Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 20. 9. 2019 meniny má Ľuboslav, Ľuboslava

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda - Oblečenie
2
Soňa M.
7. august 2018, 10:31

Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába

Ako si odevné firmy recyklačným programom zabezpečujú ďalšie zisky?

Soňa M.
7. august 2018, 10:31
Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába
Zdroj: instagram.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

"Prines k nám do predajne staré oblečenie, my ho zrecyklujeme a ty ako bonus dostaneš poukážku na nákup nového oblečenia v našich obchodoch." Aj na takéto slogany lákajú zákazníkov obchodné reťazce s oblečením. Svoj vlastný recyklačný program majú aj H&M a ZARA, módne značky, radiace sa k tým najpopulárnejším na Slovensku.

 

Na prvý pohľad sa takáto stratégia javí ako win-win. Ty sa zbavíš starého nepotrebného oblečenia, ktoré ti roky zavadzia v šatníku a nenosíš ho, módna značka zase urobí niečo dobré pre životné prostredie, za čo, samozrejme, dostane od ľudí pomyselný bod k dobru. A k tomu všetkému ťa za takéto recyklovanie obchod možno odmení poukážkou na nákup nových módnych kúskov v ich sieti. Dobré, nie?

 

V nákupnom centre Bory Mall v Bratislave stretávame zákazníkov a pýtame sa ich, čo si o takomto modeli myslia. Zdá sa, že takmer všetci z nich s recyklovaním starého oblečenia v obchodných reťazcoch súhlasia. "Vždy je dobré, keď sa dá nejako vymeniť staré za nové. Myslím si, že je to skvelý nápad a je škoda, že som sa s ním doteraz veľmi nestretla," hovorí Erika.

 

Podobný názor má Jakub. Myslí si, si myslí, že je to dobrý ťah: "Človek si nakúpi nové handry za staré a je to tiež dosť zaujímavé. Možno sa na to časom chytí viac firiem, ktoré to tak budú robiť."

 

Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába

 

Tak v čom je háčik?

Problémom je, že odevné firmy takúto stratégiu používajú na to, aby presvedčili zákazníkov, že podporujú udržateľnosť a snažia sa vyvíjať menšiu záťaž na životné prostredie, no v skutočnosti si poukážkou za staré oblečenie chcú zabezpečiť ďalší nákup v ich sieti. Pri ňom však zákazník nemá taký veľký pocit viny voči životnému prostrediu, lebo si nahovára, že recyklovaním preň už niečo urobil. 

 

Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába

 

O zbavení sa výčitiek a zodpovednosti hovorí aj Ivana Kohutková z Greenpeace Slovensko. Dodáva však, že  keď vieme odpad recyklovať, ide o stále lepšiu alternatívu, ako uložiť ho na skládke alebo spáliť. Problémom je podľa nej fakt, že veľmi nízke percento oblečenia sa dá recyklovať. 

 

V skutočnosti sú možnosti recyklovania dosť obmedzené. Výroba nových džínsov z tvojich starých, ako ju vo svojej reklamnej kampani propaguje značka H&M, je preto takmer nemožná. 

 

 

V skutočnosti môžeme iba primiešať malú časť vlákien zo starých džínsov k novým bavlneným vláknam, no nie vyrobiť z nich úplne nové nohavice, pretože pri recyklovaní sa bavlnené vlákno poseká a tým sa oslabuje. Celková kvalita sa tak znižuje. Konkrétne o iniciatíve H&M hovorí aj Ivana Kohutková z Greenpeace: "V tomto prípade bolo možné recyklovať iba približne 1 % vyzbieraného oblečenia. Preto by sme sa mali pozerať na recykláciu ako na jednu z posledných možností, ako ukončiť život‘ nejakého kusu oblečenia."

Ekológia len naoko?

