
Riaditeľ Regal Burgeru: Opatrenia sú chaotické a zle napísané, prvá pomoc nevykryje ani odvody. Všetci sa len snažíme prežiť
O aktuálnej situácii v gastre, ale aj o inováciách, do ktorých v roku 2020 investovali, hovoril počas tlačového brífingu.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Opatrenia sú zlé a chaotické, vraví šéf Regal Burgeru Jozef Bardík. Na brífingu pred novinármi kritizoval finančnú pomoc od štátu, ktorá podľa neho nedokázala pokryť ani len povinné odvody.
Podľa vyhlášky vraj teoreticky môžu fungovať
„Najväčší problém je chaotickosť a nepredvídateľnosť,“ povedal na margo opatrení proti šíreniu koronavírusu Bardík. Opatrenia, ktoré v stredu oznámili hlavná hygienik Ján Mikas a premiér Igor Matovič, ho podľa jeho slov prekvapili.
Kritizuje najmä to, že gastroprevádzky opäť nedostali informácie včas a nestihli sa pripraviť. Investovali do zásob, z ktorých veľkú časť budú musieť vyhodiť, pripomenul aj obrovské investície do ohrievačov a stanov, ktoré budú od piatka prázdne.
„Dali do toho posledné peniaze a včera im bolo povedané, že je to úplne zbytočné. Gastroprevádzky museli minúť tisíce a desaťtisíce eur na stany a ohrievače, aby ich po pár týždňoch vypli. Teraz sú v ešte horšej situácii ako predtým.“

K všeobecnému chaosu prispieva aj formulácia samotnej vyhlášky: tá udeľuje výnimku prevádzkam, ktoré fungujú ako donáška alebo si v nich ľudia vyzdvihnú jedlo (§ 1). Zároveň však v § 2 našli informáciu, že v interiéri aj exteriéri môžu byť len ľudia s rúškami na tvárach, pričom si ich môžu zložiť počas jedla či napríklad na čas strávený starostlivosťou o telo.
„Opatrenie je zlé a bude sa musieť pravdepodobne zmeniť, deň predtým, ako má vstúpiť do platnosti,“ povedal Bardík. „Je v tom neporiadok nielen pre tých, ktorí sa majú podľa opatrení správať, ale aj pre tých, ktorí ich robia.“
Napriek tomu Bardík dúfa, že prevádzkari budú zákaz rešpektovať. Pandémiu nechce zľahčovať, len by uvítal prehľadnejšie a lepšie opatrenia, ktoré by komunikovali zodpovední ľudia smerom k prevádzkarom včas.
Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1625 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.
VIAC O PREDPLATNOM
Nepáči sa mu ani finančná pomoc, ktorú dostanú reštaurácie so stratou vyššou ako 40 %. „Reštauráciu s aktuálnou maržou, ktorá má stratu 20 %, tak či onak zabíjajú fixné náklady. Nie je zisková. Strata 40 % je najmä pri rozvoze úplne likvidačná.“ Uvítal by zníženie hranice na 20 %.

Prvá pomoc im nepokryje ani odvody, ktoré platia štátu
Regalu sa darí prežiť vďaka franšízovaniu, rôznorodosti prevádzok a pôžičkám. Klienti sa vracajú za kvalitným jedlom a vedenie sa obracia, aby zvládli ďalší a ďalší mesiac. Štátnej pomoci veľkú zásluhu nepripisujú.
„Výška toľko prezentovanej Prvej pomoci je za marec až august na úrovni menej ako 10 % celkových osobných nákladov firmy“ povedal riaditeľ Regalu počas tlačového brífingu. Len na odvodoch podľa jeho slov zaplatili štyrikrát viac. Za celý rok podľa Bardíka dostali menej ako 50-tisíc eur na dve desiatky prevádzok, oveľa viac im pomohlo odpustené či znížené nájomné alebo dohody s dodávateľmi.
„Veľké siete z krajín, ktoré mali podporu silnejšiu, budú prosperovať a slovenské, nezávislé siete budú trpieť,“ predpovedá Bardík. Regal Burger má jednu prevádzku aj v Rakúsku, kde bola finančná pomoc poskytnutá rýchlejšie a dostali viac peňazí ako na Slovensku. Myslí si, že veľkým sieťam preto pôjde znovuzrodenie o niečo ľahšie ako menším prevádzkam, ktoré si nemohli dovoliť expandovať do zahraničia.
Náklady im pritom len stúpli: dezinfekcia, rýchlotesty, interný zdravotník či väčší počet zamestnancov kvôli dodržaniu všetkých predpisov a väčšiemu náporu na donášky. Regal Burger v Bratislave zainvestoval aj do iglu, v ktorých si sa mohol najesť v pohodlí a teple v podstate bez rizika nákazy. Púšťali tam maximálne šesť ľudí a každých 5 minút filtrovali vzduch. Plošný zákaz terás im však aj túto možnosť zrušil.

Napriek náročnému roku však investovali do inovácií. Na Slovensku chcú budúci rok priniesť unikátny koncept food courtov. V administratívnom komplexe Digital Park v Bratislave by chceli vytvoriť food court na základe skúseností s prevádzkovaním zóny Streetfood by Regal v bratislavskej Eurovei, ako aj dvoch menších food courtov známych pod značkou Chuck&Frida na Slovensku a v Rakúsku. Food court bude iný v tom, že jednotlivé prevádzky nevnímajú ako konkurenciu, ale ako komplexný priestor pre zákazníkov.

„Ide o náš vlastný start up vo food sektore. Koncept bude zahŕňať naše vlastné prevádzky, ako je Regal Burger, Poké a šaláty, ale aj kvalitnú ázijskú, indickú a iné svetové kuchyne,“ vysvetlili. Výhodou bude nielen príjemná atmosféra či výber z rôznych svetových kuchýň, ale napríklad aj donáška zadarmo v rámci kancelárií v okolí či možnosť zaplatiť za jedlo z rôznych podnikov na spoločný účet. Zjednoduší to tak firemné obedy.
Skupina Regal Burger je tiež zakladajúcim členom Iniciatívy slovenských maloobchodníkov ISKM a angažuje sa tiež v rámci gastro skupín v rámci viacerých nákupných centier. Okrem toho vyvinuli vlastný rozvozový systém, vsadila na rozvoj vlastných samoobslužných kioskov a ďalších technologických inovácií v rámci dcérskeho startupu Tracware. Silu vidia v jednote a chcú gastropriemyslu pomôcť. „Veríme že aj keď sme v gastronómii konkurenti, mali by sme sa vzájomne podporovať a pomáhať si špeciálne v tomto ťažkom období“, uzavrel Bardík.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.

