Aký je najnovší triler s Anyou Taylor-Joy a Ralphom Fiennesom?
Jedna luxusná reštaurácia na odľahlom ostrove, dvanásť vyvolených, ktorých čaká štvorhodinová večera s niekoľkými chodmi pripravená špičkovými odborníkmi a tajomný šéfkuchár, z ktorého sa vykľuje prvotriedny sociopat hrajúci sa na geniálneho umelca.
Najnovšia snímka Marka Myloda Menu dorazila do slovenských kín a ty sa môžeš tešiť na napínavú a rafinovanú spoločenskú satiru. Od dokonalosti však má ďaleko, nejde preto o žiadnu prvotriednu delikatesu. Scenáristi Seth Reiss a Will Tracy napriek tomu napísali pôsobivú kritiku elitárstva.
Ak ti meno Mark Mylod nič nehovorí, nebudeme ti to zazlievať. Čo sa týka filmov, pred Menu nakrútil len tri celovečerné snímky, pričom najvýraznejším počinom bola bláznivá komédia Ali G Indahouse so Sachom Baronom Cohenom. Väčšiu pozornosť však Mylod získal vďaka réžii skvelých seriálov Shameless alebo Succession. Postaral sa tiež o šesť dielov Game of Thrones.
Divák je priamo bez obšírnejšieho vysvetľovania vhodený priamo do deja a je zároveň informovaný rovnako ako postavy. Nevie teda o nič viac, než vedia „hrdinovia“ snímky. Nikto z nich netuší, čo ho vlastne na ostrove čaká. Práve toto budovanie tajomna najviac baví, funguje a ihneď upúta. Divák je totiž rovnako ako postavy zvedavý.
Namiesto potešenia trestanie a mučenie
Najvýraznejšou tvárou je od prvej minúty červenovláska Margot, ktorú si zahrala čoraz viac obsadzovaná kráska z Miami Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit, Last Night in Soho, The Northman). Tú na veľkolepú večeru vzal ako svoju partnerku otravný fanatický gastronóm Tyler (Nicholas Hoult, známy zo seriálu Skins, z oscarovky The Favourite alebo z akčného trháka Mad Max: Fury Road).
Problémom však je, že Margot nemala byť jeho pôvodnou spoločníčkou, čo naruší plány záhadným kuchárom, ktorí si všetkých pôvodných hostí vopred preverili a na základe ich profilu vytvorili celé menu. To má nielen uspokojiť chuťové bunky zákazníkov, ale aj odhaliť skryté tajomstvá. Autorom konceptu je šéfkuchár Slowik (Ralph Fiennes), ktorý vyzerá ako chladnokrvný a démonický líder akejsi divnej sekty.
Čoskoro sa tento dojem potvrdí, keďže začne odhaľovať svoju pravú tvár a namiesto potechy zákazníkov ich trestá a mučí. Menu je dômyselná polemika o spoločenských vrstvách a pokrytectve. Strieľa bez milosti ostrými do nafúkaných zbohatlíkov, ktorí sa celý čas pretvarujú, podvádzajú, klamú, škodoradostne sa vysmievajú druhým a myslia si, že sú vďaka svojmu postaveniu niečo viac.
Nepredvídateľná čierna komédia
Odkaz Mylodovej snímky preto mierne pripomína tohtoročný, ale oveľa vydarenejší a inteligentnejší Triangle of Sadness. Príbehom a naratívom však evokuje najviac snímku The Hunt (2020) Craiga Zobela. Nedaj sa však zmiasť označením „horor“. Menu je skôr drsným trilerom a absurdnou čiernou komédiou. Paradoxom je, že na Menu sa pravdepodobne budú smiať aj tí, ktorých tvorcovia uštipačne a tvrdo kritizujú.
Okrem originálnosti je najväčšou devízou Mylodovej novinky nepredvídateľnosť. Aj keď tušíme, ako by sa film mohol skončiť, tvorcovia nás neustále prekvapujú, šokujú a vyvracajú naše predpoklady.
Poďme však k negatívam. V druhej polovici výrazne cítiť, že scenáristické duo postupne začalo tápať, ako príbeh udržať zaujímavým. Cítiť balast aj stratu tempa.
Ďalším problémom je, že tvorcovia celkom vágne motivovali konanie Slowika. Jasné, divák nakoniec pochopí, prečo robí to, čo robí, avšak jeho príbeh mohol byť omnoho viac prepracovanejší, detailnejší a tým aj uveriteľnejší.
Menu, ktoré nezachutí každému
Celkovo mohlo byť Menu ešte viac pikantnejšie a tvrdšie. Potenciál tam bol obrovský. Finálna sekvencia totiž vyznieva trocha rozpačito a málo autenticky. Samotná záverečná scéna však funguje na výbornú a zanecháva u diváka široký potmehúdsky úsmev na tvári.
Menu je najsilnejšie v prvej polovici vďaka scenáru, v druhej ho ťahajú viac-menej už len skúsení herci. Spomenutú hlavnú trojicu dopĺňa napríklad Janet McTeer (Ozark) a John Leguizamo (Carlito’s Way).
Čo sa týka formálnej zložky, ťažko snímke niečo vyčítať, drží si po celý čas elegantný vizuál. Ten koniec-koncov sčasti zachraňuje vypichnuté nedostatky. Mylod prichystal Menu, ktoré nezachutí každému. My by sme si dali aj dupľu. Aj preto od nás dostáva sedem bodov z desiatich.