Ak si ešte ani raz nevyhral žiadny raffle, možno ťa predbehli ľudia s botmi a možno bol samotný raffle zmanipulovaný.
Časy, keď si mohol hocikedy len tak nakráčať do obchodu a odísť s exkluzívnym párom tenisiek sú dávno preč. Človek dnes musí pomaly mesiac dopredu vedieť, čo chce kúpiť, musí podrobne sledovať informácie o danom release a byť v správny čas na správnom mieste. Šancu na úspech by pritom mali mať všetci rovnakú, no prax vyzerá trocha inak a o tom, či sú limitované releasy tenisiek zmanipulované sme sa tak rozprávali so Samuelom, ktorý je administrátorom jednej z domácich resell skupín na sieti Discord.
Prvým náznakom prichádzajúcej zmeny bol už release tenisiek Staple x Nike SB Dunk Pigeon z roku 2005, kvôli ktorému čakali ľudia pred newyorským obchodom viac než 96 hodín. Situácia vyvrcholila zásahom polície, ktorá zadržala niekoľko ľudí ozbrojených nožmi, mačetami alebo baseballovými pálkami a následne musela kontrolovať celý priebeh samotného predaja.
Okolo roku sa dostávali spustenia predajov limitovaných párov tenisiek do ešte väčších extrémov. Pamätným momentom bol aj tradičný predvianočný release siluety Air Jordan 11, ktorá v roku 2011 vyšla v ikonickom farebnom vyhotovení Concord. Zákazníci v meste Indianapolis "nezvládli" čakanie na otvorenie miestneho obchodného centra a vyrabovali predajňu s teniskami. Za spomínané Air Jordan 11 Concord si následne tamojší reselleri pýtali aj 4-násobok pôvodnej ceny (aj keď ich získali v podstate zadarmo).
Nike vs. adidas
Na podobné vyčíňanie zákazníkov tak museli pochopiteľne reagovať okrem predajcov aj samotné značky a svet tenisiek sa v roku 2015 navždy zmenil. Po niekoľkých zrušených releasoch a mnohých útokoch botov sa totiž Nike rozhodol spustiť systém rafflov, teda žrebovaní, do ktorých sa môžeš zapojiť a keď ťa systém vyžrebuje, máš možnosť kúpiť si dané tenisky aj bez čakania pred obchodom. Podobná forma predaja síce nebola v tom čase žiadnou novinkou, no prelomovým sa stalo najmä jej využitie v online svete.
Vďaka rafflom už ľudia nemuseli čakať pred obchodmi niekoľko dní a celý proces losovania/nakupovania sa tak skrátil len na pár minút.
Nike začal ohlasovať raffle cez svoj Twitter a na zapojenie sa do žrebovania si mal 60 minút. Ak si vyhral, stačilo ísť do vybranej predajne a zaplatiť. Postupom času sa v aplikácii Nike+ dokonca začali pridávať odkazy na tzv. predčasné nákupy, ktoré verným zákazníkom ponúkali prístup do losovania už 24 hodín pred releasom. S rafflami nezaostávala ani značka adidas, ktorá rovnako v roku 2015 spustila svoju aplikáciu Confirmed. Cez ňu si tak mohol kúpiť aj prvé vyhotovenie Kanyeho tenisiek Yeezy 750, pri ktorom si ale musel potvrdiť svoju geolokáciu a aplikácia tým pádom fungovala len pre ľudí v New Yorku, Chicagu, Los Angeles a niekoľkých ďalších metropolách USA.
Raffle sú zadarmo, no v prípade tenisiek Nike Mag s automatickým zaväzovaním si Nike pýtal za jednu prihlášku $10. Touto cestou sa im tak podarilo vyzbierať takmer 7 miliónov dolárov, ktoré venovali nadácii Michaela J. Foxa pre výskum Parkinsonovej choroby.
Od tej doby však prešiel systém rafflov desiatkami vylepšení. Aktuálne prebiehajú losovania u značky Nike cez aplikáciu SNKRS, resp. na ich stránke (pozn.: aplikácia stále nie je dostupná pre Slovensko ale stránka SNKRS už v našich končinách funguje). Adidas sa pre zmenu rozhodol spojiť aplikáciu Confirmed so svojou hlavnou appkou, a tá je dnes asi najjednoduchším spôsobom, ako sa dostať k novým Yeezy.
Určite je dobré zapájať sa do rafflov na oficiálnych stránkach ako SNKRS, ale pre mňa je to strata času.
Sú raffle zmanipulované?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa distribútori môžu zasiahnuť do rafflov a losovaní
- Ako sa v priebehu uplynulých rokov vyvíjali raffle
- Či je raffle férovým spôsobom predaja
- Ako sa darí resellerom oklamať predajcov
- Ako mať šancu dostať sa k vysnívaným teniskám