Slovenskú značku Freak obdivovali aj najznámejší talianski raperi. Oliver kontroverznými dizajnmi „f**koval“ politikov, ale aj náckov.
Jeho značku prezývali aj slovenský Supreme. On s tým však nesúhlasil. „Tá myšlienka aj prístup sú trochu iné,“ tvrdil Oliver v rozhovore pre Refresher v roku 2020. Spoločná črta Freak Clothing so známou skejterskou značkou z New Yorku tam predsa len bola. A to v podobe svetových ambícií a pop-upov s kolekciami, pred ktorými sa tvorili dlhé rady cez celé ulice.
O smrti Olivera Morócza, zakladateľa jednej z najúspešnejších streetwearových značiek na Slovensku, sme informovali ešte v sobotu. Medzičasom sme od jeho sestry Natashi zistili, že polícia aktuálne vyšetruje, čo sa presne stalo. Našli ho totiž v Berlíne pri múre v bezvedomí, odkiaľ ho previezli do nemocnice. Zistili, že má silné krvácanie do mozgu a silný opuch.
Oliver už síce nie je medzi nami, no jeho značka a odkaz medzi ľuďmi a streetwearovou komunitou tu budú žiť už navždy. Freak je totiž jedným z mála príkladov nezávislých streetwearových značiek, ktorým sa podarilo nielen vydržať, ale aj uspieť. Toto je 8 zaujímavostí a zásadných momentov, o ktoré sa Freak Clothing za svoje pôsobenie pričinil.
Oblečenie začal robiť preto, lebo nemal čo nosiť
Freak vznikol ešte v roku 2015, keď si Oliver uvedomil, že nevie, čo si na seba obliecť. „Mal som málo peňazí, a tak som si musel v obchode kúpiť to najlacnejšie tričko, aké tam mali, aj keď bolo úplne otrasné. Rozhodol som sa teda, že si ho upravím, aby vyzeralo aspoň trocha k svetu.“
Oli chcel priniesť značku s oblečením, ktoré sa bude páčiť predovšetkým jemu. Za krátky čas však prišiel na to, že jeho jedinečné kúsky si zamilovali aj ľudia skrz celé Slovensko a Česko. Najskôr musel vybudovať vlastnú infraštruktúru a celkový obraz značky. Po niekoľkých rokoch sa však z Freak Clothing stalo jeho živobytie a dnes jeho produkty nosia tisícky ľudí, ako aj významné osobnosti, celebrity a známi raperi.
Na jeho legendárnych pop-upoch čakalo na ulici aj 200 ľudí
Pre Freak sú charakteristické aj ich legendárne pop-up akcie. Tie sa najprv za účasti pár desiatok fanúšikov konali v priestoroch známeho bratislavského resellerského obchodu Flace, no v decembri 2018 vznikol ich vlastný priestor, v ktorom Oliver pop-upy organizoval.
Na ne postupne začalo chodiť čoraz viac ľudí, ktorí mali o kolekcie Freak Clothing záujem. Oliver v roku 2019 v rozhovore pre Refresher prezradil, že to boli tiež prvé momenty, keď si uvedomil, že úspech jeho značky je vážny. Na niektoré jeho pop-upy stálo v radoch aj 200 ľudí.
„Keď som videl ľudí čakať v mraze pred bránou niekoľko hodín pred otvorením, vedel som, že nás čakajú veľké veci,“ povedal Oliver.
Freak si okamžite obľúbili aj známi česko-slovenskí raperi
Súčasťou úspechu značky bol aj moment, keď jeho oblečenie začali nosiť aj známe rapové mená zo Slovenska a Česka. Vôbec prvý raper, ktorý sa ukázal s logom Freaku, bol Delik z Mojej reči. V roku 2016 dokonca vznikla aj spolupráca medzi Oliverovou značkou a známym raperom pôvodom z Handlovej.
