Luxusnej talianskej značke sa po 27 rokoch podarilo priniesť produkt, ktorý sa stane ikonickým.
Komfort sa zdá pre zákazníkov počas pandemických mesiacov hlavným faktorom pri výbere oblečenia. Rovnako ako vystrelil minulý rok predaj obyčajných šedých teplákov značky Nike alebo domácej obuvi Birkenstock či UGG, sa stávka na pohodlie odzrkadľuje čoraz viac aj vo vysokej móde.
Luxusná značka Marni, založená v roku 1994 taliansko-švajčiarskou návrhárkou Consuelou Castiglioniovou, sa aj napriek svojej pomerne krátkej histórii zaraďuje medzi elitu. V porovnaní s konkurenciou jej však stále chýbal ikonický produkt, ktorý by symbolizoval celý módny dom, ako je to napríklad s kabelkami Birkin v prípade značky Hermés, topánkami Tabi od Margielu alebo trenčkotmi Burberry.
Počas uplynulých rokov bola pre Marni dominantná dámska móda a experimenty s pestrými farbami a materiálmi. Možno práve vďaka tomu si v roku 2012 vyslúžila priestor v rámci každoročných dizajnérskych spoluprác reťazca H&M, čím rozšírila povedomie o sebe po celom svete. V tom istom roku sa značka Marni stala súčasťou medzinárodnej módnej skupiny OTB, ktorá zastrešuje aj už spomínaného Margielu, Diesel, Jil Sanderovú alebo značku Amiri.
- Prečo sa stal z mohérových svetrov trend.
- Ako návrhár Francesco Risso, ich tvorca, takmer dostal vyhadzov.
- Do akej miery môže za ich popularitu Kurt Cobain.
Popri tomto všetkom si módny dom dlhé roky držal status rodinnej firmy, ktorej výkonným riaditeľom bol Consuelin manžel a online predaj mala na starosti ich dcéra Carolina. V rozmedzí rokov 2016 až 2018 však prišlo hneď k niekoľkým veľkým zmenám na riadiacich pozíciách, z čoho najvýznamnejšou bol príchod návrhára Francesca Rissa na pozíciu kreatívneho riaditeľa.
Svojimi kolekciami Francesco síce splnil požiadavky módneho domu a aj vedenia OTB Group, no počas trvania jeho štvorročného kontraktu sa mu nepodarilo vytvoriť produkt, ktorý by sa stal pre Marni ikonickým. Na konci roka 2019 teda vedenie zvažovalo jeho odchod, no Francesco nakoniec dostal druhú šancu, za ktorú sa odvďačil tým najlepším spôsobom.
Kurt Cobain
Kolekcie, ktoré sa držali ideológie Consuely Castiglioniovej, boli vždy bujarým, ba až psychedelickým zážitkom. Pánska prehliadka na jeseň 2019 nebola výnimkou a po krátkej sérii tradičných pánskych kabátov a oblekov sa na prehliadkové mólo dostali z ničoho nič hodvábne košele a pyžamové nohavice s pestrofarebnými vzormi, inšpirované animovaným filmom Allegro non troppo z roku 1976. Francescovou témou sa totiž stala rebelujúca mládež dnešných čias, ktorá nezapadá do žiadneho stereotypu. Tam, kde je rebelujúca mládež, nesmie, pochopiteľne, chýbať ani punk a grunge.
S osobnosťou Kurta Cobaina sa okrem hudby spája aj niekoľko estetických prvkov, ako napríklad oválne okuliare s hrubým rámom, flanelové košele s roztrhanými džínsami alebo huňaté mohérové svetre. Práve kardigán, ktorý mal Kurt na sebe počas legendárneho vystúpenia MTV Unplugged v roku 1993, sa považuje za jeden z najdrahších svetrov na svete. V októbri 2019 ho totiž niekto vydražil na aukcii za astronomických 280-tisíc eur, a to aj napriek tomu, že je na ňom vypálená diera od cigarety a na bočnom vrecku je veľký fľak.
Svoju vlastnú verziu Kurtovho kardigánu priniesla v kolekcii jeseň/zima 2019 s cenovkou takmer 1 000 € značka Vetements, čím vyvolala na internete obrovský rozruch. Pár mesiacov predtým ju pritom predbehol práve Francesco počas spomínanej módnej šou, no patričného uznania sa nakoniec dostalo aj jemu.
Mohér od značky Marni
V kategórii pánskych, ale aj dámskych svetrov sa za klasiku považuje najmä tradičná ovčia vlna alebo luxusnejší kašmír, teda vlna z kašmírskej kozy. Významná je aj vlna z angorských králikov, ktorú si spotrebitelia často mýlia s vlnou angorskej kozy, teda tzv. mohérom.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo veľké odevné reťazce prestali od roku 2013 používať mohér.
- Koľko stoja kúsky značky Marni.
- Akú údržbu si vyžadujú podobné svetre.