Úplne nová generácia triedy E prenikla na svetlo svetla niekoľko dní pred oficiálnou premiérou.
Niet pochýb o tom, že nová trieda E s kódovým označením W213 je jednou z najočakávanejších noviniek nielen blížiaceho sa autosalónu v Detroite, ale i celého tohto roku, no a zároveň aj jednoznačne najdôležitejšou novinkou značky Mercedes-Benz najbližších mesiacov vôbec. Už v závere roka sme vás vcelku komplexne informovali o tom, ako bude vyzerať interiér nového modelu vyššej strednej triedy zo Stuttgartu, so slovami, že už 11. januára dôjde k úplnému, oficiálnemu odhaleniu celého vozidla. Dnešná internetová doba je však neúprosná, čoho dôkazom je aj tentokrát predčasný únik fotografií, ktoré nové E-čko plne predstavuje zo všetkých strán, uhlov a to aj jeho jednotlivé exteriérové vyhotovenia, už teraz!
Nielen na nemeckom portáli auto-presse.de sa totiž už v uplynulých hodinách objavila naozaj bohatá fotogaléria, ktorá odhaľuje prakticky všetko. Uniknuté zábery priamo od automobilky odkrývajú karosársku verziu sedan hneď v troch paketoch/líniách - základná, elegantná aj športová (AMG line). Najväčšie optické zmeny môžeme v skratke zhrnúť do dvoch skutočností - medzigeneračne trieda E prišla už úplne o hrany a povestné, oddelené svetlomety, ktoré boli pre E-čko charakteristické desiatky rokov (predošlá generácia síce o ne po facelifte už prišla, aspoň vnútorná grafika ich opticky rozdelovala). Vo všeobecnosti sme svedkami očakávanej podobnosti jednotlivých modelov, čoho výsledkom je podstatne väčšia príbuznosť s menším C-čkom a väčším S-kom. Netrénované oko si tak jednotlivé triedy ľahko pomýli, teda aspoň tomu nasvedčovali posledné fotografie, ktoré zakrývali najdôležitejšie detaily. Ako sa však ukazuje, základ karosérie a jednotlivé previsy sú v zásade zhodné, práve jednotlivé detaily trojicu veľkostne rozdielnych tried odlíšia.
Nové E-čko má totiž nakoniec viac pozmenených detailov, ako sa možno čakalo - predný nárazník je úplne nový. Zatiaľ čo štandardne sú postranné nasávacie otvory navzájom prepojené (v elegantnom pakete ich obopínajú decentné chrómové lišty), športový paket, AMG line, disponuje podstatne agresívnejšími líniami a otvormi. V oboch prípadoch sa tak viditeľne odlišuje od menšieho, respektíve väčšieho bráška, k čomu navyše prispieva aj inak tvarovaná maska s hviezdou uprostred. Samozrejme, zabudnúť netreba ani na úplne nové svetlá - inteligentné full-LED svetlomety (Multibeam LED), ktoré sa svojou grafikou citeľne odlišujú od zvyšku portfólia. V dobe, keď sa už konkurencia blázni po laserových jednotkách, majú v Stuttgarte jasno, keďže ako už neraz prehlásili, ich LED-diódy dokážu ponúknuť porovnateľné ak nie lepšie vlastnosti, a preto im ostanú verní. Nové LED-ky v E-čku sú tvorené 84 diódami, ktoré budú pracovať prakticky bez akéhokoľvek úkonu vodiča - prisvedcovanie, natáčanie, inteligentné zapínanie/vypínanie a tlmenie/vyrezávanie diaľkových svetiel bude samozrejmosťou, navyše, chýbať nebude úvodné sfarbenie svetelnej "trubice" do modra, ktoré sa ukázalo už v novej triede C ako veľmi milý detail napovedajúci, v akých vodách sa nachádzate. LED-kami budú osadené aj koncové svetlá, ktoré svojím tvarom pripomínajú najmä menšie C-čko. Po vzore S-class bude ich intenzita svietenia upravovaná od okolností (pri státí na semaforoch nevypálite oči vodičom za vami).
Exteriér vo výsledku nemožno označiť za prelomový, keďže jeho tvary sú nám viac-menej známe už nejaký ten piatok. Dizajnu však niet čo vyčítať a v Stuttgarte očividne vedia, že čo sa osvedčilo a je dobré (C, S-ko vyhralo nejednu anketu dizajnom), netreba meniť, Je však otázne, do akej miery bude unifikácia modelov pochuti verejnosti. Podotknúť však treba, že medzi luxusnými vozidlami nejde o nič nové, skôr tento krok možno označiť za návrat ku koreňom, keďže niekoľko generácii dozadu si boli jednotlivé modely prakticky úplne zhodné. Na záver dodávam, že oproti predchodcovi, nový Mercedes-Benz triedy E citeľne narástol - rázvor sa natiahol o 65 milimetrov na 2939 mm, zatiaľ čo do dĺžky je W213-ka dlhšia o 43 mm (4923 mm). Nielen estetické kvality pritom potvrdzuje aj koeficient odporu vzduchu, ktorý má hodnotu len 0,23!