Nielen H&M, ale aj iné módne značky, produkujúce takzvanú rýchlu módu (fast fashion), ti chcú predať lacné a rýchlo vyrobené oblečenie.  Ponúkajú ho často až v päťdesiatich sezónach či kolekciách za rok, čo je oproti minulosti, keď sa predávali iba dve kolekcie ročne (jar/leto a jeseň/zima), naozaj veľké číslo.

 

To môže naznačovať, že vo fast fashion firmách nejde ani tak o šetrenie životného prostredia, ako skôr o zisk a ekológia je len akýsi podporný článok na zlepšenie imidžu značky. Len pre ilustráciu, na vypestovanie a spracovanie bavlny potrebnej na výrobu jedného trička sa použije až 2 700 litrov vody, čo predstavuje pitný režim na 900 dní pre jedného človeka.

 

 

Keď si predstavíš, koľko je takých jednoduchých bavlnených tričiek v jednej kolekcii a vynásobíš to päťdesiatimi, začne ti byť jasné, že spomalenie alebo čiastočné obmedzenie výroby by bol oproti nádobám na recyklovanie šiat omnoho efektívnejší spôsob, ako pomôcť prírode.

 

Preto sa recyklovanie nosených módnych kúskov takýmito firmami javí len ako malý ústupok. Niečo podobné vo svojej štúdii, ktorá odvtedy mnohým ecofriendly organizáciám či fashion blogerkám poslúžila ako podklad na pomenovanie prehreškov greenwashingu, spomínajú organizácie TerraChoice a EcoLogo. Tieto organizácie pomenúvajú "sedem hriechov greenwashingu" a na recyklovanie použitého oblečenia fast fashion firmami sa najlepšie hodí "hriech skrytého kompromisu."

 

V praxi to funguje tak, že firma vo veľkom vyzdvihne svoje drobné víťazstvo na poli ekológie bez toho, aby priznala, že jej iné aktivity s ekológiou nemajú veľa spoločné a v skutočnosti idú skôr proti nej. 

 

Okrem "hriechu skrytého kompromisu" štúdia pomenúva ďalších šesť, medzi nimi napríklad absenciu dôkazov či nejasnosť.


Nejasnosť vysvetľuje aj Ivana Kohutková: "V prípade textilu existuje okolo sto rôznych typov značenia. Týkajú sa environmentálnej či sociálnej udržateľnosti alebo zdravia spotrebiteľov," hovorí a dopĺňa, že si treba dať pozor na greenwashing. "Mnohé značky označujú svoje výrobky rôznymi vlastnými "eko značkami," ktoré však o ničom nevypovedajú a nie vždy sú ich výrobky v konečnom dôsledku ekologické a zdravé."

 

Preto si nabudúce dobre rozmysli, či si kúpiš tie šaty so štyrmi visačkami s veľkými svietiacimi nápismi "green" či "sustainable," no bez akýchkoľvek oficiálnych označení, a samozrejme, za dvojnásobnú cenu oproti normálu.

 

Výnimkou v tomto smere sú drobní predajcovia. Pretože získať oficiálne označenie je veľmi finančne náročné, nemôžeš očakávať, že bude mať aj ten najmenší lokálny podnik všetky medzinárodne uznávané značky. Tu však treba využiť všetky novodobé zázraky techniky a spojiť sa priamo s výrobcami prostredníctvom sociálnych sietí alebo ešte lepšie naživo a všetko si priamo pozisťovať.

 

Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába

A ako sa nenechať dobehnúť?

Podľa Ivany Kohutkovej je dobré vyznať sa v označeniach textilu. Medzi najznámejšie a overené značenia podľa nej patria napríklad OEKO-TEX® či Svetový organický textilný standard (Global Organic Textile Standard – GOTS). Ďalej hovorí, že vhodnými alternatívami sú kúsky nakúpené v second handoch, remeselné výrobky, oblečenie šité na mieru, upcyclingové, lokálne výrobky či vegánska móda. 

Ohodnoť článok
20
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.