Heineken je skrátka jednotkou a sú na to dobré dôvody. Aký je príbeh legendárnej značky?
Keď si Gerard Heineken v roku 1873 uvedomil kvalitu piva, ktoré sa mu v rodnom Amsterdame podarilo uvariť, bolo mu jasné, že si svet božský nápoj zamiluje. Jeho odkaz sa rozhodol spečatiť aj použitím rodinného mena ako názov piva so svetovým potenciálom, ktoré sa však vtedy za hranice Holandska dostalo len zriedkavo. Teraz, o 4 generácie neskôr, si každým dňom 192 krajín vychutnáva 25 miliónov fliaš.
Narodené v Amsterdame, vyrástlo vo svete
Všetko však začalo v malom. Heineken vznikal v neveľkom amsterdamskom pivovare. Gerardovi však bolo jasné, že sa z jeho piva už čoskoro stane celosvetový fenomén. Ľudia si kvalitu zamilovali natoľko, že pivovar Heineken rástol, kým sa z neho nestalo jedno z najuznávanejších pív na celom svete. Gerardovi Heinekenovi však nikdy nešlo o čísla či veľkosť impéria – na prvom mieste mal vždy kvalitu a lásku k pivu.
Jasným dôkazom je aj ikonická päťcípa, ktorú nájdeš na každom pive Heineken. Pod jej významom sa ukrýva päť tajomných ingrediencií, ktoré majú Heineken na svedomí. Sladovnícky jačmeň, voda, chmeľ a unikátne kvasinky Heineken A-Yeast®, pričom všetko pochádza zo 100 % prírodných zdrojov. Je nám jasné, že ťa zaujíma, čo potom znamená ten piaty cíp hviezdy. Nuž, v stredoveku sa všetci spoliehali na akúsi pivársku mágiu, ktorá celé remeslo obklopovala. Heineken sa však už na kúzla dávno nespolieha, v Amsterdame bolo odjakživa jasné, že za všetkým stojí vášnivá zručnosť.
Dobylo celý svet
Za úspechom Heinekenu však ani zďaleka nestáli len kvalitné ingrediencie. Obrovským kusom prispela aj chuť špičkových holandských pivárov vymyslieť niečo svetové. Trpezlivosť a vynaliezavosť boli na prvom mieste a rôznymi pokusmi napríklad zistili, že pre ich kvasinky je omnoho lepšie, pokiaľ sa bude pivo skladovať v horizontálnych nádržiach – aj keď každý na svete používa vertikálne.
Neuveriteľných 28 dní trvá, kým sa pivo konečne môže čerstvo podávať, no jasným dôkazom toho, že to za to stojí, je 192 krajín, ktoré si chuť Heinekenu zamilovali. Od Zambie cez Slovensko až po Argentínu, svieži svetlý ležiak je symbolom posedenia s najlepšími priateľmi, zábavy na oslavách či fandenia na tých najvzrušujúcejších športových eventoch. Spomenúť samozrejme treba aj UEFA Champions League, ktorú Heineken už dlhodobo prináša.
Dáva tak zmysel, že plechovky pre Heineken sa vyrábajú vo viacerých jazykoch než pre akékoľvek iné pivo na svete. Či už sa teda ocitneš v Košiciach, Novom Dillí či v tanzánskej Nachigwea, na svieži v Heineken v chladničke sa vždy môžeš spoľahnúť.
Prekonáva hranice
Cesta Heinekenu do sveta sa však nezaobišla bez dobrodružstiev. V 70. rokoch – ale tých už okolo roku 1870 – chcel Gerard Heineken vedieť, či si Paríž zamiluje pivo rovnako ako Amsterdam. To však ešte netušil, že jeho pivo ocenia na prestížnom Grand Prix za vynikajúcu kvalitu. Hlavnou výhrou však boli samotní Francúzi, keďže Heineken okamžite ovládol ulice Paríža a stretnúť niekoho večer bez ikonickej zelenej fľašky v ruke bolo naozaj nezvyčajné.
Omnoho drsnejšia situácia však bola v USA. 13 rokov sa americká vláda snažila zakázať alkohol. Keď zodpovedný doplnok ústavy prestal platiť, ľuďom v Heinekene bolo jasné, že Američania priam dychtia po kvalitnom pive. Miesto ďalšej expanzie tak bolo jasne vytýčené a svetlý ležiak sa okamžite stal najobľúbenejším americkým importným pivom.
Ostáva už len 5 krajín, do ktorých Heineken nezavítal. Samozrejme, zhodnúť sa na presnom počte štátov na svete nebolo nikdy ľahké, no riešiť najmä čísla sa k Heinekenu nehodí. Aj po vyše 140 rokoch stále platí, že amsterdamský pivovar tu je na to, aby varil pivo tak dobré, že bude prekonávať hranice.