Aké majstrovské kúsky sa odohrávajú v americkom New Yorku?
Jedna z dvoch najčastejšie používaných kinematografických lokácií sa objavila v stovkách až tisíckach filmov. Aj keď centrálnym strediskom vzniku filmov je práve západnejší Hollywood, už od počiatku kinematografie sa veľká časť tvorcov ťahá skôr do ulíc rušného New York City.
Od akčných automobilových naháňačiek a prestreliek na Manhattane až po predmestie Brooklynu, všade tu je možné vyrozprávať milión rôznych príbehov. Poďme sa teda spolu pozrieť na to najlepšie, čo nám ulice jednej z najväčších svetových metropol ponúkli, keď otvorili svoje brány a vpustili dnu profesionálnych filmárov.
Raňajky u Tiffanyho (Breakfast at Tiffany's, 1961, r. Blake Edwards)
Nezvyčajná love story, skvelý výkon nádhernej Audrey Hepburn a 2 Oscary sú na svete. Dielo podľa predlohy Trumana Capoteho patrí do výkladnej skrine americkej kinematografie. Mladej, krásnej a naivnej Holly sa muži vrhajú k nohám.
Porovnáva sa tu svet bohatých a chudobných, pričom prefíkaná Holly sa snaží nájsť si svoju vlastnú, zlatú strednú cestu. Príjemná romantická komédia dokonca svojho knižného predchodcu ešte kvalitatívne prekonala, a tak má aj po vyše 50 rokoch dnešnému divákovi čo ponúknuť.
Taxikár (Taxi Driver, 1976, r. Martin Scorsese)
Scorseseho Taxikár v podaní brilantného a nesmierne uveriteľne zahraného Roberta De Nira nám ukazuje odvrátenú tvár New Yorku. Travis Bickle, veterán z Vietnamu, pracuje ako taxikár v nočnom New Yorku, kde stretáva tú najhoršiu ľudskú spodinu: prostitútky, pasákov, zlodejov, feťákov, bezdomovcov a žobrákov.
Raz mu však do taxíku nastúpi neplnoletá prostitútka Iris (Jodie Foster), ktorá v ňom prebudí pocit, že na New Yorku musí niečo zmeniť. Druhá spolupráca dua Scorsese-De Niro priniesla zaslúžené ovocie s tým najlepším možným výsledkom.
Určite si mnohí z vás spomenú na legendárnu hlášku „You talkin' to me?”. Taxikár je o vôli postaviť sa nespravodlivosti a upratať všetku špinu, a to aj za cenu úplnej sebadeštrukcie.
Najlepšie to vystihuje táto krátka pasáž z Travisovho vnútorného monológu: „Listen, you fuckers, you screwheads. Here is a man who would not take it anymore. A man who stood up against the scum, the cunts, the dogs, the filth, the shit. Here is a man who stood up.”
Keďže sa v ňom aj narodil, Big Apple je pre Scorseseho veľkou inšpiráciou. Väčšinu svojej práce situoval práve do do tohto veľkomesta, kde zachytáva jeho rôzne etapy v dejinách.
Gangy New Yorku (2002) a Vek nevinnosti (1993) sú z neskorého 19. storočia, seriál Boardwalk Empire sa odohráva za čias prohibície, Zúriaci býk (1980) a muzikál New York, New York (1977) patria do rokov štyridsiatych.
Snímky Mean Streets (1973), Taxikár (1976) a Mafiáni (1990) spolu so seriálom Vinyl sa odohrávajú v búrlivých 70. rokoch 20. storočia. V 80. až 90. rokoch sa nachádzajú Kráľ komédie (1982), Po úradných hodinách (1985), Dotyk smrti (1999) a aj Vlk z Wall Street (2013). Vo všetkých Martyho dielach je cítiť New York, vždy v inej podobe.
25. hodina (25th Hour, 2002, r. Spike Lee)
Posledný deň biznismana na slobode pred tým, než si začne odpykávať 7-ročný trest vo väzení. Počas tohto dňa povie svoje zbohom priateľke, otcovi, dvom najlepším kamarátom a okrem toho ešte musí nájsť niekoho, kto sa mu postará o psa.
V hlavnej úlohe newyorského mafiána Montyho sa predstavil Edward Norton a spoločnosť mu robili také mená, ako Philip Seymour Hoffman či Rosario Dawson.
