Tento ročník bude venovaný komunikačnému dizajnu v rôznych oblastiach.
Národná cena za dizajn prichádza so svojím 19. ročníkom a hľadá to najlepšie, čo vzniklo z komunikačného dizajnu. Súťažiť sa bude až v jedenástich oblastiach, takže svoje miesto na prihlásenie si nájde každý. Predošlý ročník bol zameraný na produktový dizajn, či už v hmotnej, digitálnej, alebo multimediálnej podobe. Tento ročník bude patriť komunikačnému dizajnu – prihlásiť sa môžu profesionálni dizajnéri, firmy spolupracujúce s dizajnérmi a študenti vysokých škôl so zameraním na komunikačný dizajn alebo súvisiace odborné disciplíny a takisto iní odborníci pracujúci v oblasti dizajnu. Je to prestížne domáce ocenenie a skvelá príležitosť, ako presláviť slovenských kreatívcov v zahraničí.
Jedenásť súťažných oblastí
Slovenské centrum dizajnu začalo oceňovať umelcov pred 29 rokmi, prvú cenu získal Tibor Uhrín za detskú drevenú stavebnicu Gringo, ktorá je dnes v zbierkach Slovenského múzea dizajnu. V súčasnosti je každý párny rok venovaný komunikačnému dizajnu. Medzinárodná porota vyberá zo stoviek prihlásených prác v rámci špeciálnych kategórií, ktoré rešpektujú rôznorodosť dizajnérskej tvorby. Na fotke môžeš vidieť ukážku ocenenej remeselnej práce z predošlého ročníka, ktorý bol venovaný produktovému dizajnu.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Do súťažných kategórií patrí:
- Kampaň – pre ucelené série výstupov, ako plagáty, brožúry, letáky, citylighty, digitálne vizuály, animácie a rôzne iné formáty, ktoré boli vytvorené ako jednorazová kampaň pre služby, produkty, udalosti a podobne.
- Identita – patria sem všetky prvky, ktoré boli vytvorené na účely jednotnej komunikácie značky, firmy, organizácie...
- Knihy a publikácie – komplexný dizajn a typografická úprava kníh, časopisov, novín, učebníc a iných publikácií. Do tejto oblasti nepatria iba návrhy obálky, ale celkový súlad riešenia textu, výber grafických prvkov, materiálu, papiera.
- Digitál – patria sem projekty, ktorých hlavných cieľom je komunikácia a interakcia v digitálnych médiách.
- Animácia a video – diela, ktoré spájajú animované, obrazové, zvukové alebo pohybové prvky.
- Priestor – projekty, ktoré sú svojou formou a návrhom prepojené s konkrétnym trojrozmerným priestorom.
- Písmo – autorská tvorba písma, čiže navrhovanie a tvorba nových alebo digitalizácia existujúcich písiem.
- Obal a objekt – kategória zameraná na vizuálne, technické spracovanie materiálu, ktoré slúži na zabalenie a ochranu produktu alebo grafické a funkčné spracovanie iných objektov.
- Plagát a vizuál – samostatné plagáty alebo iné vizuály v ľubovoľných formátoch.
- Nové horizonty – návrhy a realizácie, ktoré sa vymykajú predošlým zadaniam v ostatných kategóriách. Môžu to byť autorské, experimentálne projekty alebo výskum.
- Študentský dizajn – semestrálne, bakalárske alebo magisterské práce študentov vysokých škôl z odborov komunikačný dizajn, grafický dizajn, multimédiá a podobne.
Prihlasovanie je už otvorené
S čím sa môžeš prihlásiť? Až jedenásť súťažných oblastí vytvorilo priestor pre rôzne diela od kampaní, vizuálnych identít cez dizajn kníh a publikácií, digitálne projekty, diela s animovanými, obrazovými, zvukovými a pohybovými prvkami, komunikačné projekty prepojené s priestorom, autorskú tvorbu písma, obalový dizajn, samostatné plagáty až po študentský dizajn. Porota bude hodnotiť na základe niekoľkých kritérií:
- originalita,
- inovácia,
- technická a technologická vyspelosť,
- sociálna a ekologická funkcia podporujúca myšlienku trvalej udržateľnosti.
Na základe typov a zamerania diel môžu udeliť aj špeciálne uznanie, ak sa však v niektorej oblasti do súťaže neprihlási dostatočný počet kvalitných projektov, porota v nej nemusí ocenenie udeliť. S dielom sa môžeš prihlásiť od piatka 1. apríla do nedele 15. mája 2022, ale podmienkou je, že práca musela vzniknúť v rozpätí od 1. januára 2020 do 31. decembra 2021.
Z diel v lete vyberú nominácie, ktoré budú odprezentované počas jesennej výstavy, a víťazné mená sa dozvieme slávnostnou formou v rovnakom období. Viac informácií nájdeš na webe Slovenského centra dizajnu alebo na Instagrame a Facebooku.
1. 4. – 15. 5. 2022: Prihlasovanie do NCD
23. 5. – 5. 6. 2022: 1. kolo hodnotenia porotou
16. 6. – 17. 6., 23. 6. – 24. 6. 2022: Zber prác postúpených do 2. kola
7. 7. – 8. 7. 2022: Zasadnutie poroty
5. 10. – 11. 12. 2022: Výstava NCD 2022
18. 10. 2022: Vyhlásenie výsledkov a odovzdanie cien
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Ostatný ročník udeľovania Národnej ceny za komunikačný dizajn považujem za zlomový. Podarilo sa v ňom výrazne rozšíriť počet jednotlivých kategórií a zadefinovať ich obsahovú náplň. Táto nová definícia vo veľkej miere uľahčila posudzovanie spoločných parametrov pri jednotlivých projektoch a zároveň sprehľadnila vystavenie jednotlivých kategórií aj pre laickú verejnosť. Sedemnásty ročník bol významný aj rekordným počtom prihlásených prác. Verím, že tieto zmeny vníma kladne aj dizajnérska obec a zachová svoju priazeň súťaži aj v práve sa začínajúcom 19. ročníku. Teším sa na množstvo prihlásených diel,“ uviedol Ondrej Gavalda, kurátor NCD22.