Ťažko hľadať nezvyčajnejšie povolanie ako viazač bremien na vrtuľník. Vraťo Hudák sa takto živil a nám v rozhovore porozprával, ktoré situácie boli najnebezpečnejšie, aj to, koľko si dokázal zarobiť.
„Najnáročnejšia bola z môjho pohľadu stavba lanovky na Klínovci, kde sa kolegovi stal pracovný úraz a časť lanovky mu skrátila tri prsty,“ spomína na svoje zážitky z práce viazača bremien na vrtuľník Vraťo Hudák.
Stále iba 22-ročný Slovák sa síce vyučil za čašníka, ale gastronómia mu nezavoňala a radšej si zvolil manuálnu prácu. Niekoľkotonové bremená ako stožiare či konštrukcie z pripravovanej lanovky sa mu na vrtuľníku vznášali len pár metrov nad hlavou a vtedy mu nebolo všetko jedno.
„Zrazu som len videl vrtuľník, ktorý smeruje presne nad nás. Keď som prvýkrát zacítil ten nárazový vietor, ktorý smeroval z rotora vrtuľníka, nechápal som, ako sa dá pri tomto pracovať,“ vysvetľuje, čo sa deje, keď sa vznesie vrtuľník sovietskeho pôvodu Mi-8 nad hlavu.
- Ako sa Vraťo vyučil za čašníka, ale gastronómiu rýchlo vymenil za vrtuľník.
- Koľko si dokázal Vraťo zarobiť ako viazač bremien.
- Z akých častí sa skladala jeho výplata a koľko zarábal za hodinu.
- Ako vyzeral jeho bežný pracovný deň, keď začínal lietať s vrtuľníkom.
- Na aké najčastejšie práce si ich ľudia objednávali.
- Kde stavali lanovku, ktorá jeho kolegovi odsekla končeky prstov.
- Či bola jeho práca riziková a či sa niekedy cítil v ohrození života.
Máš stále iba 22 rokov, ale v porovnaní s mnohými mladými ľuďmi si sa radšej vrhol na manuálnu prácu namiesto stola v kancelárii. Čo si študoval na strednej škole a ako si sa dostal k práci viazača?
Ja som vyučený čašník, ale ľudia, ktorí pracujú v gastronómii, vedia, že táto práca nie je na Slovensku žiadna výhra. Ale ani to nebolo rozhodnutie v pravom zmysle slova.
Raz som šiel na svadbu môjho kamaráta, kde mi iný kamarát pracujúci v tej firme na leteckú prepravu ponúkol prácu viazača bremien. Vtedy som ani len nevedel, čo je viazač bremien, ale povedal som si, že to chcem vyskúšať.
Ako by si bežnému človeku opísal, čo zahŕňa práca viazača bremien na vrtuľník?
Ide o viazanie bremien na vrtuľník, ktorý potom bremená preváža na potrebné miesto. Na takúto prácu je potrebný viazačský preukaz. Zo začiatku sa musíme zoznámiť s prácou, pozrieť terén a zistiť, aké máme možnosti. Môže ísť o rôzne konštrukcie, stĺpy či stožiare.
Viazač musí vždy vedieť, koľko dané bremeno váži, a podľa toho si vyberie vhodné viazačské prostriedky. Keď máme k dispozícii všetky informácie, tak bremeno uviažeme a nachystáme na transport vrtuľníkom.
Na túto prácu si sa teda nechal nahovoriť, aj keď si o nej nevedel dokopy nič. Keď to spätne hodnotíš, je to poriadna fyzická drina?
V tej chvíli, keď mi prácu ponúkol a ja som na to kývol, som o nej vedel len to, čo mi ukázal na videách v mobile. Samozrejme, ide o fyzicky náročnú prácu, ale nejde len o fyzickú stránku. Treba byť psychicky odolný a mať niečo v hlave, pretože nie každý je zvyknutý na to, že mu pár metrov nad hlavou lieta vrtuľník.
Ráno sme mali budíček okolo pol šiestej, dali sme si raňajky a šli sme na miesto, kde sme si zriadili provizórny heliport a stála tam helikoptéra.
Ide na Slovensku o nedostatkovú pozíciu, na ktorú firmy hľadajú množstvo pracovníkov, ale viazačov je málo?
Skôr by som povedal, že viazač bremien je pracovná pozícia, na ktorú sa nedá dostať len tak. Na Slovensku sú totiž len dve firmy, ktoré sa takýmto leteckým prácam venujú. Jedna firma je UT Air Europe v Piešťanoch, kde som pracoval ja, a druhá sa volá Techmont zo Spišskej Novej Vsi.
Väčšina ľudí zrejme o práci viazača bremien na vrtuľník ani nepočula, preto ich bude zaujímať, koľko si Slovák dokáže takouto robotou zarobiť. Hovoríš, že nejde o stálu prácu, takže boli obdobia, keď bola tvoja výplata nadštandardná a inokedy trochu nižšia?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko si dokázal Vraťo zarobiť ako viazač bremien.
- Z akých častí sa skladala jeho výplata a koľko zarábal za hodinu.
- Ako vyzeral jeho bežný pracovný deň, keď začínal lietať s vrtuľníkom.
- Na aké najčastejšie práce si ich ľudia objednávali.
- Kde stavali lanovku, ktorá jeho kolegovi odsekla končeky prstov.
- Či bola jeho práca riziková a či sa niekedy cítil v ohrození života.
- Či má človek strach, keď pár metrov nad ním lieta nákladný vrtuľník.