Príbeh od režiséra Spikea Leeho (Do the Right Thing, Summer of Sam) nám ukazuje životnú púť človeka v rozmedzí 24 hodín so silnou dávkou reality. A my to Nortonovmu Montymu jednoducho žerieme.
Trilógia o Krstnom otcovi (The Godfather Trilogy, 1972, 1974, 1990, r. Francis Ford Coppola)
Príbeh rodinného klanu Corleonovcov sa do dejín kinematografie zapísal hrubým písmom už po premiére prvej časti v roku 1972.
Trojhodinová sonda do života newyorskej mafie so sicílskymi koreňmi, na ktorej čele stojí obávaný Vito Corleone (Marlon Brando) sa v rôznych rebríčkoch neustále radí k jedným z najlepších filmov všetkých čias.
To isté platí aj o časti druhej, kde štafetu po Brandovi prebral jeho filmový syn, Al Pacino, čoby inteligentný Michael Corleone. Mnohí kritici dokonca tvrdia, že Part II svojou kvalitou úvodný film prekonal. Záverečná, tretia časť je akousi otázkou sama o sebe.
Dožadovali by sa jej diváci, ak by režisér vôbec nemal v úmysle natočiť ju? Bol vôbec jej vznik potrebný pre vývoj príbehu? Vzniknúť vôbec nemusela, no my sme napriek tomu radi, že sme ju mohli vidieť. Coppola tak dodal bodku za zavŕšením pravdepodobne najlepšej trilógie všetkých čias.
Spaľujúca vášeň (Eyes Wide Shut, 1999, r. Stanley Kubrick)
Posledný film tajomnom obklopeného režisérskeho velikána, nesmierneho puntičkára a perfekcionistu, ktorý na hercoch priam oral.
Stanley Kubrick, zodpovedný za kultové klasiky, ako Mechanický pomaranč (1971), The Shining (1980) či Olovená vesta (1987), stihol svoj posledný film dokončiť len pár mesiacov pred svojou smrťou. Dej tohto eroticko-mysteriózneho thrilleru sa točí okolo manželov Billa (Tom Cruise) a Alice (Nicole Kidman) Harfordovcov.
Bill na vianočnej párty stretne kamaráta z vysokej školy, ktorý mu porozpráva zaujímavú historku. Údajne mu ktosi platí, aby so zaviazanými očami hral na klavír na tajuplnom mieste, kde sú sály plné nahých a krásnych žien. Bill sa rozhodne vymeniť manželský stereotyp za jednu noc vzrušenia, a tak sa na záhadné miesto vyberie.
To, čo ho tam čaká, si nemohol predstaviť ani v tom najšialenejšom sne. Napínavý dej graduje od prvej sekundy a v napätí vás nechá až do samého záveru, kedy sa dozviete, že pravým liekom na všetky problémy je poriadna súlož. Samotný Kubrick o filme tvrdil, že ide o najlepšie dielo, aké kedy stvoril.
Hoci sa film odohráva v New Yorku, točený bol výhradne v Londýne kvôli režisérovmu strachu z lietania. Maestro zomrel vo veku 71 rokov v spánku, no povráva sa, že jeho smrť neprišla náhodou.
Diváci údajne dostali úplne inú verziu filmu, akú Stanley plánoval do kín uviesť, pričom pôvodná by sa mala nachádzať kdesi v trezore štúdia. Newyorský rodák v niektorých snímkach odkazuje na pristánie na Mesiaci, o ktorom konšpirátori tvrdia, že bolo falošné a natočiť ho mal práve Kubrick.
Eyes Wide Shut drží svetový rekord ako film s najdlhšou natáčacou dobou, trvajúcou rovných 400 dní. Ak ste tento počin slávneho režiséra nevideli, mali by ste to čo najskôr napraviť.
Mafiáni (Goodfellas, 1990, r. Martin Scorsese)
„Co si pamatuju, vždycky jsem chtěl být gangster.” Tak sa začína jeden z najlepších mafiánskych filmov od Martina Scorseseho, Goodfellas. Príbeh založený na skutočných udalostiach sa točí okolo Henryho Hilla. Jeho život sa od detstva až po dospelosť vyvíjal presne tak, ako si to Henry želal, a teda v obklopení mafie.
