17. septembra 2017, 17:25

Stal sa z American Assassin nový Jason Bourne alebo len tupé akčné béčko s nevyužitým potenciálom? (Recenzia)

Neznámy režisér sa vrhol na spracovanie chválenej knižnej ságy, z ktorej sa celkom možno mohla stať nová obľúbená akčná séria.

Skvelé trailery, charizmatickí herci a pochvaly na knihy, podľa ktorých sa American Assassin natáčal. S týmto sme v uplynulých mesiacoch mali čo dočinenia a viacerí sme sa teda tešili. Poriadny akčný film s neopozeranými ksichtami, ktorý má veľký potenciál stať sa úspešnou sériou? Tak to by sme asi všetci brali všetkými desiatimi. Predsa len, Statham už pokročil vyššie a aj tie jeho béčka prestali byť zábavné. Akčný žáner ako taký v kinách už dávno nemá také dominantné miesto, práve naopak, veľmi sa s ním nestretávame. A nezmení sa to pravdepodobne ani po premiére American Assassin, ktorý sa zďaleka nepodaril tak, ako sa mal.

Dej nás hneď na začiatku zoznámi s hlavnou postavou, Mitchom Rappom. Ten prišiel o rodičov počas autonehody ešte ako dieťa, no a ako dospelý prišiel aj o lásku svojho života. V deň, kedy mu povedala svoje áno na pláži, ju o život a mnohých ďalších pripravili teroristi. Mitch prežije, vzdá sa všetkého a začne trénovať a robiť všetko pre to, aby sa pomstil. Prekvapivo mu to aj vychádza, no neuvedomuje si, že ho sleduje CIA. Dostane sa medzi teroristov, ktorým sa chce pomstiť, no a viac vám už rozpovie film.

Zdroj: Lionsgate

Hneď na začiatok si môžeme povedať, že jeho "tréning" veľmi nefunguje. Akčné béčka nemajú vo zvyku ukazovať, ako sa hlavný hrdina stane takým killerom... a robia dobre. American Assassin nám ukázal, ako sa behom roka a pol z obyčajného mladíka, ktorý sa trénoval a učil všetko sám, stal stroj na zabíjanie a vynikajúci agent v utajení. Nie, žeby to bolo nereálne, no v tomto filme to pôsobí skutočne neprirodzene a pritiahnuto za uši. To všetko však zistíte až po skvelom a mrazivom úvode, po ktorom čakáte niečo skutočne špeciálne. O to viac zamrzí, že po dvoch hodinách v sále prídete na to, že sa nič také nestalo. Z hľadiska emócií funguje len úvod, no a sláva to nie je ani s postavami. K žiadnej z nich sa počas filmu neprikloníte a ani si k nim nenájdete tak potrebné sympatie. Mitch nie je až taký veľký sympaťák ako herec samotný, Michael Keaton prehráva (avšak kvôli scenáru, nie jeho schopnostiami), Taylorovi Kitschovi ako záporákovi zase zráža nohy scenár na plnej čiare.
Zdroj: Lionsgate

Herci sú plne limitovaní scenárom, avšak aj v prípade Mitcha by možno pomohla iná herecká tvár. Na streľnici s bradou a streleckými okuliarmi vyzerá Dylan O’Brien skutočne uveriteľne a nebezpečne, akonáhle sa však oholí a vy sa môžete pozrieť do jeho očí, zbadáte toho vydeseného chlapca z Maze Runner a to sa veľmi vzhľadom na obsah filmu nehodí. A keď už sme pri tom obsahu, veľmi mi chýbala akási prechodná akcia, ktorá ukáže Mitchove schopnosti predtým, než začne lov na zbehlého amerického agenta, ktorý je vždy o krok vpred a oveľa nebezpečnejší než ostatní, ale len do doby, kedy mu to dovoľuje scenár. Vo finále sa z neho stáva len akási chabá prekážka v prekazení jadrového výbuchu. Fakt, že sa film vykašľal na postupný rast Mitcha a jeho napredovanie v CIA či boj s teroristami a skočil rovno do úlohy, kedy protagonista zachráni tisíce ľudí, ma veľmi nepotešil a skôr snímke uškodil.
Zdroj: Lionsgate

Samotné akčné scény sú na tom z hľadiska porovnávania jednotlivých aspektov asi najlepšie. Režisér Michael Cuesta sa postaral o pár nápaditých scén, všeobecne pritom môžeme hovoriť o veľmi prehľadne natočenom akčnom filme. Bohužiaľ, aj on sa musel pokloniť pred rozpočtom (chabých 33 miliónov eur), a tak budete v niektorých CGI a VFX scénach cítiť ich nedokonalosť. Niektorí sa pri tomto bode vehementne obracajú aj na finále, mne sa však veľmi páčilo, aj keď rozhodne nebolo dokonalé, aspoň čo sa trikov týka.

American Assassin je dobre natočený špionážny akčný film, trpí však hlavne kvôli scenáru, budgetu a postavám, ktoré sa napísali fakt zle. Mladučká Dylanova tvár sa na nebezpečného zabijaka veľmi nehodí a celkovému dojmu z filmu nepomohlo ani pár hlúpučkých scén, ktoré vzhľadom na fakt, že hovoríme o CIA’s top notch, vyznievajú skutočne lacno. Preobsadiť hlavnú postavu, odklepnúť režisérovi vyšší rozpočet a vymeniť scenáristu? Áno, tú dvojku by som si asi pozrel, keďže vo vzduchu stále visí väčší potenciál. Stále však asi pôjde len o akčné béčko, v tomto prípade o akýsi obraz Stathamovky bez Stathama. American Assassin vám rýchlo vyšumí z hlavy, veľký dojem neurobí, no ani zásadne neurazí. Vzhľadom na očakávania a prísľub rozbehu kvalitnej akčnej série je to ale slušné sklamanie. 6/10.
0/10