Séria štyroch experimentov ukázala, že krása nevychádza vždy len z fyzických čŕt. Môže to znieť ako klišé, ale rovnako dôležitá je aj úprimnosť či láskavosť.
Atraktivita ľudskej tváre vo všeobecnosti súvisí s fyzickými črtami, akými sú napríklad súmernosť, farba očí, plnosť pier, zdravie pokožky a podobne. Vedci však nedávnym experimentom dokázali, že krása nie je taká povrchná, ako si možno myslíme. V skutočnosti máme tendenciu posudzovať vzhľad človeka aj na základe jeho osobnostných a charakterových čŕt.
Séria štyroch experimentov dvoch vedcov z Fakulty humanitných vied na univerzite v Niigate v Japonsku poskytla dôkazy o tom, ktoré vlastnosti ťa môžu skutočne urobiť atraktívnejším, ako si. Štúdia bola uverejnená v časopise PLOS One.
Experimenty sa zamerali na rôzne vlastnosti
Účastníkov tvorilo 65 vysokoškolákov, ktorí najskôr dostali informáciu o osobe na fotke s opisom jej vlastností. V každom experimente sa vedci zamerali na inú črtu. Vedci účastníkom následne ukázali tvár danej osoby a účastníci mali posúdiť jej atraktivitu a analyzovať 20 fyzikálnych charakteristík.
Vedci vybrali osem obrázkov 20- až 30-ročných osôb, u ktorých iná skupina ľudí predtým v pilotnej štúdii hodnotila mieru atraktívnosti podľa päťbodovej škály (1 = vôbec nie príťažlivá, 5 = je mimoriadne atraktívna). Táto skupina sa nepodieľala na žiadnom ďalšom experimente a nedostala o osobách na fotke ani akékoľvek žiadne ďalšie informácie.
V prvom experimente najskôr dostali informáciu o tom, nakoľko je človek úprimný. V druhom mali informáciu o inteligencii, nezávislosti a čestnosti osoby. Tretí experiment skúmal láskavosť a štvrtý poctivosť a agresivitu.
Úprimnosť „skrášľuje“ najviac
Ukázalo sa, že ľudia hodnotili tvár človeka ako výrazne fyzicky príťažlivejšiu, ak ho vnímali ako úprimného, a to nezávisle od pohlavia, oblečenia a vopred hodnotenej atraktivity tváre. „Úprimné“ mužské tváre vysokoškoláci hodnotili lepšie ako ženské, hoci miera príťažlivosti bola v oboch prípadoch približne rovnaká. Účastníci okrem toho tieto tváre vo všeobecnosti hodnotili ako ženskejšie, milšie a zdravšie.
Na druhej strane inteligencia, nezávislosť a vysoká kreativita ovplyvnili atraktivitu tváre len minimálne. Zaujímavé je, že informácie o menej agresívnej osobnosti zvýšili príťažlivosť mužských tvárí.
Vedci potvrdili aj to, že hodnotenie (ne)atraktivity tvárí neovplyvnila ani nálada účastníkov.
Čo je dobré, to je pekné
Z experimentov vyplýva, že nie všetky žiaduce osobnostné črty zvyšujú hodnotenie atraktivity tváre. Vysoká čestnosť, láskavosť a nízka agresivita (v prípade muža) môžu tvár človeka subjektívne „skrášliť“, ale neplatí to pre inteligenciu, nezávislosť ani kreativitu.
Atraktívnosť tváre nie je tvorená len fyzickými vlastnosťami, ale je aj mnohými psychologickými faktormi. Z výskumu teda vyplýva známe tvrdenie, že „čo je dobré, to je pekné“.
V minulosti vedci skúmali opačný názor, a teda že „čo je pekné, to je dobré“. Ukázalo sa, že ľudia zvyknú byť tolerantnejší voči zlému alebo neetickému správaniu osôb, ktoré považujú za pekné.