však vyladeným na ešte neuveriteľnejších 1360 koní a 1371 N.m a ako názov napovená, keďže je hmotnosť a výkon v rovnakom pomere, toto karbónové megaauto váži iba 1360 kg.
Jedným z highlightov Palexpa bol nepochybne nový limitovaný model zo Sant’Agaty. Po Reventóne či Venene prichádza na scénu Lamborghini Centenario a to v najväčšom štýle. Futuristický, až priam šialený exteriér pripomínajúci skôr stíhačku pod sebou ukýva 6,5-litrovú V12 z Aventadoru. Tá však bola nadopovaná na 770 koní a vďaka nej zvláda táto beštia stovku už za 2,8 sekundy a maximálku nad 350 km/h. Centenario vznikne v počte len 40 exemplárov, z čoho prvá polovica bude v karosérii kupé a zvyšná dvadsiatka ako roadster, ktorý spoznáme čoskoro. A ak by ste si ho chceli zakúpiť, vedzte, že všetky už boli vypredané, no 1,75 milióna € bez DPH pravdepodobne v šporkaske aj tak nemáte.
Mercedes-Benz triedy C Cabriolet
Zo Stuttgartu sa, okrem mnohého iného, prišla ukázať trieda C bez strechy, teda s dodatkom Cabriolet. Tento karosársky variant má v portfóliu značky premiéru, keďže doteraz žiadne C-čko bez strechy neexistovalo. Veľké zmeny v porovnaní s verziou Coupe nečakajte, čo nás v konečnom dôsledku môže len a len tešiť, veď súčasnému dizajnu (nielen) modelov strednej triedy s hviezdou v znaku niet čo vyčítať, práve naopak. Plátená strecha je k dispozícii vo viacerých odtieňoch no a jej otváranie, respektíve zatváranie stihnú elektromotory za 20 sekúnd a to až do rýchlosti 50 km/h. C kupé ma vo svojej triede navrch v prípade aerodynamiky, nakoľko sa pýši súčiniteľom odporu vzduchu s koeficientom len 0,28, pričom i na základe tejto skutočnosti sa máme pripraviť na perfektné odhlučnenie interiéru. Na výber je až z ôsmich verzií, a to menovite C 180, C 200, C 250, C 300, C 400 4Matic, C 220d, C 250d, pričom vrcholom (zatiaľ) je nová, 367-koňová verzia Mercedes-AMG C 43 4Matic.
Medzigeneračne trieda E prišla už úplne o hrany a povestné, oddelené svetlomety, ktoré boli pre E-čko charakteristické desiatky rokov. Vo všeobecnosti sme svedkami očakávanej podobnosti jednotlivých modelov, čoho výsledkom je podstatne väčšia príbuznosť s menším C-čkom a väčším S-kom. Samozrejme, zabudnúť netreba na úplne nové svetlá - inteligentné full-LED svetlomety (Multibeam LED), ktoré sa svojou grafikou citeľne odlišujú od zvyšku portfólia a zároveň pracujú bez akéhokoľvek úkonu vodiča. Oproti predchodcovi je trieda E ešte elegantnejšia a zároveň väčšia - rázvor sa natiahol o 65 milimetrov na 2939 milimetrov, zatiaľ čo do dĺžky je W213-ka dlhšia o 43 milimetrov (4923 milimetrov). Nielen estetické kvality pritom potvrdzuje aj koeficient odporu vzduchu, ktorý má hodnotu len 0,23! Hlavnou doménou interiéru, okrem tradičného komfortu a pohodlia, je dvojica obrovských displejov s uhlopriečkou 31,2 cm, pri ktorej dizajnéri čerpali nápady z vlajkovej lode.
Opel Astra
Astra zvíťazila nad 7 finalistami tohtoročnej ankety Auto roka 2016. Paradoxne, vaše sympatie pri nomináciách nedávno hovorili presne opačným smerom, pravdou však je, že minimálne po stránke dizajnu a kvality spracovania je najnovšia generácia skutočne vydarená. Zakladá si pritom na tvaroch minulej generácie, človek by až povedal, že ide len o facelift. Nová Astra ponúka, a to vôbec ako jediná vo svojej, svetlomety s Matrix-LED technológiou. Boduje relatívne bohatou výbavou už v základe, komfortným a tichým podvozkom, no a v neposlednom rade zaujme zaujímavou škálou turbo motorov či prepracovanou palubnou doskou, ktorá sa očividne poučila na nedostatkoch predchodcu.
Z nemeckej produkcie sme sa dočkali aj očakávanej puristickej verzie 911-tky. Nové R-ko zastupuje v dnešnej dobe prakticky vyhynutý druh športiakov. Hovoríme samozrejme o kombinácii atmosférického motora a manuálnej prevodovky, ktorú toto Porsche ako jedno z mála má. Konkrétne v ňom nájdeme 4-litrový šesťvalec z GT3 RS s 500 koňmi a krútiacim momentom 460 N.m, o ktorých prenos sa teda stará starý-dobrý manuál. 1370-kilogramová 911 R zároveň odkazuje na model z roku 1967 s rovnomenným názvom, z ktorého prevzala červené pásy tiahnuce sa celým autom. Ako to už v prípade odľahčených jazdeckých verzii býva, za nízku hmotnosť môže práve vybrakovaný interiér, kde by sme nejaké to rádio či klimatizáciu hľadali len márne. Táto špecialitka, pravdepodobne posledná 911-tka s vysnívanou kombináciou, bude za minimálne 190-tisíc € v garážach 991 šťastlivcov, pretože práve v takom počte táto verzia vznikne.
Stánok Škody je pomerne veľký, každý v ňom hľadá ale hlavne koncept chystaného SUV. Ten vás v prvom momente zaujme perleťovým lakom či prvkami z kryštálu. Jozef Kabaň v jednom z rozhovorov povedal, že exteriér je až na pár detailov zhodný so sériovkou, pričom potvrdil, že aj Octavia po facelifte dostane rozdelené predné svetlá, ako ale dodal, nie však horizontálne, ako je to v tomto prípade. VisionS je postavený na predĺženej platforme MQB, čo ho odlišuje od nového Volkswagenu Tiguan. Na dĺžku meria 4,7, na šírku 1,91 a na výšku 1,68 metra. Pomerne atraktívne pôsobiaca štúdia nového SUV-čka zaujme aj tým, čo skrýva pod onými plechmi. Škoda si totiž pri tejto príležitosti pripravila kombináciu benzínovej 1,4-ky TSI a elektromotorov. Futuristický interiér je 6-miestny, v sériovom vyhotovené však bude na výber buď 5 alebo až 7 miest.
Volvo V90
Nový luxusné sedan S90 prijala verejnosť veľmi dobre, zadné, netradične riešené partie však nepadli do oka každému. V prípade nového, praktického karosárskemu variantu si však príde na svoje hádam každý. Azda najkrajšie Volvo súčasnosti počíta s rozmermi 4936 x 1890 x 1475 milimetrov a po sklopení zadných sedadiel s až 1526 litrami batožinového priestoru. Aj kombi si zachováva elegantný, uhladený a minimalistický dizajn okorenený detailmi, ktoré vozidlo zvýrazňujú a vnášajú mu zaujímavosť. Predné partie ostávajú identické, nechýba tak vystupujúca maska a úzke, do strán pretiahnuté full-LED svetlomety s výstupujúcim detailom do písmena T. Ako XC90 a S90 i V90-ku bude možné osadiť výhradne štvorvalcovými Drive-E agregátmi.
Ktorá z týchto noviniek ťa najviac zaujala? Ak žiadna, možno to napraví druhý diel už čoskoro.