Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 7. 12. 2019 meniny má Ambróz

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Ľudia
0
František Kulhánek
20. október 2018, 10:00

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky?

Zaujímavé je, že ľudia veria vo výskyt udalostí, ktoré si nepamätajú, napríklad, že sa narodili na určitom mieste.

František Kulhánek
20. október 2018, 10:00
Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky?
Zdroj: unsplash.com/Cole Patrick
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Na to, či môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše spomienky, sa pozrela štúdia vypracovaná Giullianov Mazzoni a Aminov Memon.

 

Experimentu sa zúčastnilo 82 britských študentov (29 mužov 53 žien), no všetkými fázami experimentu prešlo len 72 dobrovoľníkov, pričom ich priemerný vek bol 21 rokov.

 

Jedna skupina účastníkov si predstavovala pomerne bežnú udalosť, pričom dostala informácie o udalosti, ktorá sa nikdy nestala. Druhá skupina dobrovoľníkov  si predstavovala udalosť, ktorá sa nestala, pričom dostali informácie o udalosti, ktorá je bežná.

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

Jeden týždeň pred a jeden týždeň po týchto pokynoch účastníci hodnotili pravdepodobnosť, že zažili každú z dvoch kritických a série nekritických udalostí pomocou tzv. Life Events Inventory (LEI - Inventára životných udalostí). Počas poslednej fázy experimentu boli dobrovoľníci vyzvaní, aby opísali akékoľvek spomienky na dané udalosti.

 

Pri obidvoch udalostiach predstavivosť zvýšila počet spomienok, ako aj presvedčenie o tom, že udalosť bola zažitá. Tieto výsledky naznačujú, že predstavivosť môže vyvolať falošné autobiografické spomienky.

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

Aké budú výsledky?

Zmeny v hodnote LEI sa často interpretujú ako zmeny v pamäti. Avšak LEI ľudí vyzýva, aby ohodnotili svoju vieru o výskyte každej udalosti, a nie o spomienke na ňu. Autobiografické presvedčenie je len čiastočne závislé od pamäti (Mazzoni & Kirsch).

 

Ak si ľudia pamätajú, že sa niečo udialo, pravdepodobne uveria, že sa to naozaj stalo. Ľudia však tiež veria vo výskyt udalostí, ktoré si nepamätajú (napríklad sa narodili na určitom mieste).

 

Zvyšovanie presvedčení o tom, že sa udalosť stala, však nevyhnutne neznamená, že bola vytvorená spomienka na túto udalosť. Prvým cieľom tejto štúdie bolo zistiť, či predstavivosť mení autobiografické spomienky, ako aj presvedčenia.

 

Predchádzajúce štúdie (napr. Hyman, Husband, & Billings, 1995; Hyman & Pentland, 1996) ukázali, že predstavivosť v kombinácii s inými sugestívnymi postupmi môže vyvolať nové autobiografické spomienky, avšak žiadne štúdie neprešetrovali efekt predstavivosti samotnej.

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

V súčasnej štúdii sme namiesto výberu účastníkov, ktorí zaznamenali nízke počiatočné skóre LEI, použili udalosť, ktorá sa nikdy nevyskytuje v krajine, v ktorej účastníci žili. Nevyskytujúca sa udalosť bola: „Keď mi zdravotná sestra odstránila vzorku kože z môjho prsta.“

 

Rozsiahle vyšetrovanie záznamov na Department of Community Child Health vo Veľkej Británii naznačilo, že k dispozícii nie sú žiadne lekárske záznamy o takomto zákroku. Spomienky na túto udalosť, ktoré sa nikdy nevyskytli, boli porovnané s tými, ktoré sa týkali pomerne častých udalostí: "Než som mal 6 rokov, zubár mi vytrhol mliečny zub."

 

Keď si ľudia predstavujú udalosť, nevyhnutne sú vystavení jej obsahu. Je možné, že iba reexpozícia ľudí na udalosť zvyšuje ich presvedčenie, že k nej došlo. Preto bol v súčasnej štúdii každý účastník požiadaný, aby si predstavil jednu z týchto udalostí a prečítal krátky úryvok k nej, pričom následne odpovedal na niekoľko otázok tykajúcich sa druhej udalosti.

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

Účinok predstavovania namiesto jednoduchého vyvolania podnetu v pamäti by naznačoval, že fantázia, teda predstavovanie, a nie obyčajná expozícia (vyvolanie podnetu v pamäti), zvyšuje presvedčenie a pomáha vytvárať spomienky na udalosť.

