Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti NCD.
6. apríla 2022 o 13:30
Čas čítania 3:12
Sponzorovaný obsah

Prihlasovanie do 19. ročníka Národnej ceny za dizajn sa už začalo. Do súťaže sa môžu zapojiť profesionáli aj študenti

ZAUJÍMAVOSTI DIZAJN UMENIE
Uložiť Uložené

Tento ročník bude venovaný komunikačnému dizajnu v rôznych oblastiach.

Národná cena za dizajn prichádza so svojím 19. ročníkom a hľadá to najlepšie, čo vzniklo z komunikačného dizajnu. Súťažiť sa bude až v jedenástich oblastiach, takže svoje miesto na prihlásenie si nájde každý. Predošlý ročník bol zameraný na produktový dizajn, či už v hmotnej, digitálnej, alebo multimediálnej podobe. Tento ročník bude patriť komunikačnému dizajnu – prihlásiť sa môžu profesionálni dizajnéri, firmy spolupracujúce s dizajnérmi a študenti vysokých škôl so zameraním na komunikačný dizajn alebo súvisiace odborné disciplíny a takisto iní odborníci pracujúci v oblasti dizajnu. Je to prestížne domáce ocenenie a skvelá príležitosť, ako presláviť slovenských kreatívcov v zahraničí. 

Viac informácií

Jedenásť súťažných oblastí

Slovenské centrum dizajnu začalo oceňovať umelcov pred 29 rokmi, prvú cenu získal Tibor Uhrín za detskú drevenú stavebnicu Gringo, ktorá je dnes v zbierkach Slovenského múzea dizajnu. V súčasnosti je každý párny rok venovaný komunikačnému dizajnu. Medzinárodná porota vyberá zo stoviek prihlásených prác v rámci špeciálnych kategórií, ktoré rešpektujú rôznorodosť dizajnérskej tvorby. Na fotke môžeš vidieť ukážku ocenenej remeselnej práce z predošlého ročníka, ktorý bol venovaný produktovému dizajnu. 

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Národná cena za dizajn (@narodnacenazadizajn)

Do súťažných kategórií patrí:

  • Kampaň – pre ucelené série výstupov, ako plagáty, brožúry, letáky, citylighty, digitálne vizuály, animácie a rôzne iné formáty, ktoré boli vytvorené ako jednorazová kampaň pre služby, produkty, udalosti a podobne.
  • Identita – patria sem všetky prvky, ktoré boli vytvorené na účely jednotnej komunikácie značky, firmy, organizácie...
  • Knihy a publikácie – komplexný dizajn a typografická úprava kníh, časopisov, novín, učebníc a iných publikácií. Do tejto oblasti nepatria iba návrhy obálky, ale celkový súlad riešenia textu, výber grafických prvkov, materiálu, papiera.
  • Digitál – patria sem projekty, ktorých hlavných cieľom je komunikácia a interakcia v digitálnych médiách.
  • Animácia a video – diela, ktoré spájajú animované, obrazové, zvukové alebo pohybové prvky. 
  • Priestor – projekty, ktoré sú svojou formou a návrhom prepojené s konkrétnym trojrozmerným priestorom.
  • Písmo – autorská tvorba písma, čiže navrhovanie a tvorba nových alebo digitalizácia existujúcich písiem. 
  • Obal a objekt – kategória zameraná na vizuálne, technické spracovanie materiálu, ktoré slúži na zabalenie a ochranu produktu alebo grafické a funkčné spracovanie iných objektov.
  • Plagát a vizuál – samostatné plagáty alebo iné vizuály v ľubovoľných formátoch.
  • Nové horizonty – návrhy a realizácie, ktoré sa vymykajú predošlým zadaniam v ostatných kategóriách. Môžu to byť autorské, experimentálne projekty alebo výskum.
  • Študentský dizajn – semestrálne, bakalárske alebo magisterské práce študentov vysokých škôl z odborov komunikačný dizajn, grafický dizajn, multimédiá a podobne. 

