V správnej firme môžeš počas Vianoc pomáhať iným viac ako zvykneš po zvyšok roka. Aj takto môžu firmy skrášľovať Vianoce.
Ako vyzerá taký kancelársky Ježiško? Úplne normálne. Nemá bielu bradu ani zázračné sane. Možno je to kolega, ktorý práve teraz sedí vedľa vás. Na Ježiškov sa pred Vianocami menia aj zamestnanci Adientu – spoločnosti, ktorá vyrobí každé tretie automobilové sedadlo na svete. Vďaka pekným projektom, do ktorých sa v práci môžu zapájať, skrášľujú sviatky tým, ktorí potrebujú ich pomoc.
Adient pomáha od svojho vzniku
Na otázku, koľko rokov už bratislavské biznis centrum Adient ľuďom skrášľuje Vianoce, odpovedá Eugen Mladosievič, finančný manažér zodpovedný aj za CSR aktivity, bez premýšľania: „Odkedy existuje.“ Dobrovoľníctvo a dobročinnosť sú zakódované v DNA spoločnosti. „Zamestnanci sa na naše projekty často pýtajú už pri nástupe. Je vidno, že im na tom záleží. A môžem povedať, že nezostávajú iba pri slovách. Aspoň do jednej aktivity sa počas roka zapoja takmer všetci,“ dodáva Eugen.
Na jeho slová nadväzuje Natália Podhradská, Senior Communication Professional: „S mnohými tipmi, komu pomôcť, vlastne prišli práve naši zamestnanci a my túto aktivitu vždy vítame. Niektoré organizácie, o ktorých nám povedali, podporujeme už roky.“
Bratislavské biznis centrum Adient pomáha počas Vianoc troma väčšími dobročinnými projektami.
Vianočné priania (11. ročník)
Dá sa povedať, že projekt „Vianočné priania“ vznikol spolu s bratislavským biznis centrom. Existujú totiž rovnako dlho. „Myslím si, že medzi mojimi kolegami sa práve tento projekt teší najväčšej obľube. Je totiž veľmi osobný. Nejedná sa len o klasický finančný príspevok,“ hovorí Eugen Mladosievič. Zamestnanci môžu v rámci „Vianočných prianí“ pomáhať dvoma spôsobmi – individuálnymi prianiami a prostredníctvom “Prianí oddelení“.
V rámci individuálnych prianí Adient podporuje viacero neziskových organizácií, ktoré sa starajú o siroty či deti zo sociálne slabších rodín. Projektu predchádza aj predpríprava, keď sa kolegovia pustia do obvolávania organizácií a zbierania samotných želaní. Vo finále si má každý zo zamestnancov možnosť vziať jednu, či viac obálok s prianím zo stromčeka.
„Tam nájde želanie dieťaťa a jeho úlohou je kúpiť mu, čo si na papieriku našiel,“ vysvetľuje Natália Podhradská. „Je pekné sledovať, ako sa do toho ľudia vžijú. Kolegovia sa veľakrát dohodnú a v skupinke idú kúpiť detičkám darček, najmä pokiaľ ide o finančne náročnejšie prianie. Mám pocit, že táto aktivita vie ľudí spojiť viac ako akýkoľvek iný teambuilding,“ dopĺňa a keď hovorí o tom, ako sa pohľadnice s prianiami vždy rozoberú do pár minút, v jej hlase počuť úprimnú radosť. Tento rok ich splnili 85, o pár kusov viac ako minulý rok.
„Na tomto projekte je najkrajšie vidieť skromnosť detí, ktoré obdarúvame. Pre nás je to veľakrát až nepochopiteľné,“ hovorí Eugen Mladosievič. „Spomínam si na jedno dievčatko, ktoré si želalo ohrievač do akvária pre korytnačku, ktorú spoločne s ostatnými deťmi chovali v domove. Mohla si priať čokoľvek pre seba, akúkoľvek hračku, no ona radšej myslela na svoje domáce zvieratko,“ dodáva. Eugen sa tiež podelil o veselý príbeh, ako jeho kolegovia do krabice zabalili obrovský balón naplnený héliom, aby po otvorení vyletel a obdarované dieťa si ho mohlo vodiť na šnúrke. „Jeden náš kolega z Mexika balil darčeky ešte pár hodín predtým, ako letel domov na sviatky, aby dieťa, ktoré si vytiahol na Vianoce dostalo, čo si prialo,“ dopĺňa Natália Podhradská.
