PS5 sa predáva ako teplé rožky, a tak Sony pomaly zaspáva na vavrínoch.
Konzola PlayStation 5 vyšla v Európe 19. novembra 2020. V USA ešte o týždeň skôr. My sme v recenzii toho vyzdvihli veľa, no zároveň sme PlayStation a jej najnovší produkt skritizovali z hľadiska softvéru. Dnešný článok bude primárne o nedostatkoch PS5, ale dozvieš sa aj to, že sa chystá remake The Last of Us, nové Uncharted a že Days Gone 2 neuvidíme.
V spomínanej recenzii sa nám nepáčili nedostatky v menu, niektoré nezmyselné rozhodnutia komplikujúce prezeranie vecí a iné. Povedali sme si však, že privrieme oči, keďže sa nachádzame v pandémii.
Lenže na vypracovanie softvéru mali inžinieri v PlayStation celé roky. Nemuseli čakať na hardvér či dizajn konzoly. A aj keď si mysleli, že niektoré subjektívne rozhodnutia sú vlastne dobré, reakcie hráčov ich mali rýchlo vrátiť do reality. Preto sme si povedali, že po pár mesiacoch sa dočkáme updatov a aktualizácií, ktoré vyriešia hlavné problémy. Nakoniec, žiadna inovácia nie je dokonalá.
Prešlo však pol roka a takmer nič sa nezmenilo. Akurát teraz PlayStation oznámilo prvý veľký update, ktorý toho aj tak veľa nezmení. Upraví sa Game Base či editácia hernej knižnice. Až do tohto updatu si si nemohol vymazať z knižnice hry, ktoré sa vlastne na PS5 ani nedali spustiť (mali sme tam tak desiatky zamknutých hier a demo verzií). Ak napríklad chceš v rámci svojho katalógu hier vyhľadať nejakú konkrétnu, aby si si ju nainštaloval, máš smolu.
No a ak vlastníš stovky hier ako my, čaká ťa otravné a manuálne hľadanie ihly v kope sena. Je nepochopiteľné, že na túto úpravu sme museli čakať pol roka. Ak si však chceš vytvoriť priečinky s viacerými hrami ako na PS4, opäť sa nedočkáš. Z nejakého dôvodu chýbajú viaceré funkcie, ktoré si hráči vymodlili ešte z čias PS4. A PlayStation sa zase raz rozhodlo vynechať ich.
Pekný dizajn, ale nefunkčná funkcionalita a chýbajúce nastavenia
Menu PS5 je z hľadiska dizajnu veľmi podareným kúskom, o tom sa naozaj baviť nemusíme. Avšak inžinieri PlayStation dbali viac na štýl ako funkcionalitu a praktickosť. K niektorým priečinkom a nastaveniam sa dostaneš ťažšie ako na PS4, no a niektoré nenájdeš vôbec.
Ide o maličkosti a dizajnérske rozhodnutia, na ktoré myslia aj úplní amatéri pri tvorbe svojej prvej mobilnej aplikácie. Podobných „facepalm“ situácií nájdeš počas hrania sa na PS5 mnoho. V našich očiach je jednou z najnepochopiteľnejších vlastností nutnosť manuálneho updatovania PS4 hry na PS5 verziu. Tvorcovia konzoly si povedali, že ak vlastníš PS5 a chceš si na nej zahrať hru, z nejakého dôvodu ti nainštalujú verziu hry pre PS4.
Nemá to absolútne žiadne logické opodstatnenie. Najhoršie je, že ani to poriadne nefunguje. Nedávno sme si chceli znova stiahnuť Sackboy: A Big Adventure. Hru sme mali od PlayStation cez recenzentský kód na stiahnutie. A tak sme otvorili PlayStation Store, vyhľadali Sackboya a chceli ho nainštalovať. Na naše prekvapenie však store uviedol, že hru nevlastníme a musíme si ju kúpiť znovu.
Otvorili sme teda knižnicu hier a stiahli si hru odtiaľ. Avšak bez možnosti stiahnuť PS5 verziu. A tak sme boli nútení na konzole PS5 stiahnuť verziu hry pre PS4, počkať, kým sa stiahne, a následne v menu hry zvoliť, že chceme hrať PS5 verziu. Hádaš správne, tá sa musela celá inštalovať znova.
Ide o užívateľský nezmysel a celé upgradovanie PS4 verzií hier na PS5 úroveň je chaotické, problematické a veľakrát vôbec nefunguje. Nehovoriac o strate uložených pozícií, takže často musíš hru hrať odznova. A aj keby na to tvorcovia konzoly nejakým nepochopiteľným zázrakom nemysleli, pol roka po jej vydaní by takéto banálne chyby a nedostatky mali odstrániť.
To však zďaleka nie je všetko. Veľmi nám prekáža aj absencia sociálnych služieb v menu. Na PS4 si sa priamo pod hrami mohol pozrieť, čo tvoji priatelia hrajú, aké získali trofeje a čo je nové v komunite. V menu PS5 nič také nenájdeš. Sociálna interakcia je zúžená na absolútne minimum, a ak chceš vidieť, čo drvili tvoji známi, musíš si to vyhľadať manuálne v ich profiloch.
Trofeje, hlučnosť a sklamanie menom PS Store
A keď už sme pri trofejach, ako niekomu mohlo napadnúť, že súčasný vodorovný systém ich prezerania je tým správnym riešením? Takto si musíš otvárať každú jednu trofej, aby si si prečítal, za čo ju vlastne môžeš získať. Naraz ti navyše ukáže len nejakých 5-6, takže namiesto prehľadného zoznamu zhora dole sa pozeráš sprava doľava.
Na konzole nám vadí aj jej hlučnosť. Posledné 3 mesiace sme hrali výlučne na Xbox Series X. Ani sme netušili, že konzola je zapnutá. Je jedno, či sa updatovala, inštalovala hru alebo načítavala multiplayer. Vždy bola absolútne tichá. Na druhej strane PS5 vrčí, kedy sa jej zachce. Problematické je aj hranie hier na fyzických nosičoch, teda Blu-ray.
Ak máš hru v mechanike, konzola ti približne každú hodinu bude nahlas hučať. PS5 má aj ďalšie problémy s hlukom, ako napríklad známy „coil whine“, ale to nás už ani neprekvapuje. Oproti „stíhačkám“ menom PS4 je to veľký progres. Avšak v porovnaní s Xbox Series X zase viditeľný nedostatok.
A to sme sa ešte nezmienili o Playstation Store. Ani niekoľko mesiacov po spustení predaja PS5 si si na konzole nevedel pozrieť aktuálne a vôbec akékoľvek zľavy. Jednoducho sekcia neexistovala, rovnako ako mnohé ďalšie. Teraz už áno, ale stále chýbajú obľúbené sekcie ako na PS4.
Napríklad nové hry, nové DLC či rozdelenie na typy hier alebo originálne zoskupenia titulov. „Objaviteľnosť“ nových, zaujímavých a menej známych hier je na store pre PS5 katastrofálna.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo nám vadí na ovládači DualSense
- Aké ďalšie chyby PS5 považujeme za nepochopiteľné
- Prečo neuvidíme Days Gone 2
- Kto robí na remaku pôvodného The Last of Us
- Prečo sa už nikdy nedočkáš hier od tvorcov Gravity Rush, Knack či Ape Escape