Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
28. januára 2019 o 18:39
Čas čítania 0:00
Dominik Vetrák

Trhlina mala potenciál stať sa skvelým thrillerom. Mätie však dejom a postavy sú sklamaním (Recenzia)

Trhlina mala potenciál stať sa skvelým thrillerom. Mätie však dejom a postavy sú sklamaním (Recenzia)
FILMY A SERIÁLY TRHLINA
Uložiť Uložené

Peter Bebjak je talentovaný režisér, ktorý rozhodne mal Trhlinu posunúť na vyššiu úroveň.

Režisér Peter Bebjak natočil jeden z najznámejších slovenských bestsellerov. Filmové spracovanie o záhadnom pohorí Tribeč chvíľami púta, chvíľami presycuje záhadami a mätie. O autorovi Jozefovi Karikovi som sa dozvedela zhruba v roku 2010, keď sa mi do rúk dostala kniha V tieni mafie. Veľmi fajn žánrovka, vtedy ma mafiánske príbehy bavili ešte viac ako dnes, až som postupne zhltla aj zvyšné dve pokračovania. K Trhline som sa však v knižnej podobe nedostala, a aj preto som bola na film o niečo viac zvedavá.

Hlavnú postavu Igora zaujala psychiatrická zložka muža, ktorý sa v štyridsiatych rokoch stratil v pohorí Tribeč. Našiel sa až po dvoch mesiacoch s popáleninami, hlbokými ranami, traumatizovaný a zmagorený. Tento silný prípad ho natoľko zaujme, až začne pátrať po ďalších záhadných zmiznutiach v Tribeči a rozhodne sa to všetko spísať do blogu. Ten upútal mladého Andreja, ktorý je fascinovaný záhadnými zmiznutiami ľudí a skeptického fyzikára Dávida, ktorý má na všetko racionálne vysvetlenie a celé je to podľa neho podvrh.

 

Trhlina mala potenciál stať sa skvelým thrillerom. Mätie však chaotickým dejom aj postavami (Recenzia)
Trhlina mala potenciál stať sa skvelým thrillerom. Mätie však chaotickým dejom aj postavami (Recenzia)

A tak sa Igor, jeho snúbenica Mia, Andrej a Dávid dohodnú na spoločnom výstupe na Tribeč, aby jeden druhému dokázali svoju pravdu a odhalili skutočnú podstatu zmiznutí. No a tu niekde sa začína strácať prvotný dobrý dojem z filmu. Trhlina prebieha v dvoch dejových líniách, a to pred Tribečom, počas výpravy a v druhom slede nejakú dobu po ňom. Časť pred výstupom bola fajn. Pekná kamera, zábery a príbeh, ktorý dokázal udržať pozornosť diváka. Sem tam postrašiť, sem tam prekvapiť, ale aj pobaviť.

Dej odohrávajúci sa už priamo v pohorí však začal strácať pozornosť diváka, hoci práve tu vznikal priestor na už konkrétne spracovanie jeho zvedavosti a predstavivosti. Príčinou boli roztržité záhady, ktoré boli spracované len po povrchu, bez pevnejších základov a možnosti ich vysvetlenia. Film chcel spochybniť nie len postavy a ich prežívanie, ale rovnako tak diváka a jeho vnímanie deja. Čo vo filmoch určite nie je na škodu a ja osobne mám rada, ak sa niekto hrá s mojim vnímaním.

Avšak,  takéto spracovanie si vyžaduje viac námahy a trpezlivosti pri práci s tajomnosťou a strachom, čo Trhline rozhodne chýbalo. Nehovoriac o tom, že v jednom momente je toho už toľko, že sa v tom začne divák strácať a nič nedáva zmysel. Tvorcovia pootvárali v zásade niekoľko dverí naraz, ale ani za jednými sa neskrývalo nič, čoho by sa mohol divák chytiť a tak po prvotnom zmätení film začal strácať jeho pozornosť a záujem.

Trhlina mala potenciál stať sa skvelým thrillerom. Mätie však chaotickým dejom aj postavami (Recenzia)
Trhlina mala potenciál stať sa skvelým thrillerom. Mätie však chaotickým dejom aj postavami (Recenzia)

Absolútnym sklamaním je tiež koniec, kedy sme svedkami situácie z vrchnej police klišé záverov vo filmoch pracujúcich so strachom a je začína ti byť aj trošku trápne. Pritom úplne zbytočne, pretože na príbeh to nemá zásadný vplyv. Medzi výraznejšie plusy filmu patria už spomínané zábery, práca s kamerou, dobrý zvuk a zároveň zaujímavá sprievodná hudba či väčšina hereckých výkonov. Niektoré z nich ma dokonca výraznejšie prekvapili. Aj preto udeľujem nadpriemerných šesť a pol boda z desiatich. 

Stojím si za tým, že film mal predpoklady na to, aby sa stal dobrým thrillerom, len to chcelo viac práce so spracovaním a domyslením celej mystiky Tribeča, jej dopadu na dej, postavy a v neposlednom rade diváka. Film mohol začať gradovať skôr, pracovať viac s postavami a záhadami v rámci deja. No namiesto toho diabetikovi Andrejovi záhadne zmizlo inzulínové pero, dovtedy chlapáckemu a racionálnemu Dávidovi zahrabalo ako prvému a podobne. 

Recenziu spracovala Marta Šeborová

Priemerné hodnotenie čitateľov
Tvoje hodnotenie
Aké hodnotenie by si dal ty?
Zobraziť výsledky
Skryť výsledky
0/10
Domov
Zdieľať
Diskusia