Živiť sa módou nie je vôbec jednoduché, no príbeh Olivera zo značky Freak Clothing môže byť pre teba dobrou inšpiráciou.
Choď za svojím snom a nikdy sa nevzdávaj. Podobné motivačné nezmysly sú často jedinou odozvou, ktorú dostaneš od ľudí, ak im povieš, že si plánuješ založiť vlastnú módnu značku. Nikto ti totiž nevie presne povedať, koľko námahy a financií stojí za takýmto snom a väčšina rozhovorov s úspešnými návrhármi alebo majiteľmi značiek tak zabúda na jednu dôležitú otázku. A tou je čas.
- Čo všetko je potrebné na vybudovanie úspešnej značky na Slovensku
- Akými zmenami si prešla značka Freak počas uplynulých štyroch rokov
- Akú úlohu hrali v budovaní tejto značky spolupráce
- Ktoré kolekcie od značky Freak Clothing boli najúspešnejšie
V zahraničí sa už mnohým značkám podarilo vystreliť doslova zo dňa na deň. Ich zakladatelia sa tak mohli pokojne vykašlať na školu a svojmu šéfovi ukázať prostredník. Na Slovensku je však realita odlišná a budovanie módnej kariéry trvá dlho. Nové značky síce pribúdajú na Instagrame každý deň, ale koľko z nich vydrží viac než mesiac? Dokážu sa ich zakladatelia vôbec vlastnou značkou uživiť?
Oliverova značka Freak Clothing je na území Slovenska jedným z mála príkladov nezávislých streetwearových značiek, ktorým sa podarilo nie len vydržať, ale aj uspieť. Podľa jeho slov Freak Clothing rok po založení ešte ani poriadne neexistovalo.
Oliver si najskôr musel vybudovať vlastnú infraštruktúru a celkový obraz značky. Po štyroch rokoch sa však z Freak Clothing stalo živobytie a dnes jeho produkty nosia okrem stoviek fanúšikov aj raperi ako Delik alebo Gleb. Dôležité je však pripomenúť, že ani jednému z nich za to nemusel zaplatiť.
Za Oliverom sme sa tak vybrali do centrály Freak Clothing, ktorá sa nachádza v centre Bratislavy a okrem kreatívneho priestoru slúži aj ako hlavné miesto jeho pop-upov. Aktuálne sa priestor nachádza na konci svojho „punkového obdobia“. Oliver si zakladá vlastnú firmu a toto miesto tak prechádza obrovskou prerábkou. My sme ale stihli zachytiť jeho nefalšovanú a autentickú streetwearovú podobu, ktorá sa stala pre značku Freak Clothing jedným z hlavných poznávacích znakov.
Pamätáš si ešte na moment, keď si si uvedomil, že s tvojou značkou je to vážne a pravdepodobne by si sa ňou mohol živiť?
V decembri 2018 sme si zriadili vlastný priestor, v ktorom organizujeme aj pop-upy. Keď som videl ľudí čakať v mraze pred bránou niekoľko hodín pred otvorením, vedel som, že nás čakajú veľké veci. Rovnako prelomové bolo pre mňa aj spustenie nového e-shopu, na ktorom sme uviedli mikiny Friendshit. Jednu z nich si zobral aj Gleb a dal si ju do videoklipu Gauč Storytelling. Nebolo to pritom platené promo. Všetko som sa dozvedel, až keď bol klip vonku. Z množstva objednávok, ktoré nám potom prišli, som bol doslova unesený.
Ako sa vyvíjala tvoja značka v priebehu rokov?
Moja filozofia sa od začiatku nezmenila. Prispôsobil som len releasy kolekcií a zo sezónneho modelu som tak prešiel na 24-hodinové dropy. Rovnako sa mi osvedčilo robiť menej dizajnov a častejšie než zbytočne veľké kolekcie, ktoré sa predávajú dlho.
Zefektívnil sa však najmä môj prístup k fungovaniu celej značky. Veci, ktoré mi predtým trvali niekoľko týždňov, viem dnes vybaviť za pár dní a môžem sa tak naplno venovať ostatným marketingovým aktivitám. Ak by som si však nepreskákal všetkými omylmi sám, nikdy by som to nedokázal.
Aktuálne máme veci pripravené na niekoľko mesiacov dopredu. Menšie zmeny plánov sa samozrejme nevyhýbajú ani nám, no v porovnaní so spontánnymi začiatkami, kedy som nevedel ani to, čo sa bude diať o týždeň, je to veľký progres.
S Glebom je to pre mňa viac o kamarátstve než o reklame.
Boli pre teba spolupráce kľúčovou súčasťou budovania značky?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako vníma Oliver spoluprácu a kamarátstvo s Glebom
- Kde začal svoje oblečenie vyrábať
- Akým spôsobom vyriešil právne záležitosti okolo vlastnej značky
- Prečo prešiel s dodávkou celé Slovensko
- Ako mu dnes chodia na pop-up akcie stovky ľudí