Chápadlá čínskeho biznisu s nepravým tovarom siahajú po celej krajine a infikujú fejkmi celý svet. Ako celý proces od výroby po predaj prebieha, prečo s tým svetové značky nebojujú a ako odlíšiť pravú verziu od fejkovej?
Ak si si niekedy objednával tenisky z internetu a nebol to práve oficiálny e-shop značky, mohol si sa pekne popáliť. Už samotná vôňa materiálov ti veľa napovie, no čo v prípade, keď ide o dokonalý falzifikát?
- Prečo sa najčastejšie falšujú tenisky.
- Ako je možné, že sa vyrábajú také dokonalé kópie.
- Aké ďalšie odvetvia biznis s fejkmi zasahuje.
- Prečo sú pokusy rozbiť tento biznis takmer nemožné.
- Ako jeden z čínskych predajcov obhajuje trh s fejkmi.
- Kto je v tomto biznise víťaz a kto porazený.
- Či sa v súčasnosti značkám oplatí bojovať proti kópiám.
- Ktorá sociálna sieť je liahňou biznisu s fejkmi a prečo.
- Aký škandál sa nedávno prevalil v spoločnosti Nike.
- Ako rozpoznať, či je teniska pravá alebo fejková.
Niekedy je naozaj ťažké rozoznať originál od takmer bezchybného fejku. Skontrolovať vôňu, spôsob zošitia a vyšitia loga značky, to vie niekedy poriadne potrápiť. Ak si na to netrúfaš a chceš mať 100 % istotu, môžeš kontaktovať tzv. legit checkera, teda človeka, ktorý sa v pravosti dokonale vyzná.
Jeden z najfalšovanejších kúskov na svete
Už pár rokov sú práve tenisky jedným z najobľúbenejších módnych kúskov spolu s okuliarmi a inými malými doplnkami. A nielen u žien, ale i u mužov. Tenisky sú dokonalou kombináciou pohodlia a štýlovosti, ktorá zabezpečuje, že sa človek cíti jednoducho skvelo. Narastajúci trend výroby značkovej obuvi v spolupráci so svetovými celebritami a športovcami dopytu len pridáva. A tam, kde je dopyt, je aj ponuka.
„Už s príchodom značky AIR Jordan a ich exkluzivitou v danom období sa stali tenisky stredobodom outfitu streetwearu. Túto pozíciu ďalej posilňovali modely YEEZY, Human Race a mnohé ďalšie. Veľmi často je to tak, že práve tenisky sú vec, ktorá padne človeku do oka ako prvá,“ tvrdia legit checkeri zo SpalteFejky a dopĺňajú, že až 90 % obyvateľstva sa k pravým značkovým teniskám nedostane pre ich vysokú cenu alebo extrémne limitovanú výrobu.
Aktuálna ponuka značkových tenisiek je nedostatočná. A práve tu sa naskytá šanca pre nelegálny trh. Falošné tenisky zaplavujú svet svojím takmer dokonalým vyhotovením. Ľudia si ich kúpia buď z nevedomosti, alebo so zámerom pôsobiť „in“ a patriť do „vyššej triedy“.
Pôvod fejkov a dôvod ich (ne)pravosti
Putian, mesto na východe Číny, je okrem ostrova Meizhou a chrámu Guanghua známy aj pomenovaním „mesto fejkov“. Keďže mnoho značiek, ako napríklad Nike a adidas, má továrne v rovnakom meste ako výrobcovia falzifikátov, prístup k materiálom potrebným pri výrobe tenisiek je jednoduchý.
Výrobcovia fejkov majú dokonca prístup k ľuďom, ktorí v „pravých“ továrňach pracujú. Tí cez deň pracujú na pravých teniskách a večer si odskočia do zmeny do jednej z nelegálnych tovární. Ak však výrobca falzifikátov nemá dostatok priamych zdrojov, je nútený pár pravých tenisiek kúpiť. Následne tenisky rozreže na polovicu a skúma materiály a postup ich výroby. Fejk vyrobí na základe vlastnej skúsenosti.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Verejné tajomstvo alebo ako to funguje
Mesto Putian, ktoré má asi najviac tovární na falošné tenisky v krajine, sa večer mení na živý trhový organizmus. Okrem klasických obchodov sa majitelia firiem a klienti zhromažďujú priamo na uliciach, skúšajú si tovar a obchodujú s falošnými teniskami. Kuriérske služby s prepravou tenisiek doručujú tovar sprostredkovateľom, ktorí ho následne zabalia a pripravia na odoslanie zákazníkovi.