Prihlasovanie je už otvorené

S čím sa môžeš prihlásiť? Až jedenásť súťažných oblastí vytvorilo priestor pre rôzne diela od kampaní, vizuálnych identít cez dizajn kníh a publikácií, digitálne projekty, diela s animovanými, obrazovými, zvukovými a pohybovými prvkami, komunikačné projekty prepojené s priestorom, autorskú tvorbu písma, obalový dizajn, samostatné plagáty až po študentský dizajn. Porota bude hodnotiť na základe niekoľkých kritérií:

  • originalita,
  • inovácia,
  • technická a technologická vyspelosť,
  • sociálna a ekologická funkcia podporujúca myšlienku trvalej udržateľnosti.

Na základe typov a zamerania diel môžu udeliť aj špeciálne uznanie, ak sa však v niektorej oblasti do súťaže neprihlási dostatočný počet kvalitných projektov, porota v nej nemusí ocenenie udeliť. S dielom sa môžeš prihlásiť od piatka 1. apríla do nedele 15. mája 2022, ale podmienkou je, že práca musela vzniknúť v rozpätí od 1. januára 2020 do 31. decembra 2021.

Tohtoročnou zmenou v prihlasovaní je zavedenie jednorazového súťažného poplatku, a to vo výške 50 eur. Výnimku majú študentské práce, ktorých prihlasovanie je bezplatné.

Z diel v lete vyberú nominácie, ktoré budú odprezentované počas jesennej výstavy, a víťazné mená sa dozvieme slávnostnou formou v rovnakom období. Viac informácií nájdeš na webe Slovenského centra dizajnu alebo na Instagrame a Facebooku

Vyplň prihlášku
Dôležité dátumy
1. 4. – 15. 5. 2022: Prihlasovanie do NCD
23. 5. – 5. 6. 2022: 1. kolo hodnotenia porotou
16. 6. – 17. 6., 23. 6. – 24. 6. 2022: Zber prác postúpených do 2. kola
7. 7. – 8. 7. 2022: Zasadnutie poroty
5. 10. – 11. 12. 2022: Výstava NCD 2022
18. 10. 2022: Vyhlásenie výsledkov a odovzdanie cien
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Národná cena za dizajn (@narodnacenazadizajn)

„Ostatný ročník udeľovania Národnej ceny za komunikačný dizajn považujem za zlomový. Podarilo sa v ňom výrazne rozšíriť počet jednotlivých kategórií a zadefinovať ich obsahovú náplň. Táto nová definícia vo veľkej miere uľahčila posudzovanie spoločných parametrov pri jednotlivých projektoch a zároveň sprehľadnila vystavenie jednotlivých kategórií aj pre laickú verejnosť. Sedemnásty ročník bol významný aj rekordným počtom prihlásených prác. Verím, že tieto zmeny vníma kladne aj dizajnérska obec a zachová svoju priazeň súťaži aj v práve sa začínajúcom 19. ročníku. Teším sa na množstvo prihlásených diel,“ uviedol Ondrej Gavalda, kurátor NCD22.

Kurátorom 19. ročníka NCD je Ondrej Gavalda, grafický dizajnér a zároveň odborný asistent na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa tvorbe vizuálnych identít a dizajnu kníh. Okrajovo sa zaoberá aj experimentálnej typografii a modulárnym písmam. Autorom vizuálu a komunikačnej kampane NCD 2022 je grafický dizajnér Martin Bajaník. V súčasnosti pracuje vo svojom grafickom štúdiu s názvom Pekne & Dobre. Medzi jeho klientov patria prevažne lokálne gastronomické značky, ktorým sa snaží radiť v oblasti marketingu a prinášať dobrý dizajn. 
ncd, dizajn
Zdroj: NCD
Domov
Zdieľať
Diskusia