Budúcej generácie módnych návrhárov a nadšencov módy sme sa pýtali, ako bude vyzerať fashion priemysel a odev v budúcnosti, aké materiály sa budú využívať, či sa dá fast fashion zastaviť, no i to, ako je braná profesia módneho dizajnéra na Slovensku.
Mladá generácia študentov stredných a vysokých škôl návrhárstva a odevného dizajnu vie, čo od módy čaká. Nie je to pre nich len práca ako každá iná, ale hlavne umenie, zdroj inšpirácie a spôsob vyjadrenia sa, svojich pocitov, myšlienok či nálad.
O téme budúcnosti módy, jej transformácii postupom času, nových technológiách a materiáloch, ale i o tom, ako budeme chodiť oblečení v budúcnosti, sme sa porozprávali s niekoľkými nadanými študentkami, budúcimi módnymi návrhárkami či asistentkami.
- Čo dievčatá motivovalo k štúdiu módy
- Aké pokroky v móde zaznamenali
- Či je slow fashion budúcnosť
- Aké materiály sa budú využívať čoraz častejšie
- Prečo Instagram produkuje neoriginalitu
- Čo sa bude nosiť o 30 rokov
- Aký štýl oblečenia bude v budúcnosti ľudstvo preferovať
- Prečo mladí návrhári utekajú tvoriť radšej do zahraničia
Z ich odpovedí bolo cítiť cit pre módu, jasne nastavené preferencie, čo sa udržateľných a recyklovateľných materiálov týka a uvedomelé reakcie hodné budúcej generácie vo fashion oblasti. Módu v krvi má väčšina z oslovených študentov. Staré mamy či mamy sú krajčírkami a pôvab tohto remesla odovzdali ďalej. Aj preto sme sa pýtali na ich motiváciu a zámer štúdia.
Motivácia k štúdiu a ambície mladých študentiek
Danielu zo Školy umeleckého priemyslu v KE inšpirovala práve starká: „Vzťah k odevu som mala už vo veľmi skorom veku. Babka ma síce odrádzala so slovami: ,,Je to ťažká práca, ak ti dajú plátno, musíš mať predstavu, čo z neho urobíš, vytvoríš, niečo nové, niečo iné,“ a teraz som sa v tom len utvrdila. Chcem sa venovať móde aj naďalej, či už priamo alebo v nejakom z jeho odvetví. Viem si predstaviť, že by som pracovala aj ako organizátorka módnych prehliadok.“
Ostatní mladí ľudia sa v móde jednoducho našli a ich vášeň pre toto umenie pretrváva dodnes. „Móda je niečo, čo ma chytilo ako dieťa a už nikdy nepustilo. Predstavuje pre mňa jeden z prostriedkov umeleckého prejavu, prejavu môjho vnútorného prežívania. Keď som si kreslila prvé módne návrhy, nadchla ma predstava zhmotnenia myšlienok, pocitov alebo postoja k celosvetovému dianiu. To všetko sa dá prostredníctvom kusa látky. Nie je to len o biznise.“, tvrdí Monika, ktorá študuje v Krakowe odevný dizajn a ktorá si chce v budúcnosti založiť vlastnú značku na princípe udržateľnosti.
Inšpirácia z reálneho i virtuálneho sveta
„Rada sledujem recenzie na prehliadky redaktorov Vogue. Inšpirujem sa dejom okolo seba, nerada do toho ťahám virtuálny svet.“ prezradila Zuzana z ateliéru odevného dizajnu VŠVU v BA.
Oponuje jej Stella zo Solent Univerzity v Anglicku: „Veľkú inšpirácie hľadám práve na Instagrame. Sledujem tam rôzne stránky a časopisy. Inšpirácia pre mňa je Lula Magazine a Beauty Papers. Sú to pre mňa časopisy, ktoré sa neboja provokovať a skúšať. Inšpiruje ma ich kreativita a voľná ruka.“
Kristína z VŠVU, ktorá sa okrem kníh o móde inšpiruje aj svetovými módnymi domami, nápadité podnety nachádza aj v minulosti: „Inšpirácia je vždy iná, podľa toho, akú tému alebo typ odevu si vyberiem, že idem tvoriť. Avšak z veľkej časti sa nechávam inšpirovať módou 20. – 60. rokov minulého storočia.“
Aj v móde sú viditeľné pokroky
Podľa Moniky sa všetko odvíja od vkusu publika: „Móda sa posúva vďaka kreativite, ktorú tvorcovia vkladajú do svojich nápadov. Snažia sa nájsť krásu v divných a nedokonalých veciach, čo ich robí omnoho zaujímavejšími. Slovo „pekné” sa stalo irelevantným.“
„Ľudia si čoraz viac začínajú vážiť ručnú prácu. Chcú sa čo najviac odlíšiť od ostatných, preto čoraz viac nakupujú u mladých fashion artistov alebo v maloobchodoch, čomu sa naozaj veľmi teším. A stále viac a viac ľudí si uvedomuje, že nakupovať vo fast fashion reťazcoch nie je najšťastnejšia voľba.“ uvažuje Daniela.
