Momentálne najobľúbenejšia kolekcia Lúka je zas inšpirovaná slovenskými horskými lúkami na Liptove.
Keď Karel Němeček v 90. rokoch založil značku Manufaktura, netušil, že vybuduje česko-slovenský lovebrand. Značka pôsobí na trhu od roku 1991, pričom na Slovensko prišla až v roku 2012. Napriek tomu, že má 53 predajní v dvoch krajinách, dokázala si zachovať charakter ručnej výroby a používať ingrediencie od miestnych dodávateľov.
Spoločnosť si zakladá na lokálnom pôvode ingrediencií a výrobe ohľaduplnej k prírode. Produkty netestujú na zvieratách. Manufaktura sa takisto stala prvou značkou v Česku, ktorá získala certfikát Cruelty Free kozmetiky.
Sedmokrásky do kozmetiky ručne zbierajú zamestnanci
Všetky výrobky sú rozdelené do kolekcií podľa primárnej ingrediencie a účinku. V predajniach a na webe Manufaktura nájdeš napríklad kolekciu Lúka, Sedmokráska, Marhuľa, Trnka, Mäta & termálna soľ či Pivnú kozmetiku.
„Radi uvádzame nové kolekcie, obzvlášť tie limitované, v období, ktoré sa sezónne spája s ich hlavnou témou. Lokálne dostupné ingrediencie s príbehom jednoznačne preferujeme,“ vysvetľuje kreatívna riaditeľka Bára Čechová.
Bára Čechová pokračuje: „Bylinky z kolekcie Lúka zbierame na českých a slovenských lúkach. Pivo Ferdinand s vysokým obsahom aktívnych látok sme starostlivo hľadali celý rok v mnohých pivovaroch. Použité víno pochádza z vinárstva Pfeffer, levanduľa z oblasti Pálava, marhuľový olej je z moravského rodinného olejárstva. Sedmokrásky do kozmetiky dokonca zbierajú priamo naši zamestnanci.“
Príprava každej kolekcie sa začína namiešaním želanej vône. Je to jedna z najnáročnejších fáz vývoja.
„S každou novou kolekciou, pre ktorú hľadáme vôňu, pripravíme pre našich parfumérov zadanie. V ňom sa snažíme priblížiť našu predstavu o vôni a zároveň špecifikujeme, do akých produktov budeme vôňu využívať,“ opisuje proces Bára Čechová.
Odborníci na výrobu kozmetiky v Manufakture následne dostanú desiatky vzoriek od parfumérov, z ktorých vyberajú finálnu vôňu. Ich cieľom je nájsť vôňu, ktorú bude väčšina zákazníkov považovať za príjemnú a bude sa hodiť k samotným produktom – niekedy je potrebné prekryť prirodzenú vôňu rastlinných výťažkov. Napríklad pre aktuálnu limitovanú kolekciu Vanilkový rožok mali odborníci k dispozícii až 54 vzoriek.
Okrem špeciálnych limitiek je kozmetika Manufaktura známa aj svojím originálnym dizajnom. Všetky produkty zdobia akvarelové maľby výtvarníčky Diany Delevovej.
Kozmetika inšpirovaná spomienkami
„Inšpirujú nás miestne ingrediencie, tradície a osvedčené rady našich babičiek, ktoré si umývali vlasy pivom, vkladali pod vankúš vrecko s levanduľou na lepší spánok alebo využívali ovos na starostlivosť o pleť,“ vysvetľuje kreatívna riaditeľka.
Báru Čechovú k vytváraniu nových kolekcií inšpiruje aj vlastný život. Kolekcia s karlovarskou žriedlovou soľou odkazuje na jej detstvo a matku, ktorá sa venovala kúpeľníctvu. Pivná kolekcia vznikla ako spomienka na študentské časy a ovocné kolekcie sú inšpirované prázdninami na Morave.
Momentálne najobľúbenejšiu kolekciu značky Manufaktura – Lúka inšpirovalo Slovensko. „Lúku inšpirovala nádherná letná dovolenka na Slovensku, kde ma očarili horské lúky na Liptove,“ dodáva.