Do remesla ho zaučil skúsený kriminálnik Jimmy (Robert De Niro) a mafiánsku trojicu uzatvoril jeho kamarát Tommy (Joe Pesci). Perfektný kokteil komédie a krimi filmu z prostredia newyorskej mafie by nám Scorsese nedokázal namiešať bez ťahúňov celého filmu, ktorými sú dokonale stvárnené postavy De Nira a Pesciho.
Ak by sme mali Mafiánov porovnať s režisérovou novou tvorbou, najbližšie k nim má Vlk z Wall Street (2013) s fantastickým Leom DiCapriom.
Krotitelia duchov (Ghostbusters, 1984, r. Ivan Reitman)
Dobrodružná sci-fi komédia od komárňanského rodáka Ivana Reitmana sa rýchlo zaradila medzi najlepšie sci-fi filmy všetkých čias. Komédia o partičke krotiteľov duchov, pozostávajúcej z Billa Murrayho, Dana Aykroyda, Harolda Ramisa a Ernieho Hudsona, je synonymom slova kult.
Keď sa totiž v New Yorku začnú diať prapodivné a nevysvetliteľné javy, sú na miesto okamžite privolaní odborníci na slovo vzatí, ktorí si hovoria Ghostbusters. Snímka spôsobila vo svete doslova ošiaľ, a tak netrvalo dlho, kým fanúšikovia dostali vydarené pokračovanie.
Francúzska spojka (The French Connection, 1971, r. William Friedkin)
Klasika krimi žánru, kde dvaja newyorskí detektívi Doyle (Gene Hackman) a Russo (Roy Scheider) prídu na stopu gigantického obchodu s pašovaním heroínu medzi mafiou New Yorku a francúzskym Marseille. Po objavení "francúzskej spojky" je na Doylovu hlavu vypísaná odmena.
Po neúspešnom pokuse o vraždu Doylea sa detektív vydáva za hranice nielen vlastných síl, ale aj zákona a za každú cenu sa pokúsi zničiť heroínovú operáciu a chytiť muža menom Charnier.
Režisér Exorcistu (1973) a rebootu 12 rozhnevaných mužov z roku 1997 stvoril 104 minút napätia, za čo bola Francúzska spojka náležite ocenená 5 Oscarmi za najlepší film, strih, scenár aj réžiu. Famózny Gene Hackman sa stal najlepším hercom a Roy Schneider najlepším vedľajším hercom. Pre nadšencov krimi ide o povinnú jazdu.
Rosemaryino dieťa (Rosemary's Baby, 1968, r. Roman Polanski)
Pod názvom Rosemaryino dieťa sa skrýva prvý celovečerný hollywoodsky trhák oscarového režiséra Romana Polanskeho (Pianista, Čínska štvrť) podľa predlohy od Ira Levina. Žáner tohto počinu závisí od prijatia divákom: môže byť pokladaný za thriller mysteriózny, psychologický, alebo rovno za horor.
Hlavnú úlohu Rosemary si zahrala vtedajšia žena Franka Sinatru, Mia Farrow. Snímka rozpráva príbeh nábožensky založeného dievčaťa a jej manžela – herca so stagnujúcou kariérou, ktorí sa nasťahujú do starého newyorského bytu s príšernou históriou.
Ak sú vaši susedia satanisti a vy si postupne začínate myslieť, že váš manžel vás zapredal diablovi a situácia vyzerá tak, že chcú všetci zabiť vaše dieťa, niečo nie je v poriadku. My sa na na celú vec pozeráme z pohľadu Rosemary, ktorá sa o svoje dieťa bojí a má panický strach z toho, že mu chcú všetci ublížiť.
Nejde o typický horor odohrávajúci sa kdesi na hmlou obklopenej pustine, ale v prostredí každodenného života, pričom satanista nie je osoba potetovaná rôznymi symbolmi s pochodňou v ruke, ale váš celkom obyčajne vyzerajúci sused.
Autenticita nepríjemného pocitu ide so sledovaním Rosemaryinho dieťaťa na maximum. Ako zaujímavosť pridávame fakt, že vonkajšie zábery boli nasnímané na miestach, kde bol zastrelený John Lennon.
Wall Street (1987, r. Oliver Stone)
Oliver Stone, veterán z Vietnamu a jeden z najslávnejších režisérov Hollywoodu nám okrem vietnamskej džungle z Čaty (1986) ukazuje ďžungľu inú, a to finančnú, plnú nenásytných žralokov, ktorí si hovoria makléri.
