Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 22. 1. 2021 meniny má Zora

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie
4
Timea Krauszová
22. január 2020, 7:31
Čas čítania: 1:19

Vedci objavili bunku, ktorá by mohla liečiť všetky druhy rakoviny, testovať na ľuďoch by chceli už koncom roka 2020

Svoj objav označili za prelomový.

Timea Krauszová
22. január 2020, 7:31
Čas čítania: 1:19
Zdielať Zdielať článok

Vedci z univerzity v Cardiffe objavili bunku, ktorá dokáže zabiť rakovinové bunky bez toho, aby narušila zdravé bunky v okolí. Podľa doterajších laboratórnych testov si myslia, že by mohla liečiť všetky druhy rakoviny u ľudí. Výskum je len v začiatkoch, ale jeho autori dúfajú, že budú môcť začať s testovaním na ľuďoch už koncom tohto roka. O objave píše BBC.

Bunky, ktoré rozoznajú rakovinu

Tzv. T-lymfocyty sú druhy bielych krviniek, ktoré zodpovedajú za špecifickú imunitu v ľudskom tele. Keď sa vedci začali zaoberať liečbou rakoviny, hľadali nové uhly pohľadu na ľudský obranný mechanizmus. Vďaka tomu objavili T-lymfocyty, ktoré nielenže vedia identifikovať choré bunky, ale vedia na ne aj zaútočiť. Podľa profesora Andrewa Sewella to lekárom dáva šancu na liečbu každého onkologického pacienta.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1621 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš čitať aj tieto články
Testovali sme 11 energeťákov: Ktorý z nich chutí ako detské žuvačky a aký výrobca si ho pomýlil so sirupom proti kašľu?Testovali sme 11 energeťákov: Ktorý z nich chutí ako detské žuvačky a aký výrobca si ho pomýlil so sirupom proti kašľu?
Dovolenka pri mori? Ako to vidia cestovné kancelárie a s čím všetkým budeš musieť počítaťDovolenka pri mori? Ako to vidia cestovné kancelárie a s čím všetkým budeš musieť počítať
Komentáre nikdy nemažem, nech si každý spraví názor sám. Všetky screenshoty sú reálne, hovorí admin bazarikpiko (Rozhovor)Komentáre nikdy nemažem, nech si každý spraví názor sám. Všetky screenshoty sú reálne, hovorí admin bazarikpiko (Rozhovor)

V laboratórnych testoch úspešne našli a zlikvidovali rakovinové bunky bez ohľadu na druh ochorenia: zničilo to rakovinu pľúc, kože, krvi, hrubého čreva, prsníka, kostí, prostaty, vaječníkov, obličiek aj rakovinu krčka maternice. To najpodstatnejšie na tom však je, že zdravé bunky v okolí zostali neporušené. Vedci stále skúmajú, ako presne tento mechanizmus funguje.

Výskum je podľa vedcov prelomový a nikto pred nimi neopísal taký T-lymfocyt, ktorý nájde rakovinové bunky. Lymfocyty pritom reagujú na molekulu MR1, ktorá rozozná narušený metabolizmus v rakovinových bunkách a „oznámi to“ imunitnému systému.

Hoci liečba pomocou T-buniek už existuje, je veľmi limitovaná. Nie je vhodná pre každý druh rakoviny a je veľmi špecifická. Narozdiel od toho by táto nový metóda mohla byť univerzálnym liekom na rakovinu, o ktorom dlhodobo vedci pochybovali a mysleli si, že ho nie je možné vynájsť.

V praxi by to fungovalo tak, že zo vzorky krvi onkologického pacienta by vytiahli T-bunky a geneticky ich modifikovali tak, aby rozoznávali rakovinové bunky a zaútočili na ne. Potom by sa bunky vpichli späť do krvi pacienta.

Zatiaľ však objav testovali len v laboratóriu a na zvieratách. Podľa expertov, ktorí sa vyjadrili pre britskú stanicu BBC, je potrebné ešte urobiť veľa testov, než bude metóda v experimentálnej forme vhodná pre ľudí. Zatiaľ sú len na začiatku cesty, neskrývajú však svoje nadšenie.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: bbc.comNáhľadový obrázok: Unsplash / National Cancer Institute Tagy: rakovina, vedci
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdielať Zdielať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email