Kozmetiku Manufaktura si môžeš objednať prostredníctvom e-shopu alebo ju nájdeš v kamenných predajniach výhradne v Česku a na Slovensku. V obchodnej sieti je momentálne 53 predajní. V iných krajinách si zatiaľ tento česko-slovenský lovebrand nekúpiš.
„Expanzia zatiaľ u nás nie je téma, hoci ponúk riešime mnoho, aj vďaka tomu, že prevádzkujeme predajne aj v top historických lokalitách v Prahe či na letisku. V minulosti sme mali obchody Manufaktura dokonca aj v Japonsku. Asi pred desiatimi rokmi sme sa rozhodli veľkoobchod úplne zrušiť, v duchu motta ‚menej je viac‘. Chceme sa plne sústrediť na kvalitu našich produktov a úroveň predaja vo vlastnej predajnej sieti,“ uzatvára kreatívna riaditeľka Manufaktury Bára Čechová.
Môže byť prírodná kozmetika rovnako účinná?
Podľa kreatívnej riaditeľky Manufaktury je veľmi populárny názor, že kozmetika iba z prírodných ingrediencií je tá najlepšia. „Prírodné ingrediencie majú mnoho skvelých benefitov a sú rovnako, či dokonca účinnejšie ako syntetické ingrediencie. Majú však aj svoje úskalia, ako napríklad vyšší alergénny potenciál či nižšiu schopnosť zaistiť mikrobiologickú stabilitu výrobku,“ dopĺňa.
Vo všeobecnosti tiež platí, že 100 % prírodná kozmetika nie je vhodná pre každého. Bára Čechová však upozorňuje, že by si na ňu mali dať pozor najmä zákazníci s citlivou a atopickou pleťou. Tento typ kozmetiky nemusí vyhovovať ani ľuďom s mastnou a problematickou pleťou so sklonom k akné.
„To je hlavný dôvod, prečo naše receptúry nie sú 100 % prírodné. Náš prístup nám umožňuje využívať originálne prírodné ingrediencie, ktoré dodávajú produktom jedinečné účinky, ale je potrebné ich bezpečne konzervovať (ako pivo či víno). Takto dokážeme ponúkať pleťovú kozmetiku na citlivú pleť s minimálnym alergénnym potenciálom. Zároveň môžeme využívať nádherné vône, ktoré by sme čisto prírodnou cestou nedosiahli‚“ hovorí.
Bára Čechová tvrdí, že syntetické ingrediencie účinnejšie chránia pokožku proti slnečnému žiareniu než tie prírodné. Už niekoľko rokov sa snažia „namiešať“ vlastné SPF, no je to vraj komplikovaný proces.
„Tri roky sa snažíme vyvinúť pleťový krém s prírodnými UV filtrami, ktorý bude zaručene účinný, ale zároveň používateľsky príjemný – nemastný či nebieliaci. Je to naozaj veľmi náročné,“ dodáva.
Našli dieru na trhu
Krátko po revolúcii začali do Prahy postupne prichádzať turisti. Obchodníkov, ktorí v 90. rokoch predávali tradičné remeselné výrobky a suveníry, bolo málo, pretože tu po nich nebol dopyt. „Karel Němeček, ktorý je od samého začiatku majiteľom Manufaktury, vtedy hľadal spôsob, ako v Prahe udržať svoju priateľku, ktorá sa chystala odísť do zahraničia. Rozhodol sa využiť potenciál cestovného ruchu, ktorý sa v tom čase len rozvíjal, a začal ponúkať turistom tradičné české výrobky,“ vysvetľuje Bára Čechová, kreatívna riaditeľka Manufaktury.
Karel Němeček odišiel na Moravu, kde od remeselníkov nakupoval bábiky zo šúpolia, ručne maľované kraslice či drevené hračky.
K výrobe kozmetiky majiteľa inšpiroval vlastný sklad, ktorý sa nachádzal v priestoroch bývalej prvorepublikovej Kadlecovej mydlárne v Libni.
„Karel sa rozhodol oprášiť dávnu výrobu čerstvých glycerínových mydiel. Do výskumu zapojil vysoké školy a kozmetologických odborníkov. Vďaka ich úspechu sme potom postupne dopĺňali ďalšie výrobky, až sa nám podarilo vytvoriť komplexný kozmetický koncept, ktorým je Manufaktura dnes,“ uzatvára Bára Čechová.