Jedným takým je aj nováčik Buddy (Charlie Sheen), snažiaci sa nájsť si svoje miesto na newyorskej burze svetového trhu s akciami. Do sveta peňazí ho zavedie najväčší zo spomínaných žralokov, a to Gordon Gekko, respektíve nezabudnuteľný Michael Douglas.
Ten za svoj výkon dokonca vyhral sošku Oscara ako najlepší herec v hlavnej úlohe. Keď žiak prerastie učiteľa, niekto bude musieť zaplatiť, čo nám Stone servíruje na striebornom podnose spolu s odkazom na ľudstvo (v tomto prípade skôr Spojené štáty) rútiace sa do záhuby.
Smrtonosná pasca 3 (Die Hard with a Vengeance, 1995, r. John McTiernan)
Bruce Willis dostáva ako policajt John McClane zabrať aj po tretíkrát, tentokrát v New Yorku. Záporákom je Simon (Jeremy Irons), brat Hansa Grubera, ktorého McClane zneškodil v prvej časti Smrtonosnej pasce (1988).
Druhý z bratov Gruberovcov sa chystá McClanea dostať, pričom chce do vzduchu vyhodiť niekoľko budov, čomu sa skrachovaný policajt pokúsi zabrániť. Na pomoc mu príde nepravdepodobný spoločník, majiteľ malého obchodíku z Harlemu menom Zeus (Samuel L. Jackson).
Klaustrofobickú atmosféru vystriedali výbuchy, oheň, trocha krvi a helikoptéry. Páni sa už síce stretli pri natáčaní Pulp Fiction, no vo filme spolu neviedli ani jeden dialóg. Naopak, tu si ústredná dvojica každú chvíľu vymieňa vtipné repliky.
Smrtonosná pasca 3 je v niečom iná ako predošlé dve časti: je ľudsky osobnejšia, za čo zrejme môže scenár Jonathana Hensleigha a návrat režiséra Johna McTiernana. Aj keď kvalitou sa tretia časť prvej pasci nemôže rovnať, stále ide o zábavný film oplývajúci kombináciou humoru a akcie.
Serpico (1973, r. Sidney Lumet)
Neuveriteľne podmanivý thriller podľa skutočnej udalosti o policajtovi s taliansky znejúcim menom Serpico (Al Pacino), ktorý odhalí korupciou sa rozkladajúcu políciu mesta New York.
Sidney Lumet je v remesle odborník, keďže divákom po dychberúcich 12 rozhnevaných mužoch (1957) priniesol kinematografické skvosty, ako napríklad Vražda v Orient Exprese (1974), Network (1976) či Psie popoludnie (1975).
Zaujímavosťou je, že celý film bol točený v obrátenom poradí. Al Pacino začal natáčanie s dlhými vlasmi a bradou, no a pre každú ďalšiu scénu mu boli vlasy a chlpy na brade skracované kúsok po kúsku, až na konci natáčania skončil čerstvo oholený.
Gangy New Yorku (Gangs of New York, 2002, r. Martin Scorsese)
Takmer trojhodinový historický epos z druhej polovice 19. storočia za čias občianskej vojny skúma boje o nadvládu nad Manhattanom medzi gangmi írskych prisťahovalcov a "udomácnených" nacionalistov na čele s hrôzostrašným Williamom Cuttingom (Daniel Day-Lewis), prezývaným "Mäsiar".
Do toho všetkého sa po 15 rokoch vo väzení vracia domov mladý Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), pripravený pomstiť vraždu svojho otca, spáchanú Mäsiarom.
Day-Lewis na plátne herecky exploduje a predvádza svoj ohňostroj talentu (lepšie sa mu ho podarilo zopakovať azda len v There Will Be Blood). Scorsese nám pripravil súboj rasy, chudoby a gangov, všetko bez použitia čo i len štipky CGI, kompletne so zástupom komparzistov.
Gangy New Yorku sú epickým veľkofilmom, zachyteným znaleckým okom Martina Scorseseho a preneseným na strieborné plátno, aký dozaista ešte dlhú dobu neuvidíme.