Korene tohto biznisu vytvárajú ďalšie pracovné príležitosti a ovplyvňujú rôzne obchodné oblasti. Po výrobe falošných tenisiek je potrebné tovar aj nafotiť pre e-shop. V dôsledku toho vznikli rôzne fotografické štúdiá, ktoré sa špecializujú na produktovú fotografiu a fejkové tenisky vedia príťažlivo nafotiť či vyretušovať.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ďalším odvetvím „dotovaným“ týmto biznisom je predaj telefónnych kariet, pomocou ktorých sa dá zaregistrovať na rôzne predajné online stránky. Pointa je v tom, že ak by sa oklamaný zákazník dožadoval spravodlivosti, pravdepodobne sa jej nedovolá, keďže karty nie sú kupované na meno.
V neposlednom rade ide o samotný proces prepravy. Falošné tenisky sa predávajú a distribuujú do všetkých kútov krajiny, rovnako ako do Ameriky či Európskej únie. V roku 2019 zaistila americká colná správa zásielku falošných topánok s odhadovanou hodnotou 2,2 milióna dolárov. Zásielka dorazila v kontajneri z Číny s takmer 15-tisíc pármi falošných topánok Nike. V dokumentoch k zásielke sa uvádzalo, že prepravujú servítky. Rok predtým v Spojených štátoch zatkli piatich ľudí za obchodovanie s falošným tovarom.
Obchod s nepravým tovarom v Číne zašiel tak ďaleko, že má dokonca vlastnú „školu“. Lepšie povedané, ide o kurzy, kde sa naučíš, ako prevádzkovať online obchod, upravovať fotky a vyrovnávať sa s negatívnymi komentármi či so zlými recenziami od zákazníkov. S radou od jedného majiteľa obchodu ide o dokonalý podvod: „Mal by si byť naozaj opatrný. Ak zistíš, že zákazník vie príliš veľa o značke, mal by si mu predať radšej pravú obuv.“
Na fejkovej obuvi stojí ekonomika krajiny
Šialené, no v tejto krajine bežné. Zvuk lepiacej pásky znie na každom rohu. Trh s falošnými teniskami sa stal v Putiane neviditeľným pilierom miestnej ekonomiky. V minulosti čínska polícia viackrát zasiahla pri nelegálnom obchodovaní. Pred siedmimi rokmi zatvorila desať obchodov s falzifikátmi, pred piatimi rokmi kompetentní potrestali štyri továrne, zaistili a zničili falšovanú obuv v hodnote takmer 10 miliónov jüanov (v prepočte cca 1,3 milióna eur).
Aj keď vláda poskytla finančnú podporu miestnym značkám v hodnote 100 miliónov jüanov (cca 13 miliónov eur), továrne naďalej produkujú značkové kópie. V roku 2018 prepadli miestne úrady falošnú továreň v Číne. Zaistili a zničili 500-tisíc párov falošných tenisiek – konkrétne fejky značiek Converse a Vans. Obuv mala odhadovanú hodnotu 87 miliónov dolárov.
Rozbiť taký výnosný biznis, ktorý je chrbticou ekonomiky a dáva prácu tisíckam ľudí v krajine, nie je vôbec jednoduché. Napriek úsiliu miestnej samosprávy zakročiť proti tomu nelegálny trh zjavne nikdy nezmizne.
Vnútri továrne na fejky
Krátky dokument z dielne Vice News Tonight vysielaný na HBO odhaľuje pozadie výroby falzifikátov. Miestny predajca replík Chan sprevádza redaktora postupom predaja a odkrýva zaujímavé fakty o biznise, ktorý svojím dosahom vplýva na celý svet.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa Chan dostal k biznisu s fejkmi a prečo mu to vynáša.
- Kto je v tomto biznise víťaz a kto porazený.
- Prečo Chanovi niektorí zákazníci píšu negatívne recenzie.
- Oplatí sa značkám v súčasnosti bojovať proti kópiám.
- Ktorá sociálna sieť je liahňou biznisu s fejkmi a prečo.
- Aký škandál sa nedávno prevalil v spoločnosti Nike.
- Ako rozpoznať, či je teniska pravá alebo fejková.