Škandály sa nevyhýbajú ani resellingovým spoločnostiam. Známe mená luxusných secondhandových firiem čelia kritike, že sa na ich weboch objavoval a predával fejkový tovar. Investigatíva televízie CNBC odhalila nedostatky v autentifikačnom procese TRR.
Iba Chanel vie, čo je pravý Chanel. No trúfol by si si aj ty? Rozoznať fejk od real kúska by mali vedieť kvalifikovaní autentifikátori po celom svete. Pri neustále dokonalejšom vyhotovení fejkových vecí si však človek nemôže byť ničím istý.
Svoje o tom vedia aj resellingové spoločnosti, ktoré čelia škandálom za predaj falošných odevov, topánok či doplnkov svojim zákazníkom. Okrem negatívnych recenzií a vlne kritiky sa do boja proti „overeným“ fejkom zapojili samotné značky. Informácie, ktoré vyšli na povrch po vyšetrovaní v známej resellingovej spoločnosti, by čakal len málokto.
- Ktoré produkty a značky sú najreplikovanejšie.
- Kde nakupovať overené luxusné kúsky.
- Akému škandálu čelia resellingové spoločnosti.
- Koho značka Chanel žalovala a prečo.
- Čo odhalila reportáž televízie CNBC v spoločnosti The Realreal.
- Prečo zo spoločnosti odišiel hlavný autentifikátor.
- Kto a prečo autentifikoval módne kúsky.
- Ako zabrániť fejkom dostať sa k nič netušiacemu zákazníkovi.
- Prečo si vlastne vedome kupujeme fejky.
- Aký trend sa rozbehol medzi mladými na Tiktoku.
- Či dokáže aplikácia rozoznať fejkovú kabelku od pravej.
- Ako svojpomocne rozoznať fejk od real kúska.
Najreplikovanejšie luxusné značky
Podľa štatistík americkej vládnej agentúry CBP (U. S. Customs and Border Protection) za rok 2018 na amerických hraniciach zadržali skoro 34-tisíc falošných zásielok, najčastejšie z Číny a Hongkongu. Najviac falšovaným sa stalo oblečenie a doplnky. Za nimi postupne vedú obuv, hodinky/šperky, kabelky/tašky a peňaženky, elektronika, spotrebiteľský tovar či lieky.
Najviac napodobenín vzniká práve z luxusných značiek pre ich svetovú prestíž a možnosť zarobenia celkom slušných peňazí hlavne na nevedomom zákazníkovi. Britská finančná spoločnosť H&T Pawnbrokers zverejnila top 10 najfejkovanejších značiek na trhu. Názvy značiek ťa neprekvapia.
2. Balenciaga
3. Rolex
4. Raybans
5. Gucci
6. Cartier
7. Vivienne Westwood
8. Chanel
9. Louis Vuitton
10. Fendi
Gucci, Chanel, Louis Vuitton... Kabelky, ktoré nájdeš azda na každom dovolenkovom trhovisku, v každom čínskom obchode či na pofidérnych online weboch a obchodných účtoch na sociálnych sieťach. Záplava fejkových tovarov, ktoré sú čoraz ťažšie rozoznateľné od tých pravých, sa neustále zväčšuje.
Ak túžiš po luxuse niektorej svetovej značky, nakupovať by si mal iba z ich oficiálneho webu/obchodu, prípadne od značkou overeného a certifikovaného partnera. Treťou možnosťou sú platformy s luxusnými kúskami z druhej ruky. Na pravosti produktov si postavili svoje renomé a ľudia po celom svete si ťažko zohnateľné kúsky nakupujú práve tam. Čo však robiť, ak máš pochybnosti o pravosti drahého kúska kúpeného z „luxusného secondhandu“?
Prestížne luxusné online sekáče
Ak si vlastnil luxusný kúsok, no po čase ťa omrzel, s najväčšou pravdepodobnosťou si ho posunul ďalej. Resellingu sa venujú aj svetové luxusné secondhandové platformy, ako Yoogi’s Closet, Fashionphile, Rebag, Bag Borrow or Steal, What Goes Around Comes Around, The Realreal či Vestiaire Collective, ktoré biznis s viac nechcenými hodnotnými kúskami dotiahli do dokonalosti. Teda takmer.
Na takýchto stránkach je super to, že každý predmet prechádza autentifikačným procesom, ktorý spoločnosti garantujú na svojich weboch. Ich experti sú školení, prechádzajú niekoľkými kurzmi, a tak pochybnosti o pravosti predávaných luxusných kúskov na takýchto stránkach má málokto. A predsa. Hlavne platformy What Goes Around Comes Around, The Realreal a Vestiaire Collective čelia niekoľkým obvineniam z predaja fejkového tovaru, ktorý ich experti označili za pravý.