Vtedy v Amerike (Once Upon a Time in America, 1984, r. Sergio Leone)
Povesť tejto snímky ju predchádza. Štvorhodinové umelecké dielo, ktoré Leone plánoval natočiť dlhých 12 rokov, a ktoré neskôr producentovi vyrozprával za 4 hodiny, scénu po scéne.
Takmer nepredstaviteľne detailne podaný príbeh o mafiánovi menom David "Noodles" Aaronson (Robert De Niro), rozprávaný v retrospektíve od detstva až po súčasnosť.
Posledný projekt autora Dolárovej trilógie (Pre hrsť dolárov/1964, Pre hrsť dolárov navyše/1965, Dobrý, zlý a škaredý/1966) a westernu Vtedy na západe (1968) je epickou odyseou o kamarátstve, hneve a ľútosti.
K tejto kinematografickej lahôdke vám nepovieme nič viac. Snáď iba toľko, že ak máte 4 hodiny voľna, oplatí sa ich investovať do zhliadnutia Vtedy v Amerike.
Polnočný kovboj (Midnight Cowboy, 1969, r. John Schlesinger)
Srdcervúca dráma o láske, pri ktorej aj muži plačú. Joe Buck (Jon Voight) je vysoký, dobre vyzerajúci, no najmä osamelý muž z vidieka, pretĺkajúci sa životom. Keď sa dostane do New Yorku, má v pláne obrať bohaté paničky o peniaze výmenou za sex, čo však ani náhodou nedopadne podľa jeho predstáv.
Jeho netradičné kamarátstvo s drobným zlodejom Ratsom (Dustin Hoffman) je jedinou vecou, ktorú má a váži si ju. Film sa zameriava na sklamanie zo zmarených snov, aké majú všetci mladí ľudia, keď začínajú svoj život v New Yorku.
John Schlesinger sa musel vyrovnať so spoločenskou stigmou, pričom tu reflektuje aktuálne sociálne témy. Snímka získala Oscara za najlepší film, réžiu a adaptovaný scenár.
Polnočný kovboj je jedným z dvoch filmov s najprísnejším ratingom X, aký bol kedy nominovaný na Oscara. Tým druhým je Mechanický pomaranč (1971) od Stanleyho Kubricka.
BONUS: Filmy Woodyho Allena
Či už jeho filmy milujete, alebo nenávidíte, treba priznať, že majú niečo do seba. Tým niečím je možno práve New York. Už len samotná štvorminútová úvodná sekvencia z Manhattanu (1979) je vyjadrením Allenovej lásky k tomuto mestu. Režisér má dokonca vlastné vytýčené lokácie, na ktorých sa rozhodol nakrúcať.
Vymenovať tu všetky newyorské filmy skutočne netreba, keďže Allenova filmografia pozostáva zo 47 kúskov a drvivá väčšina sa odohráva...asi viete kde. Woody netočí klasické romantické komédie, ale s prímesou drámy a hlbokých úvah o živote.
Spomenúť však jednoznačne treba počiny, ako Láska a smrť (1975), Annie Hall (1977), Manhattan (1979), Zelig (1983), Hana a jej sestry (1986), Zločiny a poklesky (1989) či Tajomná vražda na Manhattane (1993).
New York síce nie je mestom anjelov, no stále je mestom plným inšpirácie a jasnej budúcnosti nielen pre začínajúcich, ale aj tých najskúsenejších filmárov. Nápady sa k spisovateľom, scenáristom a režisérom len tak hrnú, a to či už pri pohľade na bežný New York za denného svetla v parku, alebo na nočný a vysvietený Manhattan.
Sme teda radi, že sme sa na najväčšie mesto USA mohli pozrieť pohľadom takých velikánov, ako Kubrick, Scorsese či Coppola. Od vzniku filmu sme o New Yorku dostali desiatky úžasných kinematografických diel. Ostáva nám len dúfať, že v priebehu nasledujúcich rokov prídu kúsky nové, no a aspoň minimálne tak dobré.
DO VÝBERU SA NEZMESTILI: Psie popoludnie, Do the Right Thing, Útek z New Yorku, Keď Harry Stretol Sally, Spáči, Mean Streets, 42nd Street, Spider-Man, On the Town, All About Eve, Okno do dvora, On the Waterfront, West Side Story, Shaft, Horúčka sobotňajšej noci, Sám doma 2, Tootsie a Veľký.
Máte nejaký vlastný obľúbený film o New Yorku, prípadne vám niečo v zozname chýba?