22. novembra 2014, 15:41

Prečo je Hunger Games: Mockingjay sklamaním? (Recenzia)

Rozdelenie záverečnej knihy Hunger Games do dvoch filmov bolo veľmi nešťastným rozhodnutím, ak sa bavíme o kvalite.

Novonastolený trend štúdií, kedy sa záverečné knihy obľúbených knižných ság rozdeľujú na viac filmov, je jednoducho nezastaviteľný a stále rovnako nebezpečný. Harry Potter to viac-menej (skôr menej) zvládol, Peter Jackson je pán filmár a tak si dokázal poradiť aj s Hobbitom, avšak Hunger Games: Mockingjay je krásnym príkladom, prečo to nemusí vždy fungovať.

Keďže recenzia bude zväčša negatívna, hneď na začiatku vás požiadam, aby ste nezatracovali režiséra. Ten odviedol skvelú prácu, Francis Lawrence urobil skutočne z ničoho niečo, čo sa dnes podarí máloktorému filmmejkerovi. Väčšina z nich z náročného projektu (najmä ak je tlak štúdia obrovský, ako v tomto prípade) vycúva. Knihy obľúbenej teenagerskej ságy som nečítal a ani to nemám v pláne, neviem teda posúdiť, nakoľko je príbeh tretej knihy obsiahly.

Katniss (Jennifer Lawrence) má veľké problémy. Síce prežila aj druhé Hry o život a dostala rodinu do bezpečia, stáva sa však figúrkou v moci iných. Či chce alebo nie, jednoducho sa musí postaviť do čela odboja. Závisí na tom osud celého Panemu. Ľudia v nej vidia symbol slobody, bojovania a odhodlania, aké predtým žiaľbohu nikdy nezažili. Na čele odboja stojí Okrsok 13 a ich hlava President Coin (Julianne Moore), o ktorom sa doteraz ani nevedelo a vyzerá to, že ich členovia revolúciu plánovali už nejaký ten piatok. Capitol ale nenechá nič na náhodu a zrovná so zemou Okrsok 12, pričom umrú tisícky ľudí. Navyše sa musí rozhodnúť, ktorého z dvojice Gale a Peeta si vyberie.

Veľkolepá revolúcia sa nekoná. Príbeh sa takmer nikam neposunie a nebyť dobrých hereckých výkonov, mena značky a skvelo odvedenej práci režiséra, film by prepadol na plnej čiare. Katniss je po záchrane na konci druhých Hier o život premiestnená do Okrsku 13, ktorý nemal existovať. Už dlhé roky sa jeho občania pripravujú na vzburu, trénujú a zbierajú/vyrábajú arzenál. Fakt netuším, odkiaľ mali toľko zbraní a už vôbec nechápem, ako mohli prechovávať také extrémne množstvo jadrových zbraní, či iných rakiet a bômb, keď si nemajú ani čo na seba, alebo do úst. Pocítil to najmä Haymitch (skvelý Woody Harrelson). Absencia alkoholu mu nerobí veľmi dobre. Jeho postava je azda zo všetkých najlepšia, najvtipnejšia a najsympatickejšia. Aj tak ale dostala najmenej priestoru. Nasledujúce vety môžu obsahovať spoilery, no sú nevyhnutné pre vysvetlenie, prečo ma film tak sklamal.

Viac než hodinu z celkovej stopáže dvoch hodín sa totiž točíme v kruhu. Nedeje sa absolútne nič, jednoducho máte problém prinútiť sa udržať oči na plátne. „Správna rada“ sa hrá na režisérov a snažia sa natočiť spoty s ich drozdajkou, Katniss, ktorá má poviesť vzburu. Tie majú mať za následok, že sa občania ostatných Okrskov pripoja k odboju. Vraciame sa na tie isté lokácie, počúvame tie isté slová, vídame tie isté tváre. Natočenie dvoch-troch videspotov s Katniss zaberie 3/4 filmu, ktoré, nebyť rozdelenia na dve snímky, by sa spratali do 10-15 minút. Štúdio Lionsgate si jednoducho povedalo, že to značky potrebuje vyžmýkať, čo to dá a to sa následne odrazilo aj na kvalite. Svedčí o tom aj fakt, že sa snažia previesť Hunger Games na divadelné dosky. Ako, to netuším.

