Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
28. januára 2016, 19:59
Čas čítania 0:00
Tomáš Blahuta

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

ZAUJÍMAVOSTI HISTÓRIA
Uložiť Uložené

Druhá svetová vojna je pre mnohých najzaujímavejšou časťou histórie, a preto vám prinášame ďalšie pikošky z daného obdobia zamerané na tanky.

Nečakali sme, že článok o zaujímavých tankoch z obdobia druhej svetovej vojny bude mať nejaký obzvlášť veľký úspech. Opak bol však pravdou a všetko nakoniec dospelo do fázy, kedy sme pre vás pripravili opäť niečo podobné. Pre tých, čo prvý diel nečítali, oznamujeme, že sme v ňom preberali Tiger II, Löwe, Maus-a, KV-2, T28, TOG2 a ohromný Landkreuzer. Z dôvodu, že posledný spomenutý tank vás mimoriadne zaujal, sme nižšie prichystali aj ďalšiu a zároveň ešte gigantickejšiu ozrutu. Nechýba ani jeden netradičný sovietsky pokus. Myslím, že úvod máme a môžeme ísť rovno na tanky.

 

 KV-6

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Veľmi nezvyčajný vzhľad môže byť síce pútavý a zaujímavý, avšak máme tu jeden problém. Tank na obrázkoch vyššie nikdy neexistoval a ide iba o výmysel. Na internete nájdete desiatky podobných výtvorov, no ide iba o fantáziu a nie skutočnosť. Možno vám neskôr prinesieme príspevok o najzaujímavejších vymyslených tankoch, no o tom neskôr... Ale musíme uznať, že je naozaj podarený. Kto by chce vidieť niečo podobné v akcii?

E-100

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

 

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Počuli ste už niekedy o vývojových typoch nemeckých tankov pod označením Panzerkampfwagen E? Nebudeme si ju teraz nejako zvlášť rozpisovať, no môžeme sa orientovať na jej vrchol, čím bol 140-tonový superťažký tank pod označením E-100. Vývojom sa začala v roku 1943 zaoberať firma Adler. Jeho predný pancier mal hrúbku od 150mm až po 200mm, boky a zadok chránilo zasa 120mm - 150mm. Predok veže bol opancierovaný podobne - 200mm. Jeho dĺžka bola cez desať metrov a šírka päť metrov a na jeho ovládanie by bolo potrebných šesť členov posádky. Hlavnou zbraňou malo byť buď 150 alebo 174 mm delo KwK44 L/38. Nechýbali ani guľomety MG34. Disponoval taktiež aj celkom slušnou rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu a dosahom do 190 kilometrov. Jediným malým úspechom bolo zhotovenie nie dokončeného prototypu, ktorý sa dostal do britských rúk a bol poslaný do Veľkej Británie, kde bol po preskúmaní kompletne zošrotovaný.

Waffenträger 12,8 cm

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Prejdime teraz na stíhač tankov. Konkrétne na ťažký protitankový kanón s dlhým názvom 12,8cm Pak 44 Waffenträger Krupp 1. Po udalostiach, kedy sa Nemci na východnom fronte vo východnej Európe začali stretávať so sovietskymi 122mm delami a novými ťažkými tankami, rozhodli sa vytvoriť účinnú zbraň. Za jej vyrobenie boli zodpovedné firmy Rheinmetall Borsig a Krupp. Počas vývoja sa však stretávali s problémom ohľadom veľkej hmotnosti dela. Mimoriadne ťažké zariadenie bolo náročné presúvať, a preto sa od pôvodných plánov upustilo. Nakoniec sa rozhodlo o jeho umiestnení na veľké vozidlá ako napríklad Jagdtiger. Delo malo byť taktiež použité aj pre legendárny Maus. Najzaujímavejšia verzia bola 12.8 cm Kanone 81/3, a to z dôvodu, že delo bolo schopné páliť do všetkých strán v rozmedzí 360°. Hmotnosť jedného granátu bola 30 kilogramov a vďaka jeho mimoriadne dobrému dosahu bol schopný triafať ciele na vzdialenosť až 3,5 kilometra.

Panther Nachtjäger

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie
Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Druhá svetová vojna a nočné videnie? Pre niekoho môže ísť o dve veci, ktoré nemajú so sebou nič spoločné, no opak je pravdou! O infračervenom nočnom videní sa v Nemecku diskutovalo už v roku 1936. Nočné videnie zažilo svoj prvý úspech už v roku 1939, kedy bol najskôr nainštalovaný na Marder II. Počas prelomového roka 1943 uzrel svetlo sveta prvý tank typu Panther s nočným videním. Verzia Sperber s dosahom 600 metrov sa na bojiskách využila v rokoch 1944 až 1945. Desiatky Pantherov s nočným videním obdržali mnohé nemecké divízie vrátane šiestej SS tankovej armády pôsobiacej v susednom Maďarsku.

Landkreuzer 1500 Monster

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

Najzaujímavejšie tanky II. svetovej vojny: Gigant s 800mm delom či prvé nočné videnie

1000-tonový Landkreuzer určite zanechal dojem, no vrchol nemeckých tankov reprezentuje doslova iné monštrum. Za jej vývojom stála stará známa firma Krupp. Návrhy nových superťažkých tankov sa v roku 1942 dostali až k Hitlerovi, od ktorého dostali zelenú. Vďaka zachovaným informáciám vieme, že hlavným delom mal byť legendárny 800mm kanón (Gustav/Dora - Landkreuzer 1500 Monster by vystreľoval takéto granáty). Zvyšnými zbraňami boli dve 15cm húfnice a zopár ďalších 15mm diel. Zoberte si fakt, že Landkreuzer z minulého dielu mal ako hlavnú zbraň dve 280mm námorné delá... Jeho nemalé rozmery predurčovali, že najväčším nepriateľom by boli útoky zo vzduchu, pretože 42 metrov dlhý, 18 metrov široký a 7 metrov vysoký kolos nie je nemožné zasiahnuť. Hmotnosť sa mohla vyšplhať až na 1 500 - 2 500 ton. Pre tanky USA, Veľkej Británie, Sovietskeho zväzu a ďalších štátov by bol jeho 250mm pancier takmer nemožné prestreliť. V prípade, že by sa vydal do boja by jeho posádku tvorila celá jedna stovka mužov. A čo pohon? Uviesť niečo podobné do pohybu vyžaduje enormnú spotrebu. Rozmýšľalo sa nad inštaláciou štyroch ponorkových motorov diesel MAN M9v 40/46 s výslednou rýchlosťou 10 - 15 kilometrov za hodinu. Koniec vývoja však nastal už v roku 1943, kedy mu dal stopku ríšsky minister zbrojnej výroby Albert Speer.

A sme na konci. Dokopy sme vám predstavili trinásť tankov z obdobia tridsiatych a štyridsiatych rokov minulého storočia. Veríme, že vás zaujali a už teraz pre vás chystáme ďalší výber najpozoruhodnejších vozidiel z prvej svetovej vojny, pretože ide o konflikt, kde sa tanky ešte len začali objavovať na bojiskách.

Domov
Zdieľať
Diskusia