Najvýraznejším kúskom bola punková rifľová bunda, o ktorej Oliver v rozhovore v podcaste F-Tapes povedal, že doteraz ide o jeden z jeho najobľúbenejších kúskov spomedzi všetkých jeho kolekcií. Hoci to ešte vtedy neboli jeho strihy, iba dizajny, už vtedy išlo o prelomovú záležitosť v slovenskom streetweare, ktorý bol dovtedy predovšetkým len o klasických tričkách a mikinách. Freak však posunul latku vyššie a priniesol svoje košele a bundy.
Postupne však prišli aj ďalšie významné rapové mená, ktoré nosili oblečenie od Freaku, ako napríklad Gleb, Nik Tendo, Yzomandias, Supa, Konex, Dokkeytino, Fobia Kid, Shimmi či Luca Brassi, ktorý pre svojho kamaráta Olivera Freaka nafotil zopár kúskov ešte predtým, ako sa stal známym.
„Prelomové bolo pre mňa aj spustenie nového e-shopu, v ktorom sme uviedli mikiny Friendshit. Jednu z nich si zobral aj Gleb a dal si ju do videoklipu Gauč Storytelling. Nebolo to pritom platené promo. Všetko som sa dozvedel, až keď bol klip vonku. Z množstva objednávok, ktoré nám potom prišli, som bol doslova unesený,“ povedal nám v roku 2019 Oliver. Gleb ju nosil v tom čase pomerne často aj na koncerty.
Unikátne spolupráce si ľudia zamilovali
Postupne to začalo rásť a Oliver cítil stále väčší úspech pri každom drope. „Moja filozofia sa od začiatku nezmenila. Prispôsobil som len releasy kolekcií a zo sezónneho modelu som prešiel na 24-hodinové dropy. Rovnako sa mi osvedčilo robiť menej dizajnov a častejšie než zbytočne veľké kolekcie, ktoré sa predávajú dlho,“ povedal pre Refresher.
Čoraz viac sa v jeho portfóliu začali objavovať unikátne spolupráce. Od 2016 robil kolekcie s Hatorihanzom, čo je umelecké meno Alana Grnju (spevák v metalovej kapele Distant). Z tejto spolupráce vzniklo viacero kolekcií, pričom vždy išlo prevažne o anime tematiku.
V roku 2019 prišla spolupráca so známym slovenským hnutím Traplife, ktoré sa točí okolo hudby a módy. Kolekcia bola ladená do fialových farieb a okrem kvalitného oblečenia vyšli v rámci nej aj doplnky ako vrecúško či popolník. Na drop tejto kolekcie prišlo okolo 100 ľudí.
Veľmi významným momentom bol aj rok 2020, keď vznikla spolupráca so značkou Wizard Bambino, ktorú založila známa portugalská graffiti skupina Germes Gang. Tá je známa svojimi kreslenými postavičkami a práve tie sa objavili aj na návrhoch na kolekciu v spolupráci s Freakom.
Počas Freak Tour predával oblečenie priamo z kufra dodávky
V roku 2019 so svojou značkou precestoval celé Slovensko v rámci akcie Freak Tour. „Kúpil som firemnú dodávku a napadlo nám, že s touto dodávkou pochodíme celé Slovensko a v jednotlivých mestách tak spravíme pop-up priamo z kufra. Chcel som vidieť na vlastné oči, kto nosí naše veci po celom Slovensku a vybudovať si s nimi bližší vzťah,“ povedal nám Oliver.
Na Instagrame sa spýtali fanúšikov, ktoré mestá by mali navštíviť, poskladali trasu a vyrazili na tour. Prešli Nitru, Trnavu, Prievidzu, Banskú Bystricu, Košice, Prešov, Poprad, Ružomberok, Žilinu a Trenčín. Pôvodne chceli ísť aj do Brna a Prahy, no kým obišli celé Slovensko, nemali už ani čo predávať. „Poslednou zastávkou bolo Tyršovo nábrežie v Bratislave, kam prišlo toľko ľudí, že sme vypredali celú dodávku do poslednej kľúčenky,“ dodal Oli.