Akcia je natočená bravúrne, prehľadne a je to azda to najlepšie, čo film a samotný režisér mohol ponúknuť, vzhľadom na to, ako veľmi bol obmedzený. Je veľká škoda, že jej  je tak málo. Ani scenáristi to však nemali ľahké. Občas sa im v spolupráci s dobrými hereckými výkonmi a kvalitnou prácou Francisa Lawrenca podarilo nastoliť ťaživú atmosféru. Užijete si najmä záver, kedy som si skutočne nebol istý, čo sa stane. Niekedy prišli však aj humorné scény (tie mi tu jednoducho nesedeli) či povzbudivé výroky Katniss celému Panemu (tie ale v mojich ušiach zneli skôr pateticky) a tak ďalej. Postavám nepomohlo ani úbohé a sebecké chovanie. Nemusíte byť ani pozorní a vo filme vám to priam udrie do očí.

V prvej polovici filmu mi Katniss príde ako dieťa, sebecké a ufňunaké, ktoré si musí vydupať svoje, nevadí, že tým zničí nádeje a pravdepodobne aj životy tisícok iných. O naozaj zle spracovanom ľúbostnom trojuholníku ani nehovoriac (alebo to je len nelogickým správaním a mne nesympatickými hodnotami Katniss?). Ani Peeta to, čoby ďalšia hlavná postava, rozhodne nemá ľahké. Avšak, jeho chovanie (ak ste videli trailery, viete o čom hovorím) mi príde skutočne zbabelé a ohavné. Všetko to ale zachraňuje druhá polovica filmu, kedy sa začnú jednotlivé charaktery správať logickejšie. Aby som sa ešte vrátil k hercom. Jennifer Lawrence ma nenadchla (aj keď to bude skôr charakterom postavy, v Špinavom triku bola úžasná), avšak taký Phillip Seymour Hoffman či Donald Sutherlan, to už je celkom iný prípad.

Hoci sa vám zdá, že je stopáž nadmerne dlhá, na film sa dobre pozerá, vyložene nudné miesta zrejme nezažijete, avšak tých hluchých a nelogických situácií je vcelku dosť. Ako príklad slúži žalostná obrana najväčšieho zdroja energie, odboj, ktorý vlastní bomby veľkej sily, avšak nevlastní ani jednoduché zbrane. „Úsmevné“ bolo aj to, že o osude celej krajiny sa rozhoduje medzi troma ľuďmi.

Schválne sa ale viac nebudem snažiť vyhľadávať chyby, film sa až na pár hluchých či nelogických chvíľ pozeral dobre, čas ubehol celkom rýchlo, avšak fakt, že príbeh sa takmer nikam neposunul, mi nezoberie nik. Ak by sa spravila tretia časť pokojne aj 2 a pol, či 3-hodinová, ani by som nekecol a určite by sa mi vyvrcholenie tejto ságy páčilo oveľa viac. Takto hovoríme len o akomsi Hunger Games 2.5. Je to skutočne ticho pred búrkou. Mockingjay Part 1 hovorí o všetkom a zároveň o ničom. Skutočne si viem predstaviť, že by sa všetky dôležité scény zmestili do prvej polhodiny, max 45 minút celého filmu. Zároveň sa však teším na Part 2, keďže po tomto úvode už musí prísť neuveriteľne intenzívny zážitok. Ak nie, bude to rovnaké sklamanie, ako prvá časť. Mnohí z vás si možno spomenú, že podobné známky dostali aj Hercules, či slabšie filmy, než je Mockingjay (nejedná sa totiž o vyložene zlý film, ale skôr taký primer), avšak musíte brať do úvahy aj to, že nemôžete hodnotiť všetky filmy rovnako. Aj pri rovnakom hodnotení, ako má napríklad spomínaný Herkules je Mockingjay na oveľa vyššej úrovni (herci, režisér, akcia). Je mi jasné, že dva filmy zarobia dvakrát toľko, ako jeden, avšak tu to Lionsgate prepísklo. 6/10.