Interiér ako taký sme si predstavili podrobne už nedávno. Pripomeniem, že jeho hlavnou doménou, okrem tradičného komfortu a pohodlia, je dvojica obrovských displejov s uhlopriečkou 31,2 cm, pri ktorej dizajnéri čerpali nápady z vlajkovej lode. Na rozdiel od nej ale tento panel nemá vystupujúce okraje, ktoré opticky oddeľujú jednotlivé obrazovky. Presné podrobnosti sa dočítaš tu. Vnútrajšok bude mimochodom možné zaobstarať aj v luxusnejšom, 4-miestom rozložení, teda so pevným stredovým panelom uprostred zadných sedadiel. Hlasy pochádzajúce zo značky hovoria, že nové E-čko je technologicky ešte vyspelejšie než trieda S, pričom viacero prvkov a asistentov prináša do sveta vôbec ako prvé.
Úplne nové je parkovanie na diaľku mobilným telefónom (Remote Parking Pilot), teda ešte sofistikovanejší systém akým sa hrdí nový 7-čka, nechýba ochrana chodcov (Active Braking Assist), odomykanie/zamykanie vozidla mobilným telefónom (Digital Car Key), či komunikácia s ostatnými vozidlami (Car-to-X). Do pozornosti treba uviesť aj zdokonalený adaptívny tempomat Distronic Plus, ktorý spolupracuje s aktívnym riadením Drive Pilot. Výsledkom je, že tento "autopilot" je po novom funkčný až do rýchlosti 210 km/h, čo je vo svete automobilov úplný unikát. Ďalšou jedinečnosťou je fakt, že vďaka funkcii Active Lane Keeping Assist sa tento medveď dokáže držať vo svojom pruhu, a to aj bez čiar na vozovke, až do rýchlosti 130 km/h. O úplne zastavenie vozidla bez zásahu vodiča sa v prípade nebezpečenstva čí núdze stará Active Brake Assist. Nechýba monitorovanie mŕtvých úhlov (Active Blind Spot Assist) či jedinečný systém Pre-Safe Impulse Side, ktorý okamžite pri bočnom náraze posunie dvojicu predných sedadiel za B-stĺpik, čím výraznou mierou ochráni prednú posádku. V neposlednom rade interiér počíta s technológiou Pre-Safe Sound, ktorá má za cieľom ochrániť sluch pasažierov. Neraz sa totiž pri nehodách stáva, že viaceré okolité reakcie sprevádzajú extrémne hlasné zvuky. Predchádzať tomu má krátky signál, ktorý vodiča jednak v sklonku sekundy upozorní a následne pripraví sluch na náraz, čím dôjde k jeho (čiastočnej) ochrane. Viac sa o jednotlivých technológiách dozvieš v tomto článku.
Pokiaľ ide o motorizácie, v čase vstupu novinky na trh bude na výber len z dvojice motorizácii - benzínové agregáty bude zastávať verzia E 200 so benzínovým štvorvalcom s výkonom 135 kW / 183 koní. Naftové jednotky bude zastávať E 220d, ktorému bude pod kapotou byť úplne nový dvojlitrový dieselový štvorvalec s výkonom 143 kW / 195 koní a papierovou spotrebou len 3,9 l/100 km.Pochopiteľne, paleta verzií sa neskôr opäť citeľne rozrastie. Do ponuky sa začlení naftový základ, E 200d s vyššie spomínaným agregátom a výkonom 110 kW / 150 koní. Šlágrom, aspoň teda na našom trhu, bude určite E 350d so silou 190 kW / 258 koní. Benzínovú ponuku rozšíri ešte viacero vyhotovení, chýbať nebude najmä benzínový trojliter s výkonom výkonu 245 kW / 333 koní vo verzii E 400. Novinkou bude E 350e, teda plug-in hybrid s výkonom 205 kW / 279 koní, ktorý na čisto elektrický pohon dokáže prejsť 30 km. Chýbať nebude nový 9-stupňový automat či pohon všetkých kolies 4Matic, ktorý nahradí štandardné zadokolky. S určitosťou možno očakávať špičkové AMG-čka, na tie si ale nejaký ten rôcik počkáme.
Na záver dodám, že nová trieda E príde v úvode ako sedan a kombi, následne spoznáme i verzie kupé a kabriolet, no a vôbec ako prvýkrát sa môžeme odstupom času tešiť i na outdoorovú verziu v štýle A6 Allroad. Cenové relácie zatiaľ nepoznáme.