 

Navrhované postupy spôsobujú u niektorých ľudí falošné spomienky, ale u iných nie. Preto by bolo užitočné identifikovať tých jedincov, ktorí sú náchylní na manipuláciu s pamäťou.

 

Na záver sme zhodnotili, či by jednoduché predstavenie si udalosti (bez akéhokoľvek ďalšieho sugestívneho postupu) mohlo priniesť spomienky na túto udalosť, ako aj zvýšiť presvedčenie, že sa stala. Takisto sme posúdili, či by predstavivosť mohla vyvolať spomienky na udalosti, ktoré sa našim účastníkom nemohli stať, a porovnať tieto výsledky s účinkom predstavivosti na udalosti, ktoré sa mohli stať.

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

2 kritické a 3 kontrolné udalosti

Boli pripravené tri verzie LEI (Life Events Inventory). V každej boli účastníci požiadaní, aby vyhodnotili pravdepodobnosť, že zažili každú z 20 udalostí pred dosiahnutím 6. roku života.

 

Každá verzia obsahovala iný súbor udalostí, ale dve kritické (dôležité) udalosti a tri kontrolné udalosti boli zahrnuté vo všetkých troch verziách. Jedna z kritických udalostí bola pomerne častá a bežná ("trhanie mliečneho zubu"); druhá udalosť bola tá, ktorá sa v Spojenom kráľovstve nikdy nevyskytla ("odstránenie vzorky kože z prsta"). Tri kontrolné udalosti: „Na parkovisku som našiel 10 libier, Bol som chorý a neskoro v noci som musel prísť na pohotovosť, Pocítil som zemetrasenie."

 

Pre každú udalosť boli účastníci vyzvaní, aby uviedli číslo od 1 do 8, pričom 1 – určite sa to nestalo, 8 – určite sa to stalo (pred 6. rokom života).

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

Postup v troch fázach

Experiment sa uskutočnil v troch fázach, ktoré boli oddelené týždennými pauzami, pričom v druhej a tretej fáze boli účastníci testovaní individuálne. V prvej fáze počas hromadného testovania účastníci vyplnili prvú verziu LEI (pretest) a tiež iné dotazníky.

 

V druhej fáze boli účastníci náhodne priradení do dvoch skupín. Jedna skupina si predstavila častú (zubovú) udalosť a prečítala krátku pasáž a následne odpovedala na štyri otázky o udalosti, ktorá sa nevyskytla (pokožka). Druhá skupina si predstavila kožnú udalosť a prečítala pasáž, pričom odpovedala na otázky týkajúce sa udalosti zubov. Účastníci boli potom požiadaní, aby vyplnili druhú verziu dotazníka LEI.

 

Vo fáze 3 boli účastníci vyzvaní, aby vyplnili tretiu verziu LEI (Posttest 2) a nahlásili akékoľvek spomienky, ktoré mali o dvoch kritických udalostiach a troch nekritických kontrolných udalostiach.

 

Môže predstavovanie si falošných udalostí zmeniť naše autobiografické spomienky? 

Závery experimentu

Výsledky tejto štúdie ukazujú, že ľudia môžu rozvinúť vieru a spomienku na udalosť, ktorá sa im určite nestala jednoduchým predstavením, že sa im stala. Samotná predstavivosť bez akéhokoľvek ďalšieho sugestívneho postupu zvýšila presvedčenie účastníkov o tom, že udalosť nastala v ich detstve, a takisto vyvolala falošné spomienky na túto udalosť.

 

Navyše údaje naznačujú, že výroba falošných spomienok nebola spôsobená zvyšovaním oboznámenia sa s udalosťou, ako to niektorí vedci navrhli (napr. Wade, Garry, Read), ale rozhodujúce boli procesy, ktoré sa vyskytujú špecificky počas predstavovania.

 

Táto štúdia tak podporuje tvrdenie, že účinok predstavivosti na pamäť je skutočne reálny a nie iba vymyslený mýtus (Garry et al., 2001).

 

 

Štúdia: Imagination Can Create False Autobiographical Memories

 

Zdroj: sci-hub.twFoto: unsplash.com/Josh Hild, unsplash.com/ian dooley, unsplash.com/Tarik Haiga, unsplash.com/Mitchell Griest, unsplash.com/Evan Dennis, unsplash.com/prottoy hassan, unsplash.com/Anita Jankovic Tagy: štúdia, pamäť, psychology, psychológia
Ohodnoť článok
3
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.