Umelá inteligencia mi navrhla šaty! Znie to tak ultramoderne, však? No nie je to tak. Algoritmus odevy nenavrhuje, on ich iba vyhľadáva na internete, konkrétne na sociálnych sieťach. Tie najlajkovanejšie príspevky sa stávajú základom nových kolekcií skoro
V súčasnosti, keď si človek myslí, že značky a spotrebitelia konečne pomaly menia svoje myslenie k lepšiemu, príde niečo, čo úplne vyvráti tento názor. Na termíny fast a slow fashion sme si už pomerne zvykli, no najnovší pojem, ktorý sa objavil vo svete módy, je ULTRA fast fashion.
- Aký je rozdiel medzi fast a ultra fast fashion.
- Akú metódu využíva ultra fast fashion na vyhľadávanie trendov.
- Ako sa zrýchlila výroba a kam sa presunula.
- Prečo je rýchlosť taká dôležitá.
- Aké marketingové nástroje používa.
Pýtaš sa, či môže byť fast fashion ešte aj ultra? Bohužiaľ, môže a znamená to, že je ešte rýchlejšia ako už dosť rýchla produkcia módnych odevov. Prečo je to tak a aký je vlastne rozdiel medzi jednotlivými pojmami, ti vysvetlíme v nasledujúcich riadkoch.
Ak si rýchly, buď ešte rýchlejší
Asi takto nejak by mohlo znieť motto módnych spoločností a reťazcov, ktoré sa snažia zarobiť za každú cenu. Fast fashion je založená na rýchlej a masovej produkcii nekvalitného oblečenia šitého v chudobných krajinách, kde sa to pre jednotlivé módne značky cenovo oplatí.
Podľa hnutia Fashion Revolution sa niektoré svetové značky stále nezaujímajú o to, že zamestnanci fabrík, kde odevy vznikajú, pracujú a niekedy dokonca aj žijú v nevyhovujúcich podmienkach. Hľadia na zisky. Produkujú nespočetné množstvo odevov a každoročne prinesú do svojich obchodov desiatky nových kolekcií, nehľadiac na ekologický dosah.
Malé krôčiky sa však predsa len dejú. Na základe Fashion Transparency Indexu z roku 2020 od hnutia Fashion Revolution, ktoré sa značiek pýta, kde, ako a z čoho sa ich oblečenie vyrába, sa zaznamenal malý pokrok. Transparentnosť značiek, teda zjednodušene povedané priznanie si nielen toho pozitívneho, ale i negatívneho, stúpla v celkovom priemere oproti roku 2019 o 2 % a aktuálne sa drží na 23 %. Hodnotených bolo 250 svetových módnych značiek, ktoré zarábajú ročne viac ako 400 miliónov dolárov.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Súčasné „zelené trendy“ svojou narastajúcou popularitou nútia značky zaujímať sa o samotný proces výroby. Treba však byť obozretný a skutočne sa zaujímať o to, ako je oblečenie vyrábané. O tom, ako sa nedať oklamať greenwashingom, sa dozvieš v samostatnom článku.
Ultra fast fashion je ešte rýchlejší spôsob, ako vyrábať tony zbytočného oblečenia. Podstata rýchlej módy zostáva zachovaná, no metódy, ako sa tento spôsob výroby uplatňuje, sú trochu iné.
1. Umelá inteligencia
Pri ultrarýchlej móde značky nepotrebujú žiadnych návrhárov. Všetko za nich urobia počítače. Znie to tak ultramoderne, však? Umelá inteligencia mi navrhla šaty! No nie je to tak. Algoritmus oblečenie nenavrhuje, on ho iba vyhľadáva na internete, konkrétne na sociálnych sieťach.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké fotky sú pre algoritmus relevantné.
- O koľko sa zrýchlila výroba oproti fast fashion.
- Či je presťahovanie fabrík do vyspelých krajín naozaj pozitívne.
- Koľko zarábajú šičky v továrňach v Amerike a Anglicku.
- Prečo je vlastne rýchlosť taká dôležitá.
- Ako stratégia „30 minút“ dokáže ovplyvniť ľudí po celom svete.