Nebál sa prísť s kontroverzným dizajnom konfrontujúcim politikov, políciu či fašistov
Oliver bol známy aj svojimi zásadovými postojmi voči slovenskej politike, fungovaniu polície či fašistom, na ktoré v kolekciách často odkazoval. Na Freaku sa objavili mnohé kontroverzné dizajny vyjadrujúce antifašistickú a antisystémovú ideológiu.
„Nikdy som sa kvôli tomu nedostal do problémov. Ľudia to vnímajú skôr pozitívne. Je to môj názor, ktorý si dám na seba, a chcem tým niečo povedať. Budem bojovať za svoje ideály,“ povedal Oliver vo videorozhovore pre Refresher.
Pre Milion+ vytvoril najzaujímavejší merch na česko-slovenskej scéne
Medzi jeden z najväčších momentov značky Freak rozhodne patrí aj jej spojenie s českým hudobným vydavateľstvom Milion+, pod ktorým vydávajú zvučné mená českej rapovej scény ako Yzomandias, Nik Tendo či Hasan. Mnohí o tomto počine hovorili ako o spolupráci roka.
Kolekcia pozostávala z trička, mikiny, nohavíc, anorak bundy, tašky, kukly a koberca. Niektoré kúsky z kolekcie boli navyše vyrobené z fluorescenčného materiálu, ktorý po nasvietení žiari v tme. Bunda, nohavice a taška sú dokonca softshellové a vyrobené na Slovensku.
Oliver Freak pre Refresher minulý rok na margo kolekcie povedal, že je na ňu patrične hrdý a považuje ju za najzaujímavejší merch, aký kedy na českej a slovenskej rapovej scéne vznikol.
Freak sa dostal až medzi elitu európskych raperov
Od roku 2020 začal Oliver viac cestovať do zahraničia a posúvať značku mimo Slovenska. Najväčší úspech zožal medzi známymi rapermi v Taliansku. V Miláne sa stretol s o dva roky mladšou rapovou hviezdou známou ako Sapo Bully, ktorý má v Taliansku niekoľko platinových skladieb, na Spotify viac ako milión mesačných streamov a featuring aj s Chiefom Keefom.
„Napísal som mu a povedal mi, že jasné, poďme do toho. Keď som za ním prišiel, vytiahol lean, trávu a koks, pričom hovoril, že je to najlepší matroš v Taliansku. Chválil sa aj skutočnou zbraňou. Potom povedal, že ide do sprchy a nech mu zatiaľ vyberiem opasok, ktorý si na fotenie Freaku oblečie. Boli tam opasky Dior, LV alebo Gucci za tisícky eur,“ opísal Oliver ich prvé spoločné stretnutie v Miláne.
Sapo pre Freak nielenže nafotil autentický lookbook, ale často nosil Oliverovu značku aj počas bežných dní. Okrem neho pre Freak fotila aj talianska rapová legenda Vacca. Dnes už 42-ročný raper, ktorý je v Taliansku doteraz veľmi uznávaný interpret, robil s mnohými dnes platinovými interpretmi a v mladosti dokonca odmietol dať featuring aktuálne najznámejšiemu talianskemu raperovi menom Sfera Ebbasta.
Veľmi zaujímavé spojenie bolo aj s Lugosisom – graffiti writerom, ktorý začal tetovať a dnes robí kérky pre známych nemeckých raperov. Dokonca mal oficiálnu spoluprácu s Nike, ktorá sa predávala po celom svete. Okrem Talianov, medzi ktorými treba určite spomenúť aj Sidea Babyho, preňho fotili aj známi nemeckí interpreti ako Dead Dawg a Stacks102. Napokon sa v roku 2022 na čas do Berlína aj presťahoval. Tam sa nakoniec jeho cesta aj skončila.
Odpočívaj v pokoji, Oli.