Iba Chanel vie, čo je pravý Chanel
Pred tromi rokmi francúzsky módny dom Chanel zažaloval spoločnosť What Goes Around Comes Around za zavádzanie zákazníkov a predaj falošných výrobkov. Chanel si totiž prísne chráni svoju ochrannú známku a s platformou WGACA nespolupracuje, preto je podľa značky Chanel uvádzanie #WGACAChanel na príspevkoch secondhandovej platformy zavádzajúce a vytvára sa tak falošný dojem overenia produktu samotnou luxusnou značkou.
Spoločnosť WGACA sa však voči obvineniu bráni a tvrdí, že v ich obchodnom modeli nie je nič mätúce, čo by mohlo zákazníka chybne ovplyvniť. „Náš tím má 25 rokov školení a znalostí v identifikácii originálnych produktov a ponúkame iba produkty, ktoré sme úplne preverili,“ uviedli zakladatelia WGACA Seth Weisser a Gerard Maoine.
Ďalšou platformou, ktorá sa dostala pod paľbu kritiky zo strany luxusného domu, ale i verejnosti je The Realreal. Secondhandová spoločnosť uvádza, že každý predmet prechádza prísnym zrakom autentifikátorov s dlhoročnými skúsenosťami.
Chanel však nesúhlasí s tvrdeniami spoločnosti Realreal, že zamestnáva odborníkov vyškolených aj na autentifikáciu produktov značky Chanel. Francúzska luxusná značka uvádza, že znalosti týkajúce sa autentifikácie ich pravého tovaru prináležia iba značke Chanel.
Skutočne neskutočná The Realreal
Pred 10 rokmi skrsol nápad založiť platformu s luxusnými kúskami z druhej ruky v hlave Julie Wainwrightovej. Postupom času sa spoločnosť rozrastala a dnes kancelárie spoločnosti The Realreal sídlia v 16 amerických mestách, z ktorých v 11 sa nachádzajú aj maloobchodné predajne. Zdanlivá prestíž a dôveryhodnosť však postupne zlyhávajú pre obvinenia nielen zo strany stoviek oklamaných zákazníkov, no i samotných bývalých zamestnancov.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Americká televízna stanica CNBC sa pred tromi rokmi pustila do vyšetrovania v spoločnosti The Realreal a zistila naozaj závažné informácie. Všetky luxusné produkty neprechádzali rukami a očami skutočných expertov, ale copywriterov, ktorí mali nedostatok autentifikačných školení a ktorých primárne zamestnali na písanie textov na web spoločnosti.
Iba tie najrizikovejšie produkty šli na overenie autentifikačnému tímu. Šlo prevažne o značky Chanel, Louis Vuitton, Yeezy a kabelky, peňaženky a puzdrá od Prady. Naopak, topánky a odevy značiek Prada a Hermes, klobúky, šatky, opasky a topánky od značky Gucci šli na kontrolu ku copywriterom. „Je skutočne ťažké autentifikovať niečo, na čo nie si kvalifikovaný. Obzvlášť, ak musíš dodržiavať cieľ,“ povedala pre CNBC bývalá zamestnankyňa Chanice Parchmentová.
Pridáva sa k nej aj Emily Bobbová, rovnako bývalá zamestnankyňa: „Mali sme prezentácie, ktoré nám mali pomôcť k identifikácii pravosti. Museli sme každý deň spĺňať vysoké čísla. (...) Sústredili sme sa iba na dosiahnutie cieľa, aby sme splnili mesačné kvóty.“
Podľa interného dokumentu spoločnosti The Realreal, aktualizovaného 1. februára 2019, copywriterov disciplinárne stíhali, ak nespĺňali minimálne 50 % dennej kvóty. Kvóty závisia aj od kategórie, v ktorej sa copywriter nachádza. Pri kategórii ready-to-wear je to 105 položiek za 8-hodinovú zmenu a 131 položiek za 10-hodinovú zmenu. Kolekcia contemporary ready-to-wear bola ešte náročnejšia – 128 položiek za 8 hodín práce a 160 položiek za 10 hodín práce.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo zo spoločnosti odišiel hlavný autentifikátor.
- Kto a prečo autentifikoval módne kúsky.
- Ako zabrániť fejkom dostať sa k nič netušiacemu zákazníkovi.
- Prečo si vlastne vedome kupujeme fejky.
- Aký trend sa rozbehol medzi mladými na Tiktoku.
- Či dokáže aplikácia rozoznať fejkovú kabelku od pravej.
- Ako svojpomocne rozoznať fejk od real kúska.