Druhou časťou aktivity je projekt „Priania oddelení“. „Tu už darčeky nekupujú jednotlivci. Skladajú sa na ne celé oddelenia, pretože ide o finančne náročnejšie položky,“ hovorí Eugen Mladosievič.
V rámci „Priania oddelení“ Adient dlhodobo podporuje tri neziskové organizácie: Združenie miniBODKA Šaľa pre deti a rodiny v zlej životnej situácii, Domov sociálnych služieb pre dospelých Kotva v Brezne a Domov sociálnych služieb pre deti a dospelých v Rohove.
„Tieto priania sa menia z roka na rok, niekedy treba zakúpiť invalidný vozík, inokedy vianočnú večeru pre celý domov či prehrávače na detské rozprávky,“ hovorí Natália Podhradská. Na ňu opäť nadväzuje Eugen: „Najkrajšie na „prianiach oddelení“ však je, že darčeky idú zamestnanci odovzdať osobne. Ľudia zo zariadení sa často už nemôžu dočkať, kedy ich opäť prídu pozrieť Adienťáci,“ smeje sa.
Vianočné trhy (8. ročník)
„Sú to vlastne také naše malé Vianočné trhy,“ hovorí Natália Podhradská. V rámci tohto projektu Adient vždy osloví tri či štyri chránené dielne a poskytne im priestor na predaj ich výrobkov priamo v rámci firmy.
„Snažíme sa, aby bola ponuka výrobkov čo najpestrejšia. Chceme, aby si naši kolegovia mali z čoho vyberať a boli spokojné obe strany. Nemalo by zmysel, keby ľudia nakupovali iba preto, aby pomohli, hovorí Natália Podhradská a dodáva: „Počas Vianočných trhov tak zamestnanci majú z čoho vyberať. Nakúpia si darčeky či novú šálku na kávičku.“
Mikulášska zbierka sladkostí – prines, čo si nespapal (2. ročník)
„Naši zamestnanci dostávajú pomerne štedrého Mikuláša a tak sme sa minulý rok rozhodli zaviesť novú aktivitu,“ vysvetľuje Natália Podhradská. „Začali sme zbierať sladkosti, ktoré kolegovia už nevládali dojesť. Takto sa potraviny zbytočne nevyhodia a potešia detičky z občianskeho združenia Bublina, ktoré sa venuje ľuďom z detských domovov.“ dopĺňa. Projekt si rýchlo získal obľubu. Minulý rok v Adiente vyzbierali dve väčšie vrecia plné sladkostí. „Ľudia nosili všetko možné. Adventné kalendáre, čokoládu či rôzne keksíky,“ hovorí Eugen Mladosievič.
Pomáhať sa dá počas celého roka
Bratislavské biznis centrum Adient sa charitatívnym aktivitám venuje nielen počas Vianoc. V rámci projektu Giving Tuesday, ktorý vznikol ako protiklad komerčného Black Friday, zamestnanci nosia do zbierky oblečenie pre sociálne slabšie rodiny.
Robia tiež zbierku školských potrieb. „Je skvelé vidieť, že do týchto aktivít sa zapájajú tiež kolegyne na materskej dovolenke. Aj keď s nami teraz nesedia v kancelárii, dajú si tú námahu a prídu darovať školské pomôcky, či oblečenie deťom, ktoré si ich nemôžu dovoliť,“ hovorí Natália Podhradská.
V Adiente myslia tiež na prírodu. „Organizujeme zbierku zubných kefiek, aby mohli byť správne zrecyklované. Nedávno sme spustili malú kampaň zameranú proti používaniu jednorazových plastových obalov počas obedového menu“ vysvetľuje a dodáva: „Zapájame sa tiež do projektu nadácie Pontis Naše mesto, v rámci ktorého pomáhame skrášľovať Bratislavu.“
Som pyšná, že tieto aktivity nie sú výsadou len bratislavského bizniscentra a našich zamestnancov, ale zapájajú sa do nich aj kolegovia z iných regiónov – z Lučenca, Trenčína, Žiliny, Martina či Bardejova. Spolu predsa len dokážeme viac, dodáva.
Natália a Eugen hovoria aj o plánoch do budúcnosti. „Radi by sme naše aktivity rozšírili a začali znovu pomáhať aj zvieratám, prípadne seniorom. Je pre nás dôležité, aby sme pokryli všetky oblasti, kde môžeme nejako pomôcť. Kolegovia si tak môžu vybrať, čo je ich srdcu najbližšie.“