Ubisoft po spackanej optimalizácii pre Unity prichádza s pokračovaním svojej ďalšej vlajkovej lode, Far Cry. Ako dopadol 4. diel?
Dnes zvolím tak trochu iný prístup a nechám vás tápať v tom, či je Far Cry 3 hodnotným a zábavným dielom série. Miesto pozitív začnem s negatívami. Najväčším a zároveň najnepríjemnejším prekvapením je pre mňa absencia snehu. Mal som nahraných 40% hry a sever krajiny som navštívil iba raz, aj to vo vedľajšej misii. Na to, ako Ubi lákal na zasnežené polia, kyslíkové bomby potrebné pre prežitie vo vysokých výškach a pod., som malinko sklamaný. Hru som ale ešte stále nedohral úplne do konca, takže sa určite na Kyratskú zimu ešte len pozriem.
Ak sa ma spýtate, ako najvýstižnejšie opísať FC 4, bolo by to asi nejak takto: preskinovaná Far Cry s novými postavami. Dokonca aj prostredie je veľmi podobné. Sú tu lesy, vodné plochy, či nejaké to mestečko (sídlo). Kyrat sa ale odlišuje výrazným kopcovitým povrchom. Aj tu som mal trocha problém dostať sa na isté vyvýšené miesta. Ak nemáte mini helikoptéru, ktorá bude mimochodom vašim vozidlom číslo jeden, dlhý čas zabijete iba skúmaním prostredia a možnosťami, ako sa dostať na vytúžený vrchol. Nepomáhajú vám ani autá, či štvorkolka. Mnohokrát mali problém vyštverať sa na maličké kopčeky. Od vozidiel s podobným výkonom by ste v skutočnosti čakali niečo iné. Na jazdu si taktiež budete musieť zvyknúť.
Prečo som vôbec Far Cry 4 nazval preskinovanou trojkou? Far Cry 3 bola nepochybne gamesa roka 2012. Veľkolepý návrat série, s ktorou to vyzeralo zle-nedobre, sa podaril na výbornú a očaril snáď každého. Craftovanie, lovenie zvierat, rôzne vedľajšie misie, obsadzovanie pevností, postavy (o dokonalosti Vaasa snáď nemusím nič hovoriť), plachtenie z vysokých kopcov, strieľanie s desiatkami zbraní, to všetko tvorilo extrémne zábavný počin. Za dva roky však Ubisoft nebol schopný priniesť na „next-gen“ skutočne inú hru. Bolo to ale vôbec potrebné? Je fakt, že Far Cry 4 je iba akýmsi upgradeom, pre titul negatívny?
Vôbec nie! Ak niečo funguje, prečo by sme to mali meniť? Aj toto si zrejme povedali ľudia z Ubi a priniesli tak FC 3.5. Vozidlá, zbrane, herný mechanizmus, ovládanie, veľa vecí je tu proste a jednoducho prebratých z predchádzajúceho dielu. Čo ma však nahnevalo, boli rovnaké animácie (!), ktoré sa vôbec nezmenili, správanie zvierať, AI súpera, riadenie vozidiel, pohyby a celkové herné prvky. Je to podarené, je to zábavné, netreba to meniť, avšak inovovať rozhodne áno. Spomínaná AI je ďalším malým negatívom. Niekedy nepriateľ nevidí mŕtvolu, aj keď okolo nej prechádza, inokedy vás zase zbadá na 50 metrov a odhalí vás aj ku koncu misie, kedy sa 15 minút babrete so stealth prístupom. Nasleduje poplach a ďalších 20 nepriateľov. Ak hráte na Hard obtiažnosti, určite vás to nepoteší. Potešili ale hunteri, ktorých nejde trvalo označiť a ktorí sú o dosť tvrdší oriešok.
Negatíva uzavriem craftovaním. Samo o sebe funguje dobre, bavilo ma loviť všakovakú zver, avšak, nie 5 hodín! To stihnete prejsť aj CoD singleplayer. Zvierat je obrovské množstvo, ak hráte na ťažkej obtiažnosti, zabitie takého nosorožca lukom (nezačnite mi písať, prečo som nelovil zvieratá RPG-čkom), je pekne náročné. Ak si vás všimne, máte po chlebe, ak si vás všimne viac než len jeden, utekajte preč. Problémom je aj mapa, ktorá síce ukazuje výskyt daných druhov živočíchov, avšak veľakrát sa mi stalo, že hoci som na mieste krúžil dookola aj 5 minút, žiaden z nich sa neukázal.
Negatíva máme za sebou. Ak ste si všimli, nehovorím o výrazných mínusoch, či bugoch poškodzujúcich hru. Sú to skôr nedostatky a veci, ktoré mi vadili, či chýbali. Niektorým hráčom možno vadiť ani nebudú a pravdepodobne si veľa z nich ani nevšimne toľko omieľanú podobnosť, či identickosť s predošlým dielom hry. Čím je ale Far Cry 4 zábavné a také úžasné? Gameplay. Jedno slovo definujúce úžasný prvok, vďaka ktorému je táto hra tak zábavná. Stereotyp? To slovíčko tu nesmiete použiť. Titul ponúka kvantum zábavy, nekonečné množstvo úloh, preteky áut, skúmanie gigantického sveta, lov zvierat, oslobodzovanie pevností (tie veľké sú už väčšie výzvy), jazdenie autom a užívanie si nádherného prostredia, či samotné plnenie hlavných misií. O tých ale neskôr.