Dominika (VŠVU) si všíma väčšie pochopenie a slobodu: „Či už sa chce človek prezentovať v pohodlných tričkách alebo naškrobených blúzkach, je to všetko akceptované, a dokonca tieto kontrasty sú žiadané. Nikto sa neobzrie po alternatívne oblečených ľudoch. Samozrejme, existujú výnimky, ale myslím, že móda sa uvoľnila aj čo sa štýlov týka (radi ich mixujeme), aj čo sa týka upätých pohľadov okolia.“
Budúcnosť módy očami novej mladej generácie
Danka, ktorá aktuálne módu spája s marketingovým štúdiom na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v TT, nám vysvetľuje, ako by mohla budúcnosť fungovať: „Prirovnala by som to k aplikáciám v telefóne. Ak budú ľudia vyhľadávať udržateľné produkty, ktoré sú variabilné na nosenie, budú sa sústrediť na rôzne aktualizácie a dokupovanie si nových inovácií k už zakúpenému, mohli by to nejakým spôsobom obmieňať. Zároveň toto riešenie bude environmentálne prospešné a nebude toľko odpadov. Máš teda stále jednu vec avšak s novými vylepšeniami.“
Inovatívne materiály. Práve v to verí Daniela: „Je veľa prírodných alternatív, ktorými môžeme nahradiť syntetické látky. Ide o takzvané biosyntetické tkaniny. Zahŕňajú napr. vegánsku kožu (vyrobenú z ananásu), kazeínové vlákna (vyrobené z mlieka) a mnoho ďalších. Verím, že rok 2021 bude veľkým prebudením, čo sa týka tejto témy.“
„Myslím si, že fast fashion úplne nevymizne.“, kriticky zhodnotila Kristína masovú výrobu v budúcich časoch. „Žijeme v dobe, kedy vie byť človek veľmi chamtivý a zapozeraný len sám do seba. Nehľadí na to, čo tu po ňom zostane, chce sa páčiť a mať stále niečo nové. A to si vďaka cenám v týchto fast fashion reťazcoch môže dovoliť.“
Za pravdu jej dáva aj Monika „Tak ako módny priemysel pred pár rokmi rozlišoval 2 sezóny ročne, dnes počet stúpol na 52 mikro-sezón. Sme prvá a možno aj posledná generácia, ktorá s tým môže niečo urobiť.“
Zámer byť originálny neznamená, že sa originálnym aj staneš
V otázke instagramovej módy a chválenia sa outfitmi sa všetky študentky zhodli: neoriginálne! Kristína to však vystihla najlepšie: „Ľudia zavesia na Instagram fotku v novej mikine, ktorú mimochodom má aj suseda, aj sesternica aj polovica Bratislavy. Jednoducho nie je zaujímavá, pretože sme ju už videli. Iróniou je, že všetci títo ľudia chcú byť veľmi originálni a myslia si, že nakombinujú niečo nové. No výsledok je stále taký istý. Všetci sú si podobní. Takže môj odkaz pre mladých ľudí je, že pokiaľ chcú byť naozaj originálni, nech sú v prvom rade sami sebou a nech sa nesnažia byť ako ten, ktorého práve vystalkovali na Instagrame.“
Móda budúcnosti
Niektoré futuristické filmy nás presviedčajú o uniformách. Čo budeme teda nosiť? „Nemyslím si, že budeme nosiť uniformy (určite nie kvôli eko udržateľnosti). Ako náhle by sa takáto zmena udiala, prestali by sme mať právo rozprávať o móde.
Myslím si, že pravdepodobnejšia bude možno aj 100 % recyklácia terajších odevov a textilného odpadu, aby sme mohli pokračovať v tomto kolobehu čo možno najšetrnejšie, ale nemuseli sa vzdať toho, čo je nám tak prirodzené ako móda a jej slobodný výber.“, svoj pohľad na budúcnosť módy vyjadruje Dominika.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či si budú ľudia v štýle čoraz viac podobní
- V akej novej forme vytvárania oblečenia vidí budúcnosť Dominika
- Aké sú materiály budúcnosti
- Prežije loungewear ako základ dnešného šatníka aj v budúcnosti
- Aký must have kúsok by si mal mať v skrini
- A prečo mladí talentovaní návrhári radšej odchádzajú tvoriť do zahraničia