Čo sa týka prostredia a rozloženia mapy, trochu to tu škrípe. Severná časť je tak trocha nevyužitá a potrvá, kým sa k nej príbeh prenesie. Graficky hra nijak výrazne neoslní. Skôr ide o štandard, aký chceme vídať pri každej hre na novú generáciu konzol. Vyzdvihnúť by som chcel ale možnosť vybrať si medzi stealth a rambo prístupom. Zatiaľ, čo sa vyzbrojíte RPG-čkom, grenade launcherom a samopalom, ja sa vyzbrojím lukom a stačí mi to na drvivú väčšinu hry. Hrať stealth je oveľa náročnejšie a verte mi, že niekedy je aj zabitie lukom extrémne ťažké. Trafiť niekoho v pohybe na 50 metrov je už skutočná výzva. Týmto ale nechcem spochybňovať účinnosť a efektivitu zbraní. Určite si s nimi užijete svoje. Nakoniec, helikoptéru lukom len tak ľahko nedáte dole.
Postavy nie sú extrémne podarené, ale zaujmú. Pagan Min je skvelý, avšak je veľká škoda, že si ho viac užijete vo vysielačke, ako naživo. Hlavní vodcovia Golden Path vám budú imponovať a taktiež vedľajšie postavy, ktoré vám zadávajú misie, vás potešia. Taký Reggie a Yogi boli vítanou charakterou zmenou. Príbeh je predvídateľný, avšak vôbec nie zlý. Za veľké plus pokladám možnosť rozhodovať o budúcnosti Kyratu. Ide o to, že si musíte vybrať buď medzi víziou Sabala, alebo Amity. Každý z nich má iné hodnoty a ideály a je len na vás, pre ktorého sa rozhodnete plniť misie. Nemôžem však povedať, že by som stopercentne súhlasil s jedným či druhým. Každá minca má dve strany a nič nie je čierno-biele.
Na záver tu máme širokú plejádu misií. Prenasledovanie, zabíjanie, preniknutie do továrne na drogy, lovenie zvery, preteky áut, výlet do Himalájí a tak ďalej. Osobne som bol potešený tým, že takmer pri každej úlohe je len na vás, aký prístup zvolíte. Buďto sa vydáte medzi nepriateľov hlavnou bránou, budete kľučkovať pomedzi budovy a snažiť sa, aby vás nikto nevidel, alebo to skúsite dokonalým stealthom s tým, že sa pokúsite nikoho nezabiť. Verte mi, dá sa to všetkými spôsobmi a takmer vždy je to relatívne náročné. Napríklad odlákanie nepriateľa hodením kameňa nefunguje vždy. Strážam sa bude zdať čudné, keď v priebehu dvoch minút hodíte 5 kameňov. Okamžite po vás začnú pátrať. Far Cry stavia aj na šikovnosti hráčov. Stačí, ak je v klietke držaný medveď alebo tiger, nedajbože slon, či nosorožec. Vypusťte ho a z diaľky sa pozerajte na dokonalý chaos. Obsadíte pevnosť bez mihnutia prsta a taktiky.
Zmieniť musím aj vývoj postavy, či už si vyberiete cestu tigra alebo slona. Oboje majú upgrady postavy nevyhnutné pre pohodlnejšie dokončenie hry a taktiež zábavnejšie odstraňovanie nepriateľov. Ak si však stále netrúfate na pevnosť sami, zavolajte si na pomoc priateľa či náhodného hráča pomocou Co-opu. Vo dvojici je to omnoho ľahšie. Tak sa zdá, že definitívne nastáva éra kooperácie v singleplayeri. Minimálne Ubi na tom stavať bude. Unity, Far Cry či The Crew (racingovka vyložene založená na komunite) sú toho dôkazmi.
Ako zhodnotiť Far Cry 4? Ako nesmierne zábavnú hru, ktorá ponúka obrovské množstvo zaujímavých misií, široký výber zbraní a upgradov postavy, gigantickú mapu (aj keď sever je nevyužitý a snehu si teda rozhodne veľa neužijete) a znovuhrateľnosť. Zamrzí až prílišná podobnosť s Far Cry 3, avšak všetky herné mechanizmy fungujú tak, ako (viacmenej) majú. Obsah hry vám vydrží na desiatky hodín a pritom sa stále budete baviť. V prípade, že nie, stále je tu Map Editor (aj pre konzoly), ktorý zaručí ďalšie hodiny zábavy. Oplatí sa teda cesta do Kyratu? Jednoznačne áno! Najlepšie cez cestovnú kanceláriu Brloh. 8,5/10
Sleduj priamo Gejmera s gameplay videom od LokalTV.
PS: Jazdu na slonovi strmhlav do pevnosti si rýchlo rozmyslíte. Pripravte si dostatok injekcií na doplnenie zdravia a nastavte easy obtiažnosť. Inak to nepôjde.
PS 2: Ak vám nesedí vysoká známka vzhľadom na veľa mínusiek, vedzte, (ako som aj prízvukoval) nešlo o veľké či závažné